Στην γενέθλια πόλη της την Θεσσαλονίκη βρίσκεται αυτόν τον καιρό η Χρύσα Ρώπα, καθώς κάνει εντατικές πρόβες για την νέα μεγάλη παραγωγή του ΚΘΒΕ «Θελεστίνα» του Ισπανού Φερνάντο ντε Ρόχα, στην οποία θα πρωταγωνιστήσει από τις 15 Μαρτίου σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη.

Στο έργο που είναι μια ιλλαροραγωδία του Μεσαίωνα και αναφέρεται στις ανθρώπινες αδυναμίες, την απληστία και τον έρωτα, η γνωστή ηθοποιός υποδύεται μια κακιά πόρνη υπηρέτρια, υπόδουλη του χρήματος.


1κθβε-thelestina-promo-mike-rafail-2


Η ίδια μιλώντας στην Κυριακάτικη Απογευματινή μιλάει για τον τόσο ιδιαίτερο ρόλο της αλλά και όλα όσα την συγκινούν σήμερα.


Τι έργο είναι η Θελεστίνα;

Πρόκειται για ένα που γράφτηκε πριν πέντε αιώνες. Και το διαισθητικό μυαλό του Αστέριου Πελτέκη βρήκε πάρα πολλές ομοιότητες με το σήμερα. Έκανε μια πάρα πολύ ωραία διασκευή του έργου και σκηνοθεσία, κάνοντας το θεατρικό έργο, καθώς αυτό είναι ένα τεράστιο μυθιστόρημα. Πέντε αιώνες δεν είναι τίποτα. Είναι σαν σήμερα. Τα κακά αυτού του κόσμου, αυτά που κουβαλάει ο άνθρωπος στη ζωή του είναι πάντα ίδια. Όλο το έργο είναι εντυπωσιακό από την άποψη ότι παίρνεις ένα μάθημα ζωής, καλυμμένο όμως με χρυσόσκονη και μουσικές.

Ποιος είναι ο ρόλος σας;

Κάνω την υπηρέτρια στο πορνείο της Θελεστίνας, που υποδύεται η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου. Είναι από αυτές τις φτωχές κοπέλες, που τότε δεν είχαν άλλο τρόπο επιβίωσης, εκτός από το να πουλάνε το κορμί τους. Δεν είχαν άλλη επιλογή. Αυτή η υπηρέτρια έχει κακό χαρακτήρα. Είναι ύπουλη και διπρόσωπη. Είναι ένας από τους πολύ κακούς ανθρώπους εκείνης της κοινωνίας. Με πολύ χαμηλή ηθική και χωρίς συνείδηση. Το χρήμα κινεί τα πάντα, η διαπλοκή στο μεγαλείο της. Και στον ρόλο αυτό δεν υπάρχει καμία λύπηση.

Πως ήταν τότε η ηθική;

Ήταν άθλια, ήταν μια ιερά εξέταση. Η εξουσία στην πιο κακιά της μορφή, αν υπάρχει και καλή αμφιβάλω. Η εξαθλίωση της εξουσίας χαρακτηρίζει αυτήν την περίοδο. Ο Ρόχας ήταν Εβραίος, του οποίου τους γονείς σκότωσε η Ιερά Εξέταση. Το έργο είναι βιωματικό για αυτόν. Και είναι αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι παίρνει μια απόσταση, ενώ ξέρουμε πολύ καλά ότι αν βάλουμε τα προβλήματα κάτω από το χαλάκι και τα κρύψουμε, θα επιπλεύσουμε. Όμως αυτός ήθελε τα καταγγέλλει, πράγμα πολύ δύσκολο για εκείνη την εποχή.

Στη σκηνή έχετε ένα εκρηκτικό ταμπεραμέντο στους ρόλους. Είστε έτσι και στη ζωή;


Στη σκηνή παίζω πάντα έναν ρόλο. Στη ζωή μου δεν ξέρω πως είμαι. Πρέπει να σας το πουν οι κοντινοί μου άνθρωποι. Αλλά αγαπώ την μοναξιά μου, την ησυχία, την ονειροπόληση. Νομίζω πως στη ζωή μου δεν είμαι εκρηκτική, εκτός αν χρειαστεί. Στη ζωή έχω και τις συστολές μου. Δεν μου αρέσει αυτό που είναι πολύ της μόδας, να λέει κάποιος συνέχεια ότι «έτσι είμαι εγώ». Δεν μου αρέσει να συγχρονίζονται συνέχεια οι γύρω μου από το πώς είμαι εγώ. Γιατί το θέατρο είναι συλλογική δουλειά. Όπως και η ζωή. Πρέπει να ακούς κι όλας. Δεν γίνεται να τα χώνεις μόνο υπερασπιζόμενος το εγώ σου μέχρι θανάτου. Φροντίζω να είμαι και λίγο αρεστή και στην καθημερινή μου ζωή και στις συνεργασίες μου.

Όταν βρίσκεστε στη σκηνή, τι γίνεται;

Εκεί πληρώνομαι. Είμαι ευσυνείδητη υπάλληλος. Το υπερασπίζομαι αυτό γιατί το αγαπώ. Με εξιτάρει. Παθιάζομαι στη σκηνή. Αγαπώ τρελά αυτό το τρίτο κουδούνι με το οποίο ξεκινάει η παράσταση και με τα δανεικά λόγια κάνω έναν άλλον άνθρωπο που βγαίνει από το σώμα μου και έχει τη φωνή μου. Και έχει και την αντίληψη μου, γιατί τα τελευταία χρόνια διαπιστώνω ότι αξιοθαύμαστος ηθοποιός δεν μπορεί να γίνει ένας άνθρωπος με χαμηλή αντιληπτικότητα. Ένας καλός ηθοποιός χρειάζεται να έχει τεχνική, να είναι διαβασμένος. Να μην θεωρεί ότι ως κουκίδα είναι το κέντρο του κόσμου. Ο καλός ηθοποιός διακρίνεται από μεγάλη ταπεινότητα ως άνθρωπος.


Νιώθετε σήμερα ότι έχετε πετύχει αυτό που ονειρευόσασταν;

Ναι αυτό ήθελα να κάνω και το έχω καταφέρει. Για να κάνεις θέατρο πρέπει να το εγκρίνουν κι άλλοι. Γκρεμοτσακίζεσαι αν πας να το κάνεις μόνος σου. Είναι συλλογική δουλειά. Θέλει αποδοχή. Το έχω πετύχει, δεν θέλω κάτι άλλο.


Κάνατε ποτέ εκπτώσεις για να βγάλετε περισσότερα χρήματα;

Και ναι και όχι. Δεν ξέρω. Γιατί αυτό που λέγεται καριέρα, εγώ το λέω βιοπάλη, τα προς το ζην. Κατά την γνώμη μου έχω κάνει για τον εαυτό μου τις καλύτερες επιλογές. Έχω τριγήσει ότι καλύτερο υπάρχει σε κείμενα, σκηνοθεσίες, θιάσους. Δεν μπορώ να γυρίσω πίσω για να μετανιώσω, ούτε να αποδείξω κάτι άλλο από αυτά που έχω κάνει. Μόνο αναπολώ στιγμές τεράστιας ευχαρίστησης.


Αν ο Ρόχας ζούσε σήμερα τι θα έγραφε για τον έρωτα;


Αυτό σηκώνει πολλή κουβέντα. Εμείς νομίζουμε ότι σε αυτόν τον αιώνα που ζούμε και εγώ προχτές έκλεισα τα 69, τα κάνουμε όλα σε σχέση με κάτι άλλο. Θυμάστε παλιά τα μελό, που ο πλούσιος αγαπούσε τη φτωχιά και η οικογένειά του δεν την ήθελε; Νομίζω πως και τώρα ακόμα το ίδιο συμβαίνει με τη διαφορά ότι τότε γελάγαμε με αυτό. Οι τάξεις και το οικονομικό στάτους καθορίζουν ακόμα τις σχέσεις των ανθρώπων.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

«Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας
ΚΘΒΕ -ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Πρεμιέρα: Σάββατο 15|03|2025

Στο ρόλο της Θελεστίνα, η Ελισάβετ Κωνσταντιντίδου
Πρωταγωνιστούν: Χρύσα Ρώπα, Ταξιάρχης Χάνος, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Γιώργος Κολοβός, Τατιάνα Μελίδου