Πανεπιστήμιο Οξφόρδης: Έλληνες και Ούγγροι οι πιο δύσπιστοι απέναντι στις ειδήσεις - 4 στους 10 αποφεύγουν να ενημερωθούν για να μη στενοχωρηθούν
Τα στοιχεία της έρευνας
Στις θετικές εξελίξεις που εντοπίζει η έκθεση είναι η ανάπτυξη του ειδησεογραφικού podcasting
Ούτε 1 στους 4 Έλληνες εμπιστεύεται τις ειδήσεις! Σε Ελλάδα και Ουγγαρία εντοπίζεται το χαμηλότερο ποσοστό εμπιστοσύνης (23%) σύμφωνα με μελέτη του Reuters σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Παγκοσμίως ο μέσος όρος φτάνει το 40% και έχει υποχωρήσει 4 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με την περίοδο της πανδημίας.
Η μελέτη έγινε σε 94.943 ενήλικες από 47 χώρες. Διαπίστωσε ότι τέσσερις στους δέκα ανθρώπους παγκοσμίως, μερικές φορές ή και συχνά, αποφεύγουν να ενημερωθούν επειδή θεωρούν τις ειδήσεις καταθλιπτικές, αδυσώπητες ή απλώς βαρετές. Το 2017 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 29%.
Το 46% των ανθρώπων δήλωσε ότι ενδιαφέρεται πολύ ή πάρα πολύ για τις ειδήσεις, από 63% το 2017.
«Η θεματολογία των ειδήσεων ήταν προφανώς ιδιαίτερα δύσκολη τα τελευταία χρόνια», υποστηρίζει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης, Νικ Νιούμαν. «Είχαμε την πανδημία και τους πολέμους, οπότε είναι μια αρκετά φυσική αντίδραση για τους ανθρώπους να απομακρύνονται από τις ειδήσεις, είτε για να προστατεύσουν την ψυχική τους υγεία είτε απλώς για να συνεχίσουν τη ζωή τους».
Οι γυναίκες και οι νεότεροι άνθρωποι είναι πιθανότερο να νιώσουν εξαντλημένοι από τον όγκο των ειδήσεων που κυκλοφορούν. Η ελλιπής ενημέρωση μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά προβληματική στις δημοκρατίες, ειδικά σε μια χρονιά που δισεκατομμύρια άνθρωποι καλούνται στις κάλπες.
Διαβάστε ακόμα: Οι κλάδοι που ζητούν υπαλλήλους: Προσωπικό ψάχνουν οι 4 στις 10 επιχειρήσεις - Σε Πληροφορική, µεταφορές και οικοδοµή προσλαμβάνουν άμεσα
Η σημαντικότερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις είναι το Facebook, αν και βρίσκεται σε μακροχρόνια πτώση. YouTube και WhatsApp είναι σημαντικές πηγές ειδήσεων για πολλούς, ενώ το TikTok βρίσκεται σε άνοδο και έχει πλέον ξεπεράσει το X, με το 13% να χρησιμοποιεί το πρώτο έναντι του 10% που επιλέγει το δεύτερο. Μεταξύ των νέων 18-24 ετών το ποσοστό για το TikTok φθάνει στο 23%.
Στις θετικές εξελίξεις που εντοπίζει η έκθεση είναι η ανάπτυξη του ειδησεογραφικού podcasting, που πάντως παραμένει μια «συνολικά μειοψηφική δραστηριότητα», η οποία προσελκύει κυρίως καλά μορφωμένα ακροατήρια.
Η μελέτη έγινε σε 94.943 ενήλικες από 47 χώρες. Διαπίστωσε ότι τέσσερις στους δέκα ανθρώπους παγκοσμίως, μερικές φορές ή και συχνά, αποφεύγουν να ενημερωθούν επειδή θεωρούν τις ειδήσεις καταθλιπτικές, αδυσώπητες ή απλώς βαρετές. Το 2017 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 29%.
Το 46% των ανθρώπων δήλωσε ότι ενδιαφέρεται πολύ ή πάρα πολύ για τις ειδήσεις, από 63% το 2017.
«Η θεματολογία των ειδήσεων ήταν προφανώς ιδιαίτερα δύσκολη τα τελευταία χρόνια», υποστηρίζει ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης, Νικ Νιούμαν. «Είχαμε την πανδημία και τους πολέμους, οπότε είναι μια αρκετά φυσική αντίδραση για τους ανθρώπους να απομακρύνονται από τις ειδήσεις, είτε για να προστατεύσουν την ψυχική τους υγεία είτε απλώς για να συνεχίσουν τη ζωή τους».
Οι γυναίκες και οι νεότεροι άνθρωποι είναι πιθανότερο να νιώσουν εξαντλημένοι από τον όγκο των ειδήσεων που κυκλοφορούν. Η ελλιπής ενημέρωση μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά προβληματική στις δημοκρατίες, ειδικά σε μια χρονιά που δισεκατομμύρια άνθρωποι καλούνται στις κάλπες.
Διαβάστε ακόμα: Οι κλάδοι που ζητούν υπαλλήλους: Προσωπικό ψάχνουν οι 4 στις 10 επιχειρήσεις - Σε Πληροφορική, µεταφορές και οικοδοµή προσλαμβάνουν άμεσα
To Facebook η σημαντικότερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις - Ανάπτυξη του ειδησεογραφικού podcasting
Στις ΗΠΑ οι εκλογές του προσεχούς Νοεμβρίου έχουν αυξήσει κάπως το ενδιαφέρον για ειδήσεις, γενικότερα, όμως, καταγράφεται πτωτική τάση. Το κοινό των παραδοσιακών πηγών ειδήσεων (εφημερίδες, τηλεόραση) έχει μειωθεί απότομα την τελευταία δεκαετία, με τους νεότερους να προτιμούν τις ειδήσεις τους στο διαδίκτυο ή μέσω των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης.Η σημαντικότερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις είναι το Facebook, αν και βρίσκεται σε μακροχρόνια πτώση. YouTube και WhatsApp είναι σημαντικές πηγές ειδήσεων για πολλούς, ενώ το TikTok βρίσκεται σε άνοδο και έχει πλέον ξεπεράσει το X, με το 13% να χρησιμοποιεί το πρώτο έναντι του 10% που επιλέγει το δεύτερο. Μεταξύ των νέων 18-24 ετών το ποσοστό για το TikTok φθάνει στο 23%.
Στις θετικές εξελίξεις που εντοπίζει η έκθεση είναι η ανάπτυξη του ειδησεογραφικού podcasting, που πάντως παραμένει μια «συνολικά μειοψηφική δραστηριότητα», η οποία προσελκύει κυρίως καλά μορφωμένα ακροατήρια.