Σχεδόν ένα χρόνο πριν από τις αµερικανικές προεδρικές εκλογές, κυρίαρχο θέµα στις πολιτικές συζητήσεις είναι η χρήση της Τεχνητής Νοηµοσύνης στις προεκλογικές εκστρατείες των κοµµάτων.

Τον περασµένο Απρίλιο το Ρεµπουµπλικανικό κόµµα κυκλοφόρησε ένα βίντεο που δηµιουργήθηκε εξ ολοκλήρου µε τη χρήση Τεχνητής Νοηµοσύνης. Στόχος τους ήταν να δείξουν πώς θα ήταν η Αµερική, εάν ο Τζο Μπάιντεν ξανακέρδιζε τις εκλογές. Το βίντεο περιείχε ψεύτικες, αλλά αληθοφανείς εικόνες που έδειχναν κλειστές βιτρίνες, στρατιωτικές περιπολίες στους δρόµους και κύµατα µεταναστών να εισβάλλουν και να προκαλούν πανικό.

Στο τέλος του βίντεο µε µικρά γράµµατα γράφονταν ότι ήταν κατασκευασµένο µε τη χρήση Τεχνητής Νοηµοσύνης.

Η Τεχνητή Νοηµοσύνη ως εργαλείο πολιτικής προπαγάνδας

Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις δίνουν συνεχώς νέα εργαλεία που χρησιµοποιούνται για την κατασκευή πολιτικών µηνυµάτων, µπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά τον τρόπο µε τον οποίο σκέπτονται οι ψηφοφόροι. ∆εν µιλάµε πλέον για µικρές παρεµβάσεις τύπου photoshop, που µπορούν απλώς να βελτιώσουν την εικόνα ενός υποψηφίου, αλλά για µια νέα εποχή που παράγει deepfake πολιτικά πρότυπα, που είναι δύσκολο να διακρίνεις το γνήσιο από το πλαστό.

Η Τεχνητή Νοηµοσύνη είναι ένα εύχρηστο και φθηνό εργαλείο πολιτικής προπαγάνδας, στο οποίο όλοι µπορούν να έχουν πρόσβαση. Ο καθένας µπορεί να κλωνοποιήσει τη φωνή ενός υποψηφίου, να σαρώσει το ∆ιαδίκτυο και να βρει πληροφορίες για να γράψει µια οµιλία ή ένα δελτίο Τύπου, να βρει φωτογραφίες για να κατασκευάσει ένα βίντεο που να διαφηµίζει ή να δυσφηµεί έναν υποψήφιο.

Με άλλα λόγια, ο καθένας µπορεί να γίνει δηµιουργός πολιτικού περιεχοµένου και να επιδιώξει να επηρεάσει τους ψηφοφόρους και τα ΜΜΕ, καταργώντας τους ακριβοπληρωµένους εκλογικούς συµβούλους.


Στόχος, οι αναποφάσιστοι

Κατά τη διάρκεια µιας προεκλογικής εκστρατείας, οι υποψήφιοι δεν θέλουν να ξοδεύουν χρήµατα για να πείσουν όσους έχουν αντίθετες µε αυτούς πολιτικές πεποιθήσεις. Στόχος τους είναι η µικρή µερίδα των αναποφάσιστων, που διαµορφώνουν και το τελικό αποτέλεσµα.

Σύµφωνα µε τις τελευταίες δηµοσκοπήσεις, ο Τζο Μπάιντεν συγκεντρώνει ποσοστό 43% στην πρόθεση ψήφου, τρεις µονάδες πίσω από τον Ντόναλτ Τραµπ, που προηγείται µε ποσοστό 47%, ενώ το ποσοστό των αναποφάσιστων φθάνει στο 9%.

Τα επιτελεία των κοµµάτων και των µεµονωµένων υποψηφίων µπορούν να στοχεύουν απευθείας σε αυτή την κατηγορία των ψηφοφόρων, µέσα από την ανάλυση συγκεκριµένων δεδοµένων. Με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοηµοσύνης αναλύουν τα προσωπικά δεδοµένα των αναποφάσιστων, όπως για παράδειγµα τι διαβάζουν, ποιες τηλεοπτικές εκποµπές παρακολουθούν, ποιες είναι οι καταναλωτικές τους συνήθειες κ.ά. και στη συνέχεια διαµορφώνουν τον πολιτικό τους λόγο µε τρόπο που να είναι ελκυστικός για τους ανυποψίαστους ψηφοφόρους.


∆ιασπορά ψευδών ειδήσεων

Σε εξαιρετικά αµφίρροπες εκλογικές αναµετρήσεις άτοµα ή οµάδες µε ιδιοτελή κίνητρα µπορούν να διαδώσουν ψευδείς πληροφορίες µε σκοπό να υπονοµεύσουν τον αντίπαλο. Η διάδοση τέτοιων πληροφοριών υπέρ του ενός ή του άλλου υποψηφίου θα µπορούσε να επηρεάσει την κρίση των ψηφοφόρων και να παραπλανήσει τα ΜΜΕ.

Η παραπληροφόρηση είναι πιο επικίνδυνη σε λιγότερο ενηµερωµένους πολίτες, που είναι πιο ευάλωτοι σε αβάσιµες πληροφορίες πολιτικής προπαγάνδας. Οι νέες τεχνολογίες δίνουν τη δυνατότητα στην πολιτική προπαγάνδα να επενδύει στους φόβους, τις ανησυχίες ή τον θυµό των ανθρώπων.

Η Τεχνητή Νοηµοσύνη µπορεί να δηµιουργήσει στοχευµένα µηνύµατα που απευθύνονται σε πολίτες που είναι δυσαρεστηµένοι µε µια σειρά από πολιτικά ζητήµατα, όπως το Μεταναστευτικό, η Οικονοµία, οι αµβλώσεις, ο πόλεµος στην Ουκρανία, η ισλαµιστική τροµοκρατία και µια σειρά άλλα... Μπορεί δηλαδή να χρησιµοποιήσει την κοινωνική και πολιτική δυσαρέσκεια ως εργαλείο δέσµευσης και πειθούς.


Μέτρα προστασίας

Αυτό που είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι η έλλειψη ασφαλιστικών δικλίδων που να προστατεύουν τους ψηφοφόρους από ψευδείς ειδήσεις, παραπληροφόρηση ή ψευδείς αφηγήσεις, καθώς ούτε οι µεµονωµένοι υποψήφιοι ούτε οι κοµµατικοί µηχανισµοί υποχρεούνται να αποκαλύψουν ότι χρησιµοποίησαν την Τεχνητή Νοηµοσύνη ως προπαγανδιστικό µέσον κατά τη διάρκεια µιας προεκλογικής εκστρατείας. Μέλη του Κογκρέσου έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους στους ηγέτες του κλάδου της τεχνολογίας, όπως το Meta, το X και το YouTube.

Στις ΗΠΑ, όπως και στην Ευρώπη, γίνεται εκτενής συζήτηση για την ανάγκη λογοκρισίας και λογοδοσίας στον δηµόσιο πολιτικό λόγο των κοµµάτων. ∆εδοµένου ότι οι δηµόσιες πολιτικές οµιλίες είναι προστατευµένες, οι υποψήφιοι µπορούν να πουν σχεδόν ό,τι θέλουν, χωρίς τον κίνδυνο νοµικών συνεπειών. Ακόµα και αν οι ισχυρισµοί τους είναι προφανώς ψευδείς, η ∆ικαιοσύνη έχει εδώ και χρόνια κατοχυρώσει το δικαίωµά τους να µιλούν και να λένε ό,τι θέλουν, χωρίς να υπάρχει ο φόβος για ποινικές ευθύνες.

Από τη στιγµή που η πολιτική έχει να κάνει µε την πειθώ, σχεδόν πάντα την καταδιώκει η προπαγάνδα, και η Τεχνητή Νοηµοσύνη είναι ένα νέο εξελιγµένο όπλο πολιτικής προπαγάνδας. Υπάρχουν βέβαια και οι λιγότερο απαισιόδοξοι που πιστεύουν πως µετά το αρχικό σοκ η Τεχνητή Ν οηµοσύνη θα µπορέσει να εξελιχθεί σε ένα χρήσιµο εργαλείο για µια καλύτερη δηµοκρατία.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής