Επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητα του Χρέους
Στην ΕΣΕΕ λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας τις επιφυλάξεις του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του χρέους.
Η αξιολόγησή της συμφωνίας στο Eurogroup αποδεικνύεται περίπλοκη για το ΔΝΤ που ξεκάθαρα διατηρεί «επιφυλάξεις» για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους. Επίσης επιβεβαιώνεται πως η «παραλλαγή» ελάφρυνσης του χρέους διευκόλυνε τη Γερμανία καθώς με ευρεία πλειοψηφία το Κοινοβούλιο τους ενέκρινε τη συμφωνία ολοκλήρωσης του ελληνικού προγράμματος, αναδεικνύοντας το γεγονός ότι αυτή συνοδεύεται από όρους, από αυστηρή εποπτεία όπως η «κανονική» προληπτική γραμμή, αλλά χωρίς τη φθηνή χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
Πληροφοριακά, στη γερμανική Βουλή επί 643 ψηφισάντων, 410 βουλευτές ψήφισαν «ναι» και 226 ψήφισαν «όχι». Τα αρχικά συμπεράσματα της έκθεσης του άρθρου 4 του ΔΝΤ επανέφεραν στο προσκήνιο τις γνωστές «επιφυλάξεις» για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, στέλνοντας μήνυμα πως παρά τις θετικές αποφάσεις του Eurogroup «οι προκλήσεις παραμένουν». Το Ασφαλιστικό και οι συντάξεις, τα εργασιακά οι ΣΣΕ και ο κατώτερος μισθός, οι τράπεζες και τα κόκκινα δάνεια, το δημόσιο και η αγορά περιλαμβάνονται στον κατάλογο της έκθεσης του ΔΝΤ ως βασικές προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας. Η αναπτυξιακή δυναμική σε συνδυασμό με την ανάγκη προσήλωσης στις «δίδυμες» μεταρρυθμίσεις μείωσης συντάξεων και αφορολόγητου, κρίνονται απαραίτητες.
Το ΔΝΤ θεωρεί το «ξήλωμα» των μεταρρυθμίσεων ένα από τους κινδύνους που πρέπει να αποφευχθούν ώστε να μην υπάρξει επιστροφή στις πελατειακές πολιτικές του παρελθόντος, ενώ συστήνει να αλλάξει το δημοσιονομικό μείγμα πολιτικής και να αποτραπεί οποιαδήποτε οικονομική αστάθεια κατά το επόμενο κρίσιμο δεκαοκτάμηνο. Από τις πρώτες εκτιμήσεις προκύπτει ότι οι αποφάσεις του Eurogroup οδηγούν σε μείωση της καθαρής παρούσας αξίας του δημόσιου χρέους από 9,5 έως 20,96 δισ. ευρώ ανάλογα με τις παραδοχές επιτοκίων.
Επιπλέον, η ανάλυση βιωσιμότητας χρέους (DSA) του ESM έχει πολύ υψηλό βαθμό ευαισθησίας, καθώς εάν οι παραδοχές μέσης ανάπτυξης 1% υποχωρήσουν κατά δύο δέκατα, στο 0,8%, και τα πρωτογενή πλεονάσματα αντί για 2,2% του ΑΕΠ έως το 2060 υποχωρήσουν στο 1,5%, τότε όλο το σχήμα «βιώσιμου», κατά τον ESM, χρέους τινάζεται στον αέρα με το δημόσιο χρέος να εκτινάσσεται στο 234,8% του ΑΕΠ το 2060. Το ΔΝΤ αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα τη μακροπρόθεσμη πορεία του χρέους χωρίς περαιτέρω ελάφρυνση και αναμένουμε σε ένα μήνα να δούμε τη δική του ανάλυση για το χρέος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ΕΣΕΕ λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας τις επιφυλάξεις του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του χρέους, τα δημοσιονομικά και τις μεταρρυθμίσεις, μας προβληματίζουν οι επισημάνσεις για τις τράπεζες και τα κόκκινα δάνεια, αλλά αντιμετωπίζουμε με επιφυλακτικότητα τις παρεμβάσεις στις συντάξεις, το αφορολόγητο, την αγορά προϊόντων, τις ΣΣΕ και τον κατώτατο μισθό.
Τέλος υπενθυμίζουμε πως η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα έχει επανειλλημένως διατυπώσει την άποψη πως τα αντίμετρα θα μπορούσαν να μετασχηματιστούν από επιδοματικού χαρακτήρα ενισχύσεις σε αναπτυξιακά μέτρα μέσω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών και πρωτίστως των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.