Οι καθοδικές τιμές πώλησης, τα λανθασμένα φαβορί και το crash test για τις επενδυτικές ευκαιρίες του μέλλοντος στην τελευταία δημοπρασία του Οίκου Christie’s
Kάποια έργα κατάφεραν να πωληθούν και να δημιουργήσουν τα πρώτα επίπεδα τιμών στο διεθνές χρηματιστήριο Τέχνης
Ηρθαν οι «αρκούδες» ή... τα νέα small caps;
Ηταν οι τιµές εκτίµησης βεβιασµένες ή εφαρµόστηκε ένα έξυπνο market making; Είµαστε µπροστά σε µια bear market ή προ των πυλών νέων επενδυτικών χαρτοφυλακίων;
Το ερώτηµα προκύπτει έπειτα από την ολοκλήρωση της δηµοπρασίας έργων Τέχνης 20ού και 21ου αιώνα, που έγινε µέσω του Οίκου Christie’s την Τετάρτη 13 Νοεµβρίου.
Το ταµπλό κατέγραψε τζίρο 15,3 εκατ. δολάρια Χονγκ Κονγκ (1,8 εκατ. ευρώ), όµως σε πολύ µεγάλο ποσοστό οι τελικές τιµές ξέφυγαν προς... τα κάτω σε σχέση µε τις εκτιµήσεις.
Για κάποιες υπογραφές το αποτέλεσµα έχει δύο αναγνώσεις, καθώς δεν έχει και τόση σηµασία το ότι ορισµένα έργα ανερχόµενων εικαστικών πωλήθηκαν κάτω από τις εκτιµήσεις τους, αλλά ότι κατάφεραν να πωληθούν και να δηµιουργήσουν τα πρώτα επίπεδα τιµών στο διεθνές χρηµατιστήριο Τέχνης, µιας και τώρα δοκιµάζουν την πορεία της ζήτησής τους.
Παράδειγµα αποτελεί το έργο της Κινέζας εικαστικού Wang Jingyi µε τίτλο «Pretend it’s a city» (λάδι σε καµβά, 107x91,5 εκ.). Ζωγραφίστηκε το 2022 και στην προέλευσή του αναφέρεται η γκαλερί «Poulsen» στην Κοπεγχάγη. Αν και αρχικά οι τιµές της εκτίµησής του ήταν 30.000 µε 50.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (3.628-6.046 ευρώ), το έργο άλλαξε χέρια προς 6.048 δολ. Χονγκ Κονγκ (731 ευρώ). Παροµοίως, το έργο του Stefan Meier µε τίτλο «And», αν και αναµενόταν να αγγίξει τιµή πώλησης από 40.000 έως 60.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (4.800 µε 7.200 ευρώ), κατρακύλησε στα 15.120 δολάρια Χονγκ Κονγκ (1.828 ευρώ).
Εξω από τα προγνωστικά (30.000 µε 50.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ / 3.628-6.046 ευρώ) έπεσε και το έργο «Painter on a stool» του Fabio Viscogliosi (ακρυλικό σε καµβά, 135,5x99 εκ.), µε τα χτυπήµατα να σταµατούν στα 1.218 ευρώ, παρά το γεγονός ότι είχε θεωρηθεί ένα από τα φαβορί της αναµέτρησης.
Κατά τα ίδια, αν και είχε τραβήξει τα βλέµµατα, το γλυπτό της Κορεάτισσας Kira Kim µε τίτλο «Coca Killer» πωλήθηκε προς 7.560 δολ. Χονγκ Κονγκ (913 ευρώ), πολύ χαµηλότερα από την εκτίµηση των 10.000 µε 20.000 δολ. Χονγκ Kονgκ (1.208- 2.417 ευρώ). Το γλυπτό έχει φως LED, διαστάσεις 62x250 εκ., χρονολογία το 2007, ενώ αποτελεί το ένα από τα συνολικά τρία αντίτυπα.
Σε παρόµοια επίπεδα εκτίµησης είχε κυµανθεί και το έργο της Tamara Malcher µε τίτλο «Fire», το οποίο όµως πωλήθηκε αρκετά χαµηλότερα, στα 6.048 δολάρια (731 ευρώ). Στα αξιοσηµείωτα της δηµοπρασίας είναι και το έργο του κυπριακής καταγωγής εικαστικού Chris Akordalitis (Χρίστου Ακορδαλίτη), µε τίτλο «Pink Lady». Είχε εκτιµηθεί µεταξύ 30.000 και 50.000 δολαρίων Χονγκ Κονγκ, ωστόσο έπεσε στα 2.772 (335 ευρώ).
Το τελευταίο διάστηµα, τα έργα του έχουν αυξηµένη προβολή και το συγκεκριµένο αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγµα της δουλειάς του. ∆ηµιουργήθηκε την περίοδο 2020-2021, που για τον ίδιο έχει ιδιαίτερη σηµασία, αφού λειτούργησε καθαρά δηµιουργικά. Είναι λάδι σε καµβά (159,8x135,5 εκ.), µε προέλευση την γκαλερί «Dio Horia» στην Αθήνα, όπου είχε εκτεθεί το καλοκαίρι του ’21. Είναι αρκετά πιθανό τα επόµενα χρόνια η υπογραφή του Ακορδαλίτη να δοκιµαστεί στη δευτερογενή αγορά Σύγχρονης Τέχνης, καθώς οι έµποροι κρίνουν πως έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να σηµειώσει άνοδο.
*Δημοσιεύθηκε στο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά το Σάββατο 15/11
Το ερώτηµα προκύπτει έπειτα από την ολοκλήρωση της δηµοπρασίας έργων Τέχνης 20ού και 21ου αιώνα, που έγινε µέσω του Οίκου Christie’s την Τετάρτη 13 Νοεµβρίου.
Το ταµπλό κατέγραψε τζίρο 15,3 εκατ. δολάρια Χονγκ Κονγκ (1,8 εκατ. ευρώ), όµως σε πολύ µεγάλο ποσοστό οι τελικές τιµές ξέφυγαν προς... τα κάτω σε σχέση µε τις εκτιµήσεις.
Για κάποιες υπογραφές το αποτέλεσµα έχει δύο αναγνώσεις, καθώς δεν έχει και τόση σηµασία το ότι ορισµένα έργα ανερχόµενων εικαστικών πωλήθηκαν κάτω από τις εκτιµήσεις τους, αλλά ότι κατάφεραν να πωληθούν και να δηµιουργήσουν τα πρώτα επίπεδα τιµών στο διεθνές χρηµατιστήριο Τέχνης, µιας και τώρα δοκιµάζουν την πορεία της ζήτησής τους.
Παράδειγµα αποτελεί το έργο της Κινέζας εικαστικού Wang Jingyi µε τίτλο «Pretend it’s a city» (λάδι σε καµβά, 107x91,5 εκ.). Ζωγραφίστηκε το 2022 και στην προέλευσή του αναφέρεται η γκαλερί «Poulsen» στην Κοπεγχάγη. Αν και αρχικά οι τιµές της εκτίµησής του ήταν 30.000 µε 50.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (3.628-6.046 ευρώ), το έργο άλλαξε χέρια προς 6.048 δολ. Χονγκ Κονγκ (731 ευρώ). Παροµοίως, το έργο του Stefan Meier µε τίτλο «And», αν και αναµενόταν να αγγίξει τιµή πώλησης από 40.000 έως 60.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ (4.800 µε 7.200 ευρώ), κατρακύλησε στα 15.120 δολάρια Χονγκ Κονγκ (1.828 ευρώ).
Ποιο έργο ήταν το φαβορί και έπεσε έξω από τα πρωγνωστικά;
Εξω από τα προγνωστικά (30.000 µε 50.000 δολάρια Χονγκ Κονγκ / 3.628-6.046 ευρώ) έπεσε και το έργο «Painter on a stool» του Fabio Viscogliosi (ακρυλικό σε καµβά, 135,5x99 εκ.), µε τα χτυπήµατα να σταµατούν στα 1.218 ευρώ, παρά το γεγονός ότι είχε θεωρηθεί ένα από τα φαβορί της αναµέτρησης.
Κατά τα ίδια, αν και είχε τραβήξει τα βλέµµατα, το γλυπτό της Κορεάτισσας Kira Kim µε τίτλο «Coca Killer» πωλήθηκε προς 7.560 δολ. Χονγκ Κονγκ (913 ευρώ), πολύ χαµηλότερα από την εκτίµηση των 10.000 µε 20.000 δολ. Χονγκ Kονgκ (1.208- 2.417 ευρώ). Το γλυπτό έχει φως LED, διαστάσεις 62x250 εκ., χρονολογία το 2007, ενώ αποτελεί το ένα από τα συνολικά τρία αντίτυπα.
Σε παρόµοια επίπεδα εκτίµησης είχε κυµανθεί και το έργο της Tamara Malcher µε τίτλο «Fire», το οποίο όµως πωλήθηκε αρκετά χαµηλότερα, στα 6.048 δολάρια (731 ευρώ). Στα αξιοσηµείωτα της δηµοπρασίας είναι και το έργο του κυπριακής καταγωγής εικαστικού Chris Akordalitis (Χρίστου Ακορδαλίτη), µε τίτλο «Pink Lady». Είχε εκτιµηθεί µεταξύ 30.000 και 50.000 δολαρίων Χονγκ Κονγκ, ωστόσο έπεσε στα 2.772 (335 ευρώ).
Το τελευταίο διάστηµα, τα έργα του έχουν αυξηµένη προβολή και το συγκεκριµένο αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγµα της δουλειάς του. ∆ηµιουργήθηκε την περίοδο 2020-2021, που για τον ίδιο έχει ιδιαίτερη σηµασία, αφού λειτούργησε καθαρά δηµιουργικά. Είναι λάδι σε καµβά (159,8x135,5 εκ.), µε προέλευση την γκαλερί «Dio Horia» στην Αθήνα, όπου είχε εκτεθεί το καλοκαίρι του ’21. Είναι αρκετά πιθανό τα επόµενα χρόνια η υπογραφή του Ακορδαλίτη να δοκιµαστεί στη δευτερογενή αγορά Σύγχρονης Τέχνης, καθώς οι έµποροι κρίνουν πως έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να σηµειώσει άνοδο.
*Δημοσιεύθηκε στο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά το Σάββατο 15/11