«Ορεινές συμφωνίες»: Το εγχείρημα - πρόκληση για την άγνωστη πλευρά του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη
Τι είπε στα «Π» η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη και ο σκηνοθέτης της ταινίας Βαγγέλης Ευθυμίου
Άγνωστες μέχρι σήμερα στιγμές του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη αλλά και ντοκουμέντα από την προσωπική του ζωή θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το ελληνικό κοινό, μέσα από τη νέα ταινία «Ορεινές συμφωνίες» -το πρώτο κινηματογραφικό εγχείρημα, παραγωγής του ΙΚΜ (Ιδρύματος Κωνσταντίνου Κ. Μητσοτάκη). Πρόκειται για μια ταινία του Βαγγέλη Ευθυμίου, που σπάει τα στεγανά του ντοκιμαντέρ και θα βγει στις αίθουσες στις 31 Οκτωβρίου από τη Feelgood Entertainment. «Αν νομίζει κάποιος ότι απλώς θα δει μια ταινία με αποσπάσματα από τη ζωή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, γελιέται», λένε οι συντελεστές.
«Πριν από λίγα χρόνια συνάντησα την Αλεξάνδρα Μητσοτάκη με αφορμή το World Human Forum, που έστηνε στους Δελφούς. Μου πρότεινε να κάνουμε μια συνέντευξη με τον πατέρα της αρχικά για τις περιβαλλοντικές του δράσεις και ανησυχίες. Η συνέντευξη έγινε τον Μάιο του 2017, η οποία έμελλε να είναι και η τελευταία του, καθώς 20 ημέρες αργότερα ο Κ. Μητσοτάκης απεβίωσε», αποκαλύπτει ο κ. Ευθυμίου μιλώντας στα «Π», προσθέτοντας πως εκείνη η συνέντευξη, απόσπασμα της οποίας θα προβληθεί για πρώτη φορά στην ταινία, αποτέλεσε τη βάση της ιδέας.
Στη συνέχεια προέκυψαν νέα δεδομένα στην έρευνα οπότε αποφασίσαμε να γίνει μεγάλου μήκους εμπλουτισμένο και με κάποια άλλα στοιχεία πέραν των περιβαλλοντικών.
Για την υλοποίηση βοήθησε όλη η οικογένεια του πρώην πρωθυπουργού, ενώ το Ίδρυμα παρείχε πρόσβαση στον σκηνοθέτη σε όλο το αρχείο του, από όπου αντλήθηκαν ντοκουμέντα για τις καταδίκες του σε θάνατο από τους ναζί, την αγάπη του για τη φύση και την Κρήτη, την πίστη του στην ιδέα της εθνικής συμφιλίωσης αλλά και την αγάπη του για τη σύντροφό του, Μαρίκα.
«Η οικογένεια Μητσοτάκη είδε την ταινία, αφού τελείωσα το μοντάζ»
«Έπειτα από αρκετή έρευνα και σε άλλους χώρους, εκτός ΙΚΜ, κατάφερα και έστησα τον βασικό κορμό του σεναρίου, οπότε και τον ανακοίνωσα στο ΙΚΜ. Δεν υπήρξε απολύτως καμία παρέμβαση και ήρθαν μόνο όταν τελειώσαμε το μοντάζ και είδαν την ταινία τελειωμένη. Στην πορεία των γυρισμάτων υπήρξαν προτάσεις από όλους κυρίως για το ποιοι ομιλητές θα μπορούσαν να βοηθήσουν.
Ωστόσο, αρκετούς, ειδικότερα από τον χώρο της Αριστεράς, τους επέλεξα μόνος μου», αποκαλύπτει ο κ. Ευθυμίου, τονίζοντας πως ο ίδιος γνώριζε λίγα για τον Κ. Μητσοτάκη κι έτσι χρειάστηκε να μελετήσει σχεδόν ό,τι υπήρχε καταγεγραμμένο σχετικά, αλλά και να φρεσκάρει τις γνώσεις του στη νεότερη ιστορία της χώρας. Στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο δεν βλέπουμε συχνά ταινίες με πολιτικό χαρακτήρα. Όμως, έτυχε οι «Ορεινές συμφωνίες» να συμπέσουν στον ίδιο μήνα προβολής με την ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα» του Κώστα Γαβρά. Μπορεί ως είδη κινηματογράφου να μην έχουν κοινά, ωστόσο δεν παύουν να αποτελούν μια καταγραφή της πολιτικής ζωής της χώρας μας. «Ήταν απίστευτη σύμπτωση», σχολιάζει ο κ. Ευθυμίου, εξηγώντας πως δεν είχε ακούσει καν για το έργο του Γαβρά όταν εκείνος με τους συνεργάτες του εργάζονταν πάνω στις "Ορεινές Συμφωνίες".
«Αισθάνομαι ανακούφιση που τελείωσε ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα. Για περισσότερο από δύο χρόνια δούλεψα πάνω από τις δυνάμεις μου και το σίγουρο είναι πως χρειάζομαι ξεκούραση», εκμυστηρεύεται. Όσο για τις αντιδράσεις του κόσμου, δηλώνει σίγουρος πως θα εκπροσωπηθούν όλες οι «τάσεις».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ: «ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΥΓΚΙΝΗΜΕΝΟΙ»
Η ταινία, όπως επισημαίνει το ΙΚΜ, κάνει ζουμ στον άνθρωπο πίσω από τον πολιτικό. Εκείνον που, ναι μεν, αγαπήθηκε, αλλά αμφισβητήθηκε περισσότερο από κάθε άλλον σύγχρονο πολιτικό στην Ελλάδα. «Είμαστε χαρούμενοι και συγκινημένοι που αυτή η προσπάθεια δύο ετών ολοκληρώθηκε», είπε σε επικοινωνία της με τα «Π» η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη, αντιπρόεδρος του ΙΚΜ, περιγράφοντας τα συναισθήματά της λίγο πριν από την προβολή της ταινίας «Ορεινές συμφωνίες».
Σε αυτήν ξεδιπλώνονται άγνωστες πτυχές της προσωπικότητας του Κ. Μητσοτάκη μέσα από το σπάνιο αρχειακό υλικό και τις ανέκδοτες διηγήσεις μελών της οικογένειας, συνεργατών, ακόμα και πολιτικών του αντιπάλων. Στο αν αυτές οι αποκαλύψεις θα επηρεάσουν την όποια άποψη είχε μέχρι τώρα το κοινό για εκείνον, η κ. Μητσοτάκη απαντά: «Το αν θα αλλάξει ή αν θα επηρεάσει την άποψη του καθενός για τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη θα το μάθουμε σε βάθος χρόνου». Στοχεύει το ίδρυμα και σε μια διεθνή προβολή των «Ορεινών συμφωνιών»; «Σίγουρα ελπίζουμε ότι η ταινία θα ταξιδέψει και στο εξωτερικό», αποκαλύπτει η κ. Μητσοτάκη.
Η παραγωγή της ταινίας είναι του Ιδρύματος Κωνσταντίνος Κ. Μητσοτάκης, το σενάριο και η σκηνοθεσία του Βαγγέλη Ευθυμίου, στη φωτογραφία είναι ο Βαγγέλης Κουλίνος, η μουσική είναι του Βαγγέλη Παπαθανασίου, την οργάνωση παραγωγής έχει η Μυρτώ Βουνάτσου και την εκτέλεση παραγωγής η LandArt Productions. Τα έσοδα θα διατεθούν για την προστασία και την αναγέννηση της αμπελιτσιάς, ενδημικού δένδρου των Λευκών Ορέων.
Στη συνέχεια προέκυψαν νέα δεδομένα στην έρευνα οπότε αποφασίσαμε να γίνει μεγάλου μήκους εμπλουτισμένο και με κάποια άλλα στοιχεία πέραν των περιβαλλοντικών.
Για την υλοποίηση βοήθησε όλη η οικογένεια του πρώην πρωθυπουργού, ενώ το Ίδρυμα παρείχε πρόσβαση στον σκηνοθέτη σε όλο το αρχείο του, από όπου αντλήθηκαν ντοκουμέντα για τις καταδίκες του σε θάνατο από τους ναζί, την αγάπη του για τη φύση και την Κρήτη, την πίστη του στην ιδέα της εθνικής συμφιλίωσης αλλά και την αγάπη του για τη σύντροφό του, Μαρίκα.
«Η οικογένεια Μητσοτάκη είδε την ταινία, αφού τελείωσα το μοντάζ»
«Έπειτα από αρκετή έρευνα και σε άλλους χώρους, εκτός ΙΚΜ, κατάφερα και έστησα τον βασικό κορμό του σεναρίου, οπότε και τον ανακοίνωσα στο ΙΚΜ. Δεν υπήρξε απολύτως καμία παρέμβαση και ήρθαν μόνο όταν τελειώσαμε το μοντάζ και είδαν την ταινία τελειωμένη. Στην πορεία των γυρισμάτων υπήρξαν προτάσεις από όλους κυρίως για το ποιοι ομιλητές θα μπορούσαν να βοηθήσουν.
Ωστόσο, αρκετούς, ειδικότερα από τον χώρο της Αριστεράς, τους επέλεξα μόνος μου», αποκαλύπτει ο κ. Ευθυμίου, τονίζοντας πως ο ίδιος γνώριζε λίγα για τον Κ. Μητσοτάκη κι έτσι χρειάστηκε να μελετήσει σχεδόν ό,τι υπήρχε καταγεγραμμένο σχετικά, αλλά και να φρεσκάρει τις γνώσεις του στη νεότερη ιστορία της χώρας. Στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο δεν βλέπουμε συχνά ταινίες με πολιτικό χαρακτήρα. Όμως, έτυχε οι «Ορεινές συμφωνίες» να συμπέσουν στον ίδιο μήνα προβολής με την ταινία «Ενήλικοι στην αίθουσα» του Κώστα Γαβρά. Μπορεί ως είδη κινηματογράφου να μην έχουν κοινά, ωστόσο δεν παύουν να αποτελούν μια καταγραφή της πολιτικής ζωής της χώρας μας. «Ήταν απίστευτη σύμπτωση», σχολιάζει ο κ. Ευθυμίου, εξηγώντας πως δεν είχε ακούσει καν για το έργο του Γαβρά όταν εκείνος με τους συνεργάτες του εργάζονταν πάνω στις "Ορεινές Συμφωνίες".
«Αισθάνομαι ανακούφιση που τελείωσε ένα τόσο δύσκολο εγχείρημα. Για περισσότερο από δύο χρόνια δούλεψα πάνω από τις δυνάμεις μου και το σίγουρο είναι πως χρειάζομαι ξεκούραση», εκμυστηρεύεται. Όσο για τις αντιδράσεις του κόσμου, δηλώνει σίγουρος πως θα εκπροσωπηθούν όλες οι «τάσεις».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ: «ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΥΓΚΙΝΗΜΕΝΟΙ»
Η ταινία, όπως επισημαίνει το ΙΚΜ, κάνει ζουμ στον άνθρωπο πίσω από τον πολιτικό. Εκείνον που, ναι μεν, αγαπήθηκε, αλλά αμφισβητήθηκε περισσότερο από κάθε άλλον σύγχρονο πολιτικό στην Ελλάδα. «Είμαστε χαρούμενοι και συγκινημένοι που αυτή η προσπάθεια δύο ετών ολοκληρώθηκε», είπε σε επικοινωνία της με τα «Π» η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη, αντιπρόεδρος του ΙΚΜ, περιγράφοντας τα συναισθήματά της λίγο πριν από την προβολή της ταινίας «Ορεινές συμφωνίες».
Σε αυτήν ξεδιπλώνονται άγνωστες πτυχές της προσωπικότητας του Κ. Μητσοτάκη μέσα από το σπάνιο αρχειακό υλικό και τις ανέκδοτες διηγήσεις μελών της οικογένειας, συνεργατών, ακόμα και πολιτικών του αντιπάλων. Στο αν αυτές οι αποκαλύψεις θα επηρεάσουν την όποια άποψη είχε μέχρι τώρα το κοινό για εκείνον, η κ. Μητσοτάκη απαντά: «Το αν θα αλλάξει ή αν θα επηρεάσει την άποψη του καθενός για τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη θα το μάθουμε σε βάθος χρόνου». Στοχεύει το ίδρυμα και σε μια διεθνή προβολή των «Ορεινών συμφωνιών»; «Σίγουρα ελπίζουμε ότι η ταινία θα ταξιδέψει και στο εξωτερικό», αποκαλύπτει η κ. Μητσοτάκη.
Η παραγωγή της ταινίας είναι του Ιδρύματος Κωνσταντίνος Κ. Μητσοτάκης, το σενάριο και η σκηνοθεσία του Βαγγέλη Ευθυμίου, στη φωτογραφία είναι ο Βαγγέλης Κουλίνος, η μουσική είναι του Βαγγέλη Παπαθανασίου, την οργάνωση παραγωγής έχει η Μυρτώ Βουνάτσου και την εκτέλεση παραγωγής η LandArt Productions. Τα έσοδα θα διατεθούν για την προστασία και την αναγέννηση της αμπελιτσιάς, ενδημικού δένδρου των Λευκών Ορέων.