avatar

Στάσου πλάι μου
Κώστας Ορκόπουλος

Αλέν Ντελόν: "Έφυγε" ο απόλυτος γόης της Έβδομης Τέχνης - Οι σπουδαίοι ρόλοι και οι γυναίκες της ζωής του

Θα μείνει στην ιστορία ως ιερό τέρας της 7ης Τέχνης

Καθηλωτικός, με ''ζωώδη'' σεξουαλικότητα, ο μεγαλύτερος ζεν πρεμιέ της Γαλλίας -και για πολλούς ο ωραιότερος ηθοποιός όλων των εποχών-, ο θρυλικός Αλέν Ντελόν ''έσβησε'' στα 88

alain_delon
Καθηλωτικός, με «ζωώδη» σεξουαλικότητα, ο μεγαλύτερος ζεν πρεμιέ της Γαλλίας -και για πολλούς ο ωραιότερος ηθοποιός όλων των εποχών-, ο θρυλικός Αλέν Ντελόν «έσβησε» στα 88.

Ο «Δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο» θα μείνει στην ιστορία ως ιερό τέρας της 7ης τέχνης. Αν και το ευρύ κοινό τον συνδέει με κλασικά φιλμ νουάρ και ταινίες δράσης, η καριέρα του αποτελεί παράδειγμα εκλεκτικισμού: Πρωταγωνίστησε σε έργα τιτάνων του σινεμά όπως οι Μικελάντζελο Αντονιόνι, Λουκίνο Βισκόντι, Τζόζεφ Λόουζι, Ρενέ Κλεμάν, Ζαν Λικ Γκοντάρ. Και έζησε θυελλώδη βίο: Στη φτώχεια και στα λούσα, μες στην περιπέτεια και κατά διαστήματα και στη νηνεμία. Πάντα έχοντας στο πλευρό του μία γυναίκα. Όχι τη μητέρα του.

alain_delon_ferrari

Αυθεντικός bon vivant, με ακανθώδη παιδικά χρόνια, ένιωσε στο πετσί την εγκατάλειψη από τη μαμά του, Εντίθ, ως παιδί - και ήταν η μοναδική γυναίκα που, όπως έχει πει, μίσησε για αυτόν τον λόγο. Γιατί ήταν η αιτία που μεγάλωσε με ανάδοχους γονείς. Ομολογώντας, ωστόσο, πως ό,τι έγινε το όφειλε σε αυτήν, καθώς του κληροδότησε την ομορφιά της. «Πώς να καταλάβεις ότι οι γονείς σου σε ξεφορτώνονται όταν είσαι μόλις τεσσάρων ετών;» αναρωτήθηκε στο «Paris Match» το 2018. «Χώρισαν, έφτιαξαν ξανά τις ζωές τους και εγώ βρέθηκα ορφανός σε ανάδοχη οικογένεια. Ήμουν τεσσάρων ετών και είχαν άλλα παιδιά - με άφησαν. Έχω μόνο ετεροθαλή αδέρφια. Έμεινα κοντά στην Πολ-Εντίθ, την κόρη της μητέρας μου, κι έβλεπα κατά καιρούς τα αδέρφια μου - αυτό δεν είναι οικογένεια».

Στα 14 άφησε το σχολείο, εργάστηκε στο κρεοπωλείο του πατριού του και τη διετία 1953-1954 υπηρέτησε ως πεζοναύτης στον Πρώτο Πόλεμο της Ινδοκίνας. Το 1956, μετά τη θητεία του, επέστρεψε στη Γαλλία κι εργάστηκε σε διάφορες δουλειές. Μπλέχτηκε και με παρισινές συμμορίες, αλλά, ενώ το μέλλον του φαινόταν δυσοίωνο, ανέκαθεν είχε ως πιστό σύμμαχο τις γυναίκες.

Η γνωριμία του με την ηθοποιό Μπριζίτ Ομπέρ στάθηκε αφορμή για να ξεκινήσει την καριέρα του στον κινηματογράφο, που μετρά 88 ταινίες και επτά τηλεοπτικές παραγωγές. Σκηνοθέτησε επίσης δύο μεγάλου μήκους φιλμ κι έκανε την παραγωγή σε 32. Όταν έγινε διάσημος, τον πλησίασαν -έτσι ξαφνικά- οι γονείς του: «Θυμήθηκαν ότι είχαν γιο. Η μητέρα μου άρχισε να συστήνεται ως “μαντάμ Ντελόν”, παρότι το επώνυμό της ήταν Μπουλόν. Ο πατέρας μου ήταν περισσότερο “παρών” στο τέλος της ζωής του. Δεν αναπλήρωσαν ποτέ όσα δεν μου έδωσαν ως παιδί: τη γονεϊκή αγάπη».

alain-delon

Η κλασική ταινία θρίλερ «Το σοκ» αποτέλεσε τη δεύτερη καλλιτεχνική συνύπαρξή του με την αγαπημένη του φίλη Κατρίν Ντενέβ, μετά τον επίσης θρυλικό «Μπάτσο» του Ζαν Πιέρ Μελβίλ - οι δύο εμβληματικοί ηθοποιοί του γαλλικού κινηματογράφου έτρεφαν γνήσιο σεβασμό ο ένας για τον άλλον. Θα ακολουθούσαν πολλές σπουδαίες ταινίες: «Ο Ρόκο και τα αδέρφια του», «Γυμνοί στον ήλιο», «Ο γατόπαρδος», «Ο κύριος Κλάιν», «Ο κόκκινος κύκλος», «Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο».

Αλλά και τιμητικές διακρίσεις, με σημαντικότερη τον Χρυσό Φοίνικα -το 2019- για τη συνολική προσφορά του στην τέχνη.

alen_delon
Παραλαμβάνοντας τον Χρυσό Φοίνικα, φανερά συγκινημένος

Το 2021 είχε συγκλονιστεί από τον θάνατο της αγαπημένης του γυναίκας, Ναταλί - μητέρας των παιδιών του. «Θα φύγω, αλλά δεν θα φύγω πριν σας ευχαριστήσω», έλεγε τότε ο σούπερ σταρ, που έζησε τα τελευταία χρόνια του στην ιδιοκτησία του στο Ντουσί, σε έκταση 2,3 χιλιομέτρων, που περιτριγυρίζεται από ψηλούς τοίχους και στην οποία είχε εκφράσει την επιθυμία από παλιά να ταφεί δίπλα στα αγαπημένα του σκυλιά.

alain-delon-nathalie-1965_jpg
Ο Αλέν Ντελόν και η σύζυγός του, Ναταλί τον Απρίλιο του 1965 / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo


Τo θέατρο δεν το ήθελε, γιατί πάθαινε «κλειστοφοβία. Και γιατί δεν θέλω από σήμερα να ξέρω τι θα κάνω αύριο».

Στη δε επίσκεψή του στην Αθήνα, αντικρίζοντας την Ακρόπολη, είπε στη Δάφνη Μπόκοτα - για την ΕΡΤ: «Είναι η ιστορία όλων των πολιτισμών, ένας μαγικός, μοναδικός χώρος. Εγώ ζήτησα να έρθουμε εδώ, ήθελα να δω την Ακρόπολη, την κοιτίδα του πολιτισμού».

alen-delon

Όσο για το μέλλον, προβλέπεται «σφαγή» για την περιουσία του. Επέστρεψε στα πρωτοσέλιδα πέρυσι το καλοκαίρι, όταν τα τρία παιδιά του είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον της γυναίκας που τον φρόντιζε, κατηγορώντας την ότι τον εκμεταλλεύεται. Ακολούθησε μάχη μεταξύ τους σχετικά με την υγεία του ηθοποιού, που είχε εξασθενήσει έπειτα από σοβαρό εγκεφαλικό επεισόδιο. Τους δε τελευταίους μήνες, ο Άντονι, η Ανούσκα και ο Αλέν-Φαμπιέν (το τέταρτο παιδί του δεν το αναγνώρισε) τσακώνονται δημόσια σε έναν καταστροφικό καταιγισμό κατηγοριών και νομικών ενεργειών... Είναι πολλά τα εκατομμύρια που άφησε πίσω ο «Δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο».

alen-delon__2_


Ο θυελλώδης έρωτας με τη Σνάιντερ, το ειδύλλιο με την Μπαρντό και η αγαπημένη (του) Σινιορέ

Κι όμως αγάπη πήρε αφειδώς από τις γυναίκες o Αλέν Ντελόν. Για εκείνον, σαν τη Ρόμι Σνάιντερ δεν υπήρξε καμιά. Τι είχε όμως ξεχωριστό; Δεν ήταν τόσο το επιβεβαιωμένο ταλέντο του. Είναι το ότι υπήρξε ο απόλυτος ζεν πρεμιέ. Διέθετε γοητεία που υπαινισσόταν αμοραλισμό, με τα μπλε «παγωμένα» -μέχρι και τρομακτικά ενίοτε- μάτια του να μην προδίδουν τις σκέψεις του. Με την επίσης μυθική Ρόμι Σνάιντερ αποτέλεσαν από τα εμβληματικά ζευγάρια στην παγκόσμια ιστορία του σινεμά. Και στη ζωή. Ένα αριστούργημα, ταινία-σταθμός στην καριέρα αμφότερων, είναι «Η πισίνα» (1969), σε σκηνοθεσία Ζακ Ντερέ: Εκεί την ξανασυνάντησε, χρόνια μετά τη λήξη του ταραχώδους δεσμού τους, που ξεκίνησε όταν αμφότεροι ήταν πολύ νέοι και ο οποίος άφησε εποχή.

delon-schneider_jpg

Η Ρόμι Σνάιντερ και ο Αλέν Ντελόν στο Μορκότε, κοντά στο Λουγκάνο της Ελβετίας μετά τον αρραβώνα τους στις 22 Μαρτίου του 1959 / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo

Η «χημεία» τους στο φιλμ αποτύπωσε όλα όσα έζησαν μαζί - τα συναισθήματα του ενός για τον άλλον. Υπήρξε σκληρός με τις γυναίκες της ζωής του. Αλλά και με τα παιδιά του. Και πάντα, πέραν της Σνάιντερ, περιστοιχιζόταν από ωραίες γυναίκες, όπως οι Ναταλί Ντελόν, Μιρέιγ Νταρκ, Κλαούντια Καρντινάλε, Μπριζίτ Μπαρντό, Μάριαν Φέιθφουλ, Τζέιν Φόντα.

«Βρίσκεται σε επιλεγμένη μοναξιά, στο παρελθόν, μαζί με πλάσματα που αγάπησε. Η δυστυχία του ήταν πάντα παρούσα», έλεγε το 2015 η πρώην σύντροφός του, Μιρέιγ Νταρκ.

alain-delon-mireille-darc-1973_jpg
Η Μιρέιγ Νταρκ και ο Αλέν Ντελόν στην πρεμιέρα του "Grand Jeu" στο Παρίσι στις 13 Δεκεμβριου του 1973 / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo
«Ο καλύτερος και ο χειρότερος, ταυτόχρονα απρόσιτος και τόσο προσιτός, ψυχρός και καυτός», τόνιζε η «Μπε Μπε», με αφορμή τα 80ά του γενέθλια. Η σχέση του με τις κινηματογραφικές παρτενέρ του ήταν από τις βασικές αιτίες που το αποτέλεσμα χαρακτηριζόταν αριστουργηματικό από κριτικούς και κοινό. Στην «Επιστροφή του βετεράνου» (1971), ο Ντελόν και η Σιμόν Σινιορέ υποδύθηκαν τους εραστές.

delon-simon-signoret_jpg
Η Σιμόν Σινιορέ και ο Αλέν Ντελόν στην πρεμιέρα της ταινίας «Ο Ρόκο και τα Αδέλφια του» στη Ρώμη στις 4 Οκτωβρίου του 1960 / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo

Δύο χρόνια αργότερα, το 1973, εκείνη του ζήτησε να παίξει τον ανταγωνιστή της στο «Αίμα στο χιόνι». Μαζί τόλμησαν τα πάντα στην οθόνη, καθώς η Σινιορέ ήταν η αγαπημένη συμπρωταγωνίστριά του - τη θαύμαζε απεριόριστα.


Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή