Οι «New York Times» είναι η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία αμερικανική εφημερίδα, που εκδίδεται από το 1851. Μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες και τις προκλήσεις της νέας εποχής και να κερδίσει αναγνώστες στην έντυπη και τη διαδικτυακή της έκδοση; Ποιο είναι το μέλλον γενικά για τα έντυπα και τις εφημερίδες;

Ολα αυτά συζητήσαμε με τον επί δεκαετία, πλέον, πρόεδρο των «New York Times International» (και παλαιότερο στέλεχος των «Financial Times»), Στίβεν Ντάνμπαρ-Τζόνσον, λίγες ημέρες προτού πάρει την πτήση του για την Αθήνα, όπου θα μιλήσει στο 12ο Athens Democracy Forum, που θα πραγματοποιηθεί 1-3 Οκτωβρίου.

Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και των social media, πώς μπορούν οι αναγνώστες να ξέρουν ποια είδηση είναι αληθής και ποια ψευδής;

Η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη έχει την προοπτική να είναι μία από τις πιο ισχυρές τεχνολογίες που θα οδηγήσουν το Διαδίκτυο στο επόμενο κεφάλαιο. Οσο, όμως, συνεχίζει να στρέφει την προσοχή σε περιεχόμενο χαμηλότερης ποιότητας και σε παραπληροφόρηση, θα υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη για πρωτότυπη πληροφόρηση, την οποία ο κόσμος μπορεί να εμπιστευτεί. Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι καλή σε ιδέες - είναι καλή στο να μιμείται. Καμία μηχανή δεν μπορεί να αντιγράψει την επίμονη έρευνα από ρεπόρτερ που έχουν περάσει μήνες στο πεδίο, μιλώντας με ανθρώπους και βρίσκοντας πληροφορίες που δεν θέλουν να βρεθούν, σε μέρη εκτός του Ιντερνετ. Ούτε μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να αντιγράψει τη χαρά και τη δημιουργικότητα των παιχνιδιών μας, ούτε την ανθρώπινη «νότα» των συνταγών μαγειρικής, των βιβλίων, των ταινιών και της μουσικής, που ικανοποιούν ένα φιλοπερίεργο μυαλό. Το περιεχόμενο που δημιουργείται από ανθρώπους με αυτόν τον τρόπο είναι εκείνο που εμπνέει την πλειονότητα των ανθρώπων και αποτελεί ένα κίνητρο για να χτίζεις σχέσεις απευθείας με εκδοτικά συγκροτήματα όπως οι «Times».

Μπορούν τα λεγόμενα «παραδοσιακά» media να προσεγγίσουν τη Γενιά Ζ και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη της;

Οι μιντιακοί «τίτλοι» που ξεκίνησαν ως έντυπα, όπως οι «New York Times», απαιτούν διαρκή καινοτομία και επένδυση για να προσεγγίσουν νέα κοινά και αναγνώστες με ενδιαφέροντα έξω από τα παραδοσιακά θέματα που καλύπτουμε με τόση επιτυχία για περισσότερο από έναν αιώνα. Το να διαφοροποιήσουμε την ειδησεογραφία και να μεγαλώσουμε την οικογένεια των προϊόντων μας αποτελεί επίσης ένα αναπόσπαστο κομμάτι της προσπάθειας να ενθαρρύνουμε τους αναγνώστες να περνούν περισσότερο χρόνο με εμάς. Καινοτομούμε με νέες τεχνικές ψηφιακής έρευνας, υιοθετώντας μια προσέγγιση που προτάσσει την οπτικοποίηση στη δημοσιογραφία που ασχολείται με την κλιματική αλλαγή και την περασμένη εβδομάδα ανακοινώσαμε τη δημιουργία ενός κέντρου έκτακτων ειδήσεων στο Λονδίνο, για να ενισχύσουμε το ζωντανό ρεπορτάζ στα μεγαλύτερα διεθνή θέματα. Αναπτύσσουμε διαρκώς την προσφορά προϊόντων παιχνιδιών με νέα παιχνίδια, όπως το Connections και το αρχείο του Wordle, ενώ προσθέτουμε νέες ακουστικές εμπειρίες από τους ρεπόρτερ, οι οποίοι διαβάζουν μέχρι podcasts που πραγματικά έχουν απήχηση στις νεότερες γενιές, όπως το Run-Up. Χτίζουμε βαθύτερες σχέσεις με τους αναγνώστες μας στα social media, με τους λογαριασμούς μας στο TikTok και το Instagram να αγγίζουν πιο νέα και πιο διαφοροποιημένα ακροατήρια. Είναι σημαντικό να καταστήσουμε τη δημοσιογραφία και τα προϊόντα μας προσβάσιμα σε ακροατήρια ανά τον κόσμο, ενώ ταυτόχρονα να διατηρούμε τα αυστηρά δημοσιογραφικά και ηθικά στάνταρ.

Η μιντιακή κάλυψη των φετινών προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των ψηφοφόρων; Μπορείτε να αποφύγετε να μεταδίδετε ανακρίβειες ή παραπληροφόρηση;

Η δέσμευσή μας απέναντι στους αναγνώστες μας είναι να παρουσιάζουμε ειδησεογραφικά τον κόσμο όπως είναι, χωρίς φόβο ή προτιμήσεις, να ελέγχουμε την εξουσία και να ενδυναμώνουμε τους ψηφοφόρους με τις πληροφορίες που χρειάζονται για να κατανοήσουν τη χώρα, τα θέματα, τους υποψήφιους και τις εκλογές καθ’ εαυτές. Οτιδήποτε λιγότερο ή η υπεράσπιση ενός υποψηφίου θα ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με την πρακτική της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας. Κανένα μέσο ενημέρωσης δεν έχει αφιερώσει περισσότερους πόρους για να καλύψει με τρόπο πλήρη και δίκαιο τα ζητήματα και τους υποψηφίους, ώστε να βοηθήσει το αναγνωστικό κοινό μας να καταλάβει ποια είναι τα διακυβεύματα και τα θέματα αυτών των εκλογών. Εχουμε αναθέσει σε περισσότερους από τριάντα δημοσιογράφους την κάλυψη των αμερικανικών εκλογών στη Νέα Υόρκη, στην Ουάσινγκτον, στο Σικάγο, στην Ατλάντα, στο Λος Αντζελες, στο Σαν Φρανσίσκο, στη Μινεάπολη και αλλού. Τη βραδιά των εκλογών, οι ομάδες των ρεπόρτερ από τα γραφικά, τα διαδραστικά νέα, το πολιτικό ρεπορτάζ, το Upshot, την εκλογική ανάλυση και τα ζωντανά θα έρθουν μαζί για να παραγάγουν έναν συνδυασμό γρήγορων, έγκυρων και καθηλωτικών αποτελεσμάτων σε πραγματικό χρόνο, μαζί με την εμπειρία των ομάδων του ρεπορτάζ και της ανάλυσης.

Ποια θα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τους δημοσιογράφους και για τα ΜΜΕ το 2025;

Βρισκόμαστε σε ένα σύνθετο μιντιακό περιβάλλον, που αλλάζει γρήγορα, αντιμετωπίζει μια πτώση της τοπικής δημοσιογραφίας, διαφημιστική πίεση και μια κατάπτωση/διάβρωση της εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ διεθνώς. Το παγκόσμιο γεωπολιτικό τοπίο μετατοπίζεται και πολλές δημοκρατίες παραπαίουν, γεγονός που έχει επιταθεί την τελευταία δεκαετία από την άνοδο της παραπληροφόρησης, η οποία ενισχύεται από τις τεχνολογικές πλατφόρμες και, εσχάτως, από την άνοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης. Για να βοηθήσουμε τους αναγνώστες να πορευτούν (σε αυτό το περιβάλλον), έχει γίνει ολοένα και πιο σημαντικό να αναδεικνύουμε την αξία της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας, που βασίζεται στην αλήθεια και ελέγχει τους ισχυρούς. Εκτός από το να ρίχνουμε φως στις πιο επείγουσες ιστορίες της ημέρας, συνεχώς διευρύνουμε το ρεπορτάζ μας, κάνοντάς το πιο προσβάσιμο και εξελίσσοντας το πώς γεννιέται η δημοσιογραφία που ασκούμε, κάτι που περιλαμβάνει την ακουστική αφήγηση των ιστοριών, τις ψηφιακές έρευνες, τις αφηγούμενες ιστορίες και τα διαδραστικά στοιχεία. Αναδεικνύουμε την αξία του παγκοσμίου κλάσης ρεπορτάζ μας και της πλειάδας των προϊόντων μας και οι αναγνώστες έρχονται σε εμάς γιατί τους προσφέρουμε μια ουσιαστική υπηρεσία, την οποία μπορούν να εμπιστευτούν.

Υπάρχει μέλλον για τις εφημερίδες;

Ο έντυπος Τύπος βρίσκεται σε πτώση, αλλά η έντυπη έκδοσή μας συνεχίζει να έχει μια πιστή βάση αναγνωστών και η ανάπτυξη των διαδικτυακών συνδρομών, τα συνδεδεμένα Μέσα και τα έσοδα από τις άδειες αντισταθμίζουν τη συνεχιζόμενη πτώση του εντύπου. Συνεχίζουμε, επίσης, να βιώνουμε την περιορισμένη ορατότητα στην έντυπη διαφημιστική αγορά. Ηταν πάντοτε απαραίτητο για τη δημοσιογραφία που ασκούμε να έχουμε ένα ισχυρό επιχειρηματικό μοντέλο και η πλειοψηφία των συνδρομητών που λαμβάνουν την εφημερίδα έχουν ακολουθήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό μας και διαβάζουν επίσης την ηλεκτρονική μας έκδοση. Τα ψηφιακά μας προϊόντα προσφέρουν μια πλούσια εμπειρία στους αναγνώστες σε πολλούς τομείς, τους οποίους δεν μπορούμε να αντιγράψουμε στην εφημερίδα, όπως η εξατομικευμένη ενημέρωση, η ζωντανή ενημέρωση, τα ηχητικά, τα βίντεο, και έτσι προσελκύουν νεότερους αναγνώστες. Κάποιες εμπειρίες που σχετίζονται με το έντυπο, όπως ο σχεδιασμός και η αφή της εφημερίδας, που είναι κρίσιμα για τους αναγνώστες και για το θέμα, δεν μπορούν να αναπαραχθούν ψηφιακά. Για παράδειγμα, το πρωτοσέλιδο που ανέδειξε τους 100.000 θανάτους από COVID-19 στις ΗΠΑ ή το περιεχόμενο για παιδιά («The New York Times for Kids»), το οποίο προσφέρει μια δημιουργική εμπειρία αφής για τα παιδιά που μαθαίνουν για πρώτη φορά να ασχολούνται με τη δημοσιογραφία. Στόχος μας είναι να δημιουργούμε τη δημοσιογραφία και τα προϊόντα για τα οποία αξίζει να πληρώνει κανείς και αυτό υποστηρίζεται από μια δυναμική, παγκόσμια ομάδα ανθρώπων, που πιστεύουν στην αποστολή των «New York Times», δεν φοβούνται να πειραματιστούν και προσαρμόζονται γρήγορα... στο να προσαρμοστούν.


*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»