Ξεκινάει το έργο "PARANOIA" στον Μικρό Κεραμεικό - Συνέντευξη με τον Νικόλα Βαγιονάκη
Πρεμιέρα την 1η Φεβρουαρίου
Το "PARANOIA" του Γκι Ντε Μοπασάν είναι ένα έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, σαν μια τραγωδία παραλογισμού
Στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός θα παρουσιαστεί από την 1η Φεβρουαρίου το βιωματικό έργο του Γκι Ντε Μοπασάν «PARANOIA», σε σκηνοθεσία-ερμηνεία Νικόλα Βαγιονάκη.
Ένα έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, σαν μια τραγωδία παραλογισμού, σε δραματουργική επιμέλεια Νικόλα Βαγιονάκη και Μιράντας Βατικιώτη.
Ο Γκι Ντε Μοπασάν (1850-1893) θεωρείται μέχρι σήμερα ο μεγαλύτερος διηγηματογράφος της Γαλλίας. Την εποχή που έγραψε το PARANOIA, ο Μοπασάν, είχε ήδη προσβληθεί από σύφιλη (μάστιγα μη θεραπεύσιμη εκείνη την εποχή) και αναγνώριζε πάνω του τα σημάδια της αρρώστιας που εξελισσόταν. Μέρος των συμπτωμάτων είχε να κάνει με τη βαθμιαία καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά τον κυρίευε μέσα από αυξανόμενο άγχος και παραισθήσεις. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητά του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς.
Εκτός των άλλων, ο Μοπασάν μοιάζει να αμφισβητεί ολόκληρο το οικοδόμημα του διαφωτισμού, έχοντας μια διάθεση να διατυπώσει αμφιβολίες και να ασκήσει κριτική. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες.
Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα. Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και θα επιφέρει τον θάνατο. Ο Μοπασάν δεν χαρίζεται κανενός. Κοιτάζει την ανθρωπινή ράτσα κατάματα. Με παραστάτες τον Φλομπέρ και τον Μπαλζάκ, αποδεικνύεται μέσα από τα έργα του και ένας διορατικός ψυχολόγος.
Στο βιωματικό διήγημα το υποκείμενο αδυνατεί να αναγνωρίσει τον διαλυμένο και κατεστραμμένο του εαυτό, που έχει απορροφηθεί εντελώς από τον καταπιόνα της ψυχασθένειας. Ο Μοπασάν έκανε απόπειρα αυτοκτονίας και πέθανε λίγο αργότερα σε ένα σωφρονιστικό ίδρυμα.
Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Νικόλας Βαγιονάκης μιλώντας στα parapolitika.gr λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα, εξηγεί τι ήταν αυτό που τον ώθησε να καταπιαστεί με αυτό το έργο.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θέατρο Μικρός Κεραμεικός
Ευμολπιδών 13, Αθήνα
τηλ. 210 3454831
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από το Σάββατο 1 Φεβρουρίου 2025
Σάββατο 21:30
Κυριακή 18:30
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
70 λεπτά
Συντελεστές παράστασης
Επεξεργασία κειμένων-Δραματουργική επιμέλεια-Μετάφραση: Νικόλας Βαγιονάκης - Μιράντα Βατικιώτη
Σκηνοθεσία-Ερμηνεία: Νικόλας Βαγιονάκης
Σχεδιασμός σκηνικού: Νικόλας Βαγιονάκης
Επιμέλεια σκηνικού: Μάρκος Γκοτζαμπέλης
Χορογραφίες: Νικόλας Βαγιονάκης
Ένα έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, σαν μια τραγωδία παραλογισμού, σε δραματουργική επιμέλεια Νικόλα Βαγιονάκη και Μιράντας Βατικιώτη.
Ο Γκι Ντε Μοπασάν (1850-1893) θεωρείται μέχρι σήμερα ο μεγαλύτερος διηγηματογράφος της Γαλλίας. Την εποχή που έγραψε το PARANOIA, ο Μοπασάν, είχε ήδη προσβληθεί από σύφιλη (μάστιγα μη θεραπεύσιμη εκείνη την εποχή) και αναγνώριζε πάνω του τα σημάδια της αρρώστιας που εξελισσόταν. Μέρος των συμπτωμάτων είχε να κάνει με τη βαθμιαία καταβύθιση στην ψύχωση που σιγά σιγά τον κυρίευε μέσα από αυξανόμενο άγχος και παραισθήσεις. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, καθώς η προσωπικότητά του μοιάζει να έχει αποδομηθεί και καταρρεύσει ολοσχερώς.
Εκτός των άλλων, ο Μοπασάν μοιάζει να αμφισβητεί ολόκληρο το οικοδόμημα του διαφωτισμού, έχοντας μια διάθεση να διατυπώσει αμφιβολίες και να ασκήσει κριτική. Ο πόλεμος κατά της Πρωσίας από την αυτοκρατορική Γαλλία και ο φανατικός πατριωτισμός δημιουργούν τρόμο στον Μοπασάν, που θα ταχθεί με τους περιθωριακούς, τους επαναστάτες, και τις πόρνες.
Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα. Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει και θα επιφέρει τον θάνατο. Ο Μοπασάν δεν χαρίζεται κανενός. Κοιτάζει την ανθρωπινή ράτσα κατάματα. Με παραστάτες τον Φλομπέρ και τον Μπαλζάκ, αποδεικνύεται μέσα από τα έργα του και ένας διορατικός ψυχολόγος.
Στο βιωματικό διήγημα το υποκείμενο αδυνατεί να αναγνωρίσει τον διαλυμένο και κατεστραμμένο του εαυτό, που έχει απορροφηθεί εντελώς από τον καταπιόνα της ψυχασθένειας. Ο Μοπασάν έκανε απόπειρα αυτοκτονίας και πέθανε λίγο αργότερα σε ένα σωφρονιστικό ίδρυμα.
Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Νικόλας Βαγιονάκης μιλώντας στα parapolitika.gr λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα, εξηγεί τι ήταν αυτό που τον ώθησε να καταπιαστεί με αυτό το έργο.
Μιλήστε μας για το έργο, αλλά και για τον λόγο που σας ώθησε να ασχοληθείτε με αυτό.
Οι σπουδαίοι συγγραφείς-φιλόσοφοι-οραματιστές καταπιάνονται με διαχρονικά θέματα που απασχολούν την ανθρώπινη ύπαρξη και γίνονται καθρέφτης της κοινωνίας. Στο βιωματικό αυτό διήγημα που παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως σαν μια τραγωδία παραλογισμού, ο Μοπασάν (1850-1893) είχε ήδη προσβληθεί από σύφιλη, μια μάστιγα μη θεραπεύσιμη εκείνη την εποχή, και αναγνώριζε πάνω τούτα σημάδια της αρρώστιας που εξελισσόταν. Καταλήγει σε ένα κρεσέντο παράνοιας, με έντονη αγωνία, τρόμο και υπαρξιακή κρίση. Μέσα σε αυτή τη σύγχυση, καταπιάνεται με κοινωνικά και πολιτικά θέματα, και δεν χαρίζεται κανενός. Αμφισβητεί ακόμη και το οικοδόμημα του διαφωτισμού. Μήπως η παράνοια τελικά αφορά τον εγκλεισμό σκέψης ολόκληρης της ανθρωπότητας μέσα από μια πλασματική ελευθερία; Είναι λοιπόν τόσοι λόγοι που σε ωθούν να ασχοληθείς με ένα τόσο σημαντικό έργο.Το έργο αναφέρεται στον ίδιο τον συγγραφέα. Με ποιον τρόπο σκηνοθετικά προσεγγίζετε τον ήρωα που υποδύεστε;
Υπάρχει μια έντονη εξπρεσιονιστική, φιλοσοφική και τρισδιάστατη προσέγγιση που αναδεικνύει λεπτομερώς και με χειρουργική ακρίβεια όλες τις πτυχές του διηγήματος.Χαρακτηρίζετε το έργο σαν μια τραγωδία παραλογισμού. Τι ακριβώς εννοείτε με αυτόν τον χαρακτηρισμό;
Ναι, μια τραγωδία παραλογισμού, στα όρια της παραφροσύνης. Τα πάντα είναι ακραία. Η βαθμιαία καταβύθιση στην ψύχωση οδηγεί στις παραισθήσεις. Η φρενήρης πορεία του συγγραφέα μοιράζεται ανάμεσα σε γράψιμο, ναρκωτικά και έρωτα.Μπορείτε να απομονώσετε μια φράση από το έργο που αντικατοπτρίζει τον ήρωα που υποδύεστε;
«Φοβάμαι τον εαυτό μου. Φοβάμαι τον φόβο. Μα πάνω απ' όλα, φοβάμαι τη σύγχυση της λογικής μου, του πνεύματός μου. Τον έλεγχο που χάνω...»Φεύγοντας ο θεατής από την παράστασή σας τι θα θέλατε να έχει αποκομίσει από αυτή;
Το ταξίδι του καθενός είναι προσωπική υπόθεση. Ωστόσο, πιστεύω πως θα ταυτιστεί και θα βιώσει έντονα συναισθήματα όπως συγκίνηση, έκπληξη, προβληματισμό, ανάταση, λύτρωση.ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θέατρο Μικρός Κεραμεικός
Ευμολπιδών 13, Αθήνα
τηλ. 210 3454831
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από το Σάββατο 1 Φεβρουρίου 2025
Σάββατο 21:30
Κυριακή 18:30
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
70 λεπτά
Συντελεστές παράστασης
Επεξεργασία κειμένων-Δραματουργική επιμέλεια-Μετάφραση: Νικόλας Βαγιονάκης - Μιράντα Βατικιώτη
Σκηνοθεσία-Ερμηνεία: Νικόλας Βαγιονάκης
Σχεδιασμός σκηνικού: Νικόλας Βαγιονάκης
Επιμέλεια σκηνικού: Μάρκος Γκοτζαμπέλης
Χορογραφίες: Νικόλας Βαγιονάκης