Κάνουν ό,τι θέλουν εις βάρος μας οι Τούρκοι
Άρθρο γνώμης
Ο φόβος προκαλείται απλώς και μόνο από την παρουσία. Δεν έχει ριχθεί ούτε οβίδα ούτε πύραυλος ούτε τορπίλη εκατέρωθεν
Για τα όσα συνέβησαν πριν από κάποιο διάστημα στα νερά της Κάσου και της Καρπάθου έχουν γραφτεί πολλά. Για να μιλήσουμε με όρους αθλητικούς -και να αποφύγουμε έτσι τους βαρείς χαρακτηρισμούς, που θα είχαν ίσως θέση στην περίσταση-, η Ελλάδα κατέγραψε ακόμα μία στρατηγική ήττα. Η καθ’ όλα πιστοποιημένη συμφωνία για τη χάραξη ορίων ΑΟΖ με την Αίγυπτο στην πράξη ακυρώθηκε, ενώ το καθ’ όλα παράλογο τουρκολιβυκό «μνημόνιο» αναδείχθηκε, εκ των πραγμάτων, ο ισχύων κανόνας στην περιοχή. Οθεν και οι θερμές ευχαριστίες του τουρκικού υπουργείου Αμυνας στην ελληνική πλευρά. Οταν το παράλογο γίνει γενικά αποδεκτό, παύει να είναι παράλογο. Τον καιρό που επί χάρτου καταγράφονται τέτοιου είδους εξελίξεις, κυκλοφορεί ευρέως στην πρωτεύουσα το αφήγημα περί θωράκισης της χώρας και ενίσχυσης της ικανότητας αποτροπής ενάντια σε οποιαδήποτε εξωτερική επιβουλή. Δεν είναι σίγουρο ότι η τελευταία αναφέρεται στην Τουρκία. Οπωσδήποτε όμως το σχετικό αφήγημα γίνεται, αν όχι πιστευτό, τουλάχιστον κυρίαρχο, καθώς αναπαράγεται από πλήθος έντυπα ή ηλεκτρονικά μέσα, που καθημερινά παρουσιάζουν εκστασιασμένα τις ικανότητες των νέων ελληνικών όπλων. Το τερατώδες κόστος των νέων αυτών οπλικών συστημάτων πιστοποιεί εξάλλου τις σχεδόν «μαγικές» τους ιδιότητες. Τα F-35 που θα έρθουν, τα Rafale που ήρθαν, τα F-16 Viper που έρχονται και οι Belharra που καθελκύονται τρομάζουν, λέγεται, κάθε εχθρό επιδρομέα.
Αυτά ακούγονται στην Αθήνα και ίσως υπάρχουν μερικοί που τα πιστεύουν - στην Αθήνα μόνο, όχι στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου. Μια προσεκτική ματιά στο συμβάν της Κάσου - Καρπάθου θολώνει το παραπάνω αφήγημα. Τα πολεμικά πλοία που έστειλε η Αγκυρα για να πιστοποιήσει τα -κατ’ αυτήν- κυριαρχικά της δικαιώματα στον χώρο ερευνών του ιταλικού πλοίου ήταν γνωστά από σχεδόν όλες τις ανάλογες περιπτώσεις των τελευταίων χρόνων. Δεν επρόκειτο, δε, για ακριβά «υπερόπλα». Η φρεγάτα «Gokova» (πρώην «USS Samuel Eliot Morison» της κλάσης Oliver Hazard Perry) μπήκε σε υπηρεσία τον Οκτώβριο του 1980 και παραδόθηκε στην Τουρκία το 2002, όταν ήδη βρισκόταν σε υπηρεσία 22 χρόνια. Η φρεγάτα «Goksu» (πρώην «USSE stoci» της κλάσης Oliver Hazard Perry) μπήκε σε υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1981 και παραδόθηκε στην Τουρκία το 2003, όταν ήδη βρισκόταν σε υπηρεσία 22 χρόνια. Ενα τρίτο πλοίο που αναμείχθηκε στο επεισόδιο της Κάσου - Καρπάθου ήταν η κορβέτα «Beykoz» (πρώην «D’ Estienne d’ Orves» του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού). Το πλοίο αυτό μπήκε σε υπηρεσία τον Σεπτέμβριο του 1976 και παραδόθηκε μαζί με άλλα πέντε του ίδιου τύπου (Α69) στην Τουρκία το 2002, όταν ήδη ήταν 26 ετών! Σήμερα, οι μεν οκτώ πρώην αμερικανικές φρεγάτες (Oliver Hazard Perry) έχουν ηλικία 41 έως 44 ετών, ενώ οι πρώην γαλλικές έξι κορβέτες ηλικία μισού αιώνα.
Συνήθως, όταν εξετάζουμε επεισόδια που έχουν και στρατιωτική πλευρά, συγκρίνουμε το αποτέλεσμα με τα στρατιωτικά μέσα που το προκάλεσαν. Με άλλα λόγια, τι ακριβώς «επένδυσε» η απέναντι πλευρά για να πετύχει πολιτικά και διπλωματικά αποτελέσματα. Σε αυτού του είδους τα επεισόδια, τα οπλικά συστήματα που επιστρατεύει συνήθως η Αγκυρα είναι οι οκτώ παλιές αμερικανικές φρεγάτες και οι έξι γαλλικές κορβέτες, πλοία που από καιρό έχουν χάσει την όποια μαχητική αίγλη που είχαν πριν από δεκαετίες. Σε αυτόν τον στόλο επιφανείας οφείλονται, κατά κύριο λόγο, οι τουρκικές επιτυχίες των τελευταίων ετών. Προφανώς τα πλοία αυτά δεν θα απέδιδαν τα μέγιστα σε μια τακτική αναμέτρηση, σε έναν πόλεμο. Είναι όμως άκρως αποτελεσματικά σε αυτό το είδος «ψαλιδίσματος», κομμάτι-κομμάτι, της θαλάσσιας κυριαρχίας της Ελλάδας και της Κύπρου. Εάν συγκρίνουμε τις μαχητικές δυνατότητες των πλοίων αυτών -πραγματικών υποζυγίων στη δημιουργία της «Γαλάζιας Πατρίδας»- με τα πολιτικά αποτελέσματα που πέτυχαν, μπορούμε χωρίς φόβο να υποστηρίξουμε ότι οι δύο αυτές κλάσεις, στην τουρκική τους εκδοχή, ανήκουν στα πλέον αποτελεσματικά πολεμικά πλοία της ναυτικής ιστορίας. Επιγραμματικά, να αναφέρουμε την de facto, εκ των πραγμάτων, συρρίκνωση στο ελάχιστο της θαλάσσιας κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τον ουσιαστικό έλεγχο της μεταξύ Κύπρου και Κρήτης θαλάσσιας ζώνης, της καρδιάς της Ανατολικής Μεσογείου, που πλέον είναι περισσότερο γνωστή ως «Γαλάζια Πατρίδα». Το γκριζάρισμα, με τη συνεχή παρουσία τους, της θαλάσσιας ζώνης ανάμεσα στην Κρήτη και τη Λιβύη και πέρα από αυτήν. Την de facto, πάλι, επιβολή του απίθανου όσο και παράλογου τουρκολιβυκού μνημονίου. Τον περιορισμό -που με τις δηλώσεις Γεραπετρίτη φαίνεται να τον αποδέχθηκε και η ελληνική πλευρά- των όποιων δικαιωμάτων της Ελλάδας στα έξι ναυτικά μίλια των χωρικών υδάτων.
Ο φόβος που προκαλεί η πανταχού παρούσα εμφάνιση αυτών των απαρχαιωμένων πλοίων έχει επιβάλει στην Ελλάδα -και προοδευτικά και στη διεθνή κοινότητα- τους πλέον παράλογους ισχυρισμούς: όπως ότι τα ελληνικά νησιά «επικάθονται» στην «τουρκική» υφαλοκρηπίδα και, ως εκ τούτου, «πλέουν σε τουρκικά ύδατα»! Να σημειωθεί ότι ο φόβος προκαλείται απλώς και μόνο από την παρουσία. Δεν έχει ριχθεί ούτε οβίδα ούτε πύραυλος ούτε τορπίλη εκατέρωθεν. Υπάρχει άραγε στην παγκόσμια ναυτική ιστορία παρόμοιο παράδειγμα περιφανούς νίκης επί του εχθρού μόνο και μόνο διά του φόβου; Καθώς, δε, η αποτελεσματικότητα των υπαρχόντων ναυτικών μέσων έχει ξεπεράσει τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, η Αγκυρα μπορεί να λειτουργεί με απόλυτη ψυχραιμία και να κρατά την πρωτοβουλία των κινήσεων χωρίς να βιάζεται. Δεν χρειάστηκε να περιμένει την ένταξη των κορβετών Ada, των φρεγατών Istanbul ή των μελλούμενων μεγάλων αντιτορπιλικών για να πετύχει τους πολιτικούς της στόχους! Εχει έτσι όλο τον καιρό να οργανώσει τα ναυπηγεία της, την πολεμική βιομηχανία της και να αφήσει να ωριμάσουν τα σχέδιά της. Οι πρόσφατες «δυσκολίες» που προέκυψαν στην Αγκυρα ως προς την απόκτηση των F-16/70 Viper δείχνουν το μέγεθος της αυτοπεποίθησης και της αυτοκυριαρχίας της γειτονικής χώρας.
Στο μεταξύ, στην Αθήνα ο χορός των δισεκατομμυρίων συνεχίζεται, χωρίς κανείς να αναρωτιέται ποιος είναι ο στόχος του και ποια η λογική του. Πέρα από τους ισχυρισμούς των «φαρμακόγλωσσων» περί συστήματος πλουτισμού, με δημόσιο χρήμα, εταιρειών και μεσαζόντων, η «λογική» εξήγηση δεν μπορεί να είναι παρά μόνο μία. Οτι δηλαδή οι τουρκικές απόψεις περί της ελληνικής επικράτειας και δικαιοδοσίας έχουν γίνει πλέον αποδεκτές στην Αθήνα και ότι η τελευταία μπορεί απερίσπαστα να εξοπλιστεί ενάντια στους εχθρούς της Δύσης, είτε η Ρωσία είναι αυτή είτε οι «Ανσαραλάχ» της Υεμένης είτε οι Παλαιστίνιοι είτε οι Σέρβοι της Βοσνίας. Πίσω, λοιπόν, με θάρρος, ορμή και άφθονα ευρώ στους καιρούς της οθωμανικής μεσογειακής ισχύος. Λέγεται ότι ο κύριος Ερντογάν αρέσκεται στην ιδέα τού να γίνει σουλτάνος. Να ομολογήσουμε ότι το πολιτικό σύστημα της Αθήνας κάνει ό,τι μπορεί για να επιταχύνει τη στέψη του
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 5/10
Αυτά ακούγονται στην Αθήνα και ίσως υπάρχουν μερικοί που τα πιστεύουν - στην Αθήνα μόνο, όχι στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου. Μια προσεκτική ματιά στο συμβάν της Κάσου - Καρπάθου θολώνει το παραπάνω αφήγημα. Τα πολεμικά πλοία που έστειλε η Αγκυρα για να πιστοποιήσει τα -κατ’ αυτήν- κυριαρχικά της δικαιώματα στον χώρο ερευνών του ιταλικού πλοίου ήταν γνωστά από σχεδόν όλες τις ανάλογες περιπτώσεις των τελευταίων χρόνων. Δεν επρόκειτο, δε, για ακριβά «υπερόπλα». Η φρεγάτα «Gokova» (πρώην «USS Samuel Eliot Morison» της κλάσης Oliver Hazard Perry) μπήκε σε υπηρεσία τον Οκτώβριο του 1980 και παραδόθηκε στην Τουρκία το 2002, όταν ήδη βρισκόταν σε υπηρεσία 22 χρόνια. Η φρεγάτα «Goksu» (πρώην «USSE stoci» της κλάσης Oliver Hazard Perry) μπήκε σε υπηρεσία τον Ιανουάριο του 1981 και παραδόθηκε στην Τουρκία το 2003, όταν ήδη βρισκόταν σε υπηρεσία 22 χρόνια. Ενα τρίτο πλοίο που αναμείχθηκε στο επεισόδιο της Κάσου - Καρπάθου ήταν η κορβέτα «Beykoz» (πρώην «D’ Estienne d’ Orves» του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού). Το πλοίο αυτό μπήκε σε υπηρεσία τον Σεπτέμβριο του 1976 και παραδόθηκε μαζί με άλλα πέντε του ίδιου τύπου (Α69) στην Τουρκία το 2002, όταν ήδη ήταν 26 ετών! Σήμερα, οι μεν οκτώ πρώην αμερικανικές φρεγάτες (Oliver Hazard Perry) έχουν ηλικία 41 έως 44 ετών, ενώ οι πρώην γαλλικές έξι κορβέτες ηλικία μισού αιώνα.
Συνήθως, όταν εξετάζουμε επεισόδια που έχουν και στρατιωτική πλευρά, συγκρίνουμε το αποτέλεσμα με τα στρατιωτικά μέσα που το προκάλεσαν. Με άλλα λόγια, τι ακριβώς «επένδυσε» η απέναντι πλευρά για να πετύχει πολιτικά και διπλωματικά αποτελέσματα. Σε αυτού του είδους τα επεισόδια, τα οπλικά συστήματα που επιστρατεύει συνήθως η Αγκυρα είναι οι οκτώ παλιές αμερικανικές φρεγάτες και οι έξι γαλλικές κορβέτες, πλοία που από καιρό έχουν χάσει την όποια μαχητική αίγλη που είχαν πριν από δεκαετίες. Σε αυτόν τον στόλο επιφανείας οφείλονται, κατά κύριο λόγο, οι τουρκικές επιτυχίες των τελευταίων ετών. Προφανώς τα πλοία αυτά δεν θα απέδιδαν τα μέγιστα σε μια τακτική αναμέτρηση, σε έναν πόλεμο. Είναι όμως άκρως αποτελεσματικά σε αυτό το είδος «ψαλιδίσματος», κομμάτι-κομμάτι, της θαλάσσιας κυριαρχίας της Ελλάδας και της Κύπρου. Εάν συγκρίνουμε τις μαχητικές δυνατότητες των πλοίων αυτών -πραγματικών υποζυγίων στη δημιουργία της «Γαλάζιας Πατρίδας»- με τα πολιτικά αποτελέσματα που πέτυχαν, μπορούμε χωρίς φόβο να υποστηρίξουμε ότι οι δύο αυτές κλάσεις, στην τουρκική τους εκδοχή, ανήκουν στα πλέον αποτελεσματικά πολεμικά πλοία της ναυτικής ιστορίας. Επιγραμματικά, να αναφέρουμε την de facto, εκ των πραγμάτων, συρρίκνωση στο ελάχιστο της θαλάσσιας κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τον ουσιαστικό έλεγχο της μεταξύ Κύπρου και Κρήτης θαλάσσιας ζώνης, της καρδιάς της Ανατολικής Μεσογείου, που πλέον είναι περισσότερο γνωστή ως «Γαλάζια Πατρίδα». Το γκριζάρισμα, με τη συνεχή παρουσία τους, της θαλάσσιας ζώνης ανάμεσα στην Κρήτη και τη Λιβύη και πέρα από αυτήν. Την de facto, πάλι, επιβολή του απίθανου όσο και παράλογου τουρκολιβυκού μνημονίου. Τον περιορισμό -που με τις δηλώσεις Γεραπετρίτη φαίνεται να τον αποδέχθηκε και η ελληνική πλευρά- των όποιων δικαιωμάτων της Ελλάδας στα έξι ναυτικά μίλια των χωρικών υδάτων.
Ο φόβος που προκαλεί η πανταχού παρούσα εμφάνιση αυτών των απαρχαιωμένων πλοίων έχει επιβάλει στην Ελλάδα -και προοδευτικά και στη διεθνή κοινότητα- τους πλέον παράλογους ισχυρισμούς: όπως ότι τα ελληνικά νησιά «επικάθονται» στην «τουρκική» υφαλοκρηπίδα και, ως εκ τούτου, «πλέουν σε τουρκικά ύδατα»! Να σημειωθεί ότι ο φόβος προκαλείται απλώς και μόνο από την παρουσία. Δεν έχει ριχθεί ούτε οβίδα ούτε πύραυλος ούτε τορπίλη εκατέρωθεν. Υπάρχει άραγε στην παγκόσμια ναυτική ιστορία παρόμοιο παράδειγμα περιφανούς νίκης επί του εχθρού μόνο και μόνο διά του φόβου; Καθώς, δε, η αποτελεσματικότητα των υπαρχόντων ναυτικών μέσων έχει ξεπεράσει τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, η Αγκυρα μπορεί να λειτουργεί με απόλυτη ψυχραιμία και να κρατά την πρωτοβουλία των κινήσεων χωρίς να βιάζεται. Δεν χρειάστηκε να περιμένει την ένταξη των κορβετών Ada, των φρεγατών Istanbul ή των μελλούμενων μεγάλων αντιτορπιλικών για να πετύχει τους πολιτικούς της στόχους! Εχει έτσι όλο τον καιρό να οργανώσει τα ναυπηγεία της, την πολεμική βιομηχανία της και να αφήσει να ωριμάσουν τα σχέδιά της. Οι πρόσφατες «δυσκολίες» που προέκυψαν στην Αγκυρα ως προς την απόκτηση των F-16/70 Viper δείχνουν το μέγεθος της αυτοπεποίθησης και της αυτοκυριαρχίας της γειτονικής χώρας.
Στο μεταξύ, στην Αθήνα ο χορός των δισεκατομμυρίων συνεχίζεται, χωρίς κανείς να αναρωτιέται ποιος είναι ο στόχος του και ποια η λογική του. Πέρα από τους ισχυρισμούς των «φαρμακόγλωσσων» περί συστήματος πλουτισμού, με δημόσιο χρήμα, εταιρειών και μεσαζόντων, η «λογική» εξήγηση δεν μπορεί να είναι παρά μόνο μία. Οτι δηλαδή οι τουρκικές απόψεις περί της ελληνικής επικράτειας και δικαιοδοσίας έχουν γίνει πλέον αποδεκτές στην Αθήνα και ότι η τελευταία μπορεί απερίσπαστα να εξοπλιστεί ενάντια στους εχθρούς της Δύσης, είτε η Ρωσία είναι αυτή είτε οι «Ανσαραλάχ» της Υεμένης είτε οι Παλαιστίνιοι είτε οι Σέρβοι της Βοσνίας. Πίσω, λοιπόν, με θάρρος, ορμή και άφθονα ευρώ στους καιρούς της οθωμανικής μεσογειακής ισχύος. Λέγεται ότι ο κύριος Ερντογάν αρέσκεται στην ιδέα τού να γίνει σουλτάνος. Να ομολογήσουμε ότι το πολιτικό σύστημα της Αθήνας κάνει ό,τι μπορεί για να επιταχύνει τη στέψη του
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 5/10