Δικαιολογημένες και βάσιμες φαντάζουν οι ενστάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, άσχετα με τις επιμέρους φρασεολογίες, σχετικά με την τροπολογία που συνόδευσε την κατάθεση του σχεδίου νόμου για την επιστολική ψήφο, που καταρχήν και μόνον για τους Έλληνες του εξωτερικού επεκτείνει την συγκεκριμένη εκλογική μέθοδο και για την περίπτωση των εθνικών εκλογών. Οι διαφορές στις παραμέτρους, εκλογικές και θεσμικές, που διαχωρίζουν τις εθνικές εκλογές από τις ευρωεκλογές είναι δομικές. Και φυσικά δεν σχετίζονται μόνο με το γεγονός ότι, για να καθιερωθεί η μέθοδος της επιστολικής ψήφου στην εκλογική διαδικασία των ευρωπαϊκών εκλογών, χρειάζεται απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών στο Κοινοβούλιο, ενώ η καθιέρωση της ίδιας μεθόδου στις εθνικές εκλογές απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία 200 βουλευτών στο Κοινοβούλιο. Οι διαφορές μεταξύ εθνικών εκλογών και ευρωεκλογών είναι σημαντικές, αφού οι πρώτες εξελίσσονται σε 59 Εκλογικές Περιφέρειες με σταυρό και μια Επικρατείας με λίστα, ενώ οι ευρωπαϊκές εκλογές σε μια ενιαία στην επικράτεια με σταυρό και με ζητούμενο 42 έδρες. Άρα, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού είναι μια πολύ απλή διαδικασία στις ευρωπαϊκές εκλογές στην επικράτεια σε σχέση με τις εκλογές των περιφερειών στις εθνικές εκλογές.

Οι Έλληνες του εξωτερικού, εκτός του να ψηφίζουν, άρα να εκλέγουν, θα πρέπει και να ψηφίζονται, άρα να εκλέγονται. Και αυτό θα μπορεί να συμβεί μόνον σε επίπεδο επικράτειας, άρα η συμμετοχή των υποψηφίων τους να είναι επίσης στα ψηφοδέλτια Επικρατείας των κομμάτων, όπως και στις τελευταίες εκλογές. Σημειώνεται -και αυτό τονίσθηκε από πλευράς κυβέρνησης και της αρμόδιας υπουργού Εσωτερικών, Νίκης Κεραμέως, στο Κοινοβούλιο- ότι έχει γίνει επίμονη προσπάθεια σε τρεις φάσεις από το 2019 μέχρι το 2023, για να μπορούν οι ομογενείς να συμμετέχουν στις εθνικές εκλογές της Ελλάδας. Όλα αυτά σημαίνουν εκλογικούς καταλόγους αναθεωρημένους και διαχωρισμό της επιστολικής ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού από τους Έλληνες του εσωτερικού που θα αξιοποιήσουν το δικαίωμα της συμμετοχής με επιστολική ψήφο. Για τον λόγο αυτό, η επίμαχη τροπολογία που έφερε αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση για την επέκταση της επιστολικής ψήφου στις εθνικές εκλογές αφορά τους Έλληνες του εξωτερικού, αλλά όχι επί του παρόντος του εσωτερικού, όπως ΑμεΑ, εποχικά εργαζόμενους και ηλικιωμένους, που εντάσσονται στους εκλογικούς καταλόγους των Εκλογικών Περιφερειών. Εξετάζοντας με πολιτικούς όρους την τροπολογία διαφαίνεται ένας ενθουσιασμός που κατέλαβε την ηγεσία της κυβέρνησης μετά την πολύ θετική, ανέλπιστη, υποδοχή που είχε το σχέδιο νόμου για την επιστολική ψήφο στις επερχόμενες ευρωεκλογές, ο οποίος όμως σε πρακτικό επίπεδο και σε ένα Κοινοβούλιο καθόλου εθισμένο σε ευρύτερες συναινέσεις και ίσως καχύποπτο σε τέτοιες συγκλίσεις, μάλλον, αρνητικά αποτελέσματα έχει. Σημειώνεται ότι υπολογίζεται πως περίπου 230 βουλευτές φέρονταν διατεθειμένοι από όλες τις πτέρυγες του Κοινοβουλίου να υπερψηφίσουν τις ρυθμίσεις για τις ευρωπαϊκές εκλογές. Πλειοψηφία ικανή για να ψηφισθεί και η τροπολογία για τις εθνικές εκλογές.

Όμως το σχέδιο νόμου για τις ευρωεκλογές είχε κατατεθεί προς διαβούλευση από τις 28 Δεκεμβρίου και σε αυτό είχε ενσωματωθεί σειρά παρατηρήσεων που είχαν κατατεθεί από κόμματα και φορείς μέχρι την κατάθεση τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου. Αντίθετα, η επίμαχη τροπολογία της επέκτασης δεν μπήκε προς συζήτηση ούτε καν στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Από τις επιθετικές αντιδράσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, μάλιστα, χθες στο Κοινοβούλιο, όπου συζητείται στην Ολομέλεια η επιστολική ψήφος, γίνεται φανερό ότι έχει δια ταραχτεί και η γενικότερη συναίνεση σχετικά με την επιστολική ψήφο. Άρα και πολιτικά και νομοθετικά η όλη διαδικασία της τροπολογίας μοιάζει αδικαιολογήτως επισπευσμένη, γεγονός που δημιουργεί αδικαιολόγητα προβλήματα στη συναίνεση με δεδομένο μάλιστα ότι εθνικές εκλογές έχουμε τον Ιούνιο του 2027, ενώ ευρωεκλογές σε πέντε μήνες.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 24 Ιανουαρίου