Εσάς τι σας νοιάζει;
Πού ακριβώς ζημιώνει εσάς το γεγονός ότι κάποιος άλλος θα ζει μια ζωή πιο αρμονική, πιο ελεύθερη, πιο γαλήνια;
Εσάς τι σας νοιάζει;Στη δημόσια συζήτηση για την ταυτότητα φύλου που έχει ανοίξει με αφορμή το σχετικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης ακούγονται τέρατα. Από τους πιο «ψαγμένους», που υποστηρίζουν ότι το κοινωνικό φύλο είναι δήθεν υπόθεση «αντιεπιστημονική» (σε ποια επιστήμη αναφέρονται, άραγε;), ως τους απίθανους που φοβούνται φορολογικές απάτες, καταστρατήγηση του «αβάτου» του Αγίου Όρους ή και αορίστως τον «αποπροσανατολισμό» της κοινωνίας, οι τοποθετήσεις για το θέμα αυτό αποτελούν έναν θησαυρό αμάθειας, ανοησίας και μισαλοδοξίας.
Δεν θέλω να σταθώ εδώ σε μια προσπάθεια ανασκευής της αμάθειας, αντίκρουσης της ανοησίας και αντιμετώπισης της μισαλλοδοξίας – έχουν άλλωστε γραφτεί πολλά και επαρκέστατα κι όποιος στ’ αλήθεια θέλει να μάθει, θα βρει τον τρόπο.
Επειδή όμως αυτά που λέγονται από χείλη εκπροσώπων των πολιτών, δικαιούμαι να υποθέσω πως κάποιους πράγματι εκπροσωπούν. Και πράγματι, με μια περιήγηση στα κοινωνικά δίκτυα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι πάμπολλοι συμπολίτες μας τις τελευταίες μέρες αναλώνονται –δίχως ίχνος ειδικής γνώσης– στο να μας πουν τι είναι «βιολογία» και τι όχι, πώς ορίζεται το «φυσιολογικό», τι είδους «εσωτερική σύγκρουση» βιώνουν τα τρανς άτομα και πάει λέγοντας.
Μακριά από μένα να πω για ποιο θέμα θα εκφράζει ή δεν θα εκφράζει προσωπική άποψη ο καθένας – έστω κι αν δεν έχει ιδέα για ποιο πράγμα μιλάει. Θέλω όμως να ρωτήσω το εξής: τι τους νοιάζει;
Θέλω να πω, εδώ έχουμε ένα νομοσχέδιο που –δειλά και με πολλές ελλείψεις– βελτιώνει τη θέση κάποιων συνανθρώπων μας ως προς τις διακρίσεις που υφίστανται για κάτι που είναι. Κι έχουμε τώρα μια σειρά αυτόκλητους κριτές των συνανθρώπων μας αυτών που σπεύδουν να μας πουν ότι αυτοί ξέρουν καλύτερα πώς βιώνουν οι άλλοι το φύλο τους. Και «διαφωνούν» με μια ρύθμιση που καμία επίπτωση δεν έχει στους ίδιους, παρά μόνο βελτιώνει τη ζωή των άλλων.
Δεν το επισημαίνω αυτό για να πω ότι το αν έχει επιπτώσεις και σε άλλες κοινωνικές ομάδες θα έπρεπε να συνιστά κριτήριο για την απάλειψη των διακρίσεων. Ίσα ίσα, πολύ συχνά η προστασία από διακρίσεις μιας κοινωνικής ομάδας έχει επιπτώσεις και σε άλλες – και πολύ σωστά. Το επισημαίνω διότι πολλές φορές, οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια τέτοια ρύθμιση συσκοτίζει τις αντιδράσεις κι έτσι οι πολέμιοί της εμφανίζονται προσχηματικά «ορθολογικοί», σαν να μην εκκινούνται στην πραγματικότητα από αμάθεια, ανοησία και μισαλλοδοξία αλλά από κάποια δήθεν υπεράσπιση ενός κάποιου υπέρτερου κοινωνικού συμφέροντος. Κάτι τέτοιο όμως θα σήμαινε πως σε μια περίπτωση όπως αυτή, όπου ουδείς άλλος επηρεάζεται παρά μόνο οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, όλοι τούτοι δεν θα είχαν τίποτε να πουν.
Και όμως όχι: λένε πως κάποιος θα αλλάζει το φύλο του στα επίσημα στοιχεία του δυο και τρεις και δεκατρείς φορές, μπρος πίσω, σαν διακόπτης· λένε πως θα το κάνει στα ψέματα, πως θα πηγαίνει και θα λέει «είμαι γυναίκα» ή «είμαι άντρας», ενώ στην πραγματικότητα θα νιώθει το αντίθετο· λένε πως θα μεταβάλει τα στοιχεία του, ενώ δεν είναι «σίγουρος» γι’ αυτό, ενώ βρίσκεται «σε πόλεμο με τον εαυτό του».
Δυσκολεύομαι να φανταστώ γιατί θα τα έκανε όλα αυτά ένας άνθρωπος και –κυρίως– απορώ πού τα ξέρουν όλοι αυτοί που τα σχολιάζουν, αλλά ξαναρωτώ: έστω ότι είναι έτσι, έστω ότι οι διεμφυλικοί συνάνθρωποί μας τα κάνουν όλα αυτά για τα οποία εσείς –δίχως να είστε διεμφυλικοί– έχετε γνώση και τους κατηγορείτε· εσάς τι σας νοιάζει; Πού ακριβώς ζημιώνει εσάς το γεγονός ότι κάποιος άλλος θα ζει μια ζωή πιο αρμονική, πιο ελεύθερη, πιο γαλήνια; Τι σας νοιάζει;