''Η Πεντηκοστή'' του Ελ Γκρέκο µαγεύει τους Τεξανούς
Mεγάλη έκθεση
Το έργο του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου ξεχωρίζει στη µεγάλη έκθεση «Ζώντας µε τους θεούς...» στο Μουσείο Καλών Τεχνών στο Χιούστον
Ξεχωριστή θέση έχει ο ∆οµήνικος Θεοτοκόπουλος (Ελ Γκρέκο) µε το εµβληµατικό έργο του η «Η Πεντηκοστή» στη µεγάλη έκθεση του Μουσείου Καλών Τεχνών στο Χιούστον του Τέξας «Ζώντας µε τους θεούς - Τέχνη, πιστεύω και άνθρωποι», που θα διαρκέσει έως τις 20/1: Με 200 έργα αφηγείται την ιστορία της θεότητας στην Τέχνη από το 4000 π.Χ. µέχρι τις µέρες µας. Σε µία τέτοιας εµβέλειας έκθεση, έχουν επιλέξει αυτό το αριστούργηµα του Ελ Γκρέκο για να ανιχνεύσουν την καλλιτεχνική πρόσληψη του θείου σε παγκόσµια κλίµακα.
Όπως τόσα άλλα έργα τέχνης που δηµιουργήθηκαν στο λυκόφως της Αναγέννησης, το αριστούργηµα του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου «Η Πεντηκοστή» (περίπου 1600) βασίζεται σε µια ιστορία από την Καινή ∆ιαθήκη: Απεικονίζει το Άγιο Πνεύµα να κατεβαίνει στην Παναγία και στους Αποστόλους µε τη µορφή λευκής περιστεράς. Αρχικά φτιαγµένο για την Αγία Τράπεζα στο παρεκκλήσι του ιεροδιδασκαλείου που ίδρυσε η Μαρία της Αραγονίας στη Μαδρίτη (σήµερα στεγάζει το εθνικό κοινοβούλιο της Ισπανίας) το έργο είναι ασφαλώς κάτι περισσότερο από µια απλή απεικόνιση θρησκευτικής αφήγησης ή ενός δόγµατος. ∆εν δίνει απλώς σχήµα και µορφή στο θεϊκό στοιχείο, αλλά και διερευνά τη σχέση του ίδιου του Ελ Γκρέκο µε αυτό.
Εκτός από την «Πεντηκοστή», οι επισκέπτες µπορούν επίσης να θαυµάσουν ξύλινο άγαλµα από την Ιαπωνία του 13ου αιώνα που απεικονίζει µία βουδιστική θεότητα-φύλακα, γνωστή και ως βασιλιάς της σοφίας και της δύναµης, καθώς και το κόκκινο άγαλµα ενός όρθιου Βούδα από ψαµµίτη µε προέλευση από την Ινδία του 5ου αιώνα. Αλλά το πιο εντυπωσιακό αντικείµενο της έκθεσης είναι ένα κέλυφος από κοχύλι µε σχέδια ανθρώπινων κρανίων από τη Βερακρούζ του βόρειου Μεξικού, που χρονολογείται µεταξύ 900 και 1521 µ.Χ. - πιθανότατα φτιαγµένο πριν από την άφιξη του Χριστόφορου Κολόµβου το 1492.
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή
Όπως τόσα άλλα έργα τέχνης που δηµιουργήθηκαν στο λυκόφως της Αναγέννησης, το αριστούργηµα του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου «Η Πεντηκοστή» (περίπου 1600) βασίζεται σε µια ιστορία από την Καινή ∆ιαθήκη: Απεικονίζει το Άγιο Πνεύµα να κατεβαίνει στην Παναγία και στους Αποστόλους µε τη µορφή λευκής περιστεράς. Αρχικά φτιαγµένο για την Αγία Τράπεζα στο παρεκκλήσι του ιεροδιδασκαλείου που ίδρυσε η Μαρία της Αραγονίας στη Μαδρίτη (σήµερα στεγάζει το εθνικό κοινοβούλιο της Ισπανίας) το έργο είναι ασφαλώς κάτι περισσότερο από µια απλή απεικόνιση θρησκευτικής αφήγησης ή ενός δόγµατος. ∆εν δίνει απλώς σχήµα και µορφή στο θεϊκό στοιχείο, αλλά και διερευνά τη σχέση του ίδιου του Ελ Γκρέκο µε αυτό.
Εκτός από την «Πεντηκοστή», οι επισκέπτες µπορούν επίσης να θαυµάσουν ξύλινο άγαλµα από την Ιαπωνία του 13ου αιώνα που απεικονίζει µία βουδιστική θεότητα-φύλακα, γνωστή και ως βασιλιάς της σοφίας και της δύναµης, καθώς και το κόκκινο άγαλµα ενός όρθιου Βούδα από ψαµµίτη µε προέλευση από την Ινδία του 5ου αιώνα. Αλλά το πιο εντυπωσιακό αντικείµενο της έκθεσης είναι ένα κέλυφος από κοχύλι µε σχέδια ανθρώπινων κρανίων από τη Βερακρούζ του βόρειου Μεξικού, που χρονολογείται µεταξύ 900 και 1521 µ.Χ. - πιθανότατα φτιαγµένο πριν από την άφιξη του Χριστόφορου Κολόµβου το 1492.
Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή