Πουλήθηκαν τα έργα του Ιόλα
Ανοιχτή η αντιπαράθεση με τον Δήμο Αγίας Παρασκευής
Η δημοπρασία των αντικειμένων και έργων τέχνης από τη Συλλογή Ιόλα (155 στο σύνολο) ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 25 Μαΐου στο παράρτημα του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο, αγγίζοντας τζίρο 1.421.503 στερλίνες.
Την προηγούμενη εβδομάδα, ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής κ. Γιάννης Σταθόπουλος, είχε προσπαθήσει να αποτρέψει τη δημοπρασία «Alexander Iolas» υποβάλλοντας μήνυση κατά αγνώστων, ενώπιον των εισαγγελικών αρχών.
«Παρακαλούμε να μας γνωστοποιήσετε εγγράφως τα στοιχεία των φερόμενων ως ιδιοκτητών των προς δημοπρασία έργων και αντικειμένων», είχε τονίσει ο κ. Σταθόπουλος ζητώντας από τους συντελεστές της δημοπρασίας στο Λονδίνο να αναβάλουν κάθε συναλλαγή των 155 αντικειμένων μέχρι να ξεκαθαριστεί η προέλευσή τους, διαμαρτυρόμενος πως πρόκειται για αντικείμενα κλοπής από την περιουσία του Αλέξανδρου Ιόλα από το σπίτι του στην Αγ. Παρασκευή (Βίλα Ιόλα).
Ο οίκος Sotheby’s από τη δική του πλευρά, διατηρώντας αυστηρά την εχεμύθεια απέναντι στον πελάτη-πωλητή, δεν προχώρησε σε καμία ανάλογη διαδικασία. Ωστόσο, σε ανακοίνωση που εξέδωσε στις 19 Μαΐου οι εκπρόσωποι του Γραφείου Τύπου στο Λονδίνο άφησαν να εννοηθεί πως οι απαραίτητες έρευνες είχαν γίνει από τους ειδικούς, κατά τη διάρκεια της εκτίμησης των έργων και αντικειμένων.
Ο Δήμαρχος Αγ. Παρασκευής, κ. Γιάννης Σταθόπουλος σε επικοινωνία του με την εφημερίδα ΕΠΕΝΔΥΣΗ επεσήμανε πως η καταγγελία από τον δήμο έγινε γιατί πρέπει ο κόσμος να αρχίσει να μαθαίνει πλέον την αλήθεια πίσω από την περίπλοκη ιστορία της περιουσίας του Ιόλα – ασχέτως της θέσης που κατέχουν τα έργα της συλλογής στη διεθνή αγορά.
«Είναι προφανές πως εμείς κάναμε την κίνηση αυτή, με την καταγγελία, με σκοπό να κάνουμε το θέμα γνωστό. Δεν είχαμε ελπίδες ότι ο οίκος Sotheby’s θα προχωρούσε σε αναβολή της δημοπρασίας, ωστόσο οφείλαμε να επιμείνουμε για την ιστορία του Ιόλα και του ονόματος του», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Η βίλα λεληλατήθηκε το 1987. Την αδειάσανε χωρίς να έχουν τη δικαιοδοσία. Εφυγαν κοντέινερς μέσα στη νύχτα! Και για αυτό ευθύνονται οι κληρονόμοι του Ιόλα», αποκάλυψε επικαλούμενος «τα κληρονομικά τους δικαιώματα αλλά και την ισχύουσα νομοθεσία επί Φ. Κουβέλη». Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, ο Ιόλας σκόπευε να αφήσει όλη του την περιουσία στον Δήμο Αγ. Παρασκευής.
«Περιμένω συνάντηση με την υπουργό πολιτισμού»
Οσο για τη θέση του υπουργείου πολιτισμού ο κ. Σταθόπουλος επεσήμανε πως έχει ζητήσει εδώ και τρεις ημέρες ραντεβού με την κ. Λυδία Κονιόρδου χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει αποτέλεσμα μέχρι στιγμής.
«Το μόνο που έχει γίνει από πλευράς τους είναι να κοινοποιήσουν την επιστολή που έστειλα προς τον οίκοSotheby’s. Από εκεί και πέρα, τηλεφωνώ σχεδόν καθημερινά στην κ. Κονιόρδου και περιμένω να οριστεί η ημέρα συνάντησής μας», είπε.
ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Ο ΟΙΚΟΣ SOTHEBY’S
«Δεν είμαστε σε θέση να αποκαλύψουμε λεπτομέρειες για τους πωλητές μας χωρίς τη συγκατάθεσή τους λόγω των υποχρεώσεων εμπιστευτικότητας που έχουμε με όλους τους πελάτες μας», δήλωσε στην εφημερίδα «Ε» η επικεφαλής του Γραφείου Τύπου του οίκου Sotheby’s.
Αναφερόμενοι στην τελευταία ανακοίνωσή του οίκου μέσω της οποίας το Press Department ισχυρίζεται πως έχουν γίνει οι απαραίτητες έρευνες για το αν τα έργα που πουλήθηκαν δημοπρασία είναι κλεμμένα, ζητήσαμε από τον οίκο περισσότερες λεπτομέρειες. Όπως, αν οι έρευνές βασίστηκαν στην πλατφόρμα του Art Loss Register: «Ο οίκος Sotheby's συστηματικά ακολουθεί διαδικασίες δέουσας επιμέλειας για να εντοπίσει και να εμποδίσει την πώληση κλεμμένων έργων τέχνης. Οι κατάλογοι μας ελέγχονται από το Art LossRegister. Συνεργαζόμαστε επίσης στενά με τις τοπικές αρχές επιβολής του νόμου και τους διεθνείς οργανισμούς, όπως χρειάζεται», μας απάντησε στέλεχος από το γραφείο του Λονδίνου.
ΑΓΟΡΑ & ΤΑΣΕΙΣ
Κορυφαίο σε τιμή πώλησης αναδείχθηκε το έργο του Victor Brauner «Polarisation» (72,3x53,7εκ.), χρονολογίας 1949. Πουλήθηκε κοντά στην υψηλή εκτίμησης, προς 193.750 στερλίνες. Ακολούθησε η μεταξοτυπία του Andy Warhol«Alexander the Great» (100,3x100,3εκ.), χρονολογίας 1982 η οποία από τις 35.000 που ήταν η αρχική εκτίμηση εκτοξεύθηκε στις 125.000 στερλίνες. Το συγκεκριμένο έργο είχε γίνει έπειτα από ανάθεση του μουσείου Metropolitan στη Νέα Υόρκη για την έκθεση «Searching for Alexander». Ζήτηση κατέγραψε το σχέδιο του Pablo Picasso «Minotaurecaressant une Dormeuse» (34x44,7εκ.), χρονολογίας 1933, του οποίου η αξία από τις 25.000 μετακινήθηκε στις 43.750 στερλίνες.
Τονωτική ένεση για την ελληνική αγορά
Θετική ήταν η εικόνα που παρουσίασε η ζήτηση για την ελληνική αγορά με τα περισσότερα έργα να καταγράφουν τιμές πώλησης τριπλάσιες από την αρχική τιμή εκτίμησης.
Κορυφαίο σε ζήτηση αναδείχθηκε το γλυπτό του Τάκη «Signal» (σίδηρος, 300x118εκ.). Όπως είχαμε αναφέρει ήταν ένα από τα υποψήφια φαβορί της δημοπρασίας, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από το αποτέλεσμα καθώς διπλασίασε την αρχική τιμή εκτίμησης επιτυγχάνοντας το τελικό hammer price ων 67.500 στερλινών!
Ακόμη, το «Espace Interieur» (14εκ. ύψος) του Τάκη αναμενόταν να αγγίξει τις 1.500 στερλίνες, ωστόσο η τελική του τιμή ανέβηκε στις 7.500 στερλίνες.
Παρομοίως, ένα σχέδιο του Μιχάλη Τόμπρου (Sculptural form, 1955) είχε αρχική εκτίμηση 100 στερλίνες και αγοράστηκε έναντι 1.063 στερλινών.
Απούλητα
Στις αρνητικές εκπλήξεις της δημοπρασίας συμπεριλαμβάνεται το έργο του Αλέκου Φασιανού «Les Hommes qui passent» (λάδι πάνω σε καμβά, 44,5x35εκ.). Αν και θεωρείτο επενδυτική ευκαιρία καθώς δεν ήταν επιζωγραφισμένη μεταξοτυπία αλλά πρωτότυπο έργο, με χαμηλή τιμή εκτίμησης (3.000-5.000 στερλίνες), επέστρεψε στον ιδιοκτήτη του, απούλητο.
Ίδια περίπτωση παρατηρήθηκε και για το έργο του Αλέξη Ακριθάκη «Suitcases» (λάδι σε καμβά, 81x100εκ.) με τιμή εκτίμησης 20.000 με 30.000 στερλίνες.
Πηγή: ependisinews.gr