Netflix: Εισβάλλει στον κόσμο του αθλητισμού
Νέα δεδομένα στη μάχη των τηλεοπτικών δικαιωμάτων
Το Netflix μετά το NFL, το WWE και τη μάχη Πολ – Τάισον, απέκτησε τα δικαιώματα του Μουντιάλ Γυναικών, θέλει τη Formula1 και ετοιμάζει ένα μείγμα αθλητισμού και ψυχαγωγίας.

Το NFL και το WWE φαίνεται πως ήταν απλά η αρχή. Το πρώτο σημαντικό βήμα στην αλλαγή στρατηγικής που διαφαίνεται για το Netflix. Ο αμερικανικός κολοσσός παροχής συνδρομητικών διαδικτυακών τηλεοπτικών υπηρεσιών μάλλον έκανε τις δοκιμές του και πλέον εισβάλει στον κόσμο του αθλητισμού.
To αμερικανικό ποδόσφαιρο –φούτμπολ αν προτιμάτε-, το εξαιρετικά δημοφιλές άθλημα στις Ηνωμένες Πολιτείες, το γνωστό μας Νational Football League (NFL) και το World Wrestling Entertainment (WWE), ένα σόου επαγγελματικής πάλης, έδωσαν στην πλατφόρμα υψηλά ποσοστά τηλεθέασης.
Το Netflix έχει εδραιώσει τη φήμη του ως μια πλατφόρμα με ταινίες και σειρές, αλλά το 2024 αποτέλεσε μια κομβική χρονιά, καθώς εισήλθε στο αθλητικό τοπίο, μεταδίδοντας δύο αγώνες για το NFL ανήμερα των Χριστουγέννων. Επίσης κάθε Δευτέρα προβάλλονται αγώνες επαγγελματικής πάλης (WWE).
Το Netflix, οι φιλοδοξίες του και τα Παγκόσμια Κύπελλα Ποδοσφαίρου Γυναικών
Το Netflix φιλοδοξεί πλέον να γίνει η κυρίαρχη διαδικτυακή πλατφόρμα και στον αθλητισμό κάτι που προδίδει και το γεγονός ότι απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής για τα Παγκόσμια Κύπελλα Ποδοσφαίρου Γυναικών του 2027 και του 2031.
Στην πραγματικότητα το πρώτο δειλό βήμα στον αθλητισμό έγινε το 2023 με την προβολή του Netflix Cup, μιας πρωτοποριακής εκδήλωσης γκολφ στην οποία αναμετρήθηκαν πιλότοι της Formula 1 και επαγγελματίες παίκτες του PGA Tour.

Το Netflix δεν κυριάρχησε βλέποντας την εξέλιξη του κόσμου να το προσπερνά. Το απέδειξε με το NFL, το WWE και τον αμφιλεγόμενο αγώνα πυγμαχίας ανάμεσα στον Μάικ Τάισον και τον Τζέικ Πολ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης, το Netflix ετοιμάζεται να υποβάλει προσφορά για τα δικαιώματα μετάδοσης της Formula 1 στις ΗΠΑ από τη σεζόν 2026.
Η είσοδος στον αθλητισμό για τις πλατφόρμες ροής δεν είναι κάτι νέο. Πρόκειται για κάτι που έχουν ήδη πράξει η Apple TV και η Amazon. Οι δύο πλατφόρμες έχουν τα δικαιώματα προβολής διαφόρων αθλητικών εκδηλώσεων. Η Amazon UK, για παράδειγμα, κατέχει πακέτα δικαιωμάτων της Premier League, ενώ το παρακλάδι της για την Ευρώπη, το “Amazon EU Sarl”, κατέχει τα δικαιώματα προβολής αγώνων Champions League. Η Apple TV κατέχει τα παγκόσμια δικαιώματα προβολής του Major League Soccer (MLS).
Το Netflix έχει το μείγμα που κάνει τη διαφορά
Αυτό που κάνει το Netflix να διαφοροποιείται είναι η προσπάθεια του να συνδυάσει εντυπωσιακά αθλητικά θεάματα παράλληλα με πιο συνηθισμένα αθλητικά γεγονότα. Το Netflix Cup και ο αγώνας Τάισον – Πολ δεν αποτελούν παραδοσιακά αθλητικά γεγονότα, όμως αντικατοπτρίζουν την τάση της πλατφόρμας να στραφεί σε ένα μείγμα ψυχαγωγίας και αθλητισμού. Μια τάση που προκύπτει και από τη συμφωνία για τα Παγκόσμια Κύπελλα Γυναικών της FIFA. Το Μουντιάλ Γυναικών του 2023 ήταν το γυναικείο αθλητικό γεγονός με τις περισσότερες προβολές στην ιστορία, προσελκύοντας σχεδόν 2 δισεκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι, τα γεγονότα στα οποία πρωταγωνίστησαν γυναίκες προσέλκυσαν εξαιρετικά μεγάλο κοινό. Επίσης το 2024, ήταν τηλεοπτικά μια εξαιρετική σεζόν για το WNBA.

Η αύξηση της τηλεθέασης αντανακλά ουσιαστικά μια πολιτισμική αλλαγή, κάτι νέο στον τρόπο με τον οποίο το κοινό αντιλαμβάνεται και ασχολείται με τις γυναίκες στον αθλητισμό. Παράγοντες όπως η αύξηση των επενδύσεων, οι καλύτερες στρατηγικές μάρκετινγκ και η ενισχυμένη προβολή που προσφέρουν οι ψηφιακές πλατφόρμες συνέβαλαν στην ανάπτυξη. Το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών της FIFA στο Netflix έχει τη δυνατότητα να ανεβάσει περαιτέρω τον αθλητισμό για τις γυναίκες, δεδομένης της ικανότητας του Netflix να δημιουργεί συναρπαστικά τηλεοπτικά πακέτα που έχουν παγκόσμια απήχηση.
Tο Netflix μετά αγώνας ανάμεσα στον Πολ και τον Τάισον
Για παράδειγμα ο αγώνας πάλης ανάμεσα στον Πολ και τον Τάισον, αν και είναι δεδομένο ότι είχε αμφισβητούμενη –μάλλον μηδαμινή- αθλητική αξία, δείχνει πώς το Netflix μπορεί να περιβάλει μια εκδήλωση με συναρπαστικό ψυχαγωγικό περίβλημα. Αυτό αποδεικνύεται από τα ντοκιμαντέρ πριν από τον αγώνα που τόνισαν την κακή πλευρά της ζωής του Τάισον και προέβαλαν τη λύτρωσή του, αλλά και την παράτολμη άνοδο του Πολ ως influencer-boxer. Το Netflix διαθέτει ουσιαστικά ένα τεράστιο πακέτο ψυχαγωγίας που μπορεί να συνδυαστεί με τον αθλητισμό. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι η Μπιγιονσέ συμφώνησε να εμφανιστεί στο ημίχρονο ενός αγώνα NFL ανήμερα των Χριστουγέννων, αφού το Netflix ένωσε τις δυνάμεις του με το NFL.
Netflix, ντοκιμαντέρ, παρασκήνια και μίνι σειρές
Το Netflix μπορεί να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία του στην παραγωγή περιεχομένου σχετικού με τις αθλητικές εκδηλώσεις που θα προβάλει. Ντοκιμαντέρ, πλάνα από τα παρασκήνια, μίνι προσωποκεντρικές σειρές για τους αθλητές, θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν απλούς αγώνες σε ολοκληρωμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης, η πλατφόρμα θα μπορούσε να προσφέρει παραστάσεις στα ημίχρονα αγώνων από παγκόσμιους σούπερ σταρ της μουσικής. Ακόμα, διαδραστικές λειτουργίες που θα επιτρέπουν στους θεατές να ψηφίζουν για βραβεία παικτών ή να συμμετέχουν σε παιχνίδια γνώσεων κατά τη διάρκεια των αγώνων, όλα ενσωματωμένα στην πλατφόρμα του Netflix. Όλα αυτά θα μπορούσαν να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ασχολούνται με τον αθλητισμό. Αυτά συμβαίνουν μακριά από την Ελλάδα, κυρίως στις ΗΠΑ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα συμβούν και στη γειτονιά μας. Το θέμα δεν είναι αν, αλλά πότε.
Τον Δεκέμβριο του 2022, ο συν-διευθύνων σύμβουλος και διευθυντής περιεχομένου του Netflix, Τεντ Σαράντος, είχε πει στο συνέδριο “UBS Global TMT” ότι η εταιρεία δεν βλέπει προοπτική κέρδους για την κάλυψη μεγάλων αθλητικών γεγονότων. “Δεν είμαστε κατά του αθλητισμού. Είμαστε απλώς υπέρ του κέρδους”, είχε πει τότε. Μετά από δύο χρόνια φαίνεται πως το κέρδος εντοπίστηκε.