Σε µία εποχή που οι όροι «γυναικεία επιχειρηµατικότητα», «sustainability» και «body positivity» ακούγονται όλο και περισσότερο, η Ελίνα Ζωιτάκη και η Στέισυ Ράµµου από κοινού µιλούν στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» για τις προκλήσεις που αντιµετώπισαν δηµιουργώντας το «Say No More», ένα swimwear brand, που συνδυάζει όλα τα παραπάνω.

Πώς δηµιουργήθηκε το «Say No More»;
Η εταιρεία δηµιουργήθηκε µε σκοπό να κάνει τις γυναίκες να αισθάνονται αυτοπεποίθηση. Εντοπίσαµε το κενό στην ελληνική αγορά, από την ανάγκη µας να βρούµε µαγιό από οικολογικά υλικά που παράλληλα να κολακεύουν. Ετσι, χωρίς εµπειρία στον χώρο, αλλά µε την αφοσίωση και το όραµα να δηµιουργήσουµε µαγιό για κάθε σωµατότυπο µε τέλεια εφαρµογή, το 2020 ξεκινήσαµε µια πολύµηνη έρευνα σε υλικά και σχέδια και δηµιουργήσαµε την πρώτη µας συλλογή. Πολλές αναποδιές, απειρία και οι αντίξοες συνθήκες της πανδηµίας είχαν αποτέλεσµα η πρώτη συλλογή να είναι µακριά από αυτό που είχαµε ονειρευτεί. Σήµερα, ύστερα από αµέτρητες δοκιµές σε υλικά, καινοτόµες µεθόδους ραφής, συνεργασίες µε βιοτεχνίες και αµέτρητα δείγµατα, έχουµε δηµιουργήσει τα προϊόντα που ονειρευόµασταν! Στόχος µας είναι τα µαγιό µε άψογη εφαρµογή, αλλά και κατασκευασµένα από οικολογικά υφάσµατα, σε µικρές ελληνικές βιοτεχνίες που απασχολούν κυρίως γυναίκες. Το ευρύτερο όραµα της εταιρείας µας είναι η ηθική παραγωγή οικολογικών προϊόντων και η ενδυνάµωση των γυναικών.

Μετρώντας 3 χρόνια στην αγορά, τι προβλήµατα αντιµετωπίσατε;
Αναµφίβολα, έχουµε αντιµετωπίσει πολλά προβλήµατα τόσο στο γραφειοκρατικό όσο και στο φορολογικό κοµµάτι. Η γραφειοκρατία και η αυξηµένη φορολόγηση στην ελληνική επιχείρηση καθιστούν τη λειτουργία µας βραδυκίνητη και αναποτελεσµατική. Πολλές φορές νιώθουµε πως η προσπάθειά µας επικεντρώνεται περισσότερο στην κάλυψη φόρων και εξόδων, παρά στην ανάπτυξή µας! Οι διαδικασίες και οι κανονισµοί δηµιουργούν περισσότερα εµπόδια παρά ευκαιρίες. Θεωρούµε αναγκαίο να υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές στο γραφειοκρατικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προωθηθεί η επιχειρηµατικότητα. Η απλοποίηση των διαδικασιών, η µείωση της γραφειοκρατίας και η εφαρµογή ενός δικαιότερου φορολογικού συστήµατος θα συµβάλουν στη βελτίωση του επιχειρηµατικού κλίµατος και θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να επικεντρωθούν στην καινοτοµία και την ανάπτυξη. Είναι κρίσιµο να δηµιουργηθούν περισσότερα προγράµµατα που να ενθαρρύνουν τη νεανική και γυναικεία επιχειρηµατικότητα, παρέχοντας πόρους και υποστήριξη για να πραγµατοποιήσουν τα επιχειρηµατικά τους όνειρα.

Βλέπετε ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηµατικότητας;
Το πρόβληµα στην επιχειρηµατικότητα είναι σύνθετο. Ωστόσο, µπορούµε να πούµε ότι στον χώρο που δραστηριοποιούµαστε παρατηρούµε πολλά νέα εγχειρήµατα από γυναίκες. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουµε περισσότερες γυναίκες να αναλαµβάνουν πρωτοβουλίες και να δηµιουργούν τις δικές τους επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι προκλήσεις παραµένουν. Πολλές φορές, οι γυναίκες επιχειρηµατίες αντιµετωπίζουν δυσκολίες στην ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους, κυρίως λόγω των αυστηρών φορολογικών όρων και της χαµηλής αγοραστικής δύναµης του Ελληνα καταναλωτή. Αυτοί οι παράγοντες καθιστούν δύσκολη την επιχειρηµατική βιωσιµότητα, ακόµη και για τις πιο φιλόδοξες προσπάθειες. Είναι απαραίτητο να υπάρξουν περισσότερες υποστηρικτικές δοµές και προγράµµατα που να ενθαρρύνουν τη γυναικεία επιχειρηµατικότητα, η οποία µε την κατάλληλη υποστήριξη µπορεί να ανθίσει και να συµβάλει ουσιαστικά στην ελληνική οικονοµία.

Τι κάνει ένα brand sustainable;
Sustainable είναι ένα brand που στόχος του είναι η υψηλή ποιότητα των προϊόντων ώστε να αντέχουν στον χρόνο, η χρήση περισσότερων οικολογικών υλικών για την προστασία του περιβάλλοντος και προφανώς η εξασφάλιση ότι το προϊόν έχει παραχθεί κάτω από πολύ καλές συνθήκες εργασίας των εργαζοµένων, που λαµβάνουν αµοιβές αντάξιες της εργασίας που παρέχουν. Το sustainability ενσωµατώνει την ηθική παραγωγή, την οικολογική συνείδηση και την κοινωνική ευθύνη, δηµιουργώντας προϊόντα που σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Είναι εύκολο το να έχετε κέρδος, δεδοµένου ότι κάνατε µία πιο κοστοβόρα επιλογή;
Η επιλογή των sustainables και ανακυκλώσιµων υφασµάτων είναι πράγµατι πιο κοστοβόρα, αλλά η ηθική και οικολογική συνείδηση είναι αδιαπραγµάτευτες αξίες. Παρά τις δυσκολίες στο να εξασφαλίσουµε κέρδος, παρατηρούµε ότι ο κόσµος αποκτά καταναλωτική συνείδηση και αναγνωρίζει τη δύναµή του. Μέσω social media, οι καταναλωτές µπορούν να κάνουν ολοκληρωµένη έρευνα αγοράς και να επιλέξουν προϊόντα που ανταποκρίνονται στις αξίες τους. Πιστεύουµε στο µακροπρόθεσµο όφελος της ανθεκτικότητας των προϊόντων, την ενδυνάµωση του εµπορικού µας σήµατος και την εκπαίδευση των καταναλωτών ως προς τη βιωσιµότητα. Αυτή η στρατηγική ενισχύει την αξιοπιστία µας και δηµιουργεί πιστούς πελάτες, χτίζοντας µια σχέση εµπιστοσύνης.

«Η γραφειοκρατική διαδικασία και η αυξημένη φορολόγηση στην ελληνική επιχείρηση καθιστούν τη λειτουργία μας βραδυκίνητη και αναποτελεσματική»

Το fast fashion είναι εχθρός;
Εχθρός απέναντι σε µας όχι, γιατί δεν απευθυνόµαστε στο ίδιο κοινό. Εχθρός απέναντι στο περιβάλλον και τα εργασιακά δικαιώµατα, σίγουρα. Το fast fashion είναι µια -κατά την άποψή µαςκακή αντιγραφή µεγάλων οίκων µόδας µε ελάχιστο κόστος (οικονοµικό, γιατί περιβαλλοντικά το κόστος είναι τεράστιο) υπό άθλιες συνθήκες για την κάλυψη των υπερκαταναλωτικών αναγκών της κοινωνίας. Το fast fashion αφορά τη γρήγορη µετακίνηση από την πασαρέλα στον καταναλωτή, αλλά και στα σκουπίδια, λόγω της χαµηλής ποιότητας των προϊόντων που δεν αντέχουν στον χρόνο, αναγκάζοντας τον καταναλωτή να αγοράζει συνεχώς νέα. Ετσι συντηρείται ένας ατέρµων κύκλος, καθιστώντας τη βιοµηχανία της µόδας µία από τις τρεις πιο ρυπογόνες βιοµηχανίες του πλανήτη, µε τη ∆ιάσκεψη του ΟΗΕ για το Εµπόριο και την Ανάπτυξη να την κατατάσσει στη δεύτερη θέση! Οσο δίνουµε τα χρήµατά µας στο fast fashion στηρίζουµε αυτές τις καταστροφικές πρακτικές. Για εµάς, είναι καλύτερο ο καταναλωτής να επενδύσει σε ένα ανθεκτικό προϊόν, παρά σε πολλά προϊόντα που αχρηστεύονται ύστερα από λίγες χρήσεις!

Αγοράζουν οι Ελληνες καταναλωτές;
Παρά την τελευταία θέση στην Ευρώπη ως προς την αγοραστική δύναµη, οι Έλληνες συµµετέχουν δειλά δειλά στη στήριξη ελληνικών εταιρειών. Παρατηρείται µια µετατόπιση στις προτιµήσεις των καταναλωτών, µε πολλούς να επιλέγουν βιώσιµα προϊόντα και να αναζητούν τις δυνατότητες της ηλεκτρονικής αγοράς. Αυτή η αλλαγή αντικατοπτρίζει την αυξανόµενη ανησυχία για ποιότητα, αξία και κοινωνικές επιπτώσεις των αγοραστικών αποφάσεων. Σηµαντικό ρόλο διαδραµατίζουν τα ελληνικά καταστήµατα, τα οποία εµπιστεύονται τα brands που συνεργάζονται. Αυτό αποτελεί βασικό κοµµάτι της επιβίωσης και ανάπτυξης της ελληνικής µόδας.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» την 1η/09/2024