Τo 2005 είχα την τύχη να συµµετάσχω σε ένα συνέδριο στην Washington D.C., µε θέµα τη χρήση του ∆ιαδικτύου στην πολιτική. Ηταν η εποχή που ο George W. Bush ξεκινούσε δεύτερη προεδρική θητεία, διαθέτοντας πλειοψηφία και στα δύο νοµοθετικά σώµατα, ενώ οι ∆ηµοκρατικοί προβληµατίζονταν για την επόµενη ηµέρα, όπως περίπου κάνουν και σήµερα. Ενα από αυτά που αξιοποίησαν έκτοτε ήταν το ∆ιαδίκτυο, ώστε να ξαναπάρουν τον Λευκό Οίκο µε τον Barack Obama, ο οποίος µόλις είχε εκλεγεί γερουσιαστής στο Illinois. O Joe Trippi, στενός συνεργάτης του Howard Dean, που είχε αναλάβει πρόεδρος του Democratic National Committee, είχε γράψει ένα βιβλίο µε τίτλο «Η επανάσταση δεν θα µεταδοθεί τηλεοπτικά» και από το βήµα του συνεδρίου µάς εξηγούσε τον καταλυτικό ρόλο που θα είχαν στο µέλλον το ∆ιαδίκτυο και τα blogs στην πολιτική επικοινωνία. Οµολογώ ότι ήµουν δύσπιστος σε όσα άκουγα, βλέποντας τον καταλυτικό ρόλο που είχε η τηλεόραση στη ζωή των Αµερικανών, πολύ περισσότερο στην Ελλάδα των αργών συνδέσεων.

Μέχρι τότε οι προεκλογικές εκστρατείες στις ΗΠΑ ήταν πολύ απλές. Οι υποψήφιοι αγωνίζονταν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήµατα, ώστε να αγοράσουν τηλεοπτικό χρόνο και να τρέξουν διαφηµιστικά spots. Ηδη από το 1960 η τηλεόραση είχε τον σηµαντικότερο ρόλο στις προεκλογικές εκστρατείες, µε τον φωτογενή JFK να κερδίζει στο debate τον εµπειρότερο Nixon. Οσοι είχαν παρακολουθήσει ραδιοφωνικά την τηλεµαχία πίστευαν ότι ο τότε αντιπρόεδρος είχε κερδίσει και αυτό σήµανε την αλλαγή εποχής από τις ηµέρες ραδιοφώνου σε αυτές της τηλεόρασης.

Μπορούµε να πούµε ότι είµαστε σε ανάλογη καµπή; Το µόνο βέβαιο είναι ότι τηλεοπτικοί σταθµοί και µεγάλες εφηµερίδες µπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι ως παραδοσιακά Μέσα. ∆εν είναι µόνο η χρήση του ∆ιαδικτύου και των social media που έγινε σηµαντικότερη µε τα χρόνια, αλλά και η επιρροή των αριστερόστροφων παραδοσιακών Μέσων, όπως η «Washington Post», που φθίνει. Αντιθέτως, φαίνεται να αυξάνεται η πολιτική επιρροή του TikTok και των podcasts, ιδιαίτερα στις νέες ηλικίες. Και οι δύο προεδρικοί υποψήφιοι προσπάθησαν να αξιοποιήσουν τη δυναµική αυτών των Μέσων στην τελική ευθεία της αναµέτρησης. Η αντιπρόεδρος Harris παραχώρησε συνέντευξη στο «Call her Daddy», που είναι το δεύτερο δηµοφιλέστερο podcast, και δέχθηκε ανάµικτες κριτικές. Ο πρώην πρόεδρος Trump, που έγινε γνωστός από τηλεοπτικό reality show και ως πολιτικός αγάπησε το Τwitter (πλέον X), µίλησε επί 3 ώρες στο δηµοφιλέστερο podcast «Joe Rogan Experience». O Rogan έχει 14,5 εκατοµµύρια ακολούθους στο Spotify και 17,6 εκατοµµύρια στο YouTube, πολλοί εκ των οποίων είναι νέοι άνδρες, και υποστήριξε δηµόσια την υποψηφιότητα Trump µία µέρα πριν από τις εκλογές. Αν σκεφτούµε ότι η Kamala Harris κέρδισε τις εντυπώσεις στο προεδρικό τηλεοπτικό debate, ίσως βρισκόµαστε στην αντίστοιχη καµπή µε το αντίστοιχο debate του 1960. Οσοι παρακολούθησαν την προεκλογική εκστρατεία από την τηλεόραση θεώρησαν ότι η αντιπρόεδρος επικρατεί. Οσοι, όµως, προτίµησαν τα podcasts και τα social media είχαν διαφορετική εικόνα. Παρακολούθησαν και αναµετέδωσαν τη δική τους επανάσταση.