Formula 1: Ο χορός των δισ., ο μύθος Φερστάπεν και το... 2025 που όλοι περιμένουν!
Η νέα σεζόν ξεκινά
Η νέα σεζόν της Formula 1 εκκινεί με το Γκραν Πρι του Μπαχρέιν, με τη "βασίλισσα" του μηχανοκίνητου αθλητισμού να... αμερικανοποιείται ολοένα και περισσότερο και τον Μαξ Φερστάπεν να ψάχνει αντίπαλο... μέχρι το 2025!
Η νέα αγωνιστική περίοδος της Formula 1… πατάει γκάζι στο Μπαχρέιν, αλλά κακά τα ψέματα, η μεγαλύτερη είδηση της σεζόν ήρθε… πριν καν ξεκινήσει. Και αυτό γιατί η μεταγραφή του Λιούις Χάμιλτον στη Ferrari από το 2025 και έπειτα έχει σκεπάσει τα πάντα. Πλέον όλος ο κόσμος περιμένει να δει στα κόκκινα έναν εκ των κορυφαίων πιλότων όλων των εποχών μεν αλλά και εκ των κορυφαίων αντιπάλων της Scuderia δε.
Ο ίδιος ο Βρετανός 7 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής έχει δηλώσει επανειλημμένα πως θέλει να κλείσει την θρυλική καριέρα του στη Μερσέντες με θετικό πρόσημο. Το αν θα είναι σε θέση να απειλήσει τον Φερστάπεν, δεν είναι δα και εύκολο πράγμα, όμως σκοπός είναι να χαρεί έστω μία ακόμη νίκη με τα «ασημί βέλη».
Ο ανίκητος Φερστάπεν και ν ανάγκη ανταγωνισμού στη Formula 1
Ο Φερστάπεν είναι και φέτος αυτός που όλοι θα θέλουν να νικήσουν. Ακόμη και ο teammate του στη Red Bull, Σέρχιο Πέρεζ, ο οποίος πιθανώς να διανύει τον τελευταίο χρόνο του στο πλάι του Ολλανδού Παγκόσμιου Πρωταθλητή. Η διαφορά που έδινε η Formula 1 στις δοκιμές του Μπαχρέιν ήταν δύο δέκατα υπέρ της Red Bull σε σχέση με τα υπόλοιπα μονοθέσια.Αυτή η διαφορά «υποφέρεται» κάπως σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη που ήταν στο μισό δευτερόλεπτο στις δοκιμές του Μπαχρέιν. Το πώς εξελίχθηκε η σεζόν το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με τη Formula 1. Πάντως ο Φερνάντο Αλόνσο δεν εμφανίζεται και τόσο αισιόδοξος λέγοντας πως «19 πιλότοι μάχονται για κάτι το οποίο ξέρουν πως δεν θα κερδίσουν».
Στις χειμερινές δοκιμές έδειξε σε καλή κατάσταση η Ferrari. Στις ελεύθερες του τριημέρου, η Mercedes ήταν ανεβασμένη. Καμία όμως δεν ήταν πιο γρήγορη από τη Red Bull σε ρυθμό αγώνα.
Τι έχουν δείξει οι ομάδες πριν την έναρξη της σεζόν στη Formula 1
Στη Ferrari αποτελεί επίσης γρίφο η απόδοση του Κάρλος Σάινθ όσο και η συμπεριφορά τόσο της ομάδας στον Ισπανό, όσο και του Ισπανού προς την ομάδα. Θα κάνει ο Βασέρ τον Σάινθ «νούμερο 2» με τον κίνδυνο να τον χάσει για τα καλά; Πόσο θα ψάξει τα όρια του μονοθεσίου του ο Ισπανός πιλότος ξέροντας ότι όπως και να αποδώσει, η θέση του είναι «καπαρωμένη» από τον Χάμιλτον και μάλιστα με πολυετές συμβόλαιο;
Η μόνη ελπίδα των φίλων της Scuderia είναι η άγνοια κινδύνου του Σάινθ και το προσωπικό του κίνητρο να δείξει ότι αξίζει ακόμη μια ευκαιρία σε κορυφαίο μονοθέσιο. Άλλωστε η Mercedes ήδη ψάχνει ενώ και η Red Bull πιθανώς να αρχίσει την αναζήτηση.
Από την άλλη βέβαια υπάρχει και ο Σαρλ Λεκλέρ ο οποίος βλέπει πως η φετινή είναι και η τελευταία του ευκαιρία να ηγηθεί σαν «νούμερο 1», αφού αυτός ο άτυπος τίτλος θα είναι δίπλα στο όνομα του Χάμιλτον εκτός συγκλονιστικού απροόπτου. Ο Μονεγάσκος έχει την ταχύτητα, έχει όμως την προσωπικότητα να αντέξει στην κορυφή; Στην πρώτη του ευκαιρία (και με τις αυτοκτονίες της ομάδας του) δεν έδειξε κάτι τέτοιο.
Στο υπόλοιπο grid όλοι αναμένουν μια ανεβασμένη Μακλάρεν. Τα πορτοκαλί μονοθέσια με τους Νόρις και Πιάστρι στο τιμόνι είναι ικανά για υπερβάσεις, όμως ακόμη φαίνονται ένα σκαλί κάτω από την κορυφή. Το δίδυμό τους είναι άκρως ταλαντούχο, όμως για την ώρα ικανό να διεκδικήσει απλώς πλασαρίσματα στο βάθρο. Αν καταφέρουν και πάρουν νίκη φέτος, θα έχουν περάσει στην επόμενη πίστα.
Ο… αιώνιος έφηβος Αλόνσο θα είναι δεδομένα στις μάχες της δεκάδας με την Aston Martin, όμως, να έχει χάσει το περσινό «hype» της ενώ ο Ντάνιελ Ρικιάρντο έχοντας κάνει κανονική προετοιμασία αναμένεται ιδιαίτερα γρήγορος. Και πιο πίσω… το χάος. Με την Williams ανεβασμένη, οι σίγουρες τελευταίες θέσεις δεν υπάρχουν για κανέναν φέτος, εκτός αν μας διαψεύσει η HAAS, στη μετά-Γκούνθερ Στάινερ εποχή της.
O τρελός χορός των δισεκατομμυρίων στη Formula 1
Από τη μέρα που η Liberty Media εξαγόρασε τα δικαιώματα της Formula 1 για 4,4δις το 2016, ο κόσμος της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχει αλλάξει. Πλέον το προϊόν αρχίζει και γίνεται πολύ πιο εμπορικό, με τους πιλότους και τις ομάδες να εκφράζουν τις ανησυχίες τους για την εξέλιξη του σπορ και κυρίως, την… υπερφόρτωση του προγράμματος. Παρ’ όλα αυτά, όταν τα χρήματα που διακυβεύονται είναι τόσα πολλά, τότε ο συμβιβασμός γίνεται όλο και πιο εύκολα.Οι Αμερικάνοι, λοιπόν, έχουν κάνει τεράστιες προσπάθειες ώστε να εκμεταλλευτούν το brand της Formula 1 και να φέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα. Πρώτα από όλα η συνεργασία με το Netflix για την παραγωγή του αθλητικού ντοκιμαντέρ «Drive to Survive» έφερε εκτός από νέο κόσμο, πολλά εκατομμύρια από… ΗΠΑ μεριά.
Μέχρι το 2023, το ESPN που κατείχε τα τηλεοπτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ, πλήρωνε ένα ποσό της τάξης των 5 εκατομμυρίων δολαρίων. Πλέον το ίδιο δίκτυο υπέγραψε νέα τριετή συμφωνία αξίας 75-90 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. Όλη αυτή η ραγδαία αύξηση της δημοφιλίας του σπορ στην Αμερική, έφερε άλλες δύο πίστες στο καλεντάρι (Μαϊάμι, Λας Βέγκας) μαζί με την ήδη υπάρχουσα του Όστιν.
Τέλος, όσον αφορά τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα έσοδα τη νέα σεζόν αναμένεται να ξεπεράσουν το 1δις ενώ ο τζίρος αναμένεται να φτάσει μέχρι και το 1,4δις το 2029.
Τα λεφτά των Αράβων και οι πίστες από... χρυσάφι
Ένα αρκετό ποσό των κερδών της Formula 1, προκύπτει από τις συμβάσεις με τις πίστες και τις διοργανώτριες αρχές κάθε Γκραν Πρι. Με εξαίρεση τους δύο πρόσφατους αμερικανικούς προορισμούς, όλες οι υπόλοιπες πίστες πληρώνουν σημαντικά ποσά στη διοικούσα αρχή της Formula 1.Το ακριβότερο συμβόλαιο έχει το Αζερμπαϊτζάν όπου δίνει 57 εκατομμύρια ετησίως με Σαουδική Αραβία και Κατάρ να ακολουθούν με 55. Την τετράδα κλείνει το Μπαχρέιν με 52 εκατομμύρια ετησίως. Η πίστα του Σακχίρ μάλιστα έχει και τη μεγαλύτερη χρονικά σύμβαση καθώς η νέα που υπέγραψε λήγει το 2036. Την αμέσως επόμενη μεγαλύτερη χρονικά σύμβαση έχει η Αυστραλία και η Μελβούρνη μέχρι το 2035.
Το πιο… κοστοβόρο ευρωπαϊκό Γκραν Πρι είναι αυτό της Ουγγαρίας με την Βουδαπέστη να πληρώνει 40.000.000. Ακολουθεί η Ολλανδία με 32.000.000 ενώ όλες οι υπόλοιπες είναι από 26.000.000 και κάτω με το Μονακό να δίνει το μικρότερο ποσό πληρώνοντας περίπου 20.000.000.
Το πρόβλημα με τις ευρωπαϊκές πίστες είναι ότι τελειώνει το συμβόλαιο των περισσότερων το 2025. Μόνο το Σίλβερστοουν έχει συμβόλαιο μέχρι το 2034 ενώ αμέσως μετά είναι οι Ούγγροι μέχρι το 2027. Από το 2026 και έπειτα θα μπει στο καλεντάρι η Μαδρίτη ως Ισπανικό Γκραν Πρι, κάτι που μειώνει τις πιθανότητες διατήρησης της Βαρκελώνης στο πρόγραμμα με δικό της αγώνα. Εκτός των Καταλανών, το 2026 λήγει και το συμβόλαιο της Αυστρίας με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πίστες (Μονακό, Ολλανδία, Βέλγιο, Μόντζα, Ίμολα) να βλέπουν το συμβόλαιο τους να λήγει το 2025, παρέα με Μεξικό και Βραζιλία.
Τα συμβόλαια των πιλότων της Formula 1
Ο πιο ακριβοπληρωμένος πιλότος από πλευράς μισθοδοσίας από την ομάδα του, είναι ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής, Μαξ Φερστάπεν, που αναμένεται να λάβει από τη Ρεντ Μπουλ ένα ποσό της τάξης των 55.000.000 δολαρίων το 2024. Στα 45.000.000 θα είναι ο… τελευταίος μισθός του Χάμιλτον από τη Μερσέντες ενώ μετά το νέο συμβόλαιο που υπέγραψε με τη Σκουντερία Φεράρι, ο Σαρλ Λεκλέρκ θα λάβει 34.000.000 δολάρια.
Ο Νόρις θα πάρει 20.000.000 από τη Μακλάρεν, οι Αλόνσο (Άστον Μάρτιν) και Ράσελ (Μερσέντες) 18.000.000, ο Πέρεζ (Ρεντ Μπουλ) 14.000.000, ο Σάινθ (Φεράρι) 12.000.000 και ο Μπότας (Ζάουμπερ) 10.000.000 δολάρια με τους υπόλοιπους να παίρνουν επταψήφιο αριθμό. Πιο χαμηλά αμειβόμενοι είναι οι Γιούκι Τσουνόντα και Λόγκαν Σάρτζεντ με 1.000.000 δολάρια. Ένας τρελός χορός δισεκατομμυρίων σε μια από τις πιο «βαριές βιομηχανίες» του παγκόσμιου αθλητισμού!
Το «Cost Cap» και τα έσοδα των ομάδων
Από το 2021 η Formula 1 εισήγαγε το «Cost Cap», το οποίο είναι ένα ανώτατο ποσό το οποίο μπορούν να ξοδεύουν οι ομάδες μέσα σε μία σεζόν. Σκοπός ήταν να έρθει μια ισορροπία μεταξύ των εξόδων των μεγάλων και των μικρών ομάδων καθώς οι διαφορές ήταν τεράστιες. Από αυτό το ποσό εξαιρούνται οι μισθοί των πιλότων καθώς και των τριών υψηλότερα αμειβόμενων μελών του προσωπικού.Το 2024 αυτό το ποσό αποφασίστηκε να είναι γύρω στα 140,4 εκατομμύρια δολάρια με τον αριθμό να αυξάνεται ελάχιστα σε σχέση με το προγραμματισμένο ποσό των 135 εκατομμυρίων καθώς οι αγώνες είναι 24 και όχι 21, όπως ήταν όταν είχε θεσπιστεί ο κανονισμός το 2021.
Ρίχνοτας μια ματιά στα έσοδα των ομάδων το 2023, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό το γιατί θεσπίστηκε ο κανονισμός. Μπορεί στις μεγάλες ομάδες να διακυβεύονται απίστευτα ποσά, όμως στις μικρές δεν ισχύει το ίδιο. Τα λιγότερα έσοδα το 2023 είχε η Williams με μόλις 160.000.000 δολάρια ενώ η HAAS είχε μόλις 20 περισσότερα. Η Sauber στην τελευταία της χρονιά ως Alfa Romeo είχε 210.000.000, η Alpha Tauri (πριν γίνει VISA RB Cash App F1 Team) κέρδισε 260.000.000, η Aston Martin έμεινε στα 290.000.000 ενώ η Alpine είχε έσοδα της τάξης των 325.000.000 δολαρίων.
* To θέμα δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Απογευματινή".