Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Η ιστορία του ιστιοφόρου "Belem" που θα µεταφέρει την Ολυµπιακή Φλόγα στη Μασσαλία - Οι καταστροφές από τις οποίες σώθηκε
Ο υπεραιωνόβιος βίος του
Οι Γάλλοι επέλεξαν για τη µεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας το «Belem», που από το 1984 έχει χαρακτηριστεί «Ιστορικό Μνηµείο» και αποτελεί σύµβολο της ναυτικής παράδοσης της Γαλλίας
Στις 8 Μαΐου η πλώρη του «Belem» θα γλιστρήσει στα νερά του Παλιού Λιµανιού της Μασσαλίας.
Εκεί 1.024 σκάφη θα το συνοδεύσουν στην πολύωρη θαλάσσια παρέλασή του στον κόλπο της πόλης την οποία έχτισαν Ελληνες και ίσως δέσει κοντά στην πινακίδα που γράφει: «Περίπου στο 600 π.Χ οι Ελληνες ναυτικοί, που ήρθανε από τη Φώκαια της Μικράς Ασίας, ίδρυσαν τη Μασσαλία και ακτινοβόλησαν τον πολιτισµό στη ∆ύση».
Εκεί θα αποβιβαστεί από το θρυλικό τρικάταρτο ιστιοφόρο των 800 τόνων ξύλου και χάλυβα ο πιο διάσηµος επιβάτης που φιλοξενήθηκε στο 128 ετών σκαρί του. Ενα ιερό σύµβολο που πρώτη φορά θα φύγει από την Ελλάδα διά θαλάσσης: η Ολυµπιακή Φλόγα.
Οι Γάλλοι επέλεξαν για τη µεταφορά της φλόγας το «Belem», το οποίο από το 1984 έχει χαρακτηριστεί «Ιστορικό Μνηµείο» και αποτελεί σύµβολο της ναυτικής παράδοσης της Γαλλίας.
Το πλοίο έχει την ίδια ηλικία µε τους σύγχρονους Ολυµπιακούς Αγώνες. Οταν το 1896 στο Παναθηναϊκό Στάδιο ο βασιλιάς Γεώργιος Α' αναφωνούσε: «Κηρύττω την έναρξιν των πρώτων εν Αθήναις ∆ιεθνών Ολυµπιακών Αγώνων», στο ναυπηγείο Chantiers Dubigeon, στη Νάντη, εργάτες έβαζαν τις τελευταίες πινελιές σε ένα ιστιοφόρο. Ηταν το εµπορικό πλοίο που είχε παραγγείλει επτά µήνες νωρίτερα ο εφοπλιστής και τραπεζίτης της Νάντης, Φερνάντ Κρουά.
Το «Belem» καθελκύστηκε στις 10 Ιουνίου 1896 και πήρε το όνοµά του από την έδρα της εταιρείας του Κρουά, το Μπελέµ της Βραζιλίας, την πρώτη ευρωπαϊκή αποικία στον Αµαζόνιο, που ιδρύθηκε το 1616 από το βασίλειο της Πορτογαλίας. «Belem» είναι στα πορτογαλικά η Βηθλεέµ. Το ιστιοφόρο φέρει στην πλώρη του το σύνθηµα του νεοσύστατου βραζιλιάνικου κράτους «Ordem e Progresso» (τάξη και προόδος). Μπορούσε να µεταφέρει 675 τόνους εµπορευµάτων και συνήθως το φορτίο του ήταν κακάο από τη Βραζιλία και ζάχαρη από τις ∆υτικές Ινδίες, για λογαριασµό της σοκολατοποιίας Menier.
Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d0gfmv3vfhjt)
Ο υπεραιωνόβιος βίος του ήταν γεµάτος περιπέτειες. Στο πρώτο ταξίδι του, φωτιά προκάλεσε το θάνατο των 121 µουλαριών που µετέφερε από το Μοντεβίδεο στο Μπελέµ της Βραζιλίας. Γλίτωσε από την έκρηξη του ηφαιστείου στο όρος Πελέ της Μαρτινίκας,που κατέστρεψε ολοσχερώς την πόλη Σεντ Περ στις 8 Μαΐου 1902 και είχε αποτέλεσµα από τους 28.000 ανθρώπους που βρίσκονταν εκείνη τη στιγµή σε αυτή να ζήσουν µόνο δύο. Φτάνοντας στο Σεντ Περ, το λιµάνι ήταν γεµάτο πλοία και ο θυµωµένος καπετάνιος αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει µερικά µίλια πιο έξω, κοντά σε µια παραλία, που αποδείχθηκε ασφαλές καταφύγιο. Πουλήθηκε το 1914 στον Χιουγκ Γκρόσβενορ, δεύτερο δούκα του Ουέστµινστερ, ο οποίος το µετέτρεψε στο ιδιωτικό του πολυτελές γιοτ αναψυχής, µε την επένδυση από κουβανέζικο µαόνι στους εσωτερικούς χώρους που υπάρχει έως τις µέρες µας.
Το 1922 πέρασε στην ιδιοκτησία του σερ Ερνεστ Γκίνες, µέλους µιας ιρλανδικής οικογένεια ζυθοποιών, τραπεζιτών και πολιτικών. Το µετονόµασε σε «Fantôme II» και κατά την προσέγγισή τους στο λιµάνι της Γιοκοχάµα, ενώ έπλεε στον Ειρηνικό Ωκεανό, σώθηκε από τον σεισµό που κατέστρεψε το λιµάνι και τµήµατα της πόλης. Στη διάρκεια του Β' Παγκοσµίου Πολέµου παροπλίστηκε στη νήσο Ουάιτ, στη Μάγχη. Το 1951 πουλήθηκε στον Βενετσιάνο κόµη Βιτόριο Σίνι, ο οποίος το µετονόµασε σε «Τζόρτζιο Σίνι», στη µνήµη του γιου του. Το 1965 παροπλίστηκε στη Βενετία και το 1972 οι καραµπινιέρι προσπάθησαν να το µετατρέψουν σε εκπαιδευτικό πλοίο, αλλά εγκατέλειψαν την προσπάθεια λόγω του υψηλού κόστους.
Το πούλησαν σε ναυπηγείο και τελικά αγοράστηκε από τον όµιλο γαλλικών συνεταιριστικών τραπεζών Caisse d’Epargne. Τον Ιανουάριο του 1979 επέστρεψε στο λιµάνι καταγωγής του ρυµουλκούµενο, φέροντας τη γαλλική σηµαία έπειτα από 65 χρόνια. Το 1980 γεννήθηκε το Ιδρυµα Belem, στο οποίο το Caisse d’Epargne δώρισε το σκάφος.
Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d0g7i1moev8h)
Εχοντας περάσει από την Ολβια της Σαρδηνίας και την Κατάνια της Σικελίας, το θρυλικό «Belem» έδεσε στο Κατάκολο, όπου θα µπορούν να αποβιβαστούν οι 16 επαγγελµατίες ναυτικοί, οι περίπου 100 επιβάτες που πλήρωσαν γι’ αυτή τη διαφορετική κρουαζιέρα και θα είναι µεταξύ των θεατών της Αφής της Ολυµπιακής Φλόγας, στην Αρχαία Ολυµπία. Εκεί δύσκολα θα βρεθεί ο Γάλλος πρόεδρος Εµανουέλ Μακρόν, µε τους Γάλλους να αναφέρουν ότι την ίδια ηµέρα θε επισκεφθεί χωριά στην οροσειρά Βερκόρ, για τις εκδηλώσεις της συµπλήρωσης 80 ετών από την αντίσταση των ανταρτών Μακί στη διάρκεια του Β' Παγκοσµίου Πολέµου.
Στο «Belem» έχουν επιβιβαστεί και 16 νέοι, ηλικίας 17 έως 25 ετών, που µέχρι τώρα δεν είχαν καµία σχέση µε τη θάλασσα, προέρχονται από τις τέσσερις γωνιές της Γαλλίας και σύµφωνα µε την επίσηµη ιστοσελίδα του Ιδρύµατος Μπελέµ, «ο καθένας έχει το δικό του ταξίδι στη ζωή και τον δικό του τρόπο να προχωρήσει µε κάθε κόστος». Μαζί τους βρίσκονται και τρεις φύλακες της Φλόγας, επιφορτισµένοι µε την ασφάλειά της. Τα ταξίδι θα συνεχιστεί µε τον γύρο της Πελοποννήσου.
Το πλοίο θα δέσει στον Πειραιά στις 24 Απριλίου και µέχρι τις 26 Απριλίου θα αποτελέσει χώρο δωρεάν επίσκεψης -µε κράτηση όµως στην ιστοσελίδα του ιδρύµατος- για τους επισκέπτες. Στις 27 Απριλίου θα επιβιβαστεί σε αυτό η Ολυµπιακή Φλόγα και θα ξεκινήσει το 12ήµερο ταξίδι της για τη Μασσαλία.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Εκεί 1.024 σκάφη θα το συνοδεύσουν στην πολύωρη θαλάσσια παρέλασή του στον κόλπο της πόλης την οποία έχτισαν Ελληνες και ίσως δέσει κοντά στην πινακίδα που γράφει: «Περίπου στο 600 π.Χ οι Ελληνες ναυτικοί, που ήρθανε από τη Φώκαια της Μικράς Ασίας, ίδρυσαν τη Μασσαλία και ακτινοβόλησαν τον πολιτισµό στη ∆ύση».
Εκεί θα αποβιβαστεί από το θρυλικό τρικάταρτο ιστιοφόρο των 800 τόνων ξύλου και χάλυβα ο πιο διάσηµος επιβάτης που φιλοξενήθηκε στο 128 ετών σκαρί του. Ενα ιερό σύµβολο που πρώτη φορά θα φύγει από την Ελλάδα διά θαλάσσης: η Ολυµπιακή Φλόγα.
Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: Η ιστορία του ιστιοφόρου "Belem" που θα µεταφέρει την Ολυµπιακή Φλόγα στη Μασσαλία
Οι Γάλλοι επέλεξαν για τη µεταφορά της φλόγας το «Belem», το οποίο από το 1984 έχει χαρακτηριστεί «Ιστορικό Μνηµείο» και αποτελεί σύµβολο της ναυτικής παράδοσης της Γαλλίας.Το πλοίο έχει την ίδια ηλικία µε τους σύγχρονους Ολυµπιακούς Αγώνες. Οταν το 1896 στο Παναθηναϊκό Στάδιο ο βασιλιάς Γεώργιος Α' αναφωνούσε: «Κηρύττω την έναρξιν των πρώτων εν Αθήναις ∆ιεθνών Ολυµπιακών Αγώνων», στο ναυπηγείο Chantiers Dubigeon, στη Νάντη, εργάτες έβαζαν τις τελευταίες πινελιές σε ένα ιστιοφόρο. Ηταν το εµπορικό πλοίο που είχε παραγγείλει επτά µήνες νωρίτερα ο εφοπλιστής και τραπεζίτης της Νάντης, Φερνάντ Κρουά.
Το «Belem» καθελκύστηκε στις 10 Ιουνίου 1896 και πήρε το όνοµά του από την έδρα της εταιρείας του Κρουά, το Μπελέµ της Βραζιλίας, την πρώτη ευρωπαϊκή αποικία στον Αµαζόνιο, που ιδρύθηκε το 1616 από το βασίλειο της Πορτογαλίας. «Belem» είναι στα πορτογαλικά η Βηθλεέµ. Το ιστιοφόρο φέρει στην πλώρη του το σύνθηµα του νεοσύστατου βραζιλιάνικου κράτους «Ordem e Progresso» (τάξη και προόδος). Μπορούσε να µεταφέρει 675 τόνους εµπορευµάτων και συνήθως το φορτίο του ήταν κακάο από τη Βραζιλία και ζάχαρη από τις ∆υτικές Ινδίες, για λογαριασµό της σοκολατοποιίας Menier.
Φωτιές, ηφαίστεια και σεισµοί
Ο υπεραιωνόβιος βίος του ήταν γεµάτος περιπέτειες. Στο πρώτο ταξίδι του, φωτιά προκάλεσε το θάνατο των 121 µουλαριών που µετέφερε από το Μοντεβίδεο στο Μπελέµ της Βραζιλίας. Γλίτωσε από την έκρηξη του ηφαιστείου στο όρος Πελέ της Μαρτινίκας,που κατέστρεψε ολοσχερώς την πόλη Σεντ Περ στις 8 Μαΐου 1902 και είχε αποτέλεσµα από τους 28.000 ανθρώπους που βρίσκονταν εκείνη τη στιγµή σε αυτή να ζήσουν µόνο δύο. Φτάνοντας στο Σεντ Περ, το λιµάνι ήταν γεµάτο πλοία και ο θυµωµένος καπετάνιος αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει µερικά µίλια πιο έξω, κοντά σε µια παραλία, που αποδείχθηκε ασφαλές καταφύγιο. Πουλήθηκε το 1914 στον Χιουγκ Γκρόσβενορ, δεύτερο δούκα του Ουέστµινστερ, ο οποίος το µετέτρεψε στο ιδιωτικό του πολυτελές γιοτ αναψυχής, µε την επένδυση από κουβανέζικο µαόνι στους εσωτερικούς χώρους που υπάρχει έως τις µέρες µας.Το 1922 πέρασε στην ιδιοκτησία του σερ Ερνεστ Γκίνες, µέλους µιας ιρλανδικής οικογένεια ζυθοποιών, τραπεζιτών και πολιτικών. Το µετονόµασε σε «Fantôme II» και κατά την προσέγγισή τους στο λιµάνι της Γιοκοχάµα, ενώ έπλεε στον Ειρηνικό Ωκεανό, σώθηκε από τον σεισµό που κατέστρεψε το λιµάνι και τµήµατα της πόλης. Στη διάρκεια του Β' Παγκοσµίου Πολέµου παροπλίστηκε στη νήσο Ουάιτ, στη Μάγχη. Το 1951 πουλήθηκε στον Βενετσιάνο κόµη Βιτόριο Σίνι, ο οποίος το µετονόµασε σε «Τζόρτζιο Σίνι», στη µνήµη του γιου του. Το 1965 παροπλίστηκε στη Βενετία και το 1972 οι καραµπινιέρι προσπάθησαν να το µετατρέψουν σε εκπαιδευτικό πλοίο, αλλά εγκατέλειψαν την προσπάθεια λόγω του υψηλού κόστους.
Το πούλησαν σε ναυπηγείο και τελικά αγοράστηκε από τον όµιλο γαλλικών συνεταιριστικών τραπεζών Caisse d’Epargne. Τον Ιανουάριο του 1979 επέστρεψε στο λιµάνι καταγωγής του ρυµουλκούµενο, φέροντας τη γαλλική σηµαία έπειτα από 65 χρόνια. Το 1980 γεννήθηκε το Ιδρυµα Belem, στο οποίο το Caisse d’Epargne δώρισε το σκάφος.
Πόσοι θα επιβιβαστούν
Εχοντας περάσει από την Ολβια της Σαρδηνίας και την Κατάνια της Σικελίας, το θρυλικό «Belem» έδεσε στο Κατάκολο, όπου θα µπορούν να αποβιβαστούν οι 16 επαγγελµατίες ναυτικοί, οι περίπου 100 επιβάτες που πλήρωσαν γι’ αυτή τη διαφορετική κρουαζιέρα και θα είναι µεταξύ των θεατών της Αφής της Ολυµπιακής Φλόγας, στην Αρχαία Ολυµπία. Εκεί δύσκολα θα βρεθεί ο Γάλλος πρόεδρος Εµανουέλ Μακρόν, µε τους Γάλλους να αναφέρουν ότι την ίδια ηµέρα θε επισκεφθεί χωριά στην οροσειρά Βερκόρ, για τις εκδηλώσεις της συµπλήρωσης 80 ετών από την αντίσταση των ανταρτών Μακί στη διάρκεια του Β' Παγκοσµίου Πολέµου.Στο «Belem» έχουν επιβιβαστεί και 16 νέοι, ηλικίας 17 έως 25 ετών, που µέχρι τώρα δεν είχαν καµία σχέση µε τη θάλασσα, προέρχονται από τις τέσσερις γωνιές της Γαλλίας και σύµφωνα µε την επίσηµη ιστοσελίδα του Ιδρύµατος Μπελέµ, «ο καθένας έχει το δικό του ταξίδι στη ζωή και τον δικό του τρόπο να προχωρήσει µε κάθε κόστος». Μαζί τους βρίσκονται και τρεις φύλακες της Φλόγας, επιφορτισµένοι µε την ασφάλειά της. Τα ταξίδι θα συνεχιστεί µε τον γύρο της Πελοποννήσου.
Το πλοίο θα δέσει στον Πειραιά στις 24 Απριλίου και µέχρι τις 26 Απριλίου θα αποτελέσει χώρο δωρεάν επίσκεψης -µε κράτηση όµως στην ιστοσελίδα του ιδρύµατος- για τους επισκέπτες. Στις 27 Απριλίου θα επιβιβαστεί σε αυτό η Ολυµπιακή Φλόγα και θα ξεκινήσει το 12ήµερο ταξίδι της για τη Μασσαλία.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής