Η ευρωπαϊκή περιοδεία του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ σε Γαλλία, Σερβία και Ουγγαρία κατέδειξε για άλλη µια φορά τις διαλυτικές τάσεις εντός της Ε.Ε., σε µια κρίσιµη συγκυρία για το µέλλον της. Με αφορµή τον εµπορικό πόλεµο που έχει ξεσπάσει λόγω του αθέµιτου ανταγωνισµού που δηµιουργούν οι φτηνές κινεζικές εισαγωγές στην ευρωπαϊκή αγορά, οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν καταφέρνουν να συνεννοηθούν για τη χάραξη κοινής πολιτικής απέναντι στην Κίνα. Χώρες όπως η Γαλλία και η Γερµανία αρνούνται να συµµορφωθούν µε µια ενιαία ευρωπαϊκή γραµµή, δυσκολεύοντας τη λήψη µέτρων κατά του Πεκίνου.

Ο Κινέζος πρόεδρος, που θέλει να αποφύγει την επιβολή δασµών στα προϊόντα της χώρας του, κατάφερε µέσω παρασκηνιακών διαβουλεύσεων και συµφωνιών να εκµεταλλευθεί το γεγονός ότι η πολιτική των ευρωπαϊκών κρατών διαµορφώνεται µε βάση το εθνικό τους συµφέρον.

Ενώ το Παρίσι τάσσεται υπέρ µιας σκληρής γραµµής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, µόλις την περασµένη Τετάρτη κορυφαία στελέχη των γερµανικών αυτοκινητοβιοµηχανιών BMW και Volkswagen πήραν θέση ανοιχτά κατά της επιβολής δασµών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήµατα, λέγοντας πως κάτι τέτοιο θα µπορούσε να ανατρέψει το Green Deal.

Οι επαφές Σολτς και Μακρόν

 Είχε προηγηθεί στα µέσα Απριλίου η επίσκεψη του Ολαφ Σολτς στην Κίνα, στην οποία συµµετείχαν κορυφαία στελέχη της γερµανικής αυτοκινητοβιοµηχανίας, µεταξύ των οποίων και της Volkswagen, η οποία λειτουργεί εργοστάσιο παραγωγής στην Κίνα από τη δεκαετία του ’80. Σύµφωνα µε διπλωµατικούς κύκλους των Βρυξελλών, στις επαφές της γερµανικής αντιπροσωπείας µε Κινέζους αξιωµατούχους, το Βερολίνο ανέλαβε επίσηµες δεσµεύσεις στήριξης της Κίνας.

Το γεγονός ότι ο Γερµανός καγκελάριος προτίµησε να απέχει από τη συνάντηση του προέδρου Μακρόν και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, µε τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ στο Παρίσι, έρχεται να ενισχύσει αυτή την άποψη. Αλλά και ο Μακρόν επιδιώκει να έρθει πιο κοντά µε το Πεκίνο, καθώς η Γαλλία χρειάζεται τις κινεζικές επενδύσεις για να ενισχύσει την εγχώρια αυτοκινητοβιοµηχανία της. Σε δηλώσεις του ο Γάλλος υπουργός Οικονοµικών Λεµέρ είπε ότι η κυβέρνηση είναι υπέρ τού να ανοίξει εργοστάσια στη Γαλλία η κινεζική BYD. «Η BYD είναι ευπρόσδεκτη στη Γαλλία - η κινεζική αυτοκινητοβιοµηχανία είναι ευπρόσδεκτη στη Γαλλία», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Οι 30 συµφωνίες

 Η επίσκεψη του Κινέζου προέδρου σε δύο ευρωπαϊκές χώρες, τη Σερβία και την Ουγγαρία, των οποίων οι θέσεις για τον πόλεµο στην Ουκρανία συµπίπτουν σε µεγάλο βαθµό µε αυτές της Κίνας και αποκλίνουν από αυτές της Ε.Ε., κατέδειξε ότι πίσω από την ιδεολογική ταύτιση υπάρχουν µεγάλα οικονοµικά συµφέροντα, ύψους πολλών δισεκατοµµυρίων δολαρίων. Στη Σερβία η Κίνα είναι ο µεγαλύτερος ξένος επενδυτής, µε επενδύσεις σε µεγάλα έργα υποδοµής, όπως η σιδηροδροµική σύνδεση ταχείας κυκλοφορίας µεταξύ Βελιγραδίου και Βουδαπέστης, ο αυτοκινητόδροµος στο Μαυροβούνιο, γέφυρες στον ∆ούναβη κ.ά.

Σε Κινέζους ανήκουν επίσης τα ορυχεία χαλκού του Μπορ στην Ανατολική Σερβία, η χαλυβουργία στο Σµεντέρεβο, καθώς και πολλοί µικροί υδροηλεκτρικοί σταθµοί.

Η Ε.Ε. έχει εκφράσει επανειληµµένως τη διαφωνία της για τον τρόπο που δραστηριοποιούνται οι κινεζικές εταιρείες στη Σερβία, ωστόσο η πολιτική ηγεσία της χώρας την αγνοεί, καθώς ο πρόεδρος Αλεξάνταρ Βούτσιτς υπέγραψε τριάντα νέες συµφωνίες µε τον Κινέζο πρόεδρο.

Υποστήριξη από Ορµπαν

Ο Ορµπαν, ο οποίος συχνά εκφράζει αντιευρωπαϊκές θέσεις, υποστηρίζοντας τα συµφέροντα της Κίνας και της Ρωσίας εντός της Ε.Ε., υπέγραψε νέες συµφωνίες µε τον Κινέζο πρόεδρο που µετατρέπουν την Ουγγαρία σε κόµβο παραγωγής ηλεκτρικών οχηµάτων και άλλων νέων τεχνολογιών. Η Κίνα σκοπεύει να επενδύσει περισσότερα από 10 δισεκατοµµύρια δολάρια στην Ουγγαρία, για την κατασκευή εργοστασίων συναρµολόγησης ηλεκτρικών οχηµάτων, αποφεύγοντας έναν ενδεχόµενο αποκλεισµό της από την ευρωπαϊκή αγορά, σε περίπτωση επιβολής δασµών στα κινεζικά οχήµατα από την Ε.Ε.

Οι περισσότερες συµφωνίες που υπογράφηκαν αποτελούν µέρος της κινεζικής πρωτοβουλίας «Νέος ∆ρόµος του Μεταξιού», στις οποίες η Σερβία και η Ουγγαρία θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, µετά την αποχώρηση της Τσεχίας και πιο πρόσφατα της Πολωνίας, της Ρουµανίας και των χωρών της Βαλτικής, µε αφορµή τη στάση της Κίνας στον πόλεµο της Ρωσίας µε την Ουκρανία. Με τα µέχρι στιγµής δεδοµένα η Κίνα πέτυχε να µην της επιβληθούν, άµεσα τουλάχιστον, ευρωπαϊκοί δασµοί και να ενισχύσει τις σχέσεις της µε δύο χώρες-δορυφόρους της εντός της Ευρώπης. 

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής