Η καταγωγή της Κλεοπάτρας και η άγνοια της Ιστορίας μας
Η Ιστορία είναι «κτήµα ες αεί» κατά τον Θουκυδίδη. Ανήκει σε όλους µας και παρέχει ασφαλείς οδοδείκτες για το µέλλον
ριστός Ανέστη! ∆ιαβάζω ότι σε ξένη τηλεοπτική σειρά η Κλεοπάτρα, βασίλισσα της Αιγύπτου τον 1ο αιώνα π.Χ., θα εµφανίζεται ότι έχει κεντροαφρικανική καταγωγή.
Σε προηγούµενες διεθνείς παραγωγές η Κλεοπάτρα παρουσιαζόταν ως γηγενής Αιγυπτία. Πόσοι, άραγε, γνωρίζουν ότι ήταν ελληνικής καταγωγής, από τη δυναστεία των Μακεδόνων Πτολεµαίων; Ηταν η τελευταία από µια ελληνική δυναστεία, την οποία ίδρυσε ο στρατηγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου Πτολεµαίος.
Το όνοµά της σηµαίνει κλέος (δόξα) της πατρίδας. Σαφώς και πρέπει να αντιδράσουµε µε τρόπο επιστηµονικό και τεκµηριωµένο. Φοβούµαι ότι, αν δεν µιλήσει η Ελλάς για την ιστορική αλήθεια, θα διεκδικήσουν την Κλεοπάτρα οι Σκοπιανοί γείτονές µας, οι οποίοι αξιοποιούν τα δώρα που τους προσέφερε η Συµφωνία των Πρεσπών.
Το ερώτηµα είναι πόσοι Ελληνες γνωρίζουν την πραγµατική ιστορία της Κλεοπάτρας και των Πτολεµαίων; Πόσοι έχουµε διδαχθεί την Ελληνιστική Περίοδο στα σχολεία; Πόσα γνωρίζουµε για την κληρονοµιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου και των επιγόνων του; Πόσο κατανοούµε γιατί η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, η Αλεξανδρέττα και η Αντιόχεια της ΝΑ Τουρκίας και τόσες άλλες πόλεις στη Μέση Ανατολή έχουν ονόµατα µε ελληνικές ρίζες; Πόσοι καταλαβαίνουµε τις ελληνιστικές αναφορές στην ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη και στα µυθιστορήµατα και τα δοκίµια του Ρόδη Ρούφου; Πέραν των ενστάσεων, πρέπει όλοι µαζί, Πολιτεία, εκπαιδευτικοί, γονείς και απλοί πολίτες, να κάνουµε µια προσπάθεια σε βάθος χρόνου. Να επαναφέρουµε την ορθή διδασκαλία της Ιστορίας του Ελληνισµού σε όλα τα επίπεδα. ∆ηµοτικό, Γυµνάσιο, Λκειο, πανεπιστήµιο, επιµόρφωση ενηλίκων, τηλεόραση, εφηµερίδες.
Η Ιστορία είναι «κτήµα ες αεί» κατά τον Θουκυδίδη. Ανήκει σε όλους µας και παρέχει ασφαλείς οδοδείκτες για το µέλλον. Στο παρελθόν είδαµε δυσάρεστα φαινόµενα. Η Ιστορία µας δέχθηκε πλήγµατα από Ελληνες δήθεν προοδευτικούς. Κυκλοφόρησαν σχολικά βιβλία µε αναφορά σε «συνωστισµό» στη Σµύνη, ψαλιδίστηκαν σελίδες µε τη δικαιολογία «να µην ενοχληθεί η Τουρκία», συρρικνώθηκε η προσφορά της Εκκλησίας στον Πολιτισµό και στους απελευθερωτικούς αγώνες του λαού µας.
Το 2019, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, του ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε ΦΕΚ µε πλήρη αλλαγή της ύλης της Ιστορίας για ∆ηµοτικά και Γυµνάσια, µε ιδεολογική γραµµή: να µη γίνεται λόγος για ήρωες, για εθνική συνέχεια, για διπλωµατική και στρατιωτική Ιστορία, αλλά όλα να ερµηνεύονται µε οικονοµικά και υλιστικά κριτήρια. Ευτυχώς, µετά τις εκλογές του 2019, αυτή η ύλη αποσύρθηκε.
Για να έχει ο Ελληνας αυτοπεποίθηση, για να χαράξουµε ένα καλύτερο µέλλον χωρίς διχόνοιες, για να ασκήσουµε µια δυναµική και αξιοπρεπή εξωτερική πολιτική, πρέπει να βοηθήσουµε τον λαό µας να γνωρίσει τη διαχρονική ιστορία του ελληνικού έθνους. Χωρίς εθνική αλαζονεία, χωρίς προκρούστειες ιδεολογικές ερµηνείες και µε επίγνωση της ευρωπαϊκής ένταξής µας. Να δώσουµε στους νέους υγιή πρότυπα µέσα από την Ιστορία µας για να αποκτούν ηθικές αξίες και να µη στρέφονται προς τη βία, ενδοσχολική ή εξωσχολική.
Να µιλήσουµε για την οικουµενική ακτινοβολία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Βυζαντίου, των κορυφαίων στιγµών του 1821. Να τονίσουµε την ιστορία της Μικράς Ασίας, του Πόντου, της Κύπρου, του Ελληνισµού των Βαλκανίων. Να αντιµετωπίσουµε τις διαστρεβλωτικές προπαγάνδες των γειτονικών χωρών, προβάλλοντας τα πορίσµατα της επιστήµης. Oλβιος (ευτυχής) όστις ιστορίας έσχε µάθησιν.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 22/4
Σε προηγούµενες διεθνείς παραγωγές η Κλεοπάτρα παρουσιαζόταν ως γηγενής Αιγυπτία. Πόσοι, άραγε, γνωρίζουν ότι ήταν ελληνικής καταγωγής, από τη δυναστεία των Μακεδόνων Πτολεµαίων; Ηταν η τελευταία από µια ελληνική δυναστεία, την οποία ίδρυσε ο στρατηγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου Πτολεµαίος.
Το όνοµά της σηµαίνει κλέος (δόξα) της πατρίδας. Σαφώς και πρέπει να αντιδράσουµε µε τρόπο επιστηµονικό και τεκµηριωµένο. Φοβούµαι ότι, αν δεν µιλήσει η Ελλάς για την ιστορική αλήθεια, θα διεκδικήσουν την Κλεοπάτρα οι Σκοπιανοί γείτονές µας, οι οποίοι αξιοποιούν τα δώρα που τους προσέφερε η Συµφωνία των Πρεσπών.
Το ερώτηµα είναι πόσοι Ελληνες γνωρίζουν την πραγµατική ιστορία της Κλεοπάτρας και των Πτολεµαίων; Πόσοι έχουµε διδαχθεί την Ελληνιστική Περίοδο στα σχολεία; Πόσα γνωρίζουµε για την κληρονοµιά του Μεγάλου Αλεξάνδρου και των επιγόνων του; Πόσο κατανοούµε γιατί η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, η Αλεξανδρέττα και η Αντιόχεια της ΝΑ Τουρκίας και τόσες άλλες πόλεις στη Μέση Ανατολή έχουν ονόµατα µε ελληνικές ρίζες; Πόσοι καταλαβαίνουµε τις ελληνιστικές αναφορές στην ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη και στα µυθιστορήµατα και τα δοκίµια του Ρόδη Ρούφου; Πέραν των ενστάσεων, πρέπει όλοι µαζί, Πολιτεία, εκπαιδευτικοί, γονείς και απλοί πολίτες, να κάνουµε µια προσπάθεια σε βάθος χρόνου. Να επαναφέρουµε την ορθή διδασκαλία της Ιστορίας του Ελληνισµού σε όλα τα επίπεδα. ∆ηµοτικό, Γυµνάσιο, Λκειο, πανεπιστήµιο, επιµόρφωση ενηλίκων, τηλεόραση, εφηµερίδες.
Η Ιστορία είναι «κτήµα ες αεί» κατά τον Θουκυδίδη. Ανήκει σε όλους µας και παρέχει ασφαλείς οδοδείκτες για το µέλλον. Στο παρελθόν είδαµε δυσάρεστα φαινόµενα. Η Ιστορία µας δέχθηκε πλήγµατα από Ελληνες δήθεν προοδευτικούς. Κυκλοφόρησαν σχολικά βιβλία µε αναφορά σε «συνωστισµό» στη Σµύνη, ψαλιδίστηκαν σελίδες µε τη δικαιολογία «να µην ενοχληθεί η Τουρκία», συρρικνώθηκε η προσφορά της Εκκλησίας στον Πολιτισµό και στους απελευθερωτικούς αγώνες του λαού µας.
Το 2019, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, του ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε ΦΕΚ µε πλήρη αλλαγή της ύλης της Ιστορίας για ∆ηµοτικά και Γυµνάσια, µε ιδεολογική γραµµή: να µη γίνεται λόγος για ήρωες, για εθνική συνέχεια, για διπλωµατική και στρατιωτική Ιστορία, αλλά όλα να ερµηνεύονται µε οικονοµικά και υλιστικά κριτήρια. Ευτυχώς, µετά τις εκλογές του 2019, αυτή η ύλη αποσύρθηκε.
Για να έχει ο Ελληνας αυτοπεποίθηση, για να χαράξουµε ένα καλύτερο µέλλον χωρίς διχόνοιες, για να ασκήσουµε µια δυναµική και αξιοπρεπή εξωτερική πολιτική, πρέπει να βοηθήσουµε τον λαό µας να γνωρίσει τη διαχρονική ιστορία του ελληνικού έθνους. Χωρίς εθνική αλαζονεία, χωρίς προκρούστειες ιδεολογικές ερµηνείες και µε επίγνωση της ευρωπαϊκής ένταξής µας. Να δώσουµε στους νέους υγιή πρότυπα µέσα από την Ιστορία µας για να αποκτούν ηθικές αξίες και να µη στρέφονται προς τη βία, ενδοσχολική ή εξωσχολική.
Να µιλήσουµε για την οικουµενική ακτινοβολία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Βυζαντίου, των κορυφαίων στιγµών του 1821. Να τονίσουµε την ιστορία της Μικράς Ασίας, του Πόντου, της Κύπρου, του Ελληνισµού των Βαλκανίων. Να αντιµετωπίσουµε τις διαστρεβλωτικές προπαγάνδες των γειτονικών χωρών, προβάλλοντας τα πορίσµατα της επιστήµης. Oλβιος (ευτυχής) όστις ιστορίας έσχε µάθησιν.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 22/4