Τι είναι το TikTok; Όσοι έχουν ξεπεράσει τα 25 -και δεν έχουν παιδιά σε εφηβική ηλικία- πιθανότατα δεν έχουν ιδέα. Όμως αυτή η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, που σαρώνει στις ηλικίες 13-25, κάνει πλέον θραύση και στα ελληνικά σχολεία.

Το TikTok είναι για την Generation Z ό,τι είναι το Instagram για τους Millennials. Και καθώς ξεπερνά με ευκολία το ένα δισεκατομμύριο downloads, αυτή η εφαρμογή από την Κίνα έχει καταφέρει να κάνει τόσο τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ όσο και την αμερικανική κυβέρνηση να χάσουν τον ύπνο τους.

Και όχι άδικα, αφού, σύμφωνα με τον Εβαν Σπίγκελ, το TikTok μπορεί σε λίγο καιρό να εκθρονίσει το Instagram. Ως ιδρυτής του Snapchat, ο Σπίγκελ ξέρει τι λέει όταν μιλά για τα social media. Αλλωστε, στο Μένλο Παρκ έχει σημάνει εδώ και πολλούς μήνες συναγερμός, καθώς τα νούμερα του TikTok απειλούν ξεκάθαρα την αυτοκρατορία του Ιντερνετ που έχτισε ο Ζάκερμπεργκ, καθώς, ως γνωστόν, στον όμιλο του Facebook ανήκουν πλέον τόσο το Instagram όσο και το WhatsApp.

Αξιόπιστα στοιχεία δείχνουν ότι το TikTok έσπασε πέρυσι το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου downloads, για να γίνει η δεύτερη πιο «κατεβασμένη» εφαρμογή του 2019 παγκοσμίως. Βέβαια, τα downloads δείχνουν μόνο μία πλευρά της επιτυχίας της πλατφόρμας. Εάν κοιτάξει κανείς τους ενεργούς μηνιαίους χρήστες, θα δει ότι το TikTok αγγίζει τα 625 εκατ. άτομα, την ώρα που το Instagram μετρά κάτι παραπάνω από 1 δισ. ενεργούς χρήστες τον μήνα.

38 εκατ. ακολούθους έχει η 17χρονη Λόρεν Γκρέι και υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να κερδίζει έως και 175.000 δολάρια για κάθε διαφήμιση

Σε σύγκριση με τους 2,45 δισεκατομμύρια χρήστες που μπαίνουν στο Facebook κάθε μήνα, το κινεζικό TikTok δεν είναι, βέβαια, η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του κόσμου. Είναι όμως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη, αφού τα στοιχεία της διείσδυσής του δείχνουν ότι πέτυχε μέσα σε τρία χρόνια αυτό που το Instagram είχε χρειαστεί έξι χρόνια για να καταφέρει.

Σε μία εποχή που όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι το κυνήγι των likes, των comments και της τέλειας φωτογραφίας οδηγεί τους χρήστες των social media ακόμα και στην κατάθλιψη, το TikTok διαφοροποιείται, ποντάροντας απλώς στη διασκέδαση.

Σε αυτή την εφαρμογή, ο καθένας μπορεί να ανεβάσει ένα ερασιτεχνικό βιντεάκι διάρκειας 15 δευτερολέπτων, όπου θα χορεύει, θα τραγουδά, θα λέει ένα αστείο ή θα κάνει ό,τι πιστεύει πως μπορεί να κάνει καλά, διαλέγοντας μέσα από άπειρες επιλογές μουσικής υπόκρουσης, φίλτρων, stickers κ.λπ. Κυρίως, το TikTok είναι απαλλαγμένο από το άγχος της τέλειας πόζας, του ιδανικού φωτισμού και της αψεγάδιαστης εικόνας, που πλέον κατατρέχει τους χρήστες του Instagram.


75 δισ. δολάρια αποτιμάται σήμερα η εταιρεία Byte Dance και θεωρείται η πολυτιμότερη start-up του κόσμου

H νεα γενια


Αυτό που βλέπει ο χρήστης του TikTok, ακόμα και εάν δεν ακολουθεί ούτε έναν λογαριασμό, είναι το ένα βιντεάκι μετά το άλλο. Κάποια είναι αστεία, κάποια είναι γελοία, κάποια είναι απαίσια, όμως όλα είναι εθιστικά. Γι’ αυτό και ο μέσος χρήστης του TikTok περνά 52 λεπτά την ημέρα στην εφαρμογή. Πρόκειται, όπως έγραψε το «Forbes», για την «κοκαΐνη του Ιντερνετ».

Και, βέβαια, μέσα από το TikTok αναδεικνύεται μία νέα γενιά από influencers, οι οποίοι κερδίζουν διασημότητα αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια. Οπως η «βασίλισσα του TikTok», Τσάρλι ντ’ Αμέλιο, μία 15χρονη χορεύτρια από το Κονέκτικατ, που απέκτησε σχεδόν 20.000.000 ακολούθους ανεβάζοντας κυρίως βιντεάκια όπου χορεύει μέσα στο υπνοδωμάτιό της.

Οσο για τον δημοφιλέστερο λογαριασμό του TikTok, αυτός ανήκει στη 17χρονη Λόρεν Γκρέι, η οποία μετρά περισσότερους από 38.000.000 ακολούθους και υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να κερδίζει έως και 175.000 δολάρια για κάθε διαφημιστικό post. Οπως φαίνεται, ο Ζανγκ Γιμίνγκ, ο πρώην προγραμματιστής της Microsoft, που δημιούργησε το TikTok, έπιασε τον παλμό της Generation Z, μίας γενιάς που μεγάλωσε με ένα κινητό στο χέρι και επομένως νιώθει μεγαλύτερη εξοικείωση με το mobile παρά με το PC.


Γι’ αυτό και η εταιρεία του, η ByteDance, αποτιμάται σήμερα στα 75 δισ. δολάρια και θεωρείται η πολυτιμότερη start-up του κόσμου. Η εφαρμογή του Ζανγκ ξεκίνησε το 2016 από την Κίνα ως Douyin, πριν επεκταθεί σε όλο τον κόσμο υπό την ονομασία TikTok και εξαγοράσει τη δημοφιλή αμερικανική εφαρμογή Musical.ly. Ομως, η τεράστια επιτυχία του TikTok έξω από τα κινεζικά σύνορα εξελίσσεται σε πολιτικό πονοκέφαλο για τις ΗΠΑ.

Η Ουάσινγκτον υποψιάζεται ότι το Πεκίνο λογοκρίνει το περιεχόμενο της εφαρμογής σε όλο τον κόσμο, όπως ακριβώς κάνει στο σύνολο του Ιντερνετ στην Κίνα. Ωστόσο, αυτό που τρομάζει περισσότερο τους Αμερικανούς είναι η τύχη της τεράστιας ποσότητας προσωπικών δεδομένων που διακινούνται μέσω της εφαρμογής. Παρά τις διαβεβαιώσεις της ByteDance για το αντίθετο, υπάρχουν υποψίες ότι τα data αυτά καταλήγουν στα χέρια της κινεζικής κυβέρνησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.