Ένα από τα «επιχειρήµατα» που ξανακούγονται αυτόν τον καιρό, σχετικά µε την τραγωδία των Τεµπών, από την αντιπολίτευση είναι ότι η Εξεταστική Επιτροπή έκλεισε άρον άρον τις εργασίες της και δεν εκλήθησαν «ουσιώδεις µάρτυρες». Η πραγµατικότητα είναι πως το πρόβληµα προκλήθηκε από την ίδια την αντιπολίτευση.

Κι αυτό διότι είχε ένα σκοπό: να χρησιµοποιήσει την Εξεταστική για να αποδείξει ότι η κυβέρνηση φέρει την απόλυτη ευθύνη. Μετά την εξέταση περίπου 40 µαρτύρων, αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που έκαναν τόση φασαρία στην Εξεταστική Επιτροπή.

Πρότειναν µάρτυρες και µετά... διαφωνούσαν µαζί τους και τους απαξίωναν, αν οι καταθέσεις τους δεν εξυπηρετούσαν τον κεντρικό σκοπό, αν δεν εξυπηρετούσαν την υπό κατασκευή κυρίαρχη άποψη.

Η αλήθεια είναι πως στην Εξεταστική Επιτροπή ακούστηκαν πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις από τους πλέον ειδήµονες, επί τω οποίων στηρίχθηκε το πόρισµα της πλειοψηφίας:

•Μέσα σε πέντε λεπτά παραβιάστηκαν εννέα φορές βασικοί κανόνες του Γενικού Κανονισµού Κίνησης.

•Όταν ο Γενικός Κανονισµός Κίνησης δεν εφαρµόζεται από τον άνθρωπο, κανένα σύστηµα δεν µπορεί να σε σώσει.

•Ο Κανονισµός είναι πολύ αυστηρός, βασισµένος στους στρατιωτικούς κανονισµούς του 19ου αιώνα. •Κατά την επιστράτευση του 1940, χωρίς κανένα σύστηµα, µόνο µε τον τηλέγραφο, σε µονή γραµµή, πέρασαν 180 τρένα σε µια µέρα χωρίς κανέναν εκτροχιασµό. •Ενα τέτοιο δυστύχηµα δεν εξηγείται µε κανέναν άλλον τρόπο παρά µόνο µε τη µη τήρηση του Κανονισµού, ο οποίος περιγράφει ποιες ενέργειες θα γίνουν όταν υπάρχει τηλεδιοίκηση και όταν δεν υπάρχει, όταν υπάρχει σηµατοδότηση και όταν δεν υπάρχει.

•Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικός και αυτό το αναγνωρίζουν όλα τα συστήµατα ασφαλείας.

•Και τα τελειότερα συστήµατα ασφαλείας τα χειρίζονται ανθρώπινα χέρια.

•∆εν δουλεύει από µόνο του το σύστηµα, θέλει κάποιον για να κάνει οποιαδήποτε ενέργεια, είτε για να φύγει το τρένο είτε για να γίνει διασταύρωση µε τρένο.

•Σε κάθε διαδικασία, κάποιος ανθρώπινος παράγοντας δίνει εντολή για να δουλέψει το σύστηµα.

•Ο Γενικός Κανονισµός είναι ευαγγέλιο, είτε έχουµε είτε δεν έχουµε συστήµατα.

•Κανένα σύστηµα δεν µπορεί να αποτρέψει τα ανθρώπινα λάθη. •Ο Γενικός Κανονισµός Κίνησης είναι η καρδιά του σιδηροδρόµου σε όλη την Ευρώπη.

•Ο σιδηρόδροµος είναι το κατ’ εξοχήν µέσον που βασίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα.

•∆εν υπάρχει σύστηµα ασφαλείας που να είσαι 100% βέβαιος, αν δεν υπάρχει σωστός χειρισµός. Όλα αυτά τα είπαν άνθρωποι που κατείχαν υψηλόβαθµες θέσεις επί ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και συνδικαλιστές. Γεγονός που προκάλεσε µεγάλο εκνευρισµό στην αντιπολίτευση, µε αποτέλεσµα έναν διαρκή µεγάλο σαµατά που δηµιούργησε πολύ κακές εντυπώσεις µέσα σε αυτό το γενικό λαϊκό αίσθηµα συλλογικού τραύµατος µε εθνικές διαστάσεις.

Η κατάσταση αυτή -µε τις συνεδριάσεις να εξελίσσονται σε δηµόσιους διαξιφισµούς και αντιπαραθέσεις στα τηλεοπτικά παράθυρα- αύξησε το αίσθηµα της οργής και γέννησε ένα κλίµα γενικής αµφισβήτησης και φηµολογίας, που στην πράξη υπονόµευε και το έργο της ∆ικαιοσύνης, της µόνης αρµόδιας να αποφανθεί.

Στην Εξεταστική οι βουλευτές της αντιπολίτευσης δεν ενδιαφέρονταν για την αλήθεια. Ενδιαφέρονταν να προκαταλάβουν τη ∆ικαιοσύνη και να βγάλουν απόφαση πριν αποφανθούν οι φυσικοί δικαστές.

Όπως συµβαίνει και σήµερα... Με λίγα λόγια, κυριαρχεί άλλη µια φορά το ιησουιτικό «ο σκοπός αγιάζει τα µέσα»...

*Βουλευτής Β3 Νότιου Τοµέα Αθηνών, υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, δηµοσιογράφος

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» στις 9/02/2025