Ντέμης Χασάμπης: O ''στρατηγός'' της Τεχνητής Νοημοσύνης που κέρδισε το Νόμπελ Χημείας
ΑΙ, αγάπη για την Ελλάδα και... σκάκι
Ποιος είναι ο Ελληνοκύπριος Ντέμης Χασάμπης, που κέρδισε το Νόμπελ Χημείας για την «πρόβλεψη της δομής των πρωτεϊνών» - Τα διθυραμβικά σχόλια από διεθνή ΜΜΕ
Ακόµα έναν λόγο να είναι περήφανη έχει η Ελλάδα, καθώς η Βασιλική Σουηδική Ακαδηµία Επιστηµών απένειµε το Βραβείο Νόµπελ Χηµείας 2024 στον Ντέµη Χασάµπη και στους Ντέιβιντ Μπέικερ και Τζον Τζάµπερ.
Ο 48χρονος Ελληνοκύπριος, συνοδευόµενος από τον Τζον Τζάµπερ, ανέπτυξαν ένα µοντέλο Α.Ι., το AlphaFold2, µε σκοπό την επίλυση ενός προβλήµατος άνω των 50 ετών, που αφορά την πρόβλεψη των πολύπλοκων πρωτεϊνικών δοµών, επιτυγχάνοντας µία από τις σηµαντικότερες διακρίσεις στην επιστηµονική κοινότητα, που συνοδεύεται από το χρηµατικό έπαθλο των 11 εκατ. σουηδικών κορωνών.
Ειδικότερα, είχε απασχολήσει µε το ταλέντο του από... νήπιο, καθώς µόλις στα 4 έτη του ξεκίνησε το «άθληµα», παρακολουθώντας τον πατέρα και τον παππού του να παίζουν, ενώ τον πρώτο τον νίκησε έπειτα από µόλις... δύο εβδοµάδες εξάσκησης! Στα 13 του ήταν ήδη ο δεύτερος κορυφαίος παίκτης παγκοσµίως στην ηλικιακή αυτή κατηγορία. Οι συνεχείς διακρίσεις επέφεραν και χρηµατικά έπαθλα, τα οποία επένδυσε στην αγορά του υπολογιστή ZX Spectrum, ενώ συνοδεία και των ανάλογων εγχειριδίων κατόρθωσε µόλις στα 8 του να µάθει προγραµµατισµό, γράφοντας τα δικά του βιντεοπαιχνίδια.
Αποφοιτώντας στα 16 του από το σχολείο, έγινε δεκτός στο Cambridge University -στο οποίο πήγε το επόµενο έτος-, ενώ για έναν χρόνο δούλεψε στην Bullfrog, όπου και συµµετείχε στη δηµιουργία του παιχνιδιού «Theme Park», το οποίο και πούλησε 15 εκατ. αντίτυπα. Μετά το πέρας των ακαδηµαϊκών του σπουδών και όντας πτυχιούχος στις επιστήµες πληροφορικής, ευρισκόµενος στο στούντιο video games Lionhead ασχολήθηκε για πρώτη φορά µε µία πρώιµη εκδοχή Α.Ι. στο πασίγνωστο videogame «Black&White». Μετέπειτα ίδρυσε την εταιρεία Elixir Studios, µε τους τίτλους του να αποσπούν διεθνή βραβεία, ανταγωνιζόµενος κολοσσούς όπως η Vivendi Universal και η Microsoft.
Η εν λόγω µελέτη τού απέφερε υποτροφία το 2009 σε µεταδιδακτορικό επίπεδο, ενώ το 2010 ίδρυσε το εργαστήριο DeepMind, µε σκοπό την επίλυση του «θέµατος της νοηµοσύνης» και την αξιοποίηση της γνώσης για να κάνει τον κόσµο «ένα καλύτερο µέρος». Το εργαστήριο εξαγοράστηκε προ 9ετίας από την Google και ο ίδιος βρέθηκε επικεφαλής της Google DeepMind, µε σκοπό τη δηµιουργία της τέλειας AGI (Τεχνητής Γενικής Νοηµοσύνης), που θα µπορεί να επιφορτιστεί µε κάθε είδους ανθρώπινη εργασία.
Εξίσου µεγάλη στιγµή ήταν όταν ο ίδιος έβαλε ως σκοπό τη δηµιουργία προγράµµατος για να κερδίσει στο κινεζικό επιτραπέζιο, ηλικίας 3.000 ετών, «Go», τον καλύτερο ανθρώπινο παίκτη του, µέσω της ανάπτυξης προγραµµάτων µε αυθόρµητη αντί για προγραµµατισµένη σκέψη και παραγωγή αλγορίθµων µίµησης της ανθρώπινης ικανότητας. Το πρόγραµµα αφοµοίωσε 30 εκατ. κινήσεις από επαγγελµατίες παίκτες, πριν αντιµετωπίσει τον καλύτερο, νικώντας τον δύο φορές!
Μπορεί να θεωρείται ως «στρατηγός» της Α.Ι., τονίζει όµως σε κάθε του τοποθέτηση πως η ανάπτυξή της θα πρέπει να γίνει προσεκτικά.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 12/10
Ο 48χρονος Ελληνοκύπριος, συνοδευόµενος από τον Τζον Τζάµπερ, ανέπτυξαν ένα µοντέλο Α.Ι., το AlphaFold2, µε σκοπό την επίλυση ενός προβλήµατος άνω των 50 ετών, που αφορά την πρόβλεψη των πολύπλοκων πρωτεϊνικών δοµών, επιτυγχάνοντας µία από τις σηµαντικότερες διακρίσεις στην επιστηµονική κοινότητα, που συνοδεύεται από το χρηµατικό έπαθλο των 11 εκατ. σουηδικών κορωνών.
ΑΙ, σκάκι και... video games
Ο Ντέµης Χασάµπης γεννήθηκε στις 27/7/1976 από πατέρα µε ελληνοκυπριακές ρίζες και µητέρα από τη Σιγκαπούρη. Εχει γίνει δέκτης διθυραµβικών σχολίων και κριτικών από διεθνή ΜΜΕ, µε τους τίτλους «Μοναδικός tech guru» και «Σούπερ ήρωας της Α.Ι.» να κοσµούν σελίδες όπως του «Guardian», ενώ το περιοδικό «Τime» τον συµπεριέλαβε στη λίστα µε τους 100 επιδραστικότερους στον τοµέα της Τεχνητής Νοηµοσύνης. Ο ίδιος, ως CEO της DeepMind, σηµείωσε µεγάλα επιτεύγµατα στον εν λόγω τοµέα, καθώς σε συνεργασία µε οµάδες επιστηµόνων πληροφορικής κατάφερε να λύσει το πρόβληµα της αναδίπλωσης των πρωτεϊνών, µε το άστρο του να µην περιορίζεται µόνο στην επιστήµη αυτή, αλλά και στα... video games και το σκάκι.Ειδικότερα, είχε απασχολήσει µε το ταλέντο του από... νήπιο, καθώς µόλις στα 4 έτη του ξεκίνησε το «άθληµα», παρακολουθώντας τον πατέρα και τον παππού του να παίζουν, ενώ τον πρώτο τον νίκησε έπειτα από µόλις... δύο εβδοµάδες εξάσκησης! Στα 13 του ήταν ήδη ο δεύτερος κορυφαίος παίκτης παγκοσµίως στην ηλικιακή αυτή κατηγορία. Οι συνεχείς διακρίσεις επέφεραν και χρηµατικά έπαθλα, τα οποία επένδυσε στην αγορά του υπολογιστή ZX Spectrum, ενώ συνοδεία και των ανάλογων εγχειριδίων κατόρθωσε µόλις στα 8 του να µάθει προγραµµατισµό, γράφοντας τα δικά του βιντεοπαιχνίδια.
Αποφοιτώντας στα 16 του από το σχολείο, έγινε δεκτός στο Cambridge University -στο οποίο πήγε το επόµενο έτος-, ενώ για έναν χρόνο δούλεψε στην Bullfrog, όπου και συµµετείχε στη δηµιουργία του παιχνιδιού «Theme Park», το οποίο και πούλησε 15 εκατ. αντίτυπα. Μετά το πέρας των ακαδηµαϊκών του σπουδών και όντας πτυχιούχος στις επιστήµες πληροφορικής, ευρισκόµενος στο στούντιο video games Lionhead ασχολήθηκε για πρώτη φορά µε µία πρώιµη εκδοχή Α.Ι. στο πασίγνωστο videogame «Black&White». Μετέπειτα ίδρυσε την εταιρεία Elixir Studios, µε τους τίτλους του να αποσπούν διεθνή βραβεία, ανταγωνιζόµενος κολοσσούς όπως η Vivendi Universal και η Microsoft.
Το εργαστήριο Deepmind
Εχοντας πάντα «τρέλα» για την Τεχνητή Νοηµοσύνη, οι 60 υπάλληλοί του ασχολούνται και µε τίτλους προσοµοίωσης Τεχνητής Νοηµοσύνης σε πραγµατικές συνθήκες. ∆ύο εξ αυτών, τα παιχνίδια «Republic: The Revolution» και «Evil Genius» , ήταν υποψήφια για βραβεία BAFTA. Πλέον, η αξία της εταιρείας του αγγίζει τα 13,5 εκατ. δολάρια. Κάνοντας το διδακτορικό του στο University College London, στη γνωστική νευροεπιστήµη, ασχολήθηκε µε τον ανθρώπινο εγκέφαλο, αναζητώντας έναν συνδυασµό του µε τους αλγορίθµους και την Τεχνητή Νοηµοσύνη.Η εν λόγω µελέτη τού απέφερε υποτροφία το 2009 σε µεταδιδακτορικό επίπεδο, ενώ το 2010 ίδρυσε το εργαστήριο DeepMind, µε σκοπό την επίλυση του «θέµατος της νοηµοσύνης» και την αξιοποίηση της γνώσης για να κάνει τον κόσµο «ένα καλύτερο µέρος». Το εργαστήριο εξαγοράστηκε προ 9ετίας από την Google και ο ίδιος βρέθηκε επικεφαλής της Google DeepMind, µε σκοπό τη δηµιουργία της τέλειας AGI (Τεχνητής Γενικής Νοηµοσύνης), που θα µπορεί να επιφορτιστεί µε κάθε είδους ανθρώπινη εργασία.
Εξίσου µεγάλη στιγµή ήταν όταν ο ίδιος έβαλε ως σκοπό τη δηµιουργία προγράµµατος για να κερδίσει στο κινεζικό επιτραπέζιο, ηλικίας 3.000 ετών, «Go», τον καλύτερο ανθρώπινο παίκτη του, µέσω της ανάπτυξης προγραµµάτων µε αυθόρµητη αντί για προγραµµατισµένη σκέψη και παραγωγή αλγορίθµων µίµησης της ανθρώπινης ικανότητας. Το πρόγραµµα αφοµοίωσε 30 εκατ. κινήσεις από επαγγελµατίες παίκτες, πριν αντιµετωπίσει τον καλύτερο, νικώντας τον δύο φορές!
Aγάπη για την Ελλάδα
Ο Χασάµπης µπορεί να µιλάει ελάχιστα ελληνικά, αλλά είναι σίγουρο ότι γνωρίζει εις βάθος την ελληνική παράδοση, κουλτούρα και, φυσικά, Ιστορία. Σε κάθε ευκαιρία έχει εκφράσει την αγάπη για τις ρίζες του, επισηµαίνοντας πως «φέρω µέσα µου τον ελληνικό τρόπο σκέψης και θεωρώ τη συνεισφορά της Ελλάδας στον δυτικό πολιτισµό, από τους αρχαίους χρόνους, ως ένα βαθύτατο κοµµάτι της προσωπικότητάς µου». Μάλιστα, πριν από έναν χρόνο είχε πραγµατοποιήσει τηλεδιάσκεψη µε τον Κ. Μητσοτάκη για την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοηµοσύνης στην Ελλάδα, τους κινδύνους, αλλά και τα οφέλη της.Μπορεί να θεωρείται ως «στρατηγός» της Α.Ι., τονίζει όµως σε κάθε του τοποθέτηση πως η ανάπτυξή της θα πρέπει να γίνει προσεκτικά.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 12/10