Ένας αιώνας Κολλέγιο Αθηνών: Το ιστορικό εκπαιδευτικό ίδρυµα γιορτάζει τη λειτουργία του µε σειρά εκδηλώσεων και εκθέσεων - Η ίδρυση, η πορεία και οι νέοι στόχοι
Ριζοσπαστικές καινοτοµίες
Επί έναν αιώνα το εµβληµατικό σχολείο του Ψυχικού παρέχει εκπαίδευση υψηλού επιπέδου και παραµένει σταθερό στις αρχές και τις αξίες του, όπως αυτές διατυπώθηκαν από τους ιδρυτές του, µε πρωτεργάτες τον Εµµανουήλ Μπενάκη και τον Στέφανο ∆έλτα
Το 2025 το Κολλέγιο Αθηνών συµπληρώνει 100 χρόνια ιστορίας και προσφοράς στην εκπαίδευση και στην κοινωνία. Επί έναν αιώνα το εµβληµατικό σχολείο του Ψυχικού παρέχει εκπαίδευση υψηλού επιπέδου και παραµένει σταθερό στις αρχές και τις αξίες του, όπως αυτές διατυπώθηκαν από τους ιδρυτές του, µε πρωτεργάτες τον Εµµανουήλ Μπενάκη και τον Στέφανο ∆έλτα.
Στο πλαίσιο του εορτασµού της εκατονταετηρίδας θα πραγµατοποιηθούν εκδηλώσεις και δράσεις που θα αναδείξουν τα επιτεύγµατα της µακρόχρονης πορείας του εκπαιδευτηρίου, καθώς και τους πρωτοποριακούς θεσµούς που έχουν διαµορφώσει την ξεχωριστή προσωπικότητά του.
Αναγνώρισαν τη θέση της Αµερικής στην εκπαίδευση της εποχής και αποφάσισαν να ενστερνιστούν αµερικανικές µεθόδους διδασκαλίας. Το σχολείο ιδρύθηκε ως ελληνικό, µη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό ίδρυµα. Μη κερδοσκοπικό σηµαίνει ότι δεν υπάρχουν µέτοχοι και όλα τα χρήµατα που περισσεύουν, αφού αφαιρεθούν τα έξοδα, διατίθενται για τον σκοπό του Κολλεγίου, την εκπαίδευση. Εθελοντές ασκούν τη διοίκηση, που εκλέγονται από τους ήδη εκλεγµένους µε συστηµατική ανανέωση, χωρίς εξωτερική επέµβαση.
Τα έσοδα προέρχονται από τα δίδακτρα και ιδιωτικές χορηγίες και πολύ µεγάλο ποσοστό των εξόδων είναι η αµοιβή των εργαζοµένων. Ενδεικτικό των καινοτοµιών στην εκπαίδευση είναι ότι το 1925 εισήγαγε τη δηµοτική γλώσσα, δηµιούργησε οµίλους, έδωσε πρωτοβουλίες και δικαιώµατα στη µαθητική κοινότητα, δεν είχαν µαθήµατα τα Σάββατα και υπήρχε ένας χρόνος ακόµα στο Γυµνάσιο/Λύκειο.
Οπως τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Πολλάλης, «το Κολλέγιο πορεύεται βασισµένο στην παράδοσή του, εµπλουτισµένη µε καινοτοµίες για τις απαιτήσεις του σήµερα. ∆ίνει έµφαση στην εκπαίδευση και στην παιδεία, συνεπές µε τον θυρεό του “άνδρας τρέφον - πολίτας τρέφον”. Αντλεί δύναµη από όλη την κολεγιακή οικογένεια, καθηγητές, µαθητές, εργαζόµενους, γονείς, αποφοίτους».
Στο πλαίσιο του εορτασµού της εκατονταετηρίδας θα πραγµατοποιηθούν εκδηλώσεις και δράσεις που θα αναδείξουν τα επιτεύγµατα της µακρόχρονης πορείας του εκπαιδευτηρίου, καθώς και την ξεχωριστή προσωπικότητά του. Οι εκδηλώσεις εστιάζονται στις καλές τέχνες, σε εκπαιδευτικά συνέδρια και στον αθλητισµό. Ηδη πραγµατοποιείται ατοµική έκθεση της γλύπτριας Αλεξάνδρας Αθανασιάδη «Ποµπή προς την πόλη» στο Κολλέγιο Αθηνών.
Με κεντρικό εκθεσιακό χώρο το προαύλιο του Θεάτρου, τα 35 έργα, γλυπτά και επιτοίχια, παρουσιάζονται επίσης στους εσωτερικούς χώρους της Βιβλιοθήκης, του Μπενακείου ∆ιδακτηρίου και του Θεάτρου, από όπου περνούν καθηµερινά εκατοντάδες µαθητές.
Μιλώντας στα εγκαίνια η πρόεδρος του ∆ιοικητικού Συµβουλίου του Ελληνοαµερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος, Αννίκα Παπαντωνίου, σηµείωσε ότι η συµβολή της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη στην αισθητική αγωγή και καλλιτεχνική παιδεία των µαθητών του Κολλεγίου είναι πολύπλευρη. Συγκεκριµένα, αναφέρθηκε στην προσφορά και δωρεά έργων της προς το Κολλέγιο, καθώς και στη διαχρονική επαφή της µε µαθητές και µαθήτριές του, που εµπνέονται από την τέχνη της και δηµιουργούν τα δικά τους έργα.
Ο επιµελητής της έκθεσης, Θεόφιλος Τραµπούλης, σηµείωσε ότι αυτή η έκθεση στήθηκε µε γνώµονα τα παιδιά, µε τη σκέψη ότι τα έργα θα κατοικούν ανάµεσα στους µαθητές και τις µαθήτριες, που θα τα βλέπουν καθηµερινά στον χώρο τους.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»
Στο πλαίσιο του εορτασµού της εκατονταετηρίδας θα πραγµατοποιηθούν εκδηλώσεις και δράσεις που θα αναδείξουν τα επιτεύγµατα της µακρόχρονης πορείας του εκπαιδευτηρίου, καθώς και τους πρωτοποριακούς θεσµούς που έχουν διαµορφώσει την ξεχωριστή προσωπικότητά του.
Ένας αιώνας Κολλέγιο Αθηνών: Ριζοσπαστικές καινοτοµίες
Οι ιδρυτές του είχαν το όραµα να ακολουθήσουν πρωτοποριακές για την εποχή τους εκπαιδευτικές µεθόδους αποβλέποντας στην καλλιέργεια µαθητών που θα ήταν χρήσιµοι στην αναδιάρθρωση της χώρας, που µόλις είχε περάσει τη Μικρασιατική Καταστροφή. ∆εν δίστασαν να ανατρέψουν παγιωµένες πρακτικές και να ακολουθήσουν ριζοσπαστικές καινοτοµίες.Αναγνώρισαν τη θέση της Αµερικής στην εκπαίδευση της εποχής και αποφάσισαν να ενστερνιστούν αµερικανικές µεθόδους διδασκαλίας. Το σχολείο ιδρύθηκε ως ελληνικό, µη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό ίδρυµα. Μη κερδοσκοπικό σηµαίνει ότι δεν υπάρχουν µέτοχοι και όλα τα χρήµατα που περισσεύουν, αφού αφαιρεθούν τα έξοδα, διατίθενται για τον σκοπό του Κολλεγίου, την εκπαίδευση. Εθελοντές ασκούν τη διοίκηση, που εκλέγονται από τους ήδη εκλεγµένους µε συστηµατική ανανέωση, χωρίς εξωτερική επέµβαση.
Τα έσοδα προέρχονται από τα δίδακτρα και ιδιωτικές χορηγίες και πολύ µεγάλο ποσοστό των εξόδων είναι η αµοιβή των εργαζοµένων. Ενδεικτικό των καινοτοµιών στην εκπαίδευση είναι ότι το 1925 εισήγαγε τη δηµοτική γλώσσα, δηµιούργησε οµίλους, έδωσε πρωτοβουλίες και δικαιώµατα στη µαθητική κοινότητα, δεν είχαν µαθήµατα τα Σάββατα και υπήρχε ένας χρόνος ακόµα στο Γυµνάσιο/Λύκειο.
Ουσιαστική συµβολή
Το 2025 το Κολλέγιο εισέρχεται στην δεύτερη εκατονταετία του. Εχει ήδη συµπληρώσει έναν αιώνα ουσιαστικής συµβολής στην ελληνική εκπαίδευση και έχει εξελιχθεί σε θεσµό πανελλήνιας εµβέλειας. Και όπως λέει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο διευθυντής/ president του Κολλεγίου, καθηγητής Σπύρος Πολλάλης, «είναι περίοδος ανασκόπησης της ιστορίας του, ανάλυσης, αναστοχασµού και επιβεβαίωσης της πορείας».Οπως τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Πολλάλης, «το Κολλέγιο πορεύεται βασισµένο στην παράδοσή του, εµπλουτισµένη µε καινοτοµίες για τις απαιτήσεις του σήµερα. ∆ίνει έµφαση στην εκπαίδευση και στην παιδεία, συνεπές µε τον θυρεό του “άνδρας τρέφον - πολίτας τρέφον”. Αντλεί δύναµη από όλη την κολεγιακή οικογένεια, καθηγητές, µαθητές, εργαζόµενους, γονείς, αποφοίτους».
Νέα σειρά υποτροφιών
Ιδιαίτερη µνεία γίνεται στην προσφορά στην κοινωνία µε τον θεσµό των υποτροφιών, ο οποίος θεσπίστηκε από την πρώτη µέρα της ίδρυσης του Κολλεγίου. Εφέτος εισήχθη µια νέα διάσταση στις υποτροφίες. Οι 80 πρωτεύσαντες µαθητές στις εισαγωγικές εξετάσεις, 60 στο Γυµνάσιο και 20 στο Λύκειο, εισήχθησαν ανεξάρτητα της οικονοµικής τους κατάστασης και τους προσφέρθηκε οικονοµική στήριξη από το Ταµείο Υποτροφιών, εφόσον πληρούσαν τα κριτήρια.Στο πλαίσιο του εορτασµού της εκατονταετηρίδας θα πραγµατοποιηθούν εκδηλώσεις και δράσεις που θα αναδείξουν τα επιτεύγµατα της µακρόχρονης πορείας του εκπαιδευτηρίου, καθώς και την ξεχωριστή προσωπικότητά του. Οι εκδηλώσεις εστιάζονται στις καλές τέχνες, σε εκπαιδευτικά συνέδρια και στον αθλητισµό. Ηδη πραγµατοποιείται ατοµική έκθεση της γλύπτριας Αλεξάνδρας Αθανασιάδη «Ποµπή προς την πόλη» στο Κολλέγιο Αθηνών.
Με κεντρικό εκθεσιακό χώρο το προαύλιο του Θεάτρου, τα 35 έργα, γλυπτά και επιτοίχια, παρουσιάζονται επίσης στους εσωτερικούς χώρους της Βιβλιοθήκης, του Μπενακείου ∆ιδακτηρίου και του Θεάτρου, από όπου περνούν καθηµερινά εκατοντάδες µαθητές.
Μιλώντας στα εγκαίνια η πρόεδρος του ∆ιοικητικού Συµβουλίου του Ελληνοαµερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύµατος, Αννίκα Παπαντωνίου, σηµείωσε ότι η συµβολή της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη στην αισθητική αγωγή και καλλιτεχνική παιδεία των µαθητών του Κολλεγίου είναι πολύπλευρη. Συγκεκριµένα, αναφέρθηκε στην προσφορά και δωρεά έργων της προς το Κολλέγιο, καθώς και στη διαχρονική επαφή της µε µαθητές και µαθήτριές του, που εµπνέονται από την τέχνη της και δηµιουργούν τα δικά τους έργα.
Καλλιέργεια των τεχνών
Ο διευθυντής/president του Κολλεγίου Αθηνών, καθηγητής Σπύρος Ν. Πολλάλης, σηµείωσε ότι η καλλιέργεια των τεχνών αποτελεί βασικό πυλώνα της παιδείας που παρέχει το Κολλέγιο και η έκθεση της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη αφήνει το δικό της αποτύπωµα, καθώς το σχολείο βαδίζει στον δεύτερο αιώνα της ιστορίας του. Τόνισε δε ότι µε την ευκαιρία της έκθεσης δηµιουργήθηκε ένας υψηλού επιπέδου κατάλογος, που θα αποτελέσει οδηγό για την ανανέωση των εντύπων του σχολείου ως προς την αισθητική και το περιεχόµενό τους.Ο επιµελητής της έκθεσης, Θεόφιλος Τραµπούλης, σηµείωσε ότι αυτή η έκθεση στήθηκε µε γνώµονα τα παιδιά, µε τη σκέψη ότι τα έργα θα κατοικούν ανάµεσα στους µαθητές και τις µαθήτριες, που θα τα βλέπουν καθηµερινά στον χώρο τους.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»