Στις 9 Αυγούστου, η Δήμητρα Χατούπη θα κάθεται ανάμεσα στους θεατές στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων για τις ανάγκες της παράστασης «Ιων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα». Η Ιόλη Ανδρεάδη, υπεύθυνη για τη μετάφραση, τη σκηνοθεσία και την κίνηση της παράστασης, έχει τοποθετήσει σε αυτή τη θέση την Κρέουσα σε σχεδόν όλη τη διάρκειά της. Μόνο στη στιγμή της αναγνώρισης η πρωταγωνίστρια εισέρχεται στον σκηνικό χώρο.


Ο Αρης Ασπρούλης και η Ιόλη Ανδρεάδη έχουν δημιουργήσει ένα πλαίσιο για δύο πρόσωπα, χωρίς ωστόσο να χάνεται τίποτα από τη γοητεία του έργου, αλλά και του κειμένου. Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής ερμηνεύει τον Ιωνα, τον Ερμή, τις δύο γυναίκες του Χορού, τον Ξούθο, τον παιδαγωγό, τον υπηρέτη και την Πυθία, ενώ η Δήμητρα Χατούπη δίνει σάρκα και οστά στην Κρέουσα. Στην παράσταση (που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 60ού Φεστιβάλ Φιλίππων) συμμετέχει ζωντανά ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.


Σχεδόν δύο εβδομάδες πριν μας παρουσιάσει την ιδιαίτερη ιστορία της Κρέουσας, η Δήμητρα Χατούπη βρήκε λίγο χρόνο να μιλήσουμε για τη γυναικεία φύση, για την εξουσία, αλλά και για τους ανοιχτούς ορίζοντες. Η τραγική ηρωίδα, σύμφωνα με τον μύθο, μένει έγκυος χωρίς τη θέλησή της από τον θεό Απόλλωνα, γεννά μόνη της και εγκαταλείπει το μωρό της σε μια σπηλιά. Χρόνια μετά, η Κρέουσα θα επισκεφθεί το Μαντείο με τον σύζυγό της, Ξούθο, με σκοπό να πάρει χρησμό γιατί ο γάμος της παραμένει άκαρπος. Τη στιγμή που το ζεύγος καταφτάνει, από το ιερό βγαίνει ο Ιωνας.


Μιλήστε μου για τον «Ιωνα».


Πρόκειται για μια τραγωδία που δεν παίζεται και πολύ συχνά. Εγώ θα έλεγα ότι είναι από τις αγαπημένες μου τραγωδίες του Ευριπίδη για κάποιο λόγο που δεν τον γνωρίζω, όπως και η Κρέουσα είναι ένας ρόλος που με ενδιέφερε πολύ να παίξω εδώ και χρόνια. Η πρόταση της Ιόλης Ανδρεάδη ήρθε την κατάλληλη στιγμή.


Πού εστιάζει η προσέγγιση της σκηνοθέτιδας;


Υποτίθεται ότι οι περισσότερες μελέτες αναφέρουν ότι το έργο γράφτηκε για πολιτικούς και κοινωνικούς λόγους. Εμείς έχουμε αναγνωρίσει πολύ περισσότερα στοιχεία που αφορούν κυρίως τη βασική σχέση αρσενικού και θηλυκού μέσα στην τραγωδία. Η προσέγγιση επικεντρώνεται στα δύο φύλα, είτε αφορά σε μια γυναίκα και σε έναν άντρα, σε μητέρα και γιο, είτε σε συζύγους. Πάνω σε αυτό το στοιχείο επικεντρωθήκαμε περισσότερο, αλλά βεβαίως η παράσταση εμπεριέχει, κατά τη γνώμη μου, και πολιτικά/κοινωνικά στοιχεία που φτάνουν μέχρι το σήμερα.


Γιατί είναι τόσο γοητευτικός ο ρόλος της Κρέουσας;


Εχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί είναι δισυπόστατος. Εχει ένα στοιχείο που αφορά όλες τις γυναίκες, το στοιχείο της μητρότητας, και, από την άλλη μεριά, υπάρχει ένα πολύ δυνατό κομμάτι που αφορά στο στάτους κβο της, στην εξουσία που δεν θα ήθελε να πειραχθεί. Για αυτό τον λόγο όταν κινδυνεύει να πάρει τον θρόνο ένας άγνωστος, εκείνη τη στιγμή τουλάχιστον αποφασίζει να σκοτώσει, χωρίς να ξέρει φυσικά ότι είναι γιος της, και εδώ είναι το τραγικό της υπόθεσης. Αυτά τα δύο στοιχεία υπάρχουν στην Κρέουσα και με την κατάλληλη συνθήκη εμφανίζονται και τα δύο. Η ανθρώπινη φύση εμπεριέχει και τα δύο, και το καλό και το κακό. Είναι στο χέρι μας ποιο από τα δύο θα βγει στην επιφάνεια. «Πειθαρχία και πολλή δουλειά» Η προσέγγιση επικεντρώνεται στα δύο φύλα. Πάνω σε αυτό το στοιχείο επικεντρωθήκαμε περισσότερο, αλλά βεβαίως η παράσταση εμπεριέχει, κατά τη γνώμη μου, και πολιτικά/ κοινωνικά στοιχεία που φτάνουν μέχρι το σήμερα.


Πώς νιώθετε που συνεργάζεστε με μια νέα σκηνοθέτιδα;


Είμαι πολύ ευχαριστημένη από τη συνεργασία μου με την Ιόλη. Θεωρώ ότι είναι μια σκηνοθέτιδα από τις βασικές της γενιάς της, που πλέον έχει κάνει πολύ ωραίες δουλειές και ακολουθεί έναν δρόμο με μια μοναδικότητα. Εχει εικόνα τού τι θέλει να κάνει και των τρόπων για να το κάνει αυτό. Ή τουλάχιστον, αν δεν τους έχει, τους δημιουργεί και τους βρίσκει. Μου αρέσει πολύ να δουλεύω με νέους ανθρώπους, γιατί φέρνουν μια καινούργια αύρα στον χώρο. Επίσης, είναι πολύ σημαντική η συνεργασία μου με τον Κωνσταντίνο Μπιμπή, έναν νέο ηθοποιό που δουλεύει πάρα πολύ και αυτό με γοητεύει.


Τι θεωρείτε σημαντικό σε έναν ηθοποιό;


Η δουλειά μας σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι οφείλεται στον τρόπο που εργάζεται κανείς. Είμαστε σαν τα μυρμήγκια. Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι κάποιος ηθοποιός δουλεύει πολύ, γιατί αυτό θα τον κάνει καλό ηθοποιό, όπως και το κομμάτι της πειθαρχίας, εκτός φυσικά από το ταλέντο.


Τι εισπράττετε από την ενασχόλησή σας με τους νέους ηθοποιούς, στο πλαίσιο της διδασκαλίας σας στη Σχολή «Δήλος»;


Ασχολούμαι συνέχεια με νέους ανθρώπους και έτσι προχωράω και τη δική μου ιστορία παραπέρα. Μου αρέσει πολύ να συνεργάζομαι με νέους, γιατί έτσι ανοίγω συνεχώς καινούργιους δρόμους και διόδους γύρω μου. Αυτός θεωρώ ότι είναι ο μόνος τρόπος να δουλεύεις.


Το ίδιο κάνετε και στη ζωή σας;


Στο θέατρο και στην τέχνη είναι πολύ πιο εύκολο να συμβεί αυτό, γιατί έχεις λιγότερο ρίσκο. Στη ζωή μου θα ήθελα πολύ να είναι έτσι τα πράγματα, αλλά δεν τα καταφέρνω πάντα. Αν το κάνεις, εκτίθεσαι πολύ, οπότε εκεί πάντα εισέρχεται η λογική, που δεν σε αφήνει πολλές φορές να προχωρήσεις όσο θα ήθελες