Σύμφωνα με μία νέα έρευνα που έγινε σε χιμπατζήδες η απόδοση τους κατά τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών φαίνεται πως επηρεαζόταν από τον αριθμό των ατόμων που τους παρακολουθούσαν. 

Αναλυτικότερα, Ιάπωνες ερευνητές διεξήγαγαν δοκιμές για να δουν αν και άλλα πρωτεύοντα θηλαστικά πέρα από τον άνθρωπο βιώνουν το «φαινόμενο του ακροατηρίου», το οποίο αποτελεί ένα είδος κοινωνικής διευκόλυνσης και συγκεκριμένα στην περίπτωση αυτή βελτιώνεται η απόδοση κάποιου όταν βρίσκεται μπροστά σε κοινό. Κάτι το οποίο ενδέχεται να επηρεάσει την απόδοσή του, μερικές φορές ακόμη και υποσυνείδητα.

Συγκεκριμένα, στην εν λόγω μελέτη, που δημοσιεύεται στο περιοδικό iScience, ένα παρόμοιο «φαινόμενο του ακροατηρίου» φαίνεται να επηρεάζει και τους χιμπατζήδες που εκτελούν εργασίες σε υπολογιστές σε εργαστηριακά πειράματα, υποστηρίζουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κιότο στην Ιαπωνία.

Οι επιδόσεις των χιμπατζήδων σύμφωνα με την έρευνα 


Αφού ανέλυσαν χιλιάδες συνεδρίες σε διάστημα έξι ετών, κατά τις οποίες χιμπατζήδες ολοκλήρωσαν μια εργασία που βασιζόταν σε αριθμούς σε οθόνη αφής, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα πρωτεύοντα φάνηκε να αποδίδουν καλύτερα στις πιο δύσκολες εργασίες, καθώς αυξανόταν ο αριθμός των ανθρώπων που τους παρακολουθούσαν. Ωστόσο,  για την πιο εύκολη εργασία, διαπίστωσαν ότι οι χιμπατζήδες είχαν χειρότερες επιδόσεις όταν τους παρακολουθούσαν περισσότεροι ερευνητές. Ο μηχανισμός πίσω από αυτά τα αποτελέσματα παραμένει ένα μυστήριο, ακόμη και στους ανθρώπους.




Η συν-συγγραφέας της μελέτης Christen Lin δήλωσε πως «ήταν εκπληκτικό να διαπιστώσουμε ότι οι χιμπατζήδες επηρεάζονται στην απόδοσή τους από τα μέλη του κοινού, και μάλιστα από ανθρώπινα μέλη του κοινού!» και πρόσθεσε πως «δεν θα περίμενε κανείς ότι ένας χιμπατζής θα νοιαζόταν ιδιαίτερα αν ένα άλλο είδος τον παρακολουθεί να εκτελεί μια εργασία, αλλά το γεγονός ότι φαίνεται να επηρεάζεται από το ανθρώπινο κοινό – ακόμη και ανάλογα με τη δυσκολία της εργασίας – υποδηλώνει ότι η σχέση αυτή είναι πιο πολύπλοκη από ό,τι αρχικά περιμέναμε».

Ο έτερος συγγραφέας της μελέτης Shinya Yamamoto τόνισε πως τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η επίδραση του ακροατηρίου στην απόδοση «μπορεί να μην είναι τόσο περιορισμένη στο είδος μας».

Παράλληλα, οι ερευνητές ζητούν περαιτέρω μελέτες σε πιθήκους για να κατανοήσουν καλύτερα πώς εξελίχθηκε το «φαινόμενο του ακροατηρίου» και γιατί αναπτύχθηκε εξαρχής.