Αναθεώρηση του Συντάγµατος: Εµφαση στην Παιδεία
Άρθρο γνώμης
Χρειαζόµαστε πολίτες που θα συνειδητοποιούν τα πολιτιστικά στοιχεία του Ελληνισµού, τώρα που η συζήτηση για την ταυτότητα είναι έντονη σε όλη την Ευρώπη
Στις αρχές του 2025 θα αρχίσει η συζήτηση για τα αναθεωρητέα άρθρα του Συντάγµατος, δεδοµένου ότι θα έχουν συµπληρωθεί πέντε χρόνια από την προηγούµενη αναθεώρηση.
Η Βουλή αυτή απλώς θα προτείνει ποια άρθρα πρέπει να αναθεωρηθούν και η επόµενη, όποτε γίνουν εκλογές, θα ψηφίσει ποια άρθρα τελικά θα αλλάξουν. Αν η παρούσα Βουλή προτείνει για αναθεώρηση ένα άρθρο µε τουλάχιστον 180 ψήφους, τότε η επόµενη µπορεί να το αναθεωρήσει µε τουλάχιστον 150 ψήφους υπέρ. Αν η παρούσα Βουλή προτείνει ένα άρθρο µε 150 ψήφους (και λιγότερες από 180), τότε η επόµενη θα πρέπει να συγκεντρώσει 180 ψήφους για να αναθεωρήσει το συγκεκριµένο άρθρο. Ηδη στις προθέσεις της κυβέρνησης ακούγεται ότι είναι η αναθεώρηση των άρθρων που θα επιτρέπουν την καθολική επιστολική ψηφοφορία, την επιτάχυνση των αποφάσεων της ∆ικαιοσύνης, την πρόσληψη σε Νοµικά Πρόσωπα ∆ηµοσίου ∆ικαίου στελεχών από τον ιδιωτικό τοµέα κ.ά. Είναι βέβαιο ότι µία από τις αναθεωρητέες διατάξεις θα είναι το Αρθρο 16, παράγραφος 5, που αναφέρεται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα.
Η Νέα ∆ηµοκρατία και πιθανότατα το ΠΑΣΟΚ θα υποστηρίξουν την αναθεώρηση, ώστε να είναι συνταγµατικώς επιτρεπτή η ίδρυση µη κρατικών πανεπιστηµίων. Σήµερα η παράγραφος αυτή ορίζει τα εξής: H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύµατα που αποτελούν Νοµικά Πρόσωπα ∆ηµοσίου ∆ικαίου, µε πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύµατα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του κράτους, έχουν δικαίωµα να ενισχύονται οικονοµικά από αυτό και λειτουργούν σύµφωνα µε τους νόµους που αφορούν τους οργανισµούς τους. Συγχώνευση ή κατάτµηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυµάτων µπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως ο νόµος ορίζει.
Προσωπικά συµφωνώ µε την ίδρυση µη κρατικών πανεπιστηµίων, αν εξασφαλισθούν το επίπεδο των σπουδών, η ποιότητα των ακαδηµαϊκών προσόντων των καθηγητών και η ύπαρξη ενός διακριτικού ελέγχου από το υπουργείο Παιδείας. Ηδη στην Κύπρο λειτουργούν µε επιτυχία τα µη κρατικά πανεπιστήµια. Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθεί θεσµικά και οικονοµικά και η λειτουργία των δηµόσιων ΑΕΙ, τα οποία επί δύο αιώνες έχουν δώσει στην κοινωνία µας χιλιάδες επιστήµονες, δικαστές, κρατικούς λειτουργούς κ.ά. και έχουν επιτύχει διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
Αυτή που πρέπει να παραµείνει άθικτη είναι η παράγραφος 2 του ιδίου άρθρου. Αναφέρεται στους σκοπούς της Παιδείας και ορίζει ότι: H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευµατική, επαγγελµατική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Χρειαζόµαστε πολίτες που θα συνειδητοποιούν τα πολιτιστικά στοιχεία του Ελληνισµού, τώρα που η συζήτηση για την ταυτότητα είναι έντονη σε όλη την Ευρώπη. Καλύτερα τα παιδιά µας να λαµβάνουν βασικές γνώσεις για την Ιστορία µας και την Ορθόδοξη Πίστη από το σχολείο, για να µην τις αναζητούν σε πηγές αµφιβόλου αξιοπιστίας.
Η καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας θα συµβαδίζει µε τη διάπλαση δηµοκρατικού φρονήµατος και µε τη διδασκαλία της υποχρέωσης σεβασµού των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. Σε µια εποχή κατά την οποία άλλοι λαοί πλαστογραφούν την Ιστορία µας και µετατρέπουν βυζαντινούς ναούς σε τζαµιά, το σχολείο πρέπει να προβάλλει τον διαχρονικό Ελληνισµό.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 21/9
Η Βουλή αυτή απλώς θα προτείνει ποια άρθρα πρέπει να αναθεωρηθούν και η επόµενη, όποτε γίνουν εκλογές, θα ψηφίσει ποια άρθρα τελικά θα αλλάξουν. Αν η παρούσα Βουλή προτείνει για αναθεώρηση ένα άρθρο µε τουλάχιστον 180 ψήφους, τότε η επόµενη µπορεί να το αναθεωρήσει µε τουλάχιστον 150 ψήφους υπέρ. Αν η παρούσα Βουλή προτείνει ένα άρθρο µε 150 ψήφους (και λιγότερες από 180), τότε η επόµενη θα πρέπει να συγκεντρώσει 180 ψήφους για να αναθεωρήσει το συγκεκριµένο άρθρο. Ηδη στις προθέσεις της κυβέρνησης ακούγεται ότι είναι η αναθεώρηση των άρθρων που θα επιτρέπουν την καθολική επιστολική ψηφοφορία, την επιτάχυνση των αποφάσεων της ∆ικαιοσύνης, την πρόσληψη σε Νοµικά Πρόσωπα ∆ηµοσίου ∆ικαίου στελεχών από τον ιδιωτικό τοµέα κ.ά. Είναι βέβαιο ότι µία από τις αναθεωρητέες διατάξεις θα είναι το Αρθρο 16, παράγραφος 5, που αναφέρεται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα.
Η Νέα ∆ηµοκρατία και πιθανότατα το ΠΑΣΟΚ θα υποστηρίξουν την αναθεώρηση, ώστε να είναι συνταγµατικώς επιτρεπτή η ίδρυση µη κρατικών πανεπιστηµίων. Σήµερα η παράγραφος αυτή ορίζει τα εξής: H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύµατα που αποτελούν Νοµικά Πρόσωπα ∆ηµοσίου ∆ικαίου, µε πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύµατα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του κράτους, έχουν δικαίωµα να ενισχύονται οικονοµικά από αυτό και λειτουργούν σύµφωνα µε τους νόµους που αφορούν τους οργανισµούς τους. Συγχώνευση ή κατάτµηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυµάτων µπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως ο νόµος ορίζει.
Προσωπικά συµφωνώ µε την ίδρυση µη κρατικών πανεπιστηµίων, αν εξασφαλισθούν το επίπεδο των σπουδών, η ποιότητα των ακαδηµαϊκών προσόντων των καθηγητών και η ύπαρξη ενός διακριτικού ελέγχου από το υπουργείο Παιδείας. Ηδη στην Κύπρο λειτουργούν µε επιτυχία τα µη κρατικά πανεπιστήµια. Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθεί θεσµικά και οικονοµικά και η λειτουργία των δηµόσιων ΑΕΙ, τα οποία επί δύο αιώνες έχουν δώσει στην κοινωνία µας χιλιάδες επιστήµονες, δικαστές, κρατικούς λειτουργούς κ.ά. και έχουν επιτύχει διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
Αυτή που πρέπει να παραµείνει άθικτη είναι η παράγραφος 2 του ιδίου άρθρου. Αναφέρεται στους σκοπούς της Παιδείας και ορίζει ότι: H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευµατική, επαγγελµατική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Χρειαζόµαστε πολίτες που θα συνειδητοποιούν τα πολιτιστικά στοιχεία του Ελληνισµού, τώρα που η συζήτηση για την ταυτότητα είναι έντονη σε όλη την Ευρώπη. Καλύτερα τα παιδιά µας να λαµβάνουν βασικές γνώσεις για την Ιστορία µας και την Ορθόδοξη Πίστη από το σχολείο, για να µην τις αναζητούν σε πηγές αµφιβόλου αξιοπιστίας.
Η καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας θα συµβαδίζει µε τη διάπλαση δηµοκρατικού φρονήµατος και µε τη διδασκαλία της υποχρέωσης σεβασµού των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. Σε µια εποχή κατά την οποία άλλοι λαοί πλαστογραφούν την Ιστορία µας και µετατρέπουν βυζαντινούς ναούς σε τζαµιά, το σχολείο πρέπει να προβάλλει τον διαχρονικό Ελληνισµό.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 21/9