avatar

Πρωινή Πτήση ΣΚ
Τηλέμαχος Σαντοριναίος

Ο πρωθυπουργός, οι ανήλικοι και ο πόλεµος στο TikTok

Άρθρο γνώμης

Ο Κ. Μητσοτάκης αναλαµβάνει παρέµβαση στην Ευρώπη σε ανώτατο επίπεδο, για να υιοθετηθούν µέτρα µε "κόφτη" στα social media

paidis-kinita-ok
Το θέµα της ραγδαίας αύξησης περιστατικών σωµατικής και ψυχολογικής βίας µεταξύ των ανηλίκων δεν είναι αµιγώς πολιτικό. Είναι κυρίαρχα κοινωνικό. Αν η βία των ανηλίκων σχετιζόταν µε τα γήπεδα, για παράδειγµα, µε τον χουλιγκανισµό, η εµπλοκή και η ευθύνη της πολιτείας, στο σύνολό της και όχι µόνο σε σχέση µε την κυβέρνηση, αυξάνονται εξαιτίας της ανάγκης των µέτρων αποτροπής και εποπτείας που οφείλει να λάβει για την ανάσχεση του φαινοµένου. Πράγµατι, η διακυβέρνηση Μητσοτάκη µε σειρά προσπαθειών και όλο και πιο ώριµες πολιτικές τακτικές κατόρθωσε ένα θεαµατικό αποτέλεσµα ανάσχεσης της βίας στα γήπεδα ή πέριξ αυτών.

Οι συνθήκες κλιµάκωσης της βίας µεταξύ ανηλίκων τόσο στο περιβάλλον του σχολείου όσο και στα στέκια και προπάντων στο διαδίκτυο δεν είναι τέτοιου τύπου πρόκληση. Είναι ένα φαινόµενο πολύ πιο σύνθετο που συνδέεται µε τις νέες τεχνολογίες µέσω διαδικτύου και τη µαζική κουλτούρα που δεσπόζει στις νεότερες γενιές - από τα παιδικά τους χρόνια ακόµη.

Η πολιτεία προχώρησε από την πλευρά της µε νοµοθετικές πρωτοβουλίες και επιχειρησιακές τακτικές που εµπίπτουν στην αρµοδιότητα των υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και ∆ικαιοσύνης, αποφασίστηκαν εντός του υπουργικού συµβουλίου µε ενεργή συµµετοχή του ίδιου του πρωθυπουργού και ενίσχυσαν το πλέγµα των µέτρων ασφαλείας στα σχολεία, σε χώρους-στέκια των νέων, αλλά και όσον αφορά την ανάσχεση των συµµοριών που δρουν στο διαδίκτυο ή στο πεζοδρόµιο. Επίσης, από την πλευρά της νοµοθεσίας µπήκαν στο κάδρο οι ξεχασµένες επί δεκαετίες ευθύνες των γονέων και των κηδεµόνων των ανηλίκων, ενώ προβλέφθηκε και αυστηροποίηση ή άλλη τυποποίηση ποινών και επιπτώσεων για τις άνοµες πράξεις των παιδιών τους. Η πολιτεία εν συνόλω θα µπορούσε να µείνει σε αυτό το περιβάλλον, είτε κάποιοι το σχολίασαν ως δηµιουργικό είτε άλλοι ως κατασταλτικό και µόνον.

Ο πρωθυπουργός, όµως, κ. Μητσοτάκης, δεν έµεινε εκεί. Ως επικεφαλής και ο ίδιος µιας πολυµελούς οικογένειας και προερχόµενος από µια, επίσης, εξόχως πολυµελή οικογένεια, αν και τα δικά του παιδιά δεν βρίσκονται σε αυτές τις ηλικίες, θέλησε να εγκύψει, τόσο ο ίδιος όσο και κυβερνητικά, πιο βαθιά στο πρόβληµα. Αναζήτησε τα «εργαλεία» εκείνα που ενθαρρύνουν ή δικαιώνουν ως «ηρωισµό» τη βία µεταξύ ανηλίκων.

Στο πεδίο αυτό, η κυβέρνηση, η πολιτεία, δεν έµεινε σε µέτρα ελέγχου κατασταλτικού και µόνον τύπου. Να υπάρξουν επιπλέον οδηγίες, για παράδειγµα, στο ηλεκτρονικό έγκληµα ή να ενθαρρυνθούν υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας µε προηγµένες τεχνολογίες να συνδράµουν στην αντιµετώπιση της βίας µέσω διαδικτύου.

Επιχειρεί ένα άλµα παραπέρα. Αναλαµβάνει ο ίδιος παρέµβαση-κινητοποίηση στην ευρωπαϊκή δοµή σε ανώτατο επίπεδο, προκειµένου να υιοθετηθούν περιοριστικά µέτρα µε «κόφτη» στα κύρια δίκτυα των social media. Tik-Tok, YouTube, Instagram. Αυτά, µε τους αυτοµατισµούς που έχουν από την κατασκευή τους, τους σχετικούς αλγόριθµους των προτιµήσεων, αλλά και την ελευθεριότητα περιεχοµένου ασχέτως ηλικίας, προσοµοιάζουν σε κάποιες περιπτώσεις µε «dark rooms» ενθαρρύνοντας ή και συντονίζοντας τη βία και τις παρεκτροπές των ανηλίκων.

Το πρόβληµα της κλιµάκωσης της βίας των ανηλίκων δεν αποτελεί περιοριστικά εθνικό ζήτηµα αλλά ευρωπαϊκό. Οι περιορισµοί, επίσης, στη λειτουργικότητα διεθνών εταιρειών, όπως οι εν λόγω, δεν µπορούν να αποτελέσουν στόχους πλαισίου αποσπασµατικά στην Ελλάδα. Οι πρωτοβουλίες και η έµφαση που δίνει ο πρωθυπουργός, κ. Μητσοτάκης, στο θέµα, υπερβαίνοντας τα στενότερα όρια της κυβερνητικής τακτικής, ανοίγουν «δρόµους» στην κοινωνία και την οικογένεια, ώστε να αντιµετωπιστούν τα προβλήµατα της καθηµερινότητας στο κάθε σπίτι, επενδύοντας στην ισχύ του κράτους και τη δυνατότητα να επιχειρήσει και να επιτύχει αποτελεσµατικότερη ανάσχεση στα ζητήµατα κατάχρησης και τις επιπλοκές από τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Είναι, ταυτόχρονα, αφετηρία για το µέλλον ως προς τον ρόλο των κυβερνήσεων στην επίτευξη αρµονίας στις κοινωνίες.


*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»