Euro 2024: Έτσι φτάνει στην τηλεόρασή μας η εικόνα - Γιατί δεν είναι σε ανάλυση 4Κ
Μπάλα σημαίνει μπύρα και τηλεοράσεις
Το Euro 2024 στη Γερμανία και πώς φτάνει στην την τηλεόρασή μας το προϊόν που παράγουν 2200 εργαζόμενοι, 46 κάμερες και 86 σχολιαστές σε κάθε γήπεδο
Το Euro 2024 στη Γερμανία είναι σε εξέλιξη. Φυσικά, το ποδόσφαιρο είναι θέαμα. Μια παράσταση δηλαδή που ο σημαντικότερος τρόπος να μετατραπεί σε προϊόν προς πώλησης είναι η τηλεοπτική προβολή του, δηλαδή να βρεθεί στην τηλεόρασή μας, ενδεχομένως μαχί με μια μπύρα. Στο Euro 2024, που αυτές της ημέρες διεξάγεται στη Γερμανία, η τηλεοπτική και ψηφιακή κάλυψη που προσφέρεται είναι το αποτέλεσμα εξαιρετικής υποδομής μετάδοσης και δημιουργίας περιεχομένου που προσφέρει τη δράση στα γήπεδα και έξω από αυτά σε όλο τον κόσμο.
Φυσικά, για να φτάσει το Euro 2024 από τη Γερμανία στους τηλεοπτικούς δέκτες και να το απολαύσουμε εμείς στον καναπέ του σαλονιού μας, στην τηλεόρασή μας χρειάστηκε τρόπος και κόπος με κάποιους να εργάζονται εδώ και πάρα πολύ καιρό για να δημιουργηθεί αυτό το προϊόν.
Euro 2024 από τη Γερμανία σε περισσότερες από 200 χώρες
Το Euro 2024 μεταδίδεται τηλεοπτικά παγκοσμίως σε περισσότερες από 200 χώρες, από περισσότερα από 130 τηλεοπτικά δίκτυα συνεργαζόμενα με την UEFA -τους "broadcast partners"- σε ένα εκτιμώμενο σωρευτικό κοινό άνω των πέντε δισεκατομμυρίων ανθρώπων, με εκατομμύρια ακόμη ανθρώπους να παρακολουθούν το τουρνουά στο διαδίκτυο.
Είναι προφανές ότι αυτή η τεράστια παγκόσμια απήχηση έχει ως αποτέλεσμα την εκτόξευση της τιμής των δικαιωμάτων μετάδοσης των αγώνων, η πώληση των οποίων παρέχει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του Euro 2024, τα οποία θεωρητικά η UEFA επανεπενδύει στην ανάπτυξη του ποδοσφαίρου σε όλη την Ευρώπη.
Η μετατροπή ενός ποδοσφαιρικού αγώνα αυτού του επιπέδου σε πανάκριβο τηλεοπτικό προϊόν δεν είναι κάτι απλό. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς πρόκειται για κάτι που απαιτεί χρόνια λεπτομερούς σχεδιασμού και σημαντικές επενδύσεις στο προσωπικό και την υποδομή προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιτυχία του εγχειρήματος και να γεμίσουν με ευρώ τα ταμεία της Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδίας.
Euro 2024 στη Γερμανία και Διεθνές Κέντρο Τύπου
Στη Γερμανία, περίπου 1.800 άτομα εργάζονται συνολικά στα δέκα γήπεδα διεξαγωγής των αγώνων του Euro 2024. Περισσότεροι από 400 είναι οι εργαζόμενοι στο Διεθνές Κέντρο Τύπου, το International Broadcast Centre, που εδρεύει στη Λειψία, αυτό που θα μπορούσε να αποκαλείται η καρδιά της παραγωγής του τηλεοπτικού προϊόντος. Ένας τεράστιος χώρος 20.000 τετραγωνικών μέτρων λειτουργεί ως ο κόμβος για τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς και συνδέεται με τα γήπεδα μέσω ενός δικτύου οπτικών ινών αποκλειστικής χρήσης.
Η κάλυψη των αγώνων του Euro 2024 γίνεται προφανώς με προηγμένης τεχνολογίας μέσα και με ξεκάθαρη την πρόθεση να δώσει στους τηλεθεατές τη δράση εντός και εκτός γηπέδου από κάθε οπτική γωνιά. Το τυπικό σχέδιο για κάθε αγώνα περιλαμβάνει 46 κάμερες, συμπεριλαμβανομένων των καμερών slow motion Κάποιες είναι τοποθετημένες δίπλα στον αγωνιστικό χώρο, άλλες πραγματοποιούν λήψεις από αέρος ή όταν οι ομάδες φτάνουν στα γήπεδα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υπάρχει, από τους προημιτελικούς αγώνες έως το τέλος του τουρνουά, θα προστεθεί και μια εξωτερική κάμερα 'beauty shot' τοποθετημένη σε γερανό. Όλα τα πλάνα θα συνοδεύονται από ήχο surround υψηλότερης ποιότητας.
Euro 2024, Γερμανία και social media
Η UEFA έχει τάξει στους τηλεοπτικούς συνεταίρους της την παραγωγή και διάθεση προς αυτούς περιεχόμενο από το Euro 2024 που ξεπερνά τις 3.500 ώρες συμπεριλαμβανομένης τόσο της ζωντανής κάλυψης αγώνων όσο και συμπληρωματικών επιπρόσθετων προγραμμάτων. Οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς χρησιμοποιούν το μέρος του περιεχομένου που τους ενδιαφέρει και φυσικά έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν μοναδικές παραγωγές για το κοινό τους.
Κάθε ένα από τα δέκα γήπεδα, στα οποία διεξάγονται οι αγώνες του Euro 2024 διαθέτει τουλάχιστον 86 θέσεις σχολιασμού, 14 θέσεις για δημοσιογράφων εντός του αγωνιστικού χώρου, πολλά στούντιο με θέα στο γήπεδο και έως και δέκα θέσεις συνέντευξης πριν και μετά τον αγώνα.
Πέρα από την τηλεόραση στο παιχνίδι έχουν μπει για τα καλά και τα social media και η UEFA στρέφεται ολοένα και περισσότερο και σε αυτά. Στις επίσημες πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του Euro 2024, η UEFA χρησιμοποιεί την πλήρη σειρά προϊόντων κάθε πλατφόρμας για να προωθήσει το τουρνουά και να αυξήσει την αφοσίωση, με έμφαση στο βίντεο κατακόρυφης διάταξης, πολύ πιο φιλικά στα κινητά τηλέφωνα, τα βελτιωμένα γραφικά και την προσέγγιση της δράσης πολύ πιο έντονα από κάθε άλλη φορά.
Euro 2024 και ο οπαδοί με μειωμένη όραση
Υπάρχουν δύο σημαντικές από κάθε άποψη παράμετροι που είναι λιγότερο προβεβλημένες και αφορούν το Euro 2024 που διεξάγεται στη Γερμανία και τους αγώνες του ως τηλεοπτικό προϊόν. Η μια παράμετρος έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι τυφλοί οπαδοί ή οι οπαδοί με μειωμένη όραση σε όλο τον κόσμο έχουν πρόσβαση σε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία σχολιασμού με ηχητική περιγραφή και για τους 51 αγώνες του Euro 2024. Πρόκειται για κάτι που συναντάμε ολοένα και περισσότερο στις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις.
Η δεύτερη παράμετρος αφορά τις δεσμεύσεις των διοργανωτών για τη βιωσιμότητα από τις οποίες δεν εξαιρείται η παραγωγή του τηλεοπτικού προϊόντος. Οι υπηρεσίες και οι εγκαταστάσεις εντός των γηπέδων επιτρέπουν σε κάποιους να παράγουν το πρόγραμμά τους εξ αποστάσεως, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές CO2 που σχετίζονται με τις μετακινήσεις. Επιπλέον, σε αυτές τις δραστηριότητές, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία χρησιμοποιούνται γεννήτριες ενέργειας φιλικές προς το περιβάλλον με φίλτρα και καύσιμα που έχουν σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών CO2.
Η UEFA στην 28η διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στο Ντουμπάι, τον περασμένο Δεκέμβριο, έχει θέσει ως στόχο να κάνει το Euro 2024 το πιο βιώσιμο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα όλων των εποχών κι αυτό είναι κάτι που αφορά και τις τηλεοπτικές μεταδόσεις των αγώνων.
Euro 2024 στη Γερμανία, μπύρα στην τηλεόραση, αλλά όχι σε ανάλυση 4Κ
Ένα μεγάλο διεθνές ποδοσφαιρικό τουρνουά σημαίνει περισσότερες πωλήσεις μπύρας και τηλεοράσεων. Το λιανεμπόριο περιμένει πάντα τα Παγκόσμια Κύπελλα και τα Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα, με κάθε δύο χρόνια να διεξάγεται το ένα από αυτά προσελκύοντας πάντα πολύ μεγαλύτερο κοινό από τους απλούς σκληροπυρηνικούς οπαδούς του ποδοσφαίρου.
Μπορεί κάποιοι τυχεροί να βρίσκονται ήδη στη Γερμανία και να παρακολουθούν από κοντά το Euro 2024 όμως οι περισσότεροι βλέπουμε τους αγώνες από τον καναπέ μας ή ενδεχομένως ανάμεσα στα δάχτυλά μας που κρατούν το κινητό. Κάπου άλλου κάποιοι επιλέγουν μια παμπ, ένα καφέ ή ένα εστιατόριο
Οι ζυθοποιοί πάντα ελπίζουν ότι η ισχυρή ζήτηση στο σπίτι και στους δημόσιους χώρους θα προσφέρει έναν εξαιρετικό σε αυτούς μήνα, ενώ οι κατασκευαστές τηλεοράσεων και οι έμποροι λιανικής ξεκινούν πολύ πριν από την έναρξη των αγώνων εκστρατείες μάρκετινγκ και προωθητικές ενέργειες που απευθύνονται στους θαυμαστές που αναζητούν μια οπτικοακουστική αναβάθμιση.
Ποδόσφαιρο και τέσσερις τηλεοράσεις το λεπτό
Η βρετανική εταιρεία λιανικής Argos προέβλεπε ότι θα πουλήσει περισσότερες από 180.000 τηλεοράσεις κατά τη διάρκεια του τουρνουά, δηλαδή τέσσερις τηλεοράσεις το λεπτό. Μόνο που για κάτι τέτοιο χρειάζεται μια τεχνική καινοτομία, που να κάνει την εμφάνισή της στο τουρνουά. Τέτοιες ταυτίστηκαν με προηγούμενες διοργανώσεις. Η δεκαετία του 2000 για παράδειγμα ήταν μια δεκαετία σημαντικών αλλαγών, με την υιοθέτηση της ψηφιακής μετάδοσης, των οθονών LCD και της ποιότητας εικόνας υψηλής ευκρίνειας (HD).
Το επόμενο μεγάλο βήμα είναι η ανάλυση 4K. Ας δούμε τι είναι αυτό για να ξέρουμε κι εμείς οι τεχνολογικά αναλφάβητοι. Μια 4K TV είναι μια τηλεόραση με ανάλυση 4K. Αυτό σημαίνει ότι η τηλεόραση έχει 3.840 οριζόντια pixel και 2.160 κατακόρυφα pixel, δηλαδή συνολικά περίπου 8,3 εκατομμύρια pixel. Με πιο απλά λόγια είναι 4 φορές μεγαλύτερη από την "Full HD" ανάλυση, αποδίδοντας πιο καθαρή και ποιοτική εικόνα.
Το Euro 2024 δεν έχει αυτό που είχε το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014
Η συγκεκριμένη τεχνολογία δοκιμάστηκε στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014 στη Βραζιλία και στη Ρωσία το 2018 και άλλες αθλητικές διοργανώσεις, αλλά δεν υφίσταται στο Euro 2024, μετά από ένα χρόνο κατά τον οποίο οι παγκόσμιες πωλήσεις τηλεοράσεων μειώθηκαν κατά 3% υπό την πίεση της κρίσης κόστους ζωής. Η ανάσα που περίμεναν οι κατασκευαστές ότι θα προκύψει από το Euro 2024 δεν ήρθε ποτέ.
Η απόφαση να επιμείνουμε στα 1080p ως τη μέγιστη ανάλυση ανήκει στην ίδια την UEFA. Το Forbes ισχυρίζεται ότι το διοικητικό όργανο του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου επέλεξε να περιορίσει τη μορφή μετάδοσης ως "μέτρο μείωσης του κόστους". Όλα αυτά εν μέσω ενός τεχνολογικού αγώνα δρόμου εξοπλισμών που ψάχνει ένα ακόμα μεγαλύτερο βήμα με ζωντανές εκδηλώσεις να μεταδίδονται ήδη σε 8K.
Το Euro 2024 και το 4Κ δεν συνυπάρχουν για οικονομικούς λόγους
Ωστόσο η παραγωγή ζωντανού περιεχομένου 4K είναι ακριβή υπόθεση. Απαιτεί νέες κάμερες και εξοπλισμό παραγωγής, αναβαθμίσεις σε φορτηγά-βαν εξωτερικών μεταδόσεων και προσθέτει κόστος σε όλο το πρότζεκτ. Ακόμα και για τους θεατές δεν αρκεί μόνο μια συμβατή τηλεόραση, χρειάζονται και επαρκή διαδικτυακή συνδεσιμότητα εάν παρακολουθούν μέσω μιας πλατφόρμας ροής.
Επίσης αυτή η πρόσθετη δαπάνη και προσπάθεια είναι πιθανό να θεωρηθεί από τους καταναλωτές ότι δεν αξίζει τον κόπο –και το χρήμα προφανώς- να γίνει διότι μπορεί να μην παρατηρήσουν τη διαφορά σε τέτοιο βαθμό, όπως είχε συμβεί με το άλμα από την αναλογική στην ψηφιακή εποχή ή από την τυπική ευκρίνεια σε HD.
Ίσως το πιο σημαντικό είναι η απροθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν χρήματα για καλύτερη ποιότητα εικόνας, όπως μπορεί να είχαν κάνει πριν από περίπου δέκα χρόνια, δεδομένου ότι πλέον η τυπικά HD ανάλυση είναι κάτι παραπάνω από αποδεκτή. Αυτός είναι και ο λόγος που η UEFA αποφάσισε να μην στραφεί στην 4Κ ανάλυση και να προσπαθήσει να πουλήσει ως προϊόν το Euro 2024 πλασάροντας όσο το δυνατόν καλύτερο περιερχόμενο και όχι προηγμένη τηλεοπτικά εικόνα.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ".