«Ανησύχησε», λένε, η ελληνική κυβέρνηση από τη µεγάλη νίκη του εθνικιστικού VMRO στις βουλευτικές και προεδρικές εκλογές στη Βόρεια Μακεδονία. Και τι έκανε για να µην υπάρχουν ανησυχίες µετά τη Συµφωνία των Πρεσπών, που άνοιγε τον δρόµο για πολύπλευρη (οικονοµική και πολιτική) συνεργασία µε το γειτονικό κράτος; Οχι µόνο δεν έκανε τίποτα, αλλά επιπλέον εδώ και πέντε χρόνια αρνήθηκε να ψηφίσει τους εφαρµοστικούς νόµους, τους σχετικούς µε τη Συµφωνία των Πρεσπών, ενισχύοντας την προπαγάνδα του VMRO, που είχε ταχθεί κατά της συµφωνίας, όπως και η Ν.∆., για να κάνει τη διαφορά στις εκλογές του 2019, έχοντας χαρακτηρίσει τη συµφωνία «προδοτική».

Και η ιλαροτραγωδία θα συνεχιστεί, µε τα Σκόπια υπό τη νέα πολιτική ηγεσία να ζητούν ακύρωση της συµφωνίας. Ποια θα είναι, άραγε, η απάντηση της Αθήνας; Να θυµίσουµε ότι την επίβλεψη του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας είχε αναλάβει µετά τη Συµφωνία των Πρεσπών και ύστερα από αίτηµα των Σκοπίων η Ελλάδα. Πλην όµως η χώρα µας δεν ψήφισε ούτε τα προβλεπόµενα από τη συµφωνία πρωτόκολλα που είχε καταθέσει το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών στη Βουλή! Ετσι, η υπουργός Αµυνας της χώρας, Σλαβιάνκα Πετρόβσκα, στις 25 Μαΐου 2023 ανακοίνωσε ότι το έργο προστασίας του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας αναλαµβάνει η ιταλική Πολεµική Αεροπορία! Εκτός όµως από προβλήµατα στις σχέσεις Αθηνών - Σκοπίων, νέα ένταση δηµιουργείται στις σχέσεις της Ελλάδας µε την Αλβανία από την ψηφοθηρική στόχευση του Κυριάκου Μητσοτάκη να χρίσει υποψήφιο ευρωβουλευτή τον οµογενή Φρέντη Μπελέρη, που βρίσκεται φυλακισµένος στην Αλβανία.

Η επίσκεψη του Αλβανού πρωθυπουργού, Εντι Ράµα, στην Ελλάδα σε προεκλογική περίοδο, για συναντήσεις µε Αλβανούς µετανάστες, παρότι η γειτονική χώρα δεν είναι ακόµη µέλος της Ε.Ε., διέκοψε τον ύπνο Μητσοτάκη - Γεραπετρίτη. Και το θέµα είναι ακριβώς ο χρόνος που αυτή πραγµατοποιείται. Για να µην το κουράζουµε: Η Ελλάδα επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έχει κανένα σχέδιο εξωτερικής πολιτικής ούτε στα Βαλκάνια. Ο χώρος έχει παραχωρηθεί στην Τουρκία, που δρα µεθοδικά σε όλα τα επίπεδα. Μάλιστα, µε βάση µια διµερή συµφωνία που υπογράφηκε το 1992, η Τουρκία ανέλαβε τον εκσυγχρονισµό των αλβανικών Ενόπλων ∆υνάµεων, καθώς και την εκπαίδευση των Αλβανών αξιωµατικών.

Η Αγκυρα βοήθησε, επίσης, στην ανοικοδόµηση του Ναυστάθµου του Pasha Liman, ο οποίος βρίσκεται στον Κόλπο του Αυλώνα, ναυστάθµου στον οποίο έχει έκτοτε πρόσβαση το τουρκικό Πολεµικό Ναυτικό µε παρουσία και στο Ιόνιο. Επιπλέον, τον Αύγουστο του 2021 η Βόρεια Μακεδονία και η Τουρκία υπέγραψαν στην Κωνσταντινούπολη συµφωνία στρατιωτικής συνεργασίας, που προβλέπει σταδιακή κατανοµή κονδυλίων από τη µεριά της Τουρκίας σε ετήσιο επίπεδο, τα οποία εκ µέρους της Βόρειας Μακεδονίας θα χρησιµοποιηθούν για τον εκσυγχρονισµό των δυνατοτήτων των Ενόπλων ∆υνάµεών της και την ενίσχυση της µαχητικής τους ετοιµότητας. Και πες πως Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία για θρησκευτικούς και ιστορικούς λόγους ευνοούν τη διείσδυση της Αγκυρας. Με την ορθόδοξη Σερβία, όµως, πώς γίνεται και εκεί να πρωταγωνιστεί οικονοµικά η Τουρκία; Οι Σέρβοι πολίτες µπορούν πλέον να ταξιδεύουν χωρίς διαβατήρια στην Τουρκία, η οποία συνεχίζει να ενισχύει την οικονοµική της παρουσία εκεί. Περίπου 3.300 τουρκικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στη Σερβία, 21 από τις οποίες έχουν εργοστάσια.

Επιπλέον, οι συνολικές εµπορικές συναλλαγές µεταξύ Σερβίας και Τουρκίας έφτασαν το 2023 σχεδόν τα 2,5 δισεκατοµµύρια ευρώ (2,7 δισεκατοµµύρια δολάρια). Σύµφωνα µάλιστα µε στοιχεία του τουρκικού υπουργείου Εµπορίου, µέχρι σήµερα η αξία των έργων που ανέλαβαν Τούρκοι εργολάβοι στις βαλκανικές χώρες, συµπεριλαµβανοµένων της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, του Κοσσυφοπεδίου, της Σερβίας, της Ρουµανίας και της Σλοβενίας, ανήλθε σε 19,2 δισ. δολάρια.

Η τουρκική εταιρεία ΑΠΕ Fortis Energy ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει έργα ηλιακής και αιολικής ενέργειας, βιοαερίου και πράσινου υδρογόνου, συνολικής ισχύος έως 2 GW, σε τέσσερις χώρες των Βαλκανίων. Ειδικότερα, σχεδιάζει έργα δυναµικότητας 1.034,8 MW στη Σερβία, 644 MW στην Αλβανία, 252 στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και 40,6 MW στη Βόρεια Μακεδονία. Και η επέκταση της δράσης της Αγκυρας έφτασε και στη Ρουµανία για έργα αξίας 3 δισ. δολαρίων σε πρώτη φάση, ενώ στη Βουλγαρία έχει αναλάβει δηµόσια έργα αξίας 2 δισ. δολαρίων. Οσο για τον ναυπηγοεπισκευαστικό τοµέα, ενώ στην Ελλάδα συρρικνώνεται, η Τουρκία έχει γίνει πλέον µεγάλη δύναµη, ικανή να κατασκευάσει όλα τα πλοία που χρειάζεται –µέχρι και δικό της αεροπλανοφόρο. Ναυτική χώρα η Ελλάδα, αλλά η Τουρκία διαθέτει πλέον 80 ναυπηγεία, εκ των οποίων τα 12 είναι πιστοποιηµένα από την Ευρωπαϊκή Ενωση. ∆ιαθέτει δύο κρατικά πολεµικά ναυπηγεία (και ένα τρίτο ιδιωτικό, αφιερωµένο όµως πλήρως σε αµυντικές κατασκευές), τα οποία παράγουν και τον µεγαλύτερο όγκο των εγχώριων πολεµικών ναυπηγήσεων, σε πλήρως καθετοποιηµένη οργάνωση, από τη σχεδίαση, την παραγωγή πρώτων υλών και απαρτιών έως το «χτίσιµο» των σκαφών.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ