Ο Θουκιδίδης ξαναζωντανεύει στο Μέγαρο
Κριτική θεάτρου για το έργο "Μαθήματα Πολέμου" σε σκηνοθεσία Δ.Λιγνάδη
Η έξυπνη ιδέα του Δημήτρη Λιγνάδη να καταπιαστεί για δεύτερη φορά με σπουδαία κείμενα της Αρχαίας Γραμματείας κέρδισε ξανά το ενδιαφέρον του κοινού. Τα «Μαθήματα Πολέμου» σε δική του σκηνοθεσία που τον περασμένο Μάιο έγιναν sold out, πήραν εισιτήριο για να παρουσιαστούν πάλι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στο υπόγειο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Το έργο, στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Δημήτρης Λιγνάδης πλαισιομένος από ομάδα νέων ηθοποιών, αποτελεί συρραφή ιστορικών γεγονότων, ανθολογημένων από τα πέντε πρώτα βιβλία της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου του Θουκιδίδη και επιχειρεί να αναδείξει τη διαχρονική και οικουμενική ουσία της «τραγωδίας του πολέμου».
«Οι αρχηγοί των πολιτικών παρατάξεων στις διάφορες πόλεις, υπηρετώντας στα λόγια μόνο το κοινό συμφέρον, αποκόμιζαν προσωπικά έπαθλα. Έτσι, εξαιτίας των εμφυλίων εξαπλώθηκε στον ελληνικό κόσμο κάθε μορφή φαυλότητας. Και ἡ αγαθότητα, που πηγάζει απὸ την ανθρώπινη ευγένεια, κατάντησε καταγέλαστη καὶ χάθηκε. Καὶ επικράτησε σχεδόν καθολικά ἡ αμοιβαία δυσπιστία καὶ ὁ κομματικός διχασμός. Και ως επί τὸ πλείστον υπερίσχυσαν οἱ πνευματικά κατώτεροι» ακούγεται σε κάποιο σημείο του έργου και φαντάζει τόσο επίκαιρο, που ο θεατής γουρλώνει τα μάτια και χάνει για λίγο την ανάσα του.
Μέσα σε 75 λεπτά, που διαρκεί η παράσταση, η σκηνοθεσία και οι ερμηνείες αναδεικνύουν το διαχρονικό κείμενο του μεγάλου ιστορικού. Η μουσική που υπογράφει ο Θοδωρής Οικονόμου παίζοντας ζωντανά πιάνο στη σκηνή, μαζί με την Aurora Marion και το Βιολοντσέλο της, δένει με τα κείμενα συνδυάζοντας έξοχα τη λιτότητα με την ποιότητα στις κορυφώσεις των μαχών. Πρόκειται για ένα πολύ καλό και χρήσιμο μάθημα ιστορίας από το οποίο έχει ανάγκη ο νεοέλληνας να διδαχθεί πως να αποφύγει τα λάθη του παρελθόντος.
Η ένταση και το πάθος είναι ακόμα δύο χαρακτηριστικά της παράστασης αυτής με τα πολεμικά επεισόδια, όπως η πολιορκία και άλωση της μαρτυρικής Πλάταιας, ο εμφύλιος στην Κέρκυρα, οι μάχες της Πύλου και της Σφακτηρίας, η καταστροφή της Μήλου να συναρθρώνονται με τον επιτάφιο λόγο του Περικλή, τον λοιμό στην Αθήνα και μερικές ομιλίες πολιτικών προσώπων της εποχής.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε κάθε παράσταση προλογίζει η ιστορικός-επιγραφικός δρ Ανδρονίκη Μακρή, παρουσιάζοντας το κλίμα και το καθεστώς προ Πελοποννησιακού πολέμου.