∆ήµος Μούτσης: ''Βάφτισε'' την Άλκηστη Πρωτοψάλτη και ανέδειξε τον Μανώλη Μητσιά
''Ήταν από τους µεγάλους δηµιουργούς''
Μανώλης Μητσιάς και Άλκηστις Πρωτοψάλτη µιλάνε στην ''Απογευµατινή'' για τις στιγµές µαζί του
Οι καταξιωµένοι ερµηνευτές Μανώλης Μητσιάς και Άλκηστις Πρωτοψάλτη, από τους ευλογηµένους που συνεργάστηκαν µε τον ∆ήµο Μούτση, µιλάνε στην «Απογευµατινή» για τις στιγµές µαζί του. Η ερµηνεύτρια τονίζει: «Ήταν ο πρώτος µου συνθέτης, η πρώτη συναυλία, τα πρώτα µου τραγούδια µε την “Τετραλογία” σε ποίηση Καβάφη, Σεφέρη, Ρίτσου, Καρυωτάκη. Ήταν η “Εργατική Συµφωνία”, οι συναυλίες µε τον “Άγιο Φεβρουάριο”, όλα αυτά τα τραγούδια που κατέθεσε αυτός ο σπουδαίος συνθέτης και που πραγµατικά ακουµπάµε επάνω τους. Υπήρξε ιδιοφυής µουσικός, ανήσυχο πνεύµα µε πλούσιο δισκογραφικό έργο µε υπέροχα τραγούδια. Ταξιδιώτης του χρόνου, ταξιδιώτης της µουσικής. Σίγουρα γινόµαστε πιο φτωχοί. Τα τελευταία χρόνια είχε σιωπήσει οικειοθελώς, αλλά ούτως ή άλλως η δισκογραφία του, οι συµµετοχές του, τα ντουέτα που είχε δηµιουργήσει θα µείνουν και θα ταξιδεύουν σε όλα τα µήκη και τα πλάτη της γης. Η σχέση µας ήταν καταπληκτική.
Στο γυµνάσιο, στην Ευαγγελική Νέας Σµύρνης, ήµουν συµµαθήτρια µε την ανιψιά του, η οποία µου έλεγε: “Πάµε να γνωρίσεις τον θείο µου, να δεις τι ωραία τραγούδια που γράφει”. Πήγαµε, έβαλε τον “Άγιο Φεβρουάριο” και ξετρελαθήκαµε. Εκείνη του είπε ότι “η Άλκηστις τραγουδάει”, εγώ είχα χωθεί µες στην πολυθρόνα, ντρεπόµουν, και µε έβαλε τελικά να πω το “Είναι παλιό το λιµάνι” του Σεφέρη. Τότε ειδοποίησε τη µητέρα µου (γιατί ήµουν ακόµα ανήλικη) να πάει να υπογράψει αντί για µένα στην Κολούµπια, για τον πρώτο µας δίσκο. ∆εθήκαµε πάρα πολύ, τον θαύµαζα, µου έδωσε πολύ ωραία εκκίνηση στα τραγούδια. Σε αυτόν τον πρώτο δίσκο -την “Τετραλογία”- συµµετείχε και ο σπουδαίος Μανώλης Μητσιάς και ο Χρήστος Λεττονός (που δυστυχώς δεν είναι στη ζωή). “Θέλω να µου βρεις ένα άλλο επίθετο που να ταιριάζει µε τη µουσική και µε αυτήν την πρωτιά, γιατί διακρίνω τι θα κάνεις στη ζωή σου”, µου είπε. Χαµογελάω, γιατί είναι σαν να τον βλέπω µπροστά µου. Όταν, λοιπόν, του πήγα το “Πρωτοψάλτη”, γιατί και αυτός ήταν άνθρωπος της εκκλησίας και του άρεσε πολύ η θρησκεία και οι ψαλµωδίες, ξετρελάθηκε και µου είπε: “Επιβεβαιώνω, θα είναι το Πρωτοψάλτη”. Έτσι γεννήθηκε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη», µας αποκαλύπτει.
Ο Μανώλης Μητσιάς υπογραµµίζει: «Ήταν από τους µεγάλους δηµιουργούς, στην τετράδα του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη, του Ξαρχάκου, άντε να προσθέσω και τον Γιάννη Σπανό. Ήταν σπουδαίος, µε σπουδαία τραγούδια, µε συνεργασίες µε τους Γκάτσο, Σεφέρη, Ρίτσο, µε τον Μάνο Ελευθερίου επίσης - σε αυτήν τη συνεργασία ήταν να συµµετέχω και εγώ, αλλά είχα συµβόλαιο µε άλλη εταιρεία... Θυµάµαι τις καταπληκτικές συνεργασίες µας στις µπουάτ στην Πλάκα… Αυτός µε ανέδειξε! Τα τραγούδια που µου έδωσε να πω ήταν τεράστια: “Στην Ελευσίνα µια φορά”, “Αυτά τα χέρια”, “Το δροµολόγιο”. Για µένα ο ∆ήµος Μούτσης σήµαινε την παρουσία µου στο τραγούδι. Χωρίς τον Μούτση δεν θα ήµουν τίποτα! Ο ∆ήµος µε έβγαλε, ο ∆ήµος µε ανέδειξε, από εκείνον έµαθα τόσα µυστικά για το τραγούδι, όσα δεν έµαθα από κανέναν άλλο συνθέτη».
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»
Στο γυµνάσιο, στην Ευαγγελική Νέας Σµύρνης, ήµουν συµµαθήτρια µε την ανιψιά του, η οποία µου έλεγε: “Πάµε να γνωρίσεις τον θείο µου, να δεις τι ωραία τραγούδια που γράφει”. Πήγαµε, έβαλε τον “Άγιο Φεβρουάριο” και ξετρελαθήκαµε. Εκείνη του είπε ότι “η Άλκηστις τραγουδάει”, εγώ είχα χωθεί µες στην πολυθρόνα, ντρεπόµουν, και µε έβαλε τελικά να πω το “Είναι παλιό το λιµάνι” του Σεφέρη. Τότε ειδοποίησε τη µητέρα µου (γιατί ήµουν ακόµα ανήλικη) να πάει να υπογράψει αντί για µένα στην Κολούµπια, για τον πρώτο µας δίσκο. ∆εθήκαµε πάρα πολύ, τον θαύµαζα, µου έδωσε πολύ ωραία εκκίνηση στα τραγούδια. Σε αυτόν τον πρώτο δίσκο -την “Τετραλογία”- συµµετείχε και ο σπουδαίος Μανώλης Μητσιάς και ο Χρήστος Λεττονός (που δυστυχώς δεν είναι στη ζωή). “Θέλω να µου βρεις ένα άλλο επίθετο που να ταιριάζει µε τη µουσική και µε αυτήν την πρωτιά, γιατί διακρίνω τι θα κάνεις στη ζωή σου”, µου είπε. Χαµογελάω, γιατί είναι σαν να τον βλέπω µπροστά µου. Όταν, λοιπόν, του πήγα το “Πρωτοψάλτη”, γιατί και αυτός ήταν άνθρωπος της εκκλησίας και του άρεσε πολύ η θρησκεία και οι ψαλµωδίες, ξετρελάθηκε και µου είπε: “Επιβεβαιώνω, θα είναι το Πρωτοψάλτη”. Έτσι γεννήθηκε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη», µας αποκαλύπτει.
Ο Μανώλης Μητσιάς υπογραµµίζει: «Ήταν από τους µεγάλους δηµιουργούς, στην τετράδα του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη, του Ξαρχάκου, άντε να προσθέσω και τον Γιάννη Σπανό. Ήταν σπουδαίος, µε σπουδαία τραγούδια, µε συνεργασίες µε τους Γκάτσο, Σεφέρη, Ρίτσο, µε τον Μάνο Ελευθερίου επίσης - σε αυτήν τη συνεργασία ήταν να συµµετέχω και εγώ, αλλά είχα συµβόλαιο µε άλλη εταιρεία... Θυµάµαι τις καταπληκτικές συνεργασίες µας στις µπουάτ στην Πλάκα… Αυτός µε ανέδειξε! Τα τραγούδια που µου έδωσε να πω ήταν τεράστια: “Στην Ελευσίνα µια φορά”, “Αυτά τα χέρια”, “Το δροµολόγιο”. Για µένα ο ∆ήµος Μούτσης σήµαινε την παρουσία µου στο τραγούδι. Χωρίς τον Μούτση δεν θα ήµουν τίποτα! Ο ∆ήµος µε έβγαλε, ο ∆ήµος µε ανέδειξε, από εκείνον έµαθα τόσα µυστικά για το τραγούδι, όσα δεν έµαθα από κανέναν άλλο συνθέτη».
*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»