Γιάννης Καλομοίρης: "Η αισθητική του στίχου είναι η βάση για το ποιοτικό τραγούδι"
Έξι νέα τραγούδια σε διασκευή για πιάνο και φωνή
«Έχει πολύ μεγάλη αξία ο συνδυασμό της λαϊκής και της λόγιας μουσικής παράδοσης», δηλώνει ο Γιάννης Καλομοίρης. "Το άλμπουμ 'Του κόσμου ο Βυθός"' είναι μια αισθητική πρόταση για το ελληνικό τραγούδι"

Ο κύκλος τραγουδιών με τίτλο: "Του κόσμου ο βυθός" περιέχει έξι τραγούδια μου σε διασκευή για πιάνο και φωνή. Τραγούδια που επιχειρούν να μιλήσουν με ευαισθησία για τις λεπτές αποχρώσεις του ανθρώπινου βιώματος όπως ο έρωτας, η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, η μοναξιά κι ο θάνατος.
Πράγμα ριψοκίνδυνο και υπερβατικό μιας και πως να εκφράσεις κάτι που κατά κανόνα βιώνεται παρά λέγεται. Κάτι που δεν παιανίζεται με λόγια αλλά με κραυγές και που δεν θρηνείται με λέξεις αλλά με λυγμούς.
Κάτι που στο σύνολό του είναι μαγευτικό και έχει μια ιερότητα ακόμα και στην πιο τραγική του στιγμή, αυτήν του αποχωρισμού.
Ο διακεκριμένος και διεθνώς καταξιωμένος λυρικός τραγουδιστής Τάσης Χριστογιαννόπουλος ερμηνεύει με ευαισθησία και εκφραστικότητα, τα τραγούδια της συλλογής.
Τον ευχαριστώ πολύ για την χαρά και την τιμή όπως και όλους τους συντελεστές, μουσικούς και ηχολήπτες. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στο Ogdoo Music Productions και ιδιαίτερα στον Δημήτρη Καρρά και στον Χρήστο Ασημακόπουλο που αγκάλιασαν με θέρμη τα τραγούδια και προώθησαν την έκδοση και την κυκλοφορία τους. Αυτά έγραψε ο Γιάννης Καλομοίρης πριν λίγες ημέρες, για την κυκλοφορία του νέου του Album.

«Αν στη θέση της λέξης Έλληνας βάλουμε τη λέξη άνθρωπος τότες προκύπτει μια παράδοση πού παραδόξως είναι γνησίως Ελληνική», είπε ο Μ. Χατζιδάκης
O Γιάννης Καλομοίρης, επανέρχεται δισκογραφικά με νέο άλμπουμ με τίτλο «Του κόσμου ο Βυθός» σε στίχους και μουσική του ίδιου, και τα ερμηνεύει ο διεθνούς φήμης λυρικός τραγουδιστής, Τάσης Χριστογιαννόπουλος με τη συνοδεία πιάνου από τον ίδιο τον δημιουργό. Η μεστότητα που χαρακτηρίζει το άλμπουμ και η μοναδική του σύνθεση, το καταστούν ως μια από τις σημαντικότερες δημιουργίες του καλλιτέχνη.
Ο Γιάννης Καλομοίρης μίλησε στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο, με αφορμή που νέου του άλμπουν με τίτλο «Του κόσμου ο βυθός»
"Του Κόσμου ο Βυθός" θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για αυτό το άλμπουμ;
«Χαίρομαι που θα συνομιλήσουμε μέσω αυτής της συνέντευξης. Το άλμπουμ του κόσμου ο βυθός αποτελείται από έξι τραγούδια σε διασκευή για πιάνο και φωνή. Έξι νέα τραγούδια που μιλούν για τη χαρά της ζωής, για τον έρωτα, για την ελπίδα και την προσμονή για ένα καλύτερο αύριο, για την απογοήτευση και την τελευταία μοναξιά.Έχω γράψει τη μουσική και τους στίχους. Τραγουδά ο διακεκριμένος και διεθνώς βραβευμένος Έλληνας βαρύτονος ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος. Ο λυρικός μας τραγουδιστής που όταν αποφασίσει να τραγουδήσει πέραν του λυρικού και ελληνικό ρεπερτόριο, μας χαρίζει αριστουργήματα. Είναι μεγάλη χαρά και τιμή μου η ερμηνεία του σε αυτό το άλμπουμ και τον ευχαριστώ από καρδιάς.
Στο πιάνο δύο διακεκριμένοι επίσης μουσικοί, συνθέτες και μαέστροι: ο Δημήτρης Μπουζάνης και ο Νίκος Πλατύραχος, οι οποίοι έκαναν και τη διασκευή των τραγουδιών για πιάνο. Τους ευχαριστώ θερμά. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω και τις μουσικές εκδόσεις Ogdoo Music Group για την έκδοση του Album και για την εξαιρετική συνεργασία μας».
«Το τραγούδι σήμερα έχει ανάγκη από λιγότερη αισθηματολογία όσον αφορά το στίχο, και από θεματολογία που να αγγίζει την εποχή μας. Όσον αφορά στη μουσική χρειαζόμαστε να ξανασυναντήσουμε την παραδοσιακή μας μουσική με μία άλλη ματιά», τονίζει ο Γιάννης Καλομοίρης.
Ποιο είναι το ύφος των τραγουδιών που περιέχει η συλλογή. και σε ποια κατηγορία πιστεύετε ότι θα μπορούσατε να τα εντάξετε;
«Τα τραγούδια της συλλογής νομίζω ότι εντάσσονται σε αυτό που εγώ ονομάζω Ελληνικό τραγούδι. Δεν θα πω έντεχνο τραγούδι, παρόλο, που έχει επικρατήσει ο όρος, γιατί είναι αδόκιμος καθώς δεν υπάρχουν έντεχνα και άτεχνα τραγούδια.Τα ονομάζω λοιπόν Ελληνικά τραγούδια. Όχι όμως γιατί άδωνται στην Ελληνική γλώσσα αλλά γιατί εμπεριέχουν γνήσια στοιχεία Ελληνικότητας. Έχουν ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και όχι εγωκεντρικό, ενδιαφέρονται για την αγωγή της ψυχής του ακροατή περισσότερο παρά για την διασκέδαση και την κολακεία του, είναι ερωτικά (κατά Χατζιδάκι) αλλά δεν αισθηματολογούν άκριτα, υμνούν την αξία της ζωής χωρίς να περιφρονούν και την όποια ματαιότητά της, δεν φοβούνται τον πόνο και την οδύνη αντιλαμβανόμενα πώς μέσα από αυτά θα προέλθει η λύτρωση και η ξαστεριά όπως λέμε στην Κρήτη, επιβεβαιώνοντας έτσι την ρήση του Μάνου Χατζιδάκι: "αν στη θέση της λέξης Έλληνας βάλουμε τη λέξη άνθρωπος τότες προκύπτει μια παράδοση πού παραδόξως είναι γνησίως Ελληνική"».
Πείτε την γνώμη σας για το ελληνικό τραγούδι σήμερα.
«Υπάρχουν πολλά τραγούδια τα οποία άδωνται στην Ελληνική γλώσσα, λίγα όμως από αυτά έχουν αυτά τα στοιχεία της Ελληνικότητας που εμένα με συγκινούν.Είναι παρήγορο που ακόμα και στην εποχή που διανύουμε υπάρχουν, και νομίζω πάντα θα υπάρχουν τέτοια τραγούδια με καλαισθησία, με άποψη για τη ζωή. Νομίζω ότι ο τόπος μας δεν θα στερέψει ποτέ σε ανθρώπους οι οποίοι θα παράγουν τέτοια τραγούδια, ασχέτως αν αυτά που η εποχή προβάλει περισσότερο σήμερα είναι τα πιο εύπεπτα και βολικά προς κατανάλωση.
Νομίζω πάντως ότι πολύ μεγάλο ρόλο θα παίζει πάντα ο λόγος για τον οποίο δημιουργούνται τα τραγούδια. Θεωρώ ότι τα σπουδαία τραγούδια δεν δημιουργούνται για να καταναλωθούν σε πίστες κέντρων διασκέδασης ή στάδια και να κολακέψουν - εκτονώσουν τα πάθη μας. Γεννιούνται για να εκφράσουν προσωπικές και εσωτερικές στιγμές και αισθήματα που άλλοτε οδηγούν σε ανακάλυψη του βαθύτερου είναι μας και άλλοτε στον κοινό μας μύθο.
Πιστεύω ότι το τραγούδι σήμερα έχει ανάγκη από λιγότερη αισθηματολογία όσον αφορά το στίχο και από θεματολογία που να αγγίζει την εποχή μας».
Σχετικά με την μουσική;
«Όσον αφορά στη μουσική νομίζω ότι χρειαζόμαστε να ξανασυναντήσουμε την παραδοσιακή μας μουσική με μία άλλη ματιά όμως, πιο δημιουργική, πιο σύγχρονη μακριά από στείρες αναπαραστάσεις και άσκοπες επαναλήψεις και χωρίς την ανάγκη το αποτέλεσμα να είναι παραδοσιακό. Αρκεί να είναι ένα αποτέλεσμα με καλή ρίζα και ας πάει σε όποια κατεύθυνση μπορεί ο κάθε δημιουργός να αισθάνεται ότι εκεί βρίσκει τον εαυτό του.Θεωρώ τέλος πως θα έχει πολύ μεγάλη αξία και ενδιαφέρον αυτό που μπορεί να προκύψει από τον συνδυασμό της λαϊκής και της λόγιας μουσικής παράδοσης. Γιατί φαίνεται, λόγω της αλλαγής του τρόπου ζωής, πως το λαϊκό στοιχείο, μόνο του πιά, κινδυνεύει να γίνει folklore αν δεν καλλιεργηθεί, χωρίς όμως να χάσει την λαϊκότητά του. Και το λόγιο στοιχείο από μόνο του κινδυνεύει, αν μείνει αποκομμένο από το λαϊκό, να μείνει άνευρο και αποστειρωμένο, απευθυνόμενο κυρίως στο παρελθόν και μόνο σε ανθρώπους της λεγόμενης υψηλής τάξης, κάτι που παραπέμπει σε παλιότερες εποχές.
Νομίζω στην χώρα μας από την πλευρά της κλασσικής μουσικής παιδείας και του λυρικού τραγουδιού, έχει επικρατήσει η σχολή που επενδύει περισσότερο στην τεχνική παρά στην καλλιφωνία. Στην άρτια τεχνικά εκτέλεση η οποία όμως δεν συγκινεί και δεν είναι ελκυστική.
Το belcanto πρέπει να είναι το ζητούμενο νομίζω και όχι οι σκληρές κορώνες χωρίς μουσικότητα και λυρισμό. Υπάρχουν όμως οι εξαιρέσεις που αναμφίβολα ξεδιπλώνουν την ομορφιά της κλασσικής τοποθέτησης.
Ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος είναι ένα υπέροχο παράδειγμα πως ένας λυρικός τραγουδιστής μπορεί να ερμηνεύσει με την κλασσική του τοποθέτηση Ελληνικά τραγούδια με τόση καλαισθησία και λυρισμό αλλά και ένταση και πάθος όταν απαιτείται και να τα κάνει γοητευτικά. Νομίζω πως το άλμπουμ μας "Του κόσμου ο Βυθός" είναι μια αισθητική πρόταση για το ελληνικό τραγούδι.
«Τα τραγούδια της συλλογής νομίζω ότι εντάσσονται σε αυτό που εγώ ονομάζω Ελληνικό τραγούδι. Δεν θα πω έντεχνο τραγούδι, παρόλο, που έχει επικρατήσει ο όρος, γιατί είναι αδόκιμος καθώς δεν υπάρχουν έντεχνα και άτεχνα τραγούδια.
Πείτε μας δυο λόγια για εσάς, πως ξεκινήσατε, από πού προέρχεστε και την πορεία σας ως τώρα.
«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στα Ανώγεια της Κρήτης, τόπο με μεγάλη ιστορία και παράδοση στην μουσική. Τόπο που έχει αναδείξει μεγάλους καλλιτέχνες όπως ο Νίκος Ξυλούρης, ο Ψαραντώνης, ο Βασίλης Σκουλάς και πολλοί άλλοι. Πραγματική μουσική φλέβα.Από μικρός, 10 χρόνων, άρχισα να παίζω μουσική (λαούτο) και είχα την τύχη να συμπράξω με όλους αυτούς τους μεγάλους μουσικούς.
Επίσης είχα την τύχη να ζήσω και να συμμετέχω στους Μουσικούς Αγώνες Ανωγείων, που διοργάνωσε ο Δήμος Ανωγείων σε συνεργασία με τον Μάνο Χατζιδάκι την τετραετία 1978 -1981. Τέσσερα τριήμερα πολιτισμού και τέχνης που έχουν αφήσει ανεξίτηλο σημάδι μέσα μου καθώς συνέβησαν στην περίοδο της νεότητάς μου κι έτσι μπόρεσα να τα ρουφήξω σαν σφουγγάρι.
Αργότερα στα 19 μου έφυγα για σπουδές στη Θεσσαλονίκη.
Εκεί τα επόμενα χρόνια παράλληλα με τις σπουδές μου στην Οδοντιατρική, γνώρισα και μελέτησα το ρεμπέτικο και το έντεχνο Ελληνικό τραγούδι, όπως το όρισε ο Μίκης Θεοδωράκης, παίζοντας μπουζούκι και μαντολίνο. Τα μετέπειτα χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης μέσα από την φιλία μου με τον Ross Daly, μελέτησα την μουσική παράδοση, την τροπική όπως την ορίζει ο ίδιος, της περιοχής της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου. Τους δρόμους ή κατά άλλους τους τρόπους πάνω στους οποίους αυτή δομείται και κινείται.
Τα τελευταία χρόνια μετά από πολλές επιρροές από μουσικές άλλων παραδόσεων και άλλων χωρών, δουλεύω πάνω σε προσωπικά μονοπάτια που οδηγούν στη διαμόρφωση ενός προσωπικού ύφους το οποίο επιθυμώ κάποια στιγμή να συμπεριλαμβάνει όλα τα προηγούμενα.
Με στέρεες καταβολές από τη ρίζα της παράδοσης αλλά με νέες ιδέες και προτάσεις που θέλουν να μιλήσουν στο σήμερα χωρίς απαραίτητα να έχουν κάποιο συγκεκριμένο χώρο και χρόνο αναφοράς. Όλα τα παραπάνω ισχύουν και για τον στίχο.
Ο λόγος παίζει καταλυτικό ρόλο στην αισθητική του κάθε τραγουδιού, είτε προέρχεται από την δημοτική μας ποίηση είτε είναι λόγιος. Και επειδή στα περισσότερα τραγούδια μου γεννιούνται ταυτόχρονα ο λόγος και η μουσική, νιώθω πως οφείλω να κοπιάζω για το αρμονικό δέσιμό τους μη αρκούμενος σε εύκολες φόρμες και επιλογές. Επιμένω: η αισθητική του στίχου είναι η βάση για το ποιοτικό τραγούδι».
Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την πορεία σας στην δισκογραφία;
«Ενώ η μουσική μου πορεία ξεκινάει από ηλικία 10 ετών, η πορεία μου ως δημιουργός υφίσταται μόνο την τελευταία δεκαετία. Έτσι η δισκογραφία μου ως τώρα αφορά δύο άλμπουμ και τέσσερα singles. Το πρώτο άλμπουμ με τίτλο "Αντάμωση" κυκλοφόρησε το 2021. Πρόκειται για ένα διπλό cd με 24 νέα Κρητικά και παραδοσιακά αστικά τραγούδια όπου έχω γράψει τη μουσική και τους στίχους.Τραγουδούν σπουδαίοι μουσικοί και τραγουδιστές της Κρήτης όπως Ψαραντώνης, ο Γιώργης Ξυλούρης, ο Γιώργης Μανωλάκης, ο Βασίλης Σταυρακάκης και ο Κώστας Αβυσσινός.
Το δεύτερο άλμπουμ είναι "Του Κόσμου ο Βυθός", που κυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες από το Ogdoo Music Group και είναι η αφορμή για το οποίο μιλάμε εμείς σήμερα.
Τα single μου αφορούν ένα οργανικό χασάπικο με μπουζούκι και τρία τραγούδια, ένα με Κρητική μουσική που τραγουδά ο Νίκος Βενετάκης και δύο με Ελληνική παραδοσιακή μουσική, όπου τραγουδούν ο Γιάννης Κασσωτάκης και ο Θοδωρής Κοτονιάς. Έχω αρκετά νέα τραγούδια και περιμένω τις κατάλληλες συνεργασίες για να κυκλοφορήσουν».
Έχετε κάτι καινούργιο στα άμεσα σχέδιά σας;
«Την περίοδο αυτή δουλεύουμε για ένα νέο άλμπουμ με δέκα νέα τραγούδια όπου έχω γράψει την μουσική και του στίχους στα επτά από τα δέκα. Στα υπόλοιπα τρία οι στίχοι ανήκουν στην Ζωή Δικταίου. Πρόκειται για τραγούδια με μουσική και στίχους που βασίζονται στην ελληνική παράδοση, διασκευασμένα και ενορχηστρωμένα από τον Μιχάλη Γούτη για πιάνο, φλάουτο και φωνή.Τραγουδάει η Mezzo Soprano Iωάννα Καλογεράκη, σύζυγός μου η οποία είχε και την ιδέα αυτής της συγκεκριμένης διασκευής των τραγουδιών. Τα τραγούδια θα είναι μέρος μιας μουσικής παράστασης που θα έχει θέμα την γυναίκα και την θέση της στην κοινωνία, ιδιαίτερα την παραδοσιακή.Ελπίζουμε ότι θα ολοκληρωθεί ως το ερχόμενο καλοκαίρι».
Δείτε την σελίδα του Γιάννη Καλομοίρη στο Facebook και στο Instagram