Το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών λειτουργεί συστηµατικά µε σχέδιο και δράσεις µε στόχο την οργάνωση στις µετακινήσεις των πολιτών και τη διανοµή των εµπορευµάτων στις αστικές περιοχές.

Προτεραιότητα αποτελεί η ασφαλής εξυπηρέτηση των µετακινήσεων ατόµων (ειδικά των Ατόµων µε Αναπηρία) έναντι της εξυπηρέτησης των οχηµάτων στον διαθέσιµο αστικό χώρο, µε στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής.

Οι κύριοι τοµείς δράσεων είναι: Ασφάλεια αστικών οδών, ∆ηµόσια συγκοινωνία, ∆ιαλειτουργικότητα υποδοµών και δικτύων, Βάδισµα και ποδηλασία, Μείωση συµφόρησης στις οδικές µεταφορές (ρέουσες και αδρανείς), Αστική εφοδιαστική (νέα ωράρια εφοδιασµού των επιχειρήσεων της Αθήνας), ∆ιαχείριση κινητικότητας, Ευφυή Συστήµατα Μεταφορών.

Στρατηγικοί στόχοι είναι: Μείωση δυστυχηµάτων και ατυχηµάτων στις κατοικηµένες περιοχές µε κεντρικό σύνθηµα «Μηδέν νεκροί των πεζών στον αστικό χώρο». Αύξηση και ασφάλεια της κινητικότητας ευάλωτων οµάδων πληθυσµού. Μείωση κυκλοφοριακής συµφόρησης και εξοικονόµησης χρόνου. Μείωση ρύπων και προστασία στο αστικό περιβάλλον για τη βελτίωση του µικροκλίµατος. Ο οδικός χάρτης του υπουργείου Μεταφορών περιλαµβάνει ένα πλέγµα δράσεων και ενεργειών, που χρηµατοδοτικά και επιχειρησιακά εκτείνεται µέχρι το 2027. Συνοπτικά, αν θέλαµε να υπογραµµίσουµε τις ποιο εύληπτα ορατές 5 κατηγορίες παρεµβάσεων, αυτές είναι:

1. Νέος ΚΟΚ, όπου αναµένεται να ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου.

Σηµειώνεται ότι:

  • Θεσµοθετείται το όριο ταχύτητας των 30 χιλιοµέτρων/ώρα στις τοπικές οδούς και στις οδούς χαµηλής κυκλοφορίας εντός οικιστικού ιστού, όπου καταγράφεται σηµαντικός αριθµός ατυχηµάτων µε πεζούς.
  • Ιεραρχείται η σοβαρότητα των παραβάσεων και προστίµων/ποινών µε βάση τις σηµερινές συνθήκες. Αυστηροποιούνται οι αντικοινωνικές και υποτροπιάζουσες συµπεριφορές.
2. Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης στην Αττική µε ορόσηµα:

  • Τον Φεβρουάριο ολοκληρώνεται η διενέργεια ερωτηµατολογίων και έρευνας πεδίου από τον ΟΑΣΑ.
  • Τον Απρίλιο η διαβούλευση µε δήµους στην Αττική για τη συγκέντρωση προτάσεων και απόψεων. Μετά το Πάσχα θα παρουσιαστεί ο Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αττικής.

3. Συγκροτήθηκε επιτροπή τεχνοκρατών και επιστηµόνων για τη δηµιουργία Νέας Πολιτικής για την Ασφαλή και Βιώσιµη Κινητικότητα στα αστικά κέντρα και ειδικότερα την Αττική. Στόχος, να εξετάσει και να καταθέσει τεκµηριωµένες απόψεις και µέτρα για ένα Νέο Χάρτη Κινητικότητας, όπως:

  • ∆ηµιουργία/Λειτουργία Ενιαίου (όλα τα µέσα µετακίνησης) Ρυθµιστικού Κέντρου Κινητικότητας στην Αττική.
  • Αναθεώρηση του ∆ακτυλίου Κυκλοφορίας στην Αθήνα.
  • Κίνητρα και προώθηση στις πράσινες µετακινήσεις (π.χ. πράσινες πινακίδες στα ηλεκτρικά οχήµατα κ.λπ.).
  • Προσαρµογή του ωραρίου τροφοδοσίας των επιχειρήσεων στην Αθήνα.
4. Συνεργασία µε όλους τους δήµους στην επικράτεια για θέµατα ασφάλειας και βιώσιµης κινητικότητας. Χαρακτηριστικά: ∆ωρεάν παροχή οχηµάτων από την ΟΣΥ σε αποµακρυσµένους και ακριτικούς δήµους, µε σκοπό την ενίσχυση της δηµόσιας συγκοινωνίας µε το πρόγραµµα «Στηρίζουµε τα ακριτικά νησιά». Σχεδιασµένη και σύγχρονη επαναλειτουργία των πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής.
  • Αλλαγή των σχέσεων επικοινωνίας µε τις τοπικές κοινωνίες και δηµιουργία ενός πλαισίου συνεχούς και ανοικτής διαβούλευσης µεταξύ των κοινωνικών εταίρων και εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου.
5. Ενηµέρωση και διαµόρφωση σύγχρονης κουλτούρας στην κινητικότητα. Αυτή ίσως είναι και η δυσκολότερη οµάδα/δέσµη µέτρων και δράσεων, µε δεδοµένο ότι ακόµα και σήµερα καταγράφονται δυστυχήµατα, συχνά µε µεγάλο κοινωνικό κόστος (για αίτια µη τήρησης της προτεραιότητας, χρήσης αλκοόλ και ουσιών, κακής σωµατικής και ψυχολογικής κατάστασης οδηγών κ.λπ.), δηλαδή αίτια που θα έπρεπε να είχαµε πολλά χρόνια αφήσει πίσω µας ως κοινωνία. Χαρακτηριστικές δράσεις προς την κατεύθυνση αυτή είναι:

  • ∆ιαδραστικές επιµορφωτικές και ενηµερωτικές δράσεις για την οδική ασφάλεια, µε έµφαση τις νέες ηλικίες, τους µελλοντικούς οδηγούς και τις περιοχές στην επικράτεια όπου καταγράφονται πολλά ατυχήµατα (βλέπε Κρήτη).
  • ∆ράσεις για τις «Πόλεις στα 30», πάνω στη βάση του νέου ορίου ταχύτητας των 30 χλµ./ώρα όπου προωθείται η ενσωµάτωση των αρχών Αειφορίας και Ποιότητας Ζωής που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ενωση στην ελληνική επικράτεια.
  • Υποστήριξη και ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης µε έµφαση τα µεγάλα αστικά κέντρα.
6. Ψηφιοποίηση και Τεχνολογία. Αυτός ο τοµέας αποτελεί την κορωνίδα των ενεργειών µας, όπου το υπουργείο συνεργάζεται µε τα Πανεπιστήµια και τους ερευνητικούς φορείς της χώρας, στην κατεύθυνση υλοποίησης έξυπνων εφαρµογών, που θα παρέχουν πληροφορίες (σε πραγµατικό χρόνο) σχετικά µε τις διαθέσιµες µεταφορές και τα χαρακτηριστικά τους. Χαρακτηριστικές δράσεις σε αυτή την κατεύθυνση είναι:

-∆ιαχωρισµός, αναγνώριση και ψηφιακός έλεγχος στις λεωφορειολωρίδες. -Ψηφιακή, οργάνωση, επιτήρηση και εποπτεία της κυκλοφορίας σε κρίσιµους οδικούς άξονες.

-Ενηµέρωση κατοίκων αλλά κυρίως επισκεπτών για βολικές και ελκυστικές επιλογές µετακίνησης µε επίκεντρο τα µέσα µαζικής µεταφοράς, εναλλακτικά µέσα µετακίνησης (ποδήλατο, πατίνι) και πεζή µετακίνηση. Η δέσµευσή µας είναι ξεκάθαρη: ασφαλείς, βιώσιµες και εύκολες µετακινήσεις για όλους. Οι παρεµβάσεις µας προωθούν ένα σύγχρονο και λειτουργικό σύστηµα µεταφορών, που θα αναβαθµίσει την καθηµερινότητα των πολιτών και θα συµβάλει στην ανάπτυξη της χώρας.

*Υφυπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, αρµόδιος για τις Μεταφορές

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» στις 9/02/2025