Οταν στις 6 Ιανουαρίου 2021 υποστηρικτές του Ντόναλντ Τραμπ εισέβαλαν στο Καπιτώλιο, το Facebook και το Twitter έσπευσαν να τους κατακρίνουν και να αναστείλουν τη λειτουργία των λογαριασμών του απερχόμενου τότε προέδρου. Οι εταιρείες τεχνολογίας κατηγορήθηκαν για λογοκρισία και μεροληπτική στάση υπέρ των Δημοκρατικών. Χιλιάδες υποστηρικτές του Τραμπ αποχώρησαν από τις μεγάλες πλατφόρμες και αναζήτησαν αλλού ψηφιακή στέγη.

Ο ίδιος ο Ντόναλντ Τραμπ δημιούργησε το δικό του μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το Truth Social. Τον επόμενο χρόνο ο Έλον Μασκ αγόρασε το Twitter και το μετονόμασε σε «Χ». Πρώτη του απόφαση ήταν να ενεργοποιήσει και πάλι τον λογαριασμό του Ντόναλντ Τραμπ. Τη διετία που ακολούθησε, ο ίδιος και το Χ βρέθηκαν όλο και πιο κοντά στους Ρεπουμπλικανούς.

Την ίδια περίοδο τα μέσα της Meta (Facebook, Instagram και Threads) επιδίωξαν να περιορίσουν τις πολιτικές συζητήσεις στις πλατφόρμες τους. Οι φετινές προεδρικές εκλογές αποκάλυψαν την πλήρη ανατροπή των συσχετισμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Λίγες ώρες προτού ολοκληρωθεί η ψηφοφορία, ο Τραμπ κάλεσε τους οπαδούς του να υπομείνουν τις ουρές έξω από τα εκλογικά κέντρα για να ψηφίσουν. Η ανάρτηση είχε 160.000 likes και 15.000 κοινοποιήσεις. Η πιο δημοφιλής ανάρτηση της Κάμαλα Χάρις την ίδια ημέρα είχε 18.000 likes και 1.500 κοινοποιήσεις.

Στο Instagram ανάρτηση με τη φωτογραφία του Τραμπ και το σύνθημα «Make America Great Again» είχε 2,1 εκατομμύρια likes. Η πιο πετυχημένη ανάρτηση της Χάρις είχε 569.000 likes. Στο Χ η δημοφιλέστερη ανάρτηση του Τραμπ είχε 1 εκατομμύριο likes ενώ της Χάρις 318.000. Ο Τραμπ κατάφερε να κυριαρχήσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε μια περίοδο που αυτά αποκτούν όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην ενημέρωση. Κάθε μήνα τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης χάνουν επιρροή προς όφελος των κοινωνικών μέσω και των influencers.

Ο Τζο Ρόγκαν αποδείχθηκε πολύ σηµαντικότερος σύµµαχος από το κανάλι Fox. Σύµφωνα µε έρευνα του Pew Research Centre, σε Facebook, Instagram, X και YouTube υπερτερούν οι υποστηρικτές των Ρεπουµπλικανών, µε τη µεγαλύτερη διαφορά να εντοπίζεται στο Facebook. Μόνο Μέσο µε περισσότερους influencers υποστηρικτές των ∆ηµοκρατικών είναι το TikTok.

Τάσεις

Οι ειδήσεις δηµοσιεύονται αρχικά στα παραδοσιακά Μέσα, τα οποία όµως επισκέπτονται όλο και λιγότεροι. Όλο και περισσότεροι ενηµερώνονται όχι από επαγγελµατίες δηµοσιογράφους αλλά από celebrities και influencers, που κάνουν podcasts στο Χ, στο YouTube και στο TikTok. Ακόµα περισσότεροι δεν ενηµερώνονται καν απευθείας αλλά εµµέσως: σύµφωνα µε έρευνα του The Civic Health and Institutions Project, το 74% δηλώνει ότι δεν επισκέπτεται ειδησεογραφικά δίκτυα και το 30% ενηµερώνεται αποκλειστικά από φίλους και οικογένεια. Οι συµπεριφορές διαφέρουν ανάλογα µε το επίπεδο µόρφωσης, την ηλικία και την εισοδηµατική κατηγορία.

Στις νεότερες γενιές η διείσδυση των παραδοσιακών µέσων ενηµέρωσης είναι ισχνή. Τo 37% των νέων ηλικίας 18-29 ετών δηλώνει ότι ενηµερώνεται από influencers στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης, έναντι του 21% στο σύνολο του πληθυσµού και µόλις 7% στους άνω των 65 ετών. Το αποτέλεσµα των προεδρικών εκλογών κινητοποίησε πάντως πολλούς ψηφοφόρους των ∆ηµοκρατικών που στράφηκαν σε αριστερόστροφους ιστότοπους. Το Slate και ο Guardian είδαν κατακόρυφη αύξηση στις συνδροµές τους.

Έντονο είναι το χάσµα και στις εφαρµογές εύρεσης συντρόφου. Το The Right Stuff είναι ξεκάθαρα δεξιόστροφο και έχει 3,4 εκατοµµύρια ακόλουθους στο TikTok. Το Lefty ιδρύθηκε πρόσφατα, είναι αριστερόστροφο και τις δύο εβδοµάδες µετά τις εκλογές είδε τους χρήστες του να αυξάνονται κατά 453%. Εκατοµµύρια εγκατέλειψαν το Χ, αναζητώντας πλατφόρµα πιο κοντά στις δικές τους ιδέες, µε µεγάλο κερδισµένο το Bluesky.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή