Αντώνης Λυμπέρης: Η άνοδος και η πτώση ενός ιλουστρασιόν έκδοτη (Εικόνες)
Το "Ηello!", το "Οk!" και στη μέση η ωραία Ελένη
Ο θάνατος του Αντώνη Λυμπέρη κλείνει μια ολόκληρη εποχή στον χώρο των lifestyle εκδόσεων, με περιοδικά που άφησαν το στίγμα τους
Αντώνης Λυμπέρης: Γεννημένος για να γίνει εκδότης
Λέγεται Αντώνης Λυµπέρης, έχει σπουδάσει φωτογραφία και σκηνοθεσία στη Γερµανία, όµως, όπως θα δείξει η µεγάλη διαδροµή του, ήταν τελικά γεννηµένος για να γίνει εκδότης.
Ο θάνατός του σε ηλικία 71 ετών κλείνει έναν µεγάλο κύκλο, αυτόν που «ξεβλάχεψε» σε µεγάλο βαθµό τους Έλληνες µε τις ιλουστρασιόν lifestyle εκδόσεις, που ήταν επικεντρωµένες στο ευ ζην. Αυτές που του χάρισαν µια glam ζωή, µια εξαιρετική σύζυγο και τρία παιδιά, που τον αποχαιρέτησαν µαζί µε φίλους και συγγενείς την περασµένη Τετάρτη στο A’ Νεκροταφείο Αθηνών, όπου τελέστηκε η νεκρώσιµη ακολουθία, και µετά στο ΚΑΝ Ριτσώνας για τη διαδικασία αποτέφρωσης. Πίσω του άφησε την ιστορία ενός αυτοδηµιούργητου εκδότη, που ξεκίνησε από τρεις τίτλους και έφτασε τους πενήντα, στήνοντας µια πολύ µεγάλη εκδοτική αυτοκρατορία, που πριν από δώδεκα χρόνια, εν µέσω της κρίσης, κατέρρευσε µε τον ανάλογο θόρυβο.
Ήταν Φεβρουάριος του 2012 όταν ήρθε το τέλος των Εκδόσεων Λυµπέρη, εννέα µήνες µετά το λουκέτο της IMAKO του Πέτρου Κωστόπουλου. Του ανθρώπου που ήταν πάντα το αντίπαλον δέος για τον Λυµπέρη, ίσως επειδή αυτός πρωτοστάτησε στο «ξεβλάχεµα» των Ελλήνων µε το «Κλικ», που κατά γενική οµολογία άλλαξε για πάντα τον περιοδικό Τύπο στη χώρα µας. Οι αστικοί µύθοι για την κόντρα τους, οι ιστορίες για ένα χειροποίητο ζευγάρι παπούτσια Berluti που διεκδίκησαν αµφότεροι να αγοράσουν και το επεισόδιο µε τις συζύγους τους στη Μύκονο ήταν απλώς το κερασάκι στην τούρτα της ανθρώπινης µαταιοδοξίας, µε την οποία είχαν µπολιαστεί την εποχή της παντοδυναµίας τους.
Ο μπάτλερ και η λούπα
Είχαν περάσει 25 χρόνια από εκείνη την καλοκαιρινή ηµέρα που ο Αντώνης Λυµπέρης πάρκαρε το λευκό Ντεσεβό στην Πλατεία Βικτωρίας, για να ανέβει στο µικρό του γραφείο. Ηταν πάλι καλοκαίρι όταν γνωστός άνκορµαν της τηλεόρασης, που είχε ραντεβού µαζί του, τον ανέµενε στα υπερπολυτελή καινούργια γραφεία των εκδόσεών του, στο Κορωπί.
Σε αυτά ο πετυχηµένος πλέον εκδότης διέθετε και προσωπικό ασανσέρ, το οποίο λειτουργούσε µόνο µε το κλειδί που είχε ο ίδιος ή τον προσωπικό κωδικό που του είχε περάσει και γνώριζε µόνο η σύζυγός του. Όταν η γραµµατέας του Λυµπέρη οδήγησε τον δηµοσιογράφο στο γραφείο του εκδότη, αυτός κάθισε για λίγο µόνος και περιεργάστηκε τα έργα Τέχνης και τα εντυπωσιακά έπιπλα. Ξαφνικά η πόρτα άνοιξε και έκπληκτος αντίκρισε έναν µπάτλερ µε λευκό σακάκι, λευκά γάντια, παπιγιόν και µαύρο παντελόνι να εισέρχεται στο γραφείο και να τον ρωτάει στον πληθυντικό αν θέλει να πιει κάτι.
Εκτός από τον µπάτλερ, υπήρχε και µια Φιλιππινέζα, που µαγείρευε για το ζεύγος - η παρουσία τους ήταν απτό δείγµα της φιλοσοφίας που «απέπνεε» ο πανίσχυρος τότε εκδότης, ο οποίος απολάµβανε το φαγητό του σε σερβίτσιο Hermès. Καµία σχέση δηλαδή µε τα νιάτα του, όταν ήταν ένας νεαρός, γοητευτικός άνδρας, παθιασµένος µε το σερφ, τόσο που έγραψε µέχρι και βιβλίο, ώσπου ένας Γερµανός εκδότης τον προέτρεψε να εκδώσει ένα περιοδικό αποκλειστικά για το σπορ που λάτρευε. Αυτό το έντυπο ήταν η αρχή για να στήσει ο Λυµπέρης σταδιακά τα επόµενα χρόνια έναν τεράστιο εκδοτικό όµιλο, την εποχή που στην Ελλάδα το lifestyle άρχισε να γίνεται τρόπος ζωής και τα παπούτσια της Prada µε τη χαρακτηριστική κόκκινη ρίγα το απόλυτο must.Ο τεράστιος εκδοτικός όµιλος
Το «Status», το «7 µέρες TV», το «Hello», το «Men’s Health», το «Life & Style», που ήταν προσωπικό στοίχηµα της γυναίκας του, και το «Confidential Mykonos» είναι κάποια µόνο από τα έντυπα που εξέδωσε, ενώ είχε και ραδιοφωνικούς σταθµούς. Η συµφωνία µε την Condé Nast για την ελληνική έκδοση της «Vogue» εκτόξευσε ακόµα πιο πολύ το status ενός ανθρώπου που πάντα δούλευε πολύ. Ηθελε να ελέγχει και, κυρίως, να βλέπει τα πάντα, εξέταζε µε µια µαύρη λούπα όλες τις φωτογραφίες και τις περασιές σε περιοδικά όπως το «Hello» και είχε τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, ενώ ήταν λάτρης του τέλειου. Όταν µια µέρα εντόπισε κάτι σε ένα περιοδικό που δεν του άρεσε -ένα λαθάκι που µπορεί να αφορούσε µια άνω τελείακαι εισέπραξε την απάντηση από διευθυντικό στέλεχος του οµίλου «∆εν πειράζει, κύριε Λυµπέρη, ποιος θα το καταλάβει...», απάντησε: «Πειράζει. Αφού το είδα εγώ, θα το δουν κι άλλοι». Αυτοί οι άλλοι είδαν εκείνο το καλοκαίρι του 2006 τον Αντώνη Λυµπέρη να καταφτάνει σε κοινωνικό event µε µια Porsche Cayenne turbo, το αυτοκίνητο που ήταν η επιτοµή του status symbol στην Ελλάδα εκείνη την περίοδο. Ο εκδότης ζούσε το success story του κινούµενος µεταξύ Αθήνας, Μυκόνου και Κυανής Ακτής, ενώ τον χειµώνα ταξίδευε συχνά στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη µαζί µε τη σύζυγό του.
Τότε δεν πίστευε ότι θα ερχόταν η στιγµή που το οικοδόµηµά του θα βίωνε τις συνέπειες της επερχόµενης οικονοµικής κρίσης, ακολουθούµενο από µια πτώση που θα ήταν αρκούντως θορυβώδης.
Η αιώνια κόντρα με τον Κωστόπουλο
Θα ήταν γύρω στο 2007 όταν στη δηµοσιογραφική πιάτσα κυκλοφόρησε η ιστορία που παραπέµπει περισσότερο σε αστικό µύθο για έναν καυγά Κωστόπουλου - Λυµπέρη, η οποία αφορούσε ένα χειροποίητο ζευγάρι παπούτσια της διάσηµης ιταλικής φίρµας Berluti! Κατ’ αρχάς και µόνο το γεγονός ότι ο Πέτρος φορούσε µεγαλύτερο νούµερο από τον Αντώνη ακυρώνει την κόντρα για τα Berluti, αλλά, όπως είχε πει ένας παλιός αρχισυντάκτης µεγάλης ξένης εφηµερίδας ή κατ’ άλλους ο Μαρκ Τουέιν, «Ποτέ µην αφήνεις την αλήθεια να χαλάσει µια ωραία ιστορία».
Τα Berluti συζητιούνταν για εβδοµάδες, όπως και το ότι ο Αντώνης Λυµπέρης έγινε έξαλλος όταν πληροφορήθηκε πως ο Κωστόπουλος παρέλαβε πρώτος την Cayenne turbo που αµφότεροι είχαν παραγγείλει στην ελληνική αντιπροσωπεία. Τόσο έξαλλος ώστε ακύρωσε τη δική του, αν και αργότερα την αγόρασε και αυτός, απτό δείγµα και αυτό της κόντρας που είχαν οι δύο άνδρες και πανίσχυροι τότε εκδότες, οι οποίοι κυνηγούσαν τα ίδια λαµπερά πρόσωπα για τα περιοδικά τους.
Το πιο σοβαρό ίσως επεισόδιο εκτυλίχθηκε ένα καλοκαίρι στη Μύκονο, όταν η Τζένη Μπαλατσινού ήταν έγκυος στον Μάξιµο και τα δύο ζευγάρια βρέθηκαν κατά λάθος στο «Nobu». Οπως λέχθηκε και γράφτηκε κατά κόρον, µια ατάκα που φέρεται να ξεστόµισε η Ελενα Μακρή-Λυµπέρη άναψε τη σπίθα στην ούτως ή άλλως πιο «εύφλεκτη» Τζένη, η οποία την έλουσε µε ένα ποτήρι νερό!
Οσοι βίωναν αυτές τις καρµικές πλέον εποχές είχαν κατανοήσει ότι εκείνα τα χρόνια τα περιοδικά στην Ελλάδα ανήκαν στον Κωστόπουλο ή στον Λυµπέρη και πως ανάµεσα στους δύο οµίλους υπήρχε αβυσσαλέο χάσµα σε ό,τι είχε να κάνει µε την αισθητική, τα κείµενα και τις απόψεις.
Είναι αλήθεια επίσης ότι σε κοσµικά και κοινωνικά καλέσµατα, όταν οι εργαζόµενοι των Εκδόσεων Λυµπέρη έπεφταν πάνω σε συναδέλφους τους από την ΙΜΑΚΟ, απέστρεφαν το βλέµµα ή έκαναν επιτόπου µεταβολή, κάτι που ίσχυε και για το αντίπαλο στρατόπεδο.
Ο χωρισμός Μενεγάκη-Λάτσιου, τα αντίπαλα έντυπα, τα πάρτι και η εφήμερη νίκη του "Mr Status"
Ο σαφώς πιο εξωστρεφής Πέτρος Κωστόπουλος και ο Αντώνης Λυμπέρης, που, εν αντιθέσει, ήταν πιο απόμακρος και σαφώς πιο «κλειστός» ως χαρακτήρας, δεν απέκτησαν ποτέ αυτό που εννοείται ως τυπικά καλές σχέσεις. Το «Status», που ήταν το ανδρικό περιοδικό του δεύτερου, προσπαθούσε να συναγωνιστεί το «Esquire» του Πέτρου, ενώ το «Hello!» κονταροχτυπιόταν με το «OK!» για τα αποκλειστικά θέματα και τα παπαράτσι φωτορεπορτάζ. Η συγκεκριμένη κόντρα των δύο εβδομαδιαίων εντύπων αναδείχθηκε σε όλο της το μεγαλείο όταν προέκυψε το «διαζύγιο της δεκαετίας», όπως χαρακτηρίστηκε, ανάμεσα στην Ελένη Μενεγάκη και τον Γιάννη Λάτσιο. Παρότι ο χωρισμός του ζευγαριού υφίστατο από το καλοκαίρι, η Μενεγάκη ζήτησε από τον Λάτσιο να ξεκινήσει την τηλεοπτική της σεζόν πρώτα. Ετσι, η είδηση έγινε γνωστή στο πανελλήνιο στις 29 Ιανουαρίου του 2010, με την περίφημη ανακοίνωση, που φέρεται να έγραψε ο Πέτρος Κωστόπουλος. Τους επόμενους μήνες οι Εκδόσεις Λυμπέρη «παίζουν» με τη Μενεγάκη, ενώ η IMAKO στηρίζει τον Γιάννη Λάτσιο, ο οποίος είναι και κολλητός του Κωστόπουλου.
Τα περιοδικά του Αντώνη Λυμπέρη φιλοξενούν θέματα της Μενεγάκη χωρίς καμία αναφορά στο διαζύγιό της, ενώ η IMAKO «παίζει» στο «OK!» τις πρώτες αποκλειστικές φωτογραφίες του νέου συντρόφου της, Ματέο, με την τηλεπαρουσιάστρια σε τρυφερά ενσταντανέ. Οπως έλεγε χαρακτηριστικά έτερος εκδότης της χρυσής εποχής των lifestyle εντύπων, η περίπτωση Λυμπέρη - Κωστόπουλου ήταν μοναδική, αφού υπήρχε διαμάχη ακόμα και στα πάρτι που διοργάνωναν.
Ο Κωστόπουλος ήταν αυτός που με το «ΚΛΙΚ» έφερε την επανάσταση στα περιοδικά και ο Λυμπέρης αυτός που ανοίχτηκε ακόμα πιο πολύ, θέλοντας να τον ξεπεράσει, με αποτέλεσμα οι δύο άνδρες να διατηρούν παγερά αδιάφορες σχέσεις. Λένε ότι την ημέρα που ανακοινώθηκε το τέλος εποχής της IMAKO, τον Φεβρουάριο του 2012, ο Αντώνης Λυμπέρης ένιωσε νικητής, αφού ο δικός του όμιλος άντεχε ακόμη, παρότι είχε λάβει ήδη τα απαισιόδοξα μηνύματα. Εννέα μήνες μετά, στις 6 Νοεμβρίου του 2012, ο άνθρωπος που έστησε μια εκδοτική αυτοκρατορία με πάνω από 50 τίτλους ανακοίνωνε στους εργαζομένους την αναστολή της λειτουργίας του ομίλου. Εκτυλίχθηκαν δύσκολες στιγμές, με τους ανθρώπους να μαζεύουν τα προσωπικά τους αντικείμενα από τα γραφεία τους, ό,τι είχε γίνει και στην IMAKO, ευρισκόμενοι στο ίδιο έργο θεατές.
Η αποκαθήλωση και το... μίνιο
Από εκείνη την ημέρα ο Αντώνης Λυμπέρης δεν θα ήταν ποτέ πια ο ίδιος άνθρωπος, παρότι στα χρόνια που ακολούθησαν εξακολούθησε να δουλεύει, χωρίς να εμφανίζεται στο προσκήνιο.
Τα χρέη που συσσωρεύτηκαν και οι απαιτήσεις των εργαζομένων που έμειναν απέξω στο νέο ξεκίνημα που επιχειρήθηκε σε συνεργασία με τον Θεοχάρη Φιλιππόπουλο μόνο καλό δεν έκαναν στον άλλοτε ισχυρό εκδότη, που διέμενε σε μια εντυπωσιακή βίλα.
Η σκηνή που ακολουθεί θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει μέσα στο βιβλίο του Τομ Γουλφ «Η απατηλή λάμψη της ματαιοδοξίας», αν και έλαβε χώρα πριν από πολλά χρόνια, στην εντυπωσιακή κατοικία της οικογένειας Λυμπέρη στο Κεφαλάρι. Βασικοί πρωταγωνιστές, ο τότε πανίσχυρος εκδότης στον χώρο του lifestyle, ο στενός συνεργάτης του σε ένα από τα περιοδικά-ναυαρχίδες του εκδοτικού του ομίλου και ένας εργάτης... Οι δύο άνδρες συνεργάζονταν στενά εκείνη την ημέρα, όταν ξαφνικά ο Αντώνης Λυμπέρης αρχίζει να τρέχει προς τον κήπο της εντυπωσιακής βίλας του με την πισίνα των 360 τετραγωνικών μέτρων. Ο συνεργάτης του εκδότη τον βλέπει έκπληκτος να χειρονομεί και να βγάζει κραυγές κοιτώντας ένα έργο του διάσημου γλύπτη Τάκη, το οποίο ο εκδότης με τα ασημένια μαλλιά είχε ζητήσει να καθαριστεί. Σε δευτερόλεπτα καταφτάνει ένας δύσμοιρος εργάτης που ακούει χοντρή κατσάδα, αφού, νομίζοντας ότι το έργο είχε σκουριάσει, το «πέρασε» ένα χέρι μίνιο!
Το στέλεχος του Αντώνη Λυμπέρη στα περιοδικά του δεν ήξερε αν έπρεπε να γελάσει ή να κλάψει με αυτό που βίωνε τη δεδομένη στιγμή με το έργο του Τάκη στον κήπο του εκδότη. Ενός εκδότη που λάτρεψε την ωραία ζωή, τα surmesure κοστούμια από τη Savile Row και τα καλοκαίρια την αγαπημένη του Μύκονο, εκεί όπου διατηρούσε μια βίλα, η οποία πέρασε τελικά στα χέρια του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου. Το τελευταίο διάστημα της ζωής του ο Αντώνης Λυμπέρης είχε προσβληθεί από καρκίνο, τον οποίο πάλεψε γενναία και αθόρυβα, χάνοντας όμως τη μάχη, σε ιδιωτικό θεραπευτήριο. όπου νοσηλευόταν τις τελευταίες ημέρες.
Το αντίπαλο δέος του, ο Πέτρος Κωστόπουλος, τον αποχαιρέτησε με ένα story στο Instagram, όπου φιγουράριζε μια φωτογραφία του Λυμπέρη να χαμογελάει και τις λέξεις «Γεια σου, Αντώνη, και καλό ταξίδι». Η σύζυγός του, Ελενα Μακρή-Λυμπέρη, είπε το δικό της «αντίο» με πολύ τρυφερά λόγια τον άνδρα της ζωής της, με τον οποίο απέκτησαν τρία παιδιά, την Ιόλη, τον Αλέξανδρο και τη Φιλίππα -υπάρχει άλλος ένας γιος, από τον πρώτο γάμο του-, γράφοντας μεταξύ άλλων: «Zήσαμε δύο κινηματογραφικές ζωές σε μία, πολλές φορές με τεράστιες επιτυχίες, προσφορά, δημιουργία, ύψιστες χαρές, βαθιές λύπες, αποτυχίες, ξεριζωμούς, κυριολεκτικούς και μεταφορικούς. Όλα αυτά μαζί, χέρι-χέρι ενωμένοι, αγαπημένοι, ερωτευμένοι, μέχρι τέλους δεμένοι, όχι με δεσμά, αλλά με μια σπάνια αγάπη που ευχόμασταν να βρουν στον δρόμο τους και τα παιδιά μας. Πέτα ψηλά, αγάπη μου, στις αγαπημένες σου θάλασσες του Αιγαίου, αρμένισε επιτέλους ειρηνικά χωρίς προβλήματα και τοξικότητες, που σε σκότωσαν. Ελευθερώσου! Εγώ και τα παιδιά μας αισθανόμαστε σαν να μην πέταξες ποτέ εκτός. Είσαι πάντα το σημείο της ύπαρξής μας, το στήριγμά μας, η καλημέρα και η καληνύχτα μας. Καλή αντάμωση στις θάλασσές μας, γενναίε μου άντρα και μαχητή της ζωής».
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά