H διετία των ευκαιριών 2023-25
Η επενδυτική βαθμίδα αξιόχρεου για την Ελλάδα το πλέον πιθανό είναι να προκύψει πριν από το τέλος του έτους
Η εκλογή Μητσοτάκη στην πρωθυπουργία, με αυτοδύναμη κυβέρνηση, ελαχιστοποιεί το «πολιτικό ρίσκο» για τη χώρα. Τι σημαίνει αυτό; Όπως ήδη ο πάντα και εκ της θέσεώς του φειδωλός σε θετικές ανακοινώσεις κεντρικός τραπεζίτης, Γ. Στουρνάρας, εκτίμησε, η επενδυτική βαθμίδα αξιόχρεου για την Ελλάδα το πλέον πιθανό είναι να προκύψει πριν από το τέλος του έτους.
Ουσιαστικά μιλάμε για το διάστημα μέχρι τον Σεπτέμβριο. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί πιο χαμηλά επιτόκια για τον δημόσιο δανεισμό της Ελλάδας, αλλά έχει επίσης άμεσο αντίκτυπο για τη δανειοδότηση τραπεζών και επιχειρήσεων. Κάτι που σε καιρούς υψηλών επιτοκίων, όπως οι σημερινοί στις διεθνείς αγορές χρήματος, είναι μια πολύ ευνοϊκή συνθήκη.
Σημαίνει ταυτόχρονα όμως απελευθέρωση των σχεδίων και των πλάνων των διεθνών funds για επενδύσεις στην Ελλάδα. Υπάρχουν πληροφορίες πολλούς μήνες τώρα, που κρίνονται ως απολύτως αξιόπιστες, ότι υπάρχουν συσσωρευμένα, για το μέγεθος και τις δυνατότητες της Ελλάδας, ξένων επενδυτικών οίκων κατά βάση αμερικανικών, πλάνα επενδύσεων για τη χώρα μας σε βασικούς τομείς, που δεν περιορίζονται όμως στον τουρισμό και το real estate.
Οι διεθνείς επενδυτικοί οίκοι, ως γνωστόν, κινούνται πάντα με βάση τις αξιολογήσεις των σχετικών ειδικών εταιρειών και της επενδυτικής βαθμίδας, αλλά και τις συνθήκες πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας μιας χώρας. Οπότε είναι εύλογο ότι τα επενδυτικά πλάνα για την Ελλάδα, πολλά εκ των οποίων έχουν καταρτιστεί και μελετηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 και μετά, ανέμεναν το αποτέλεσμα των προγραμματισμένων εθνικών εκλογών στην Ελλάδα. Η καλύτερη και πιο σταθερή πρόβλεψη που είχαν, ως προς το χαμηλό «πολιτικό ρίσκο» της χώρας, ήταν να προκύψει μια αυτοδύναμη, αυξημένης πλειοψηφίας, κυβέρνηση Μητσοτάκη.Όπερ και εγένετο.
Παράλληλα με τις ξένες άμεσες επενδύσεις, είναι σημαντικό ότι και οι εγχώριοι επιχειρηματικοί όμιλοι παρακολουθούν τα ίδια κριτήρια. Δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου τυχαίο ότι σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες (power game.gr) προγραμματίζεται επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ μετά τη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο, με συνάντηση και με τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν. Το αντικείμενο των συνομιλιών δεν θα άπτεται μόνον των θεμάτων διεθνούς πολιτικής και περιφερειακής ασφάλειας, αλλά θα τεθεί στη βάση της αναβαθμισμένης διμερούς συνεργασίας Ελλάδας-ΗΠΑ σε οικονομικά θέματα, επενδύσεις και μεταφορά τεχνολογιών.
Η περίοδος αυτή, με την πολύ θετική πρόβλεψη για την Ελλάδα, ταυτίζεται χρονικά και λειτουργικά και με την επίσπευση της αξιοποίησης των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και τη συγκρότηση των πλάνων από το επόμενο ΕΣΠΑ. Δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου συγκυριακή ή επικοινωνιακή η ταχύτητα που έχει επιβάλει ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης στην κυβέρνηση και τη διοίκηση, προκειμένου να ενισχύσει το θετικό κλίμα για τη χώρα μας, με κρίσιμα μηνύματα σε σχέση με την ενθάρρυνση των επενδύσεων. Για παράδειγμα, η επίσπευση των δικαστικών αποφάσεων και η εκδίκαση τυχόν ενστάσεων δεν σχετίζονται μόνο με την εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών, αλλά και των επενδυτών. Η ψηφιοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη στην κεντρική αλλά και την περιφερειακή γραφειοκρατία της χώρας αποτελούν μόνιμο αίτημα και των επιχειρήσεων. Η ασφάλεια, ο τομέας δημοσίας υγείας, η μείωση των φόρων συντείνουν στην ίδια κατεύθυνση.
Εν ολίγοις η διετία 2023-2025 είναι απολύτως σημαντική για την κατάσταση της χώρας σε σχέση με τις επενδύσεις, τους ρυθμούς ανάπτυξης και τη διάρθρωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου. Ο Κ. Μητσοτάκης προεξοφλεί σε κάθε περίπτωση ένα ενδεχόμενο παγκόσμιας αστάθειας και ευρωπαϊκής απορρύθμισης, με την κλιμάκωση της έντασης ΗΠΑ-Κίνας, και προετοιμάζει τη χώρα οικονομικά και επενδυτικά -διεθνοπολιτικά και στρατηγικά η Ελλάδα έχει προεξοφλήσει την κρίση- για το ορόσημο του 2025.
Ουσιαστικά μιλάμε για το διάστημα μέχρι τον Σεπτέμβριο. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί πιο χαμηλά επιτόκια για τον δημόσιο δανεισμό της Ελλάδας, αλλά έχει επίσης άμεσο αντίκτυπο για τη δανειοδότηση τραπεζών και επιχειρήσεων. Κάτι που σε καιρούς υψηλών επιτοκίων, όπως οι σημερινοί στις διεθνείς αγορές χρήματος, είναι μια πολύ ευνοϊκή συνθήκη.
Σημαίνει ταυτόχρονα όμως απελευθέρωση των σχεδίων και των πλάνων των διεθνών funds για επενδύσεις στην Ελλάδα. Υπάρχουν πληροφορίες πολλούς μήνες τώρα, που κρίνονται ως απολύτως αξιόπιστες, ότι υπάρχουν συσσωρευμένα, για το μέγεθος και τις δυνατότητες της Ελλάδας, ξένων επενδυτικών οίκων κατά βάση αμερικανικών, πλάνα επενδύσεων για τη χώρα μας σε βασικούς τομείς, που δεν περιορίζονται όμως στον τουρισμό και το real estate.
Οι διεθνείς επενδυτικοί οίκοι, ως γνωστόν, κινούνται πάντα με βάση τις αξιολογήσεις των σχετικών ειδικών εταιρειών και της επενδυτικής βαθμίδας, αλλά και τις συνθήκες πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας μιας χώρας. Οπότε είναι εύλογο ότι τα επενδυτικά πλάνα για την Ελλάδα, πολλά εκ των οποίων έχουν καταρτιστεί και μελετηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 και μετά, ανέμεναν το αποτέλεσμα των προγραμματισμένων εθνικών εκλογών στην Ελλάδα. Η καλύτερη και πιο σταθερή πρόβλεψη που είχαν, ως προς το χαμηλό «πολιτικό ρίσκο» της χώρας, ήταν να προκύψει μια αυτοδύναμη, αυξημένης πλειοψηφίας, κυβέρνηση Μητσοτάκη.Όπερ και εγένετο.
Παράλληλα με τις ξένες άμεσες επενδύσεις, είναι σημαντικό ότι και οι εγχώριοι επιχειρηματικοί όμιλοι παρακολουθούν τα ίδια κριτήρια. Δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου τυχαίο ότι σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες (power game.gr) προγραμματίζεται επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ μετά τη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο, με συνάντηση και με τον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν. Το αντικείμενο των συνομιλιών δεν θα άπτεται μόνον των θεμάτων διεθνούς πολιτικής και περιφερειακής ασφάλειας, αλλά θα τεθεί στη βάση της αναβαθμισμένης διμερούς συνεργασίας Ελλάδας-ΗΠΑ σε οικονομικά θέματα, επενδύσεις και μεταφορά τεχνολογιών.
Η περίοδος αυτή, με την πολύ θετική πρόβλεψη για την Ελλάδα, ταυτίζεται χρονικά και λειτουργικά και με την επίσπευση της αξιοποίησης των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης και τη συγκρότηση των πλάνων από το επόμενο ΕΣΠΑ. Δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου συγκυριακή ή επικοινωνιακή η ταχύτητα που έχει επιβάλει ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης στην κυβέρνηση και τη διοίκηση, προκειμένου να ενισχύσει το θετικό κλίμα για τη χώρα μας, με κρίσιμα μηνύματα σε σχέση με την ενθάρρυνση των επενδύσεων. Για παράδειγμα, η επίσπευση των δικαστικών αποφάσεων και η εκδίκαση τυχόν ενστάσεων δεν σχετίζονται μόνο με την εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών, αλλά και των επενδυτών. Η ψηφιοποίηση και η τεχνητή νοημοσύνη στην κεντρική αλλά και την περιφερειακή γραφειοκρατία της χώρας αποτελούν μόνιμο αίτημα και των επιχειρήσεων. Η ασφάλεια, ο τομέας δημοσίας υγείας, η μείωση των φόρων συντείνουν στην ίδια κατεύθυνση.
Εν ολίγοις η διετία 2023-2025 είναι απολύτως σημαντική για την κατάσταση της χώρας σε σχέση με τις επενδύσεις, τους ρυθμούς ανάπτυξης και τη διάρθρωση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου. Ο Κ. Μητσοτάκης προεξοφλεί σε κάθε περίπτωση ένα ενδεχόμενο παγκόσμιας αστάθειας και ευρωπαϊκής απορρύθμισης, με την κλιμάκωση της έντασης ΗΠΑ-Κίνας, και προετοιμάζει τη χώρα οικονομικά και επενδυτικά -διεθνοπολιτικά και στρατηγικά η Ελλάδα έχει προεξοφλήσει την κρίση- για το ορόσημο του 2025.