Αεροδρόμιο Ελληνικού: Εγκατάλειψη πριν από την αναγέννηση
Ο χώρος είναι νεκρός εδώ και είκοσι χρόνια και περιμένει την ανάπλαση
Ερημιά και εγκατάλειψη. Σκουπίδια και λεηλατημένοι χώροι. Ενα επικίνδυνο μέρος, χωρίς φωτισμό, που έχει παραδοθεί στη φθορά του χρόνου. Τα αεροπλάνα του άλλοτε εθνικού μας αερομεταφορέα, που διέσχιζαν τους ουρανούς και ένωναν τους Ελληνες με τη μητέρα πατρίδα, σαπίζουν στους άδειους αεροδιαδρόμους κοντά στο Golf της Γλυφάδας. Στο παραλιακό μέτωπο, μία κατεστραμμένη πινακίδα, που γράφει «Αναχωρήσεις εσωτερικού», μία σκουριασμένη στάση λεωφορείου και ένα άδειο αναψυκτήριο χωρίς παράθυρα μαρτυρούν πως αυτό το μέρος κάποτε είχε ζωή και κίνηση.
Αυτή είναι η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο χώρος του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Τα «Π» λίγες ημέρες πριν μπουν οι μπουλντόζες και ξεκινήσουν οι διαδικασίες μετατροπής του χώρου σε υπερσύγχρονο μητροπολιτικό πάρκο, πραγματοποίησαν αυτοψία και μίλησαν με φορείς της περιοχής.
Στα περίπου 6.000 στρέμματα του Ελληνικού υπάρχουν εκατοντάδες ακίνητα και αθλητικές εγκαταστάσεις, που φτιάχτηκαν για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες ενός αεροδρομίου η τελευταία πτήση του οποίου πραγματοποιήθηκε το μακρινό 2001, όταν αναχώρησε από εκεί με προορισμό τη Θεσσαλονίκη ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών.
«Όποιος πάει σήμερα εκεί θα δει πως υπάρχει ένας περιφραγμένος, κλειστός χώρος σε απόλυτη εγκατάλειψη», δήλωσε στα «Π» ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, και συνέχισε τονίζοντας πως, «αν εξαιρέσεις τους χώρους που αξιοποιούνται από την Ελληνικό Α.Ε., όπως η ξιφασκία, όλα τα υπόλοιπα είναι ανενεργά και εγκαταλελειμμένα. Υπάρχει ένα καθεστώς μιζέριας».
Ο ίδιος επεσήμανε πως «εμείς είμαστε ένας όμηρος δήμος» και συνέχισε αναφέροντας πως «όσο λειτουργούσε το αεροδρόμιο είχαμε κάποια δημοτικά τέλη, κάποια διαφημιστικά τέλη και κάποια οφέλη από αυτό. Ο χώρος αυτός όμως είναι νεκρός σχεδόν 20 χρόνια και ο δήμος δεν εκμεταλλεύεται απολύτως τίποτα, πέρα από τις εγκαταστάσεις που έχει ο ίδιος μέσα. Ο κόσμος δεν μπορεί να χαρεί τον περίπατό του σε αυτή την παραλία, γιατί ακριβώς είναι εγκαταλελειμμένη. Είμαστε εγκλωβισμένοι γιατί δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε και να χαρούμε όλα αυτά τα χιλιάδες στρέμματα που είναι στα πόδια της πόλης μας. Οι άλλοι δήμοι έχουν την παραλία τους. Εμείς δεν την έχουμε».
Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1938. Στην αρχή διέθετε διάδρομο προσγείωσης 1.800 μέτρων. Εκείνη την πρώτη χρονιά εξυπηρέτησε 8.500 επιβάτες και 1 τόνο φορτίου, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του 1997 έφθασε τους 12.000.000 επιβάτες και τους 120.000 τόνους φορτίου. Η ανοδική αυτή τάση και η επιλογή της χώρας μας να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 ανάγκασαν την πολιτική ηγεσία να μεταφέρει τις εγκαταστάσεις του αερολιμένα στο «Ελ. Βενιζέλος», στα Σπάτα. Η μεταφορά αυτή έφερε την ανάπτυξη στα Μεσόγεια, όμως, όπως φαίνεται και στις εικόνες, δεν συνέβη το ίδιο στα νότια προάστια.
ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ
Ένας περίπατος περιμετρικά του χώρου του παλιού αεροδρομίου αρκεί για να αισθανθεί κάποιος νοσταλγία. Αυτό το μέρος κάποτε έσφυζε από ζωή και ήταν συνυφασμένο με την ακμή του ελληνικού κράτους. Σήμερα ο πύργος ελέγχου στέκει περήφανος να θυμίζει όλα αυτά, όμως οι μουτζουρωμένοι τοίχοι, τα σκουπίδια, τα σπασμένα τζάμια και οι ταμπέλες από τα κτίρια που είναι έτοιμες να πέσουν «παρακαλάνε» για λίγη προσοχή από τους αρμόδιους φορείς.
Αρκετοί κάτοικοι δηλώνουν πως η επένδυση που αναμένεται να γίνει θα δώσει στην περιοχή το οξυγόνο που στερείται. «Ο κόσμος έχει μεγάλη ανυπομονησία να ξεκινήσει το έργο και να δει το πάρκο να δημιουργείται», ανέφερε ο δήμαρχος της περιοχής και συνέχισε δηλώνοντας πως «κάτοικοι και επιχειρηματίες πιστεύουν πως αυτό το έργο που θα γίνει θα είναι εμβληματικό για την περιοχή, αλλά και εθνικής σημασίας, ενώ κάποιοι λίγοι που διαφωνούν μάλλον δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς θα συμβεί».
Παράλληλα και ο δήμαρχος του Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, σε επικοινωνία που είχε με τα «Π» τόνισε πως «όποιος επισκεφθεί την περιοχή αυτή, θα δει πως υπάρχει μια κατάσταση διάλυσης. Μετά από 20 χρόνια ο χώρος του παλιού αεροδρομίου έχει μετατραπεί σε μία περιοχή-φάντασμα. Έφυγε ένα αεροδρόμιο και δεν σχεδιάστηκε ποτέ τι θα γίνει αυτός ο χώρος».
Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ της επένδυσης, τονίζοντας ότι «με αυτόν τον τρόπο θα ανακουφιστεί η περιοχή και θα αναβαθμιστεί. Το θέλουμε και εμείς και οι πολίτες», κατέληξε.
«Οι πολίτες ρωτούν πότε θα ξεκινήσει το έργο»
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του Αιµίλιου Βουγιουκλάκη, που είναι δηµοτικός σύµβουλος στη Γλυφάδα και αναπληρωτής διοικητής του νοσοκοµείου Ασκληπιείο Βούλας. Τα «Π» τον συνάντησαν κατά τη διάρκεια της αυτοψίας, µε τον ίδιο να τονίζει πως η επένδυση που θα γίνει θα λύσει πολλά από τα προβλήµατα που υπάρχουν, ενώ επεσήµανε πως ο ίδιος είναι υπέρ αυτής.
«Η συγκεκριµένη επένδυση αποτελεί στοίχηµα εθνικό και δεν υπάρχουν αυτοδιοικητικοί διαχωρισµοί», δήλωσε ο κ. Βουγιουκλάκης και συνέχισε λέγοντας πως «η επένδυση πρέπει να γίνει για να δοθεί ένα τέλος σε µία κατάσταση που υπάρχει εδώ και 19 χρόνια. Οποιος επισκεφτεί τον χώρο θα δει πως εδώ και 19 χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα για να αξιοποιηθεί µία περιοχή που θα δώσει πνοή όχι µόνο στη Γλυφάδα, αλλά σε ολόκληρη την Αττική». Στη Γλυφάδα βρίσκονται «παρκαρισµένα» κάποια Αirbus και ελικοφόρα της Ολυµπιακής, τα οποία δεν έφυγαν όταν η εταιρεία µετέφερε τις εγκαταστάσεις της στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Τα συγκεκριµένα αεροσκάφη είναι «νεκρά». Κάποια δεν έχουν πόρτες. Οι περαστικοί βλέπουν µόνο το κέλυφος µαζί µε το λογότυπο της εταιρείας που το όνοµά της ταξίδευε περήφανα για δεκαετίες στα πέρατα της οικουµένης.
Ο κ. Βουγιουκλάκης είναι ένας από αυτούς. «Προσωπικά, είµαι ξεκάθαρα υπέρ της επένδυσης µε τρόπο ισόρροπο, που θα αποφέρει πλεονεκτήµατα σε όλη την ευρύτερη περιοχή», δήλωσε χαρακτηριστικά και κατέληξε τονίζοντας πως «η πραγµατικότητα µας έχει ξεπεράσει. Η κατάσταση πρέπει να αλλάξει και η επένδυση αυτή αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Κάθε λίγο πολίτες ρωτούν πότε θα ξεκινήσει το έργο, που θα αλλάξει τη φυσιογνωµία της περιοχής».
Η επένδυση αναµένεται να ξεκινήσει φέτος το καλοκαίρι. Πρώτο έργο θα είναι η δηµιουργία του µεγαλύτερου παραλιακού πάρκου στην Ευρώπη, έκτασης 2.000 στρεµµάτων, που θα αποτελεί και ένα από τα µεγαλύτερα στο είδος του διεθνώς, κάτι που διακρίνεται και στη µακέτα του έργου, καθώς το πράσινο του πάρκου θα κυριαρχεί στην έκταση του χώρου ανάπλασης.
Για να γίνει κατανοητό το µέγεθος του νέου µητροπολιτικού πάρκου στην περιοχή του Ελληνικού, έκτασης 2.000 στρεµµάτων, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το Πεδίον του Αρεως είναι 270 στρέµµατα, ο Εθνικός Κήπος 160 στρέµµατα, το Κτήµα Συγγρού 950 στρέµµατα, το Πάρκο Τρίτση 1.000 στρέµµατα και το Hyde Park του Λονδίνου 1.420 στρέµµατα.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 1/2
Στα περίπου 6.000 στρέμματα του Ελληνικού υπάρχουν εκατοντάδες ακίνητα και αθλητικές εγκαταστάσεις, που φτιάχτηκαν για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες ενός αεροδρομίου η τελευταία πτήση του οποίου πραγματοποιήθηκε το μακρινό 2001, όταν αναχώρησε από εκεί με προορισμό τη Θεσσαλονίκη ένα Boeing 737 των Ολυμπιακών Αερογραμμών.
«Όποιος πάει σήμερα εκεί θα δει πως υπάρχει ένας περιφραγμένος, κλειστός χώρος σε απόλυτη εγκατάλειψη», δήλωσε στα «Π» ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, και συνέχισε τονίζοντας πως, «αν εξαιρέσεις τους χώρους που αξιοποιούνται από την Ελληνικό Α.Ε., όπως η ξιφασκία, όλα τα υπόλοιπα είναι ανενεργά και εγκαταλελειμμένα. Υπάρχει ένα καθεστώς μιζέριας».
Ο ίδιος επεσήμανε πως «εμείς είμαστε ένας όμηρος δήμος» και συνέχισε αναφέροντας πως «όσο λειτουργούσε το αεροδρόμιο είχαμε κάποια δημοτικά τέλη, κάποια διαφημιστικά τέλη και κάποια οφέλη από αυτό. Ο χώρος αυτός όμως είναι νεκρός σχεδόν 20 χρόνια και ο δήμος δεν εκμεταλλεύεται απολύτως τίποτα, πέρα από τις εγκαταστάσεις που έχει ο ίδιος μέσα. Ο κόσμος δεν μπορεί να χαρεί τον περίπατό του σε αυτή την παραλία, γιατί ακριβώς είναι εγκαταλελειμμένη. Είμαστε εγκλωβισμένοι γιατί δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε και να χαρούμε όλα αυτά τα χιλιάδες στρέμματα που είναι στα πόδια της πόλης μας. Οι άλλοι δήμοι έχουν την παραλία τους. Εμείς δεν την έχουμε».
Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1938. Στην αρχή διέθετε διάδρομο προσγείωσης 1.800 μέτρων. Εκείνη την πρώτη χρονιά εξυπηρέτησε 8.500 επιβάτες και 1 τόνο φορτίου, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του 1997 έφθασε τους 12.000.000 επιβάτες και τους 120.000 τόνους φορτίου. Η ανοδική αυτή τάση και η επιλογή της χώρας μας να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 ανάγκασαν την πολιτική ηγεσία να μεταφέρει τις εγκαταστάσεις του αερολιμένα στο «Ελ. Βενιζέλος», στα Σπάτα. Η μεταφορά αυτή έφερε την ανάπτυξη στα Μεσόγεια, όμως, όπως φαίνεται και στις εικόνες, δεν συνέβη το ίδιο στα νότια προάστια.
Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΤΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ: Το έργο που θα γίνει θα είναι εμβληματικό για την περιοχή
ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ
Ένας περίπατος περιμετρικά του χώρου του παλιού αεροδρομίου αρκεί για να αισθανθεί κάποιος νοσταλγία. Αυτό το μέρος κάποτε έσφυζε από ζωή και ήταν συνυφασμένο με την ακμή του ελληνικού κράτους. Σήμερα ο πύργος ελέγχου στέκει περήφανος να θυμίζει όλα αυτά, όμως οι μουτζουρωμένοι τοίχοι, τα σκουπίδια, τα σπασμένα τζάμια και οι ταμπέλες από τα κτίρια που είναι έτοιμες να πέσουν «παρακαλάνε» για λίγη προσοχή από τους αρμόδιους φορείς.
Αρκετοί κάτοικοι δηλώνουν πως η επένδυση που αναμένεται να γίνει θα δώσει στην περιοχή το οξυγόνο που στερείται. «Ο κόσμος έχει μεγάλη ανυπομονησία να ξεκινήσει το έργο και να δει το πάρκο να δημιουργείται», ανέφερε ο δήμαρχος της περιοχής και συνέχισε δηλώνοντας πως «κάτοικοι και επιχειρηματίες πιστεύουν πως αυτό το έργο που θα γίνει θα είναι εμβληματικό για την περιοχή, αλλά και εθνικής σημασίας, ενώ κάποιοι λίγοι που διαφωνούν μάλλον δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς θα συμβεί».
ΑΝΔ. ΚΟΝΔΥΛΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΛΙΜΟΥ: Θα ανακουφιστεί η περιοχή και θα αναβαθμιστεί
Παράλληλα και ο δήμαρχος του Αλίμου, Ανδρέας Κονδύλης, σε επικοινωνία που είχε με τα «Π» τόνισε πως «όποιος επισκεφθεί την περιοχή αυτή, θα δει πως υπάρχει μια κατάσταση διάλυσης. Μετά από 20 χρόνια ο χώρος του παλιού αεροδρομίου έχει μετατραπεί σε μία περιοχή-φάντασμα. Έφυγε ένα αεροδρόμιο και δεν σχεδιάστηκε ποτέ τι θα γίνει αυτός ο χώρος».
Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ της επένδυσης, τονίζοντας ότι «με αυτόν τον τρόπο θα ανακουφιστεί η περιοχή και θα αναβαθμιστεί. Το θέλουμε και εμείς και οι πολίτες», κατέληξε.
ΑΙΜ. ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ: Η επένδυση αυτή αποτελεί επιτακτική ανάγκη
«Οι πολίτες ρωτούν πότε θα ξεκινήσει το έργο»
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του Αιµίλιου Βουγιουκλάκη, που είναι δηµοτικός σύµβουλος στη Γλυφάδα και αναπληρωτής διοικητής του νοσοκοµείου Ασκληπιείο Βούλας. Τα «Π» τον συνάντησαν κατά τη διάρκεια της αυτοψίας, µε τον ίδιο να τονίζει πως η επένδυση που θα γίνει θα λύσει πολλά από τα προβλήµατα που υπάρχουν, ενώ επεσήµανε πως ο ίδιος είναι υπέρ αυτής.
«Η συγκεκριµένη επένδυση αποτελεί στοίχηµα εθνικό και δεν υπάρχουν αυτοδιοικητικοί διαχωρισµοί», δήλωσε ο κ. Βουγιουκλάκης και συνέχισε λέγοντας πως «η επένδυση πρέπει να γίνει για να δοθεί ένα τέλος σε µία κατάσταση που υπάρχει εδώ και 19 χρόνια. Οποιος επισκεφτεί τον χώρο θα δει πως εδώ και 19 χρόνια δεν έχει γίνει τίποτα για να αξιοποιηθεί µία περιοχή που θα δώσει πνοή όχι µόνο στη Γλυφάδα, αλλά σε ολόκληρη την Αττική». Στη Γλυφάδα βρίσκονται «παρκαρισµένα» κάποια Αirbus και ελικοφόρα της Ολυµπιακής, τα οποία δεν έφυγαν όταν η εταιρεία µετέφερε τις εγκαταστάσεις της στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Τα συγκεκριµένα αεροσκάφη είναι «νεκρά». Κάποια δεν έχουν πόρτες. Οι περαστικοί βλέπουν µόνο το κέλυφος µαζί µε το λογότυπο της εταιρείας που το όνοµά της ταξίδευε περήφανα για δεκαετίες στα πέρατα της οικουµένης.
Ο κ. Βουγιουκλάκης είναι ένας από αυτούς. «Προσωπικά, είµαι ξεκάθαρα υπέρ της επένδυσης µε τρόπο ισόρροπο, που θα αποφέρει πλεονεκτήµατα σε όλη την ευρύτερη περιοχή», δήλωσε χαρακτηριστικά και κατέληξε τονίζοντας πως «η πραγµατικότητα µας έχει ξεπεράσει. Η κατάσταση πρέπει να αλλάξει και η επένδυση αυτή αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Κάθε λίγο πολίτες ρωτούν πότε θα ξεκινήσει το έργο, που θα αλλάξει τη φυσιογνωµία της περιοχής».
Για να γίνει κατανοητό το µέγεθος του νέου µητροπολιτικού πάρκου στην περιοχή του Ελληνικού, έκτασης 2.000 στρεµµάτων, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το Πεδίον του Αρεως είναι 270 στρέµµατα, ο Εθνικός Κήπος 160 στρέµµατα, το Κτήµα Συγγρού 950 στρέµµατα, το Πάρκο Τρίτση 1.000 στρέµµατα και το Hyde Park του Λονδίνου 1.420 στρέµµατα.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 1/2