«Θεσμοφοριάζουσες» χωρίς εξογκωμένους γλουτούς
Κριτική θεάτρου για τις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου
Αν και ο καιρός φαινόταν βροχερός το προ-περασμένο Σάββατο, πλήθος κόσμου έσπευσε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου για να παρακολουθήσει τις «Θεσμοφοριάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.
Το έργο, ένα από τα πιο «γυναικεία» του Αριστοφάνη, κατάφερε να αναδείξει ι με αξιοθαύμαστη δεξιοτεχνία και χιούμορ την γυναικεία καπατσοσύνη και επιμονή. Ιδιαίτερη ήταν η συγκίνηση όλων όταν ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος μίλησε για την αγνοούμενη (ως τότε) φίλη και συνάδελφο Χρύσα Σπηλιώτη και αφιέρωσε την παράσταση στους συνανθρώπους μας που δοκιμάστηκαν στις πυρκαγιές.
Η υπόθεση είναι απλή. Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που τελούν την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να αποτρέψει τον κίνδυνο, είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπιστεί.
Τη δύσκολη, αλλά πολύ αστεία αποστολή αναλαμβάνει ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος, τον οποίο υποδύεται με ενθουσιώδη τρόπο ο Μάκης Παπαδημητρίου.
Το ανατρεπτικό σκηνικό της Μαγδαληνής Αυγερινού σε συνδυασμό με τον εξαιρετικό φωτισμό του Σάκη Μπιρμπίλη αναδεικνύουν την κωμικότητα του έργου. Πρόκειται για υφασμάτινα, χρωματιστά σπιτάκια, φωτισμένα από μέσα, που με φόντο τα ψηλά δέντρα της περιοχής παραπέμπουν σε χωριουδάκι.
Η μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα είναι πιστή στο αρχαίο κείμενο, γιατί όπως δήλωσε ο ίδιος μεταφραστής, θέλησε να δοκιμάσει πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή. Το αποτέλεσμα φαίνεται πως κερδίζει έδαφος, καθώς διατηρείται αυτούσια η ποιητικότητα, αλλά και βοηθάει τους ηθοποιούς να πετύχουν έναν κοινό ερμηνευτικό κώδικα. Είναι άξιο αναφοράς ότι σε αυτήν την παράσταση δεν παρελαύνουν ούτε εξογκωμένοι γλουτοί, ούτε φουσκωμένες κοιλιές.
Η ιδιαίτερη ζωντάνια της παράστασης οφείλεται και σε ένα μεγάλο ποσοστό στη φινέτσα και την ευρηματικότητα του χορού, αλλά και την μουσική του Νίκου Κυπουργού που ηλεκτρίζει το θεατή.
Tο έργο τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.
Στην παράσταση εκτός από τον Μάκη Παπαδημητρίου βλέπουμε ακόμα τον Γιώργο Χρυσοστόμου στους γκροντέσκους ρόλους του «Αγάθωνα και του τοξότη», τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον ρόλο του Ευριπίδη, την Νάντια Κοντογιώργη στον ρόλο της «Μίκας», την Ελένη Ουζουνίδου στον ρόλο της «Κηρύκαινας», την Κύπρια Άνδρη Θεοδότου στον ρόλο της «Κρίτυλλας», την Μαρία Κατσανδρή στον ρόλο της «Φιλίστης» και τον νεαρό ηθοποιό Γιώργο Παπαγεωργίου στους ρόλους του «υπηρέτη του Αγάθωνα, και του Κλεισθένη».
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ το Σάββατο 4 Αυγούστου