Γλυπτά του Παρθενώνα: Ποιο είναι το οθωμανικό φιρμάνι του λόρδου του Έλγιν που δεν αναγνωρίζει η Τουρκία
Rewind
Η Τουρκία ξεκαθάρισε UNESCO ότι δεν υπάρχει στα αρχεία της έγγραφο που να νομιμοποιεί την αγορά από τους αποικιοκράτες του Ηνωμένου Βασιλείου των Γλυπτών του Παρθενώνα
Ποιο είναι το οθωμανικό φιρμάνι του λόρδου του Έλγιν για τα Γλυπτά του Παρθενώνα που η Τουρκία ξεκαθάρισε στην UNESCO ότι δεν υπάρχει στα αρχεία της;
«Δεν είναι σε γνώση μας η ύπαρξη εγγράφου που να νομιμοποιεί την αγορά από τους αποικιοκράτες του Ηνωμένου Βασιλείου των Γλυπτών του Παρθενώνα» είπε η επικεφαλής του Τμήματος Καταπολέμησης της Παράνομης Διακίνησης Αρχαιοτήτων της Τουρκίας στην UNESCO Ζεϊνέπ Μποζ και κατέρριψε ένα από τα βασικά επιχειρήματα των Βρετανών για την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο.
Όταν ο Λόρδος του Έλγιν αφαίρεσε τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Ελλάδα βρισκόταν υπό οθωμανική κυριαρχία και επομένως έπρεπε να πάρει την άδεια των Τούρκων.
Όλα τα φιρμάνια του σουλτάνου από εκείνη την περίοδο συντάσσονταν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο, μπορούσαν να υπογραφούν μόνο από τον Σουλτάνο και ήταν γραμμένα σε ειδικό βιβλίο. Το πρωτότυπο κείμενο αυτού του περίφημου φιρμανιού δεν σώζεται. Όπως διευκρίνισε η Ζεϊνέπ Μποζ, οι Βρετανοί βασίζονται σε ένα έγγραφο σε ιταλική μετάφραση που δεν έχει ούτε υπογραφή ούτε σφραγίδα του Σουλτάνου. Μάλιστα, όπως είπε, ακόμη και αν το περιεχόμενό του είναι πρωτότυπο, δεν είναι 100% καθαρό. Στην ιταλική μετάφραση δεν αναφέρεται ότι η Πύλη είχε παραχωρήσει στον λόρδο του Έλγιν την άδεια να αποσπάσει και να απομακρύνει τμήματα του Παρθενώνα.
Στα τέλη του 1799 ο λόρδος του Έλγιν, πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Υψηλή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη, έστειλε στην Αθήνα ομάδα καλλιτεχνών υπό την εποπτεία του Ιταλού ζωγράφου Λουζιέρι. Αρχική αποστολή τους, να σχεδιάσουν τα μνημεία και να λάβουν εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλης του λόρδου στη Σκωτία. Οι επιδιώξεις του λόρδου του Έλγιν, με τη συνδρομή του Λουζιέρι και του προσωπικού βοηθού του κληρικού Χαντ, δεν άργησαν να φτάσουν στην αφαίρεση πρωτότυπων τμημάτων από τον Παρθενώνα.
Χρησιμοποίησε μια φιλική, ανεπίσημη επιστολή του καϊμακάμη, του Τούρκου στρατιωτικού διοικητή υπεύθυνου για την Ακρόπολη, που προέτρεπε τις τουρκικές αρχές στην Αθήνα να επιτρέψουν στα συνεργεία του να σχεδιάσουν, να λάβουν εκμαγεία και να διενεργήσουν ανασκαφή γύρω από τα θεμέλια του Παρθενώνα. Με τον όρο όμως ότι δε θα επερχόταν καμία φθορά στα μνημεία. Και οι άνθρωποι του Έλγιν έστησαν σκαλωσιές γύρω από τον Παρθενώνα και ανεβοκατέβαιναν ανενόχλητοι στην Ακρόπολη.
Από το 1801 έως το 1804 με άφθονα δώρα προς τους Τούρκους προκάλεσαν ανυπολόγιστες ζημιές σε ένα μνημείο που άντεξε πάνω από 2.000 χρόνια. Απογύμνωσαν με βαρβαρότητα τον Παρθενώνα και τα άλλα μνημεία της Ακρόπολης αποσπώντας σημαντικό μέρος των σωζόμενων αρχαιοτήτων.
Η μεταφορά τους στην Αγγλία έγινε διά θαλάσσης και μετά από ένα μεγάλο ναυάγιο. Ο Λόρδος του Έλγιν, ωστόσο, είχε χάσει την περιουσία του και αναγκάστηκε να πουλήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη βρετανική κυβέρνηση, παρά τις ισχυρές ενστάσεις που ακούγονταν εντός και εκτός του Βρετανικού Κοινοβουλίου. Το 1816 τα Γλυπτά μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο.
«Δεν είναι σε γνώση μας η ύπαρξη εγγράφου που να νομιμοποιεί την αγορά από τους αποικιοκράτες του Ηνωμένου Βασιλείου των Γλυπτών του Παρθενώνα» είπε η επικεφαλής του Τμήματος Καταπολέμησης της Παράνομης Διακίνησης Αρχαιοτήτων της Τουρκίας στην UNESCO Ζεϊνέπ Μποζ και κατέρριψε ένα από τα βασικά επιχειρήματα των Βρετανών για την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο.
Όταν ο Λόρδος του Έλγιν αφαίρεσε τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Ελλάδα βρισκόταν υπό οθωμανική κυριαρχία και επομένως έπρεπε να πάρει την άδεια των Τούρκων.
Όλα τα φιρμάνια του σουλτάνου από εκείνη την περίοδο συντάσσονταν με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο, μπορούσαν να υπογραφούν μόνο από τον Σουλτάνο και ήταν γραμμένα σε ειδικό βιβλίο. Το πρωτότυπο κείμενο αυτού του περίφημου φιρμανιού δεν σώζεται. Όπως διευκρίνισε η Ζεϊνέπ Μποζ, οι Βρετανοί βασίζονται σε ένα έγγραφο σε ιταλική μετάφραση που δεν έχει ούτε υπογραφή ούτε σφραγίδα του Σουλτάνου. Μάλιστα, όπως είπε, ακόμη και αν το περιεχόμενό του είναι πρωτότυπο, δεν είναι 100% καθαρό. Στην ιταλική μετάφραση δεν αναφέρεται ότι η Πύλη είχε παραχωρήσει στον λόρδο του Έλγιν την άδεια να αποσπάσει και να απομακρύνει τμήματα του Παρθενώνα.
Στα τέλη του 1799 ο λόρδος του Έλγιν, πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Υψηλή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη, έστειλε στην Αθήνα ομάδα καλλιτεχνών υπό την εποπτεία του Ιταλού ζωγράφου Λουζιέρι. Αρχική αποστολή τους, να σχεδιάσουν τα μνημεία και να λάβουν εκμαγεία για τη διακόσμηση της έπαυλης του λόρδου στη Σκωτία. Οι επιδιώξεις του λόρδου του Έλγιν, με τη συνδρομή του Λουζιέρι και του προσωπικού βοηθού του κληρικού Χαντ, δεν άργησαν να φτάσουν στην αφαίρεση πρωτότυπων τμημάτων από τον Παρθενώνα.
Χρησιμοποίησε μια φιλική, ανεπίσημη επιστολή του καϊμακάμη, του Τούρκου στρατιωτικού διοικητή υπεύθυνου για την Ακρόπολη, που προέτρεπε τις τουρκικές αρχές στην Αθήνα να επιτρέψουν στα συνεργεία του να σχεδιάσουν, να λάβουν εκμαγεία και να διενεργήσουν ανασκαφή γύρω από τα θεμέλια του Παρθενώνα. Με τον όρο όμως ότι δε θα επερχόταν καμία φθορά στα μνημεία. Και οι άνθρωποι του Έλγιν έστησαν σκαλωσιές γύρω από τον Παρθενώνα και ανεβοκατέβαιναν ανενόχλητοι στην Ακρόπολη.
Από το 1801 έως το 1804 με άφθονα δώρα προς τους Τούρκους προκάλεσαν ανυπολόγιστες ζημιές σε ένα μνημείο που άντεξε πάνω από 2.000 χρόνια. Απογύμνωσαν με βαρβαρότητα τον Παρθενώνα και τα άλλα μνημεία της Ακρόπολης αποσπώντας σημαντικό μέρος των σωζόμενων αρχαιοτήτων.
Η μεταφορά τους στην Αγγλία έγινε διά θαλάσσης και μετά από ένα μεγάλο ναυάγιο. Ο Λόρδος του Έλγιν, ωστόσο, είχε χάσει την περιουσία του και αναγκάστηκε να πουλήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα στη βρετανική κυβέρνηση, παρά τις ισχυρές ενστάσεις που ακούγονταν εντός και εκτός του Βρετανικού Κοινοβουλίου. Το 1816 τα Γλυπτά μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο.
@parapolitika Γλυπτά του Παρθενώνα: Ποιο είναι το οθωμανικό φιρμάνι του λόρδου του Έλγιν που ηΤουρκία ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει στα αρχεία της #parapolitikagr #greece #rewind #parthenon #marbles ♬ πρωτότυπος ήχος - Parapolitika.gr