Δέκα βραβευμένες ταινίες υποδέχονται το 2025 χαρίζοντας στο κοινό πολύ καλό και απολαυστικό σινεμά. Οι νέες αυτές κυκλοφορίες που έρχονται στη χώρα μας, «φορτωμένες» με βραβεία διεθνών φεστιβάλ, θα συζητηθούν πολύ τη νέα χρονιά, έχοντας όλα τα φόντα να γεμίσουν τις κινηματογραφικές αίθουσες. Κάποιες είναι τολμηρές, άλλες είναι γεμάτες εκπλήξεις και ανατροπές και κάποιες παιχνιδιάρικες και διασκεδαστικές.

Oι δέκα πολυαναμενόμενες ταινίες για το 2025


ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Μόλις πριν από λίγες μέρες (9/1) ξεκίνησε η προβολή της ταινίας «Το αγαπημένο μου γλυκό» των Μάριαμ Μογκαντάμ, Μπεχτάς Σαανέχα (2024, Ιράν, Γαλλία, Σουηδία, Γερμανία), που έχει λάβει το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής και το Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2024. Τολμηρή, πολυεπίπεδα απελευθερωτική ως προς το ζητούμενο της γυναικείας χειραφέτησης, αγαπήθηκε όσο λίγες ταινίες στην πρόσφατη Μπερλινάλε. Η εβδομηντάχρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη. Μία μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θα αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά μαζί με το σπίτι της θα ανοίξουν και πάλι για έναν άνδρα.


grand_tour_main_photo

GRAND TOUR

Το νέο φιλμ «GRAND TOUR» (2024, Πορτογαλία) του διακεκριμένου Πορτογάλου σκηνοθέτη Μιγκέλ Γκόμες, που απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών 2024, είναι μία τρυφερή, ουμανιστική ωδή στην περιπλάνηση, ένα παιχνιδιάρικο ταξιδιωτικό ημερολόγιο που ενσωματώνει διαφορετικές εποχές, πολιτισμούς και στυλ. Το 1918 στη Ρανγκόν ο Έντγκαρ, ένας Βρετανός δημόσιος υπάλληλος, πανικοβάλλεται και εγκαταλείπει την αρραβωνιαστικιά του, τη Μόλι, τη μέρα του γάμου τους. Διασχίζει την Ασία, κυριευμένος από υπαρξιακές αμφιβολίες, ενώ η αποφασιστική Μόλι τον καταδιώκει με χιούμορ, ταξιδεύοντας από το Μανταλέι στη Μπανγκόκ και τη Σαγκάη. H κινηματογραφική αυτή οδύσσεια συνδυάζει σκηνοθετημένες σκηνές, οι οποίες είναι μαεστρικά τραβηγμένες από τον Ρούι Πόσας, με πλάνα ντοκιμαντέρ. Θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 30 Ιανουαρίου.



she-loved-blossoms-more



ΑΓΑΠΟΥΣΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

Ο Έλληνας σκηνοθέτης της βαμπιρικής Νορβηγίας Γιάννης Βεσλεμές επιστρέφει με ένα οικογενειακό δράμα, καμουφλαρισμένο σε επιστημονική φαντασία, με τη συμμετοχή του Γάλλου Ντομινίκ Πινόν («Αμελί», «Delicatessen»). Τρία αδέρφια κατασκευάζουν μια χρονομηχανή με σκοπό να επαναφέρουν τη νεκρή μητέρα τους στη ζωή. Όταν ο εκκεντρικός πατέρας τους κάνει την εμφάνισή του, το πείραμα ξεφεύγει από τον έλεγχό τους και ξεκινάει η χωροχρονική περιδίνησή τους εκεί που το παρελθόν και το παρόν γίνονται ένα σε αυτήν την κωμική όσο και αλλόκοτη εξερεύνηση του πένθους. Η ταινία που γυρίστηκε το 2024 στην Ελλάδα θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 13 Φεβρουαρίου.


the_girl_with_the_needle_1

TO ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΗ ΒΕΛΟΝΑ

Το «Κορίτσι με τη βελόνα» που σκηνοθετεί ο Μάγκνους φαν Χορν (2024, Δανία, Πολωνία, Σουηδία) είναι ένα ποίημα για τη διαχρονική θέση των γυναικών μέσα σε έναν κόσμο πατριαρχίας, ταξικής ανισότητας και σεξουαλικής εκμετάλλευσης, αλλά και για το τίμημα της αυτοδιάθεσης. Λίγο πριν από το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, η Καρολίνε προσπαθεί να επιβιώσει σε μια Δανία που θυμίζει γοτθικό εφιάλτη. Η γνωριμία της με μια γυναίκα που θα τη βοηθήσει να βρει μια ανάδοχη οικογένεια για το μωρό της, θα αποβεί καθοριστική, αφού στο πλευρό της αποφασιστικής Ντάγκμαρ η Καρολίνε θα αποκτήσει μια οικογένεια, μια μητέρα, μια σύντροφο και κυρίως τη γυναικεία αλληλεγγύη που θα τη βοηθήσει να αναδυθεί μέσα από τις στάχτες του παλιού κόσμου ως μια νέα ανεξάρτητη γυναίκα. Η ταινία που είναι υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 27 Φεβρουαρίου.


sirocco_70x1000_greek_alt



Ο ΣΙΡΟΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ΑΝΕΜΩΝ

«Ο Σιρόκο και το Βασίλειο των ανέμων» είναι μια συναρπαστική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων, σε σκηνοθεσία Μπενουά Σιέ (2023, Βέλγιο, Γαλλία), που πήρε το Βραβείο Κοινού, αλλά και Υποφηφιότητα Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Ταινιών Κινουμένων Σχεδίων του Ανεσί. Πρωταγωνιστεί η 4χρονη Ζιλιέτ και η 8χρονη αδελφή της η Κάρμεν, δύο κορίτσια με πολύ ζωηρή φαντασία. Έχουν την τύχη να έχουν για γειτόνισσά τους την Ανιές, που γράφει παιδικά βιβλία, για έναν φανταστικό κόσμο, το Βασίλειο των Αερίων Ρευμάτων. Τα δυο κορίτσια ανακαλύπτουν ένα πέρασμα ανάμεσα στον πληκτικό κόσμο μας και σ’ αυτό το φαντασμαγορικό σύμπαν, όπου, όταν βρίσκονται εκεί, έχουν τη μορφή γατιών! Όμως, εκεί παραμονεύει ο τρομακτικός Σιρόκο. Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις 6 Μαρτίου.

universal_language

UNIVERSAL LANGUAGE

Μια σουρεαλιστική κωμωδία με αλλεπάλληλες ανατροπές είναι το «UNIVERSAL LANGUAGE» του Μάθιου Ράνκιν (2024, Καναδάς), που είναι υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, ενώ έχει ήδη αποσπάσει το Βραβείο Κοινού «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών» στο Φεστιβάλ Καννών και το Βραβείο Καλύτερης Καναδικής Ανακάλυψης στο Φεστιβάλ του Τορόντο. Σε μια μυστηριώδη, αλλόκοτη περιοχή, κάπου ανάμεσα στην Τεχεράνη και το Γουίνιπεγκ, οι ζωές διαφόρων χαρακτήρων μπλέκονται με παράξενους και απρόβλεπτους τρόπους. Οι μαθήτριες Νεγκίν και Νάζγκολ ανακαλύπτουν χρήματα θαμμένα κάτω από τον πάγο και αποφασίζουν να τα κάνουν δικά τους. Παράλληλα ο Μάθιου αποφασίζει να παραιτηθεί από τη μονότονη δουλειά του σε μια κυβερνητική υπηρεσία του Κεμπέκ και ξεκινά ένα αινιγματικό ταξίδι για να βρει τη μητέρα του.


2073

2073

Ο Ασίφ Καπάντια, που στο παρελθόν μας έδωσε τα πορτρέτα γνωστών προσωπικοτήτων, όπως η Έιμι Γουαϊνχάουζ, ο Ντιέγκο Μαραντόνα και πιο πρόσφατα ο Φέντερερ, επιστρέφει με το «2073» (2024, Ηνωμένο Βασίλειο), ένα δυστοπικό ντοκιμαντέρ. Το 2073 ο κόσμος κυβερνάται από δικτάτορες, νεοφιλελεύθερους και πάμπλουτους επιχειρηματίες. Η δημοκρατία και η ελευθερία έχουν καταλυθεί και drones ελέγχουν τους πάντες. Συνδυάζοντας πραγματικά γεγονότα του σήμερα με στοιχεία φίξιον, ο Καπάντια μιλά για την εξουσία, τον Τραμπ, το Ισραήλ αλλά και την οικονομική και επιχειρηματική ελίτ των Μασκ, Ζούκερμπεργκ και Μπέζος. Στην ταινία, που έχει και στοιχεία μυθοπλασίας, εμφανίζεται η Σαμάνθα Μόρτον.

glimmers

GLIMMERS

Η βραβευμένη με Goya σκηνοθέτις Πιλάρ Παλομέρο επιστρέφει με τη συγκινητική ιστορία για τις οικογενειακές σχέσεις «GLIMMERS» (2024, Ισπανία), που βασίζεται στο διήγημα «A Heart Too Big» του Eider Rodríguez. Η ζωή της Iζαμπέλ παίρνει μια απροσδόκητη τροπή την ημέρα που η κόρη της Mανταλέν της ζητά να επισκέπτεται τακτικά τον Ραμόν, τον πρώην σύζυγό της, ο οποίος είναι άρρωστος. Ύστερα από δεκαπέντε χρόνια χωριστά, και παρόλο που ήταν οικογένεια για χρόνια, η Ίζαμπελ τον βλέπει ως άγνωστο και αρχίζει να ξαναζεί και πάλι όλες τις πικρίες και τις μνησικακίες που νόμιζε ότι είχε ξεπεράσει. Ωστόσο, η συναναστροφή με τον Ραμόν στην πιο ευάλωτη στιγμή του θα της επιτρέψει να δει την αποτυχία τους με άλλα μάτια και να επικεντρωθεί στο παρόν της ζωής της. Η ταινία που έχει λάβει το Βραβείο καλύτερης ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο.


vermiglio_cover-scaled



VERMIGLIO

Ένας ολόκληρος χαμένος κόσμος αναβιώνει στο εξαίσιο φιλμ «VERMIGLIO» (2024, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο) της Μάουρα Ντελπέρο, έναν περήφανο κινηματογραφικό απόγονο του ιταλικού νεορεαλισμού. Σε ένα ορεινό χωριό της βόρειας Ιταλίας, λίγο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ζει μια πολυμελής οικογένεια: Ο αυστηρός πατέρας και δάσκαλος, η μάνα που μοιράζει ακριβοδίκαια την αγκαλιά της σε όλα τα παιδιά, τα αγόρια και κορίτσια που μεταφράζουν το σύμπαν των μεγάλων το καθένα με τον δικό του τρόπο, η ενήλικη κόρη που ερωτεύεται έναν λιποτάκτη. Γύρω τους, οι εποχές αλλάζουν και αφήνουν τα πανέμορφα αποτυπώματά τους στη φύση. Η ταινία έχει βραβευθεί με τον Αργυρό Λέοντα και το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Βενετίας (2024) και είναι υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. 

misericordia

MISERICORDIA–Miséricorde

Ο Αλέν Γκιροντί, επιβεβαιώνοντας τη φήμη του πλέον απρόβλεπτου και τολμηρού Γάλλου δημιουργού σήμερα, μας παραδίδει το «MISERICORDIA–Miséricorde» (2024, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία), που ανακηρύχθηκε ως η Καλύτερη ταινία 2024 για το περιοδικό CAHIERS DU CINEMA και είναι μία αταξινόμητη ταινία υφέρποντος ερωτισμού και θανάτου, εμπλουτισμένη με τις σουρεάλ νότες του κωμικού παραλόγου. Η επιστροφή του Ζερεμί στη γενέτειρά του για την κηδεία του πρώην αφεντικού του εξελίσσεται σταδιακά σε μια δίνη παραδοξότητας, αιματηρών μυστηρίων και απρόσμενων σεξουαλικών εξελίξεων. Όσο η προσωρινή παραμονή του νεαρού στο σπίτι της χήρας του εκλιπόντος παρατείνεται, τόσο περισσότερο αρχίζει να επισκιάζεται από μια εξαφάνιση, τις απειλητικές διαθέσεις ενός γείτονα και τις παρεξηγήσιμες προθέσεις ενός ιερέα.