Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τέσσερις λέξεις για την αγάπη: Philia, Storge, Eros, Agape». Εάν περισσότερα από 100 εκατοµµύρια Αµερικανών έκαναν την περασµένη Κυριακή το πρώτο τους µάθηµα ελληνικών, το χρωστούν στον Τεντ Μάθας. Αυτός ο οµογενής τρίτης γενιάς είναι ο επικεφαλής της New York Life, µιας ασφαλιστικής εταιρείας που διαχειρίζεται περισσότερα από 500 δισεκατοµµύρια δολάρια. Είναι όµως και ο άνθρωπος πίσω από τη διαφήµιση που συγκίνησε το κοινό του Super Bowl, του µεγαλύτερου αθλητικού και τηλεοπτικού γεγονότος της χρονιάς.
Μόλις 30 δευτερόλεπτα τηλεοπτικού χρόνου σε ένα από τα διαφηµιστικά διαλείµµατα του Super Bowl κοστίζουν περισσότερο από 5 εκατοµµύρια δολάρια. Και όχι άδικα, αφού, φέτος, περίπου 102 εκατοµµύρια Αµερικανοί παρέµειναν κολληµένοι στις τηλεοράσεις τους για να παρακολουθήσουν όχι µόνο τον τελικό του πρωταθλήµατος του αµερικανικού ποδοσφαίρου (NFL), αλλά και τα ακριβοπληρωµένα διαφηµιστικά σποτ, που πλέον έχουν γίνει θεσµός.
Σε αυτά τα ελάχιστα δευτερόλεπτα, τα ισχυρότερα brand names της επιχειρηµατικής Αµερικής προσπαθούν συνήθως µε χιούµορ να τραβήξουν την προσοχή του τηλεοπτικού κοινού. Όµως, η New York Life πόνταρε στο συναίσθηµα και µε όπλο την ελληνική κληρονοµιά του CEO της κατάφερε να πάρει την τρίτη θέση ανάµεσα στις διαφηµίσεις που «κέρδισαν» το τηλεοπτικό κοινό, όπως έδειξαν οι µετρήσεις των ειδικών.
Στο σποτ της εταιρείας που διευθύνει ο ομογενής τρίτης γενιάς Τεντ Μάθας παρουσιάστηκαν με εκπληκτικό τρόπο τέσσερις αρχαιοελληνικές λέξεις
Η ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
Ασφαλώς, η επιτυχία αυτού του «µαθήµατος ελληνικών» δεν θα πρέπει να ξάφνιασε τον Τεντ -ή Θεόδωρο-Αλέξανδρο Μάθα. Ο ελληνικής καταγωγής µάνατζερ έµαθε από πολύ µικρή ηλικία τη βαρύτητα που έχουν οι λέξεις, καθώς η µητέρα του, µία καθηγήτρια Μαθηµατικών σε Γυµνάσιο, του έλεγε από νωρίς ότι σηµασία δεν έχει µόνον αυτό που λες, αλλά και ο τρόπος µε τον οποίο το εκφράζεις. «Νοµίζω ότι είναι σπουδαίο µάθηµα. Έστω και εάν δεν το καταλάβαινα ως παιδί. Ως ενήλικος, στον εργασιακό χώρο, µπορώ να σας πω ότι το µήνυµα που µεταφέρουµε στους άλλους δεν έχει σηµασία, εάν δεν καταλαβαίνουµε πώς πρέπει να µιλήσουµε στους ανθρώπους και πώς να τους συµπεριφερθούµε. Πώς να δείξουµε ανθρωπιά στην αλληλεπίδρασή µας µε τους άλλους», έλεγε πριν από µερικά χρόνια σε κάποια συνέντευξή του.
Και αυτό δεν ήταν το µοναδικό µάθηµα που πήρε από την οικογένειά του. Ο πατέρας του, που είχε τη δική του επιχείρηση και εξασφάλιζε στην οικογένεια µία άνετη ζωή, του έµαθε ότι όσο περισσότερα χρήµατα αποκτά κανείς τόσο µεγαλώνει η ευθύνη του να κάνει κάτι σηµαντικό µε αυτά. Στο σπίτι του, η οικογενειακή ζωή στρεφόταν γύρω από την ελληνορθόδοξη εκκλησία και οι συζητήσεις στο τραπέζι εκτείνονταν από τις business έως τη φιλοσοφία. Ίσως γι’ αυτό και όσοι τον γνωρίζουν λένε ότι πολύ συχνά ο Μάθας µιλά λιγότερο ως δικηγόρος (το επάγγελµα που σπούδασε και ακολούθησε στα πρώτα του βήµατα) και περισσότερο σαν φιλόσοφος.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ
Όσο για τη ζωντάνια και τον εύθυµο χαρακτήρα του, αυτά µάλλον τα κληρονόµησε από τη γιαγιά του. Μετανάστρια από την Ελλάδα, βίωσε το «µεγάλο κραχ», έχασε τον άνδρα της σε ηλικία 39 ετών και έζησε έως τα 98 της χρόνια χωρίς να βγάλει από πάνω της τα µαύρα ρούχα του πένθους. Οµως, παρά τις δυσκολίες που συνάντησε, κατάφερε να ζήσει µία ευτυχισµένη ζωή. «Από εκείνη έµαθα τη στωικότητα. Πως όποια δυσκολία και εάν συναντήσεις, πρέπει να ψάχνεις το θετικό και να προσπαθείς για το καλύτερο», έλεγε πριν από µερικά χρόνια ο Μάθας. Όπως ο πατέρας του δανείστηκε χρήµατα από την ασφάλεια ζωής του για να στείλει τον γιο του στο Στάνφορντ, έτσι και ο Μάθας, ως επικεφαλής της New York Life πια, βοηθά φοιτητές να σπουδάσουν και οικογένειες να αντιµετωπίσουν τις δύσκολες στιγµές τους. Βρέθηκε στη θέση του CEO το 2008.
Στα 41 του χρόνια ήταν µεν ο νεότερος CEO σε όλες τις εταιρείες του Fortune 100, όµως αναλάµβανε τα ηνία ενός ασφαλιστικού γίγαντα την ώρα που ξεσπούσε µία παγκόσµια χρηµατοοικονοµική κρίση. Τα χρόνια εκείνα, µερικά από τα µεγαλύτερα ονόµατα του αµερικανικού fi nance αφανίστηκαν, όµως η εταιρεία του Μάθα βγήκε από την κρίση ακόµα ισχυρότερη, για να γιορτάσει µε τη φετινή διαφήµιση του Super Bowl τα 175 χρόνια πορείας της.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» στις 8/2