Μεγάλο «µπαµ» έχει κάνει στα social media, αλλά και στους σινεφίλ -και όχι µόνο- η ταινία «Οπενχάιµερ», η οποία «σπάει τα ταµεία» και πρόσφατα κυκλοφόρησε και στους ελληνικούς κινηµατογράφους.

Η ταινία, σε σκηνοθεσία του Κρίστοφερ Νόλαν, µε πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι, προσεγγίζει τον «πατέρα της ατοµικής βόµβας» µε τρόπο που αποκαλύπτει στο κοινό ποιος ήταν ο άνδρας ο οποίος ευθύνεται για τη δηµιουργία του απόλυτου όπλου. Οι χαρακτήρες που τον συνοδεύουν εξαιρετικά (Εµιλι Μπλαντ, Ρόµπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Ματ Ντέιµον, Φλόρενς Πίου) κάνουν τον Μέρφι να αναδεικνύει τα σκοτάδια, τις σκέψεις και την εσωτερική πάλη µε το ίδιο το δηµιούργηµα - τερατούργηµα που άλλαξε για πάντα τον ρου της Iστορίας.

1_5
Ο Κίλιαν Μέρφι είναι απολαυστικός στον ρόλο του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ

Ο επιστήμονας

Ο Τζούλιους Ρόµπερτ Οπενχάιµερ ήταν Αµερικανός θεωρητικός φυσικός, που έγινε γνωστός για την κατασκευή της πρώτης ατοµικής βόµβας. Eγινε γνωστός επίσης ως διευθυντής του «Σχεδίου Μανχάταν», που αφορούσε την προσπάθεια κατασκευής του πρώτου πυρηνικού όπλου στην Ιστορία, µε τον ίδιο να υποστηρίζει σθεναρά τη χρήση του. Αυτό, ως γνωστόν, είχε ως αποτέλεσµα να καταστραφούν οι ιαπωνικές πόλεις Χιροσίµα και Ναγκασάκι, κατά το τέλος του Β’ Παγκόσµιου Πολέµου, ενώ ταυτόχρονα είχε µελετήσει και εργαστεί για τα πεδία της Κβαντικής Θεωρίας Πεδίου, της Θεωρητικής Αστρονοµίας και της Φασµατοκοπίας.

3_5
Ο Ρόμπερτ Οπενχάιμερ

Ο ίδιος µεταπολεµικά διετέλεσε επικεφαλής σύµβουλος στην Επιτροπή Ατοµικής Ενέργειας των ΗΠΑ, ασκώντας έντονες πιέσεις για να υπάρξει διεθνής έλεγχος της πυρηνικής ενέργειας, στην περίοδο που ο «Ψυχρός Πόλεµος» και η κούρσα εξοπλισµών µε τη Σοβιετική Ενωση είχαν ξεκινήσει. Παρά ταύτα, ο ίδιος δικάστηκε για τις φιλειρηνικές θέσεις που είχε ως υπεύθυνος της θέσης στην οποία υπηρετούσε, µε αποτέλεσµα να ανακληθεί η διαβάθµιση ασφαλείας του το 1954. Αποκαταστάθηκε πολιτικά επί προεδρίας Λίντον Τζόνσον, µε το βραβείο «Ενρίκο Φέρµι», ως µια εµπράγµατη απόδειξη της πολιτικής του αποκατάστασης.
Το 1966 συνταξιοδοτήθηκε και έφυγε από τη ζωή έπειτα από µάχη µε τον καρκίνο, στις 18 Φεβρουαρίου 1967.

Τα υπερ-έσοδα της ταινίας

Η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν ξεπέρασε τα 700 εκατ. δολάρια εισπρακτικά παγκοσµίως, καταλαµβάνοντας την τέταρτη υψηλότερη θέση στις ταινίες µε τη µεγαλύτερη εισπραξιµότητα για το 2023. Το φιλµ, συγκεκριµένα, συγκέντρωσε 718 εκατ. δολάρια έπειτα από πέντε εβδοµάδες στους κινηµατογράφους, ενώ 285 εκατ. προέρχονται από τη Βόρεια Αµερική και 437 εκατ. από τις διεθνείς αγορές. Η ταινία ξεπέρασε τις εισπράξεις των ταινιών «Fast X» (704 εκατ.) και «Spider-Man: Across the Spider-Verse» (686 εκατ.), όµως ακόµη βρίσκεται πίσω από τους «Guardians οf the Galaxy Vol. 3» της Marvel (845 εκατ.), της έτερης ταινίας που έσπασε τα ταµεία τη φετινή χρονιά, της «Barbie» (1,279 δισ.), καθώς και του «The Super Mario Bros. Movie» (1,35 δισ.).

2_5
Το εντυπωσιακό poster της ταινίας

Τι πέτυχε ο σκηνοθέτης

Ο Νόλαν πέτυχε κάτι µοναδικό, την εισαγωγή ενός επιστήµονα -όχι ιδιαίτερα γνωστού στο ευρύ κοινό- στην pop culture. Ο σκηνοθέτης και παραγωγός της ταινίας (υπό τη συγκινητική ερµηνεία του Κίλιαν Μέρφι) εµβαθύνει στην ψυχοσύνθεση του ήρωα.

Χαρακτηριστικό της υποστήριξης των θέσεων του Οπενχάιµερ είναι µια φράση παρµένη από την Μπαγκαβάτ Γκίντα «Και έτσι έγινα ο θάνατος, ο καταστροφέας των κόσµων», σε µια ατάκα που τίθεται υπό αµφισβήτηση αν όντως την ανέφερε µπροστά σε πλήθος κόσµου. Κατά συνέπεια, αυτό δείχνει την εσωτερική πάλη µεταξύ της προσωπικής θέσης του και της απότοµης πτώσης στην πραγµατικότητα. Ετσι, αναδεικνύεται η κορύφωση του ταλέντου του Οπενχάιµερ, µε τον Νόλαν να επιχειρεί να τον παρουσιάσει ως ήρωα που στην πορεία αδίκως κατακρίθηκε, µε τις προαναφερόµενες πολιτικές συνέπειες, αποδίδοντας ίσως τις ευθύνες του γενικότερα στο -τότευπάρχον σύστηµα.

4_4
Στιγμιότυπο της ταινίας από τη συνάντηση Αϊνστάιν - Οπενχάιμερ

Ηρωας ή αντι-ήρωας; Θύµα ή θύτης; Παρά τη σαφή θέση του Νόλαν για υπεράσπιση του επιστήµονα διά της φιλµογραφίας αυτής, ο Οπενχάιµερ σίγουρα παραµένει ένας από τους µεγαλύτερους επιστήµονες της Ιστορίας. Στο πλαίσιο της ταινίας, το θρίλερ αυτό εισάγει το κοινό σε ένα µεγάλο παράδοξο: το ρίσκο της καταστροφής του κόσµου, προκειµένου να σωθεί.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’Secret’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 2/9