Πίσω από τις κλειστές πόρτες μιας μικρής κουζίνας ξεκίνησε η πιο γλυκιά επανάσταση, η επανάσταση της σοκολάτας. Η αστείρευτη όρεξη και η αναζήτηση μιας γυναίκας για τη δημιουργία ενός προϊόντος που θα «εκπαραθύρωνε» οτιδήποτε το τετριμμένο έδωσαν σάρκα και οστά σε μια καινοτόμα ιδέα, που τελικά καθιερώθηκε ως τάση στην παγκόσμια γαστρονομία. Κάπως έτσι, η σοκολάτα του Ντουμπάι έγινε μόδα διεθνώς, μέχρι που απασχόλησε τα πιο γνωστά επιχειρηματικά δίκτυα ενημέρωσης λόγω των αστρονομικών ποσοστών πωλήσεων και της απήχησής της σε όλο τον κόσμο.

Οι ουρές που σχηματίζονται για την αγορά μιας σοκολάτας Ντουμπάι θυμίζουν τη φρενίτιδα που επικρατεί κατά τις πρώτες ημέρες κυκλοφορίας των κινητών iPhone. Ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, η σοκολάτα έχει κερδίσει τους περισσότερους ουρανίσκους, με τη νέα αυτή γαστρονομική τάση να προκαλεί το ενδιαφέρον των διεθνών ΜΜΕ.

Ελαφρώς πιο φαρδιά από την κανονική, η σοκολάτα είναι και πιο πλούσια στο εσωτερικό της. Συνδυάζει τα χαρακτηριστικά μιας υψηλής ποιότητας σοκολάτας με την απαράμιλλη αίσθηση τραγανότητας που προσφέρει το κανταΐφι. Το γλυκό περιέχει σοκολάτα γάλακτος, γέμιση από κανταΐφι, πάστα φιστικιού Αιγίνης, ταχίνι και κιουνεφέ, επιδόρπιο της Μέσης Ανατολής.

Το εξωτερικό της μπάρας παρουσιάζει, δε, σημάδια πιτσιλίσματος. Η αρχική ιδέα για την παρασκευή του συγκεκριμένου γλυκού ξεκίνησε από το κατάστημα του Ντουμπάι «Fix Dessert Chocolatier», που έχει δώσει στη σοκολάτα και το... πικάντικο όνομα «Can’t Get Knafeh of It», καθώς ήταν διαθέσιμο μόνο για τους κατοίκους στο Ντουμπάι.

sokolata_ntoumpai_2

Οι λιγούρες μιας εγκυμοσύνης

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται ποιος βρίσκεται πίσω από τη γαστρονομική αυτή «επανάσταση». Αραγε, ποιας εθνικότητας επιχειρηματίας εμπνεύστηκε την ιδέα, πώς την προώθησε και από τι πυροδοτήθηκε η δημιουργία; «Ηταν ένα όνειρο που είχα να δημιουργήσω αυτές τις σοκολάτες. Ως κάτοικος του Ντουμπάι, περιτριγυρισμένη από ένα μείγμα πολιτισμών, ήθελα να φτιάξω κάτι με το οποίο οι άνθρωποι από όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να συνδεθούν, κάτι που θα μπορούσε να φέρει πίσω ιδιαίτερες αναμνήσεις», εξηγεί η 38χρονη Σάρα Χαμούντα, η γυναίκα που εισήγαγε τη νέα αυτή γεύση. Εχοντας λάβει διαφόρων ειδών ερεθίσματα και παντρεύοντας το ανατολίτικο με το δυτικό στοιχείο, θέλησε να δείξει πόσο αρμονικά μπορούν να συνυπάρξουν πολιτισμοί ακόμα και στη ζαχαροπλαστική.

Η επιχειρηματική αναγέννηση ξεκίνησε το 2021 για την 38χρονη, βρετανικής και αιγυπτιακής καταγωγής, Σάρα, που τα τελευταία εννέα χρόνια μένει στο Ντουμπάι. Μάλιστα, ούτε η ίδια μπορούσε ποτέ να φανταστεί πώς μια ιδέα που βρισκόταν σε ένα πρώιμο στάδιο, πώς μια ενασχόληση που είχε τη μορφή παράλληλης δραστηριότητας εξελίχθηκε σε ευφυή επιχειρηματική ιδέα, που έμελλε να γίνει τάση, ξεπερνώντας και τις ελβετικές καινοτομίες στη ζαχαροπλαστική. Ολα ξεκίνησαν την περίοδο της εγκυμοσύνης της Σάρα Χαμούντα, όταν ο ουρανίσκος της αναζητούσε μια πρωτότυπη γεύση που μια παραδοσιακή σοκολάτα δεν μπορούσε να προσφέρει.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε μία εμπειρία»

Οπως είχε πει πριν από λίγο καιρό, μιλώντας στο CNN, η Σάρα Χαμούντα, η παραγωγή της σοκολάτας κρύβει μια ολόκληρη ιστορία. Το στοίχημα για εκείνη και την ομάδα της είναι να δημιουργήσει μια εμπειρία, ένα ταξίδι στη γαστρονομία και τους πολιτισμούς, όχι μόνο να προσφέρει μια ιδιαίτερη αίσθηση κατά τη βρώση. «Αφιερώνουμε πολύ χρόνο και προσπάθεια να βάζουμε πολλή αγάπη στις μπάρες μας», εξηγεί ειδικότερα η ιδρύτρια της εταιρείας παραγωγής της σοκολάτας του Ντουμπάι, Fix.

sokolata_ntoumpai_3

Στην ερώτηση εάν πίστευε πως η ιδέα της θα κοσμούσε πρωτοσέλιδα μέσων ενημέρωσης ανά τον κόσμο, απαντά: «Για να είμαι ειλικρινής, σε καμία περίπτωση δεν πίστευα ότι αυτό θα γινόταν παγκόσμιο». Εχει φτάσει, δε, στο σημείο να λαμβάνει μηνύματα σε βίντεο από χρήστες του Διαδικτύου σε όλο τον κόσμο, από τον Καναδά μέχρι την Αργεντινή και τη Ρουμανία. «Είναι τρελό αυτό που συμβαίνει», σημειώνει χαρακτηριστικά, αδυνατώντας να πιστέψει όσα εκτυλίχθηκαν από τη στιγμή που συνέλαβε την ιδέα μέχρι την ώρα της επιχειρηματικής καταξίωσης. «Για μένα είναι πολύ σημαντικό να διατηρούμε την ποιότητα και τα συστατικά των προϊόντων μας», προσθέτει η 38χρονη επιχειρηματίας, που χαρακτηρίζει σουρεαλιστικό αυτό που συμβαίνει.


Η εκτόξευση στις πωλήσεις

Η ιστορία της γυναίκας που δημιούργησε με όρεξη μια πλούσια σε συστατικά σοκολάτα, η οποία έγινε τελικά τάση και παγκόσμιο φαινόμενο περίπου τρία χρόνια αφότου ξεκίνησε την παρασκευή της, έχει ρομαντικό χαρακτήρα. Η Χαμούντα και ο σύζυγός της είδαν την ιδέα να καρποφορεί χάρη σε ένα βίντεο στη δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης ΤikΤοk. Τον περασμένο Φεβρουάριο, ειδικότερα, ένα βίντεο δημιούργησε τέτοια φρενίτιδα στο κοινό, που η σοκολάτα έγινε παγκόσμια μόδα.

Από εκεί δηλαδή που η Χαμούντα με τον σύζυγό της λειτουργούσαν στο σπίτι τους, με μια ομάδα 10 ατόμων και σε μια νοικιασμένη κουζίνα, άνοιξαν τη δική τους επιχείρηση, τη Fix Dessert Chocolatier, και στη συνέχεια εταιρείες παραγωγής γλυκών ανά τον κόσμο άρχισαν να παρασκευάζουν και να πωλούν τη σοκολάτα. Πίσω από την επιτυχία της Χαμούντα βρίσκεται μια άλλη γυναίκα, η Μαρία Βεχέρα, κάτοικος Ντουμπάι, που τυχαίνει να είναι από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες στον χώρο του φαγητού στα κοινωνικά δίκτυα. Προχώρησε στη δημοσίευση ενός φαινομενικά καθημερινού και συνηθισμένου βίντεο με την ίδια να τρώει σοκολάτα στο αυτοκίνητό της. Η σκηνή, όμως, που κατανάλωνε αργά και παραστατικά τη σοκολάτα, αναδεικνύοντας το πλούσιο υλικό που περιείχε, έγινε σε λίγες μόνο ώρες viral.

Η δημοφιλής χρήστης του TikTok με το όνομα @mariavehera257 δημοσίευσε το βίντεο τον Δεκέμβριο του 2023 και μέσα σε λίγους μήνες αυτό είχε πάνω από 74 εκατομμύρια προβολές. Η επιτυχία μέσα στο 2024 ήταν δεδομένη, σε σημείο που η 38χρονη εμπνεύστρια της σοκολάτας εξηγεί πως καθημερινά οι παραγγελίες που δέχεται η εταιρεία της, Fix, ανέρχονται σε 500. Μέρος της γοητείας της σοκολάτας είναι τα διαφορετικά ονόματα με τα οποία κυκλοφορεί και που επινόησε ο σύζυγος της Χαμούντα.

sokolata_ntoumpai_4

Οι τιμές στο Ντουμπάϊ

Οταν η συζήτηση φτάνει στις τιμές στις οποίες μπορεί να βρει κανείς τις σοκολάτες, διαπιστώνει ότι οι μπάρες των 200 γραμμαρίων πωλούνται στη λιανική στο Ντουμπάι 20 δολάρια, ενώ την ίδια στιγμή η εταιρεία της εμπνεύστριας της σοκολάτας σπάει καθημερινά τα ρεκόρ της, το ανώτατο όριο παραγωγής, που είναι 500 παραγγελίες ημερησίως. Εκτός από τους καρπούς της επιχειρηματικής αυτής ιδέας, η Χαμούντα λαμβάνει και αντιδράσεις από ακολούθους των κοινωνικών δικτύων, που διατυπώνουν παράπονα όσον αφορά στην περιορισμένη κυκλοφορία του προϊόντος στο Ντουμπάι.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν λόγο για τεχνάσματα μάρκετινγκ, που συνδέονται με τις υψηλές τιμές και έχουν κάνει δυσπρόσιτο το προϊόν. Απάντηση, όμως, στις αντιδράσεις έχει υπάρξει με έναν τρόπο. Αυτή είναι η επανάσταση των κοινωνικών δικτύων στη σημερινή εποχή, με διαδικτυακές πλατφόρμες λιανικής πώλησης και πατισιέ να παρασκευάζουν και να προωθούν και οι ίδιοι τη... δική τους σοκολάτα Ντουμπάι. Η Χαμούντα δηλώνει πως δεν την ανησυχεί ο ανταγωνισμός, απεναντίας σημειώνει: «Λαμβάνουμε μηνύματα από ανθρώπους που μας ευχαριστούν για την έμπνευση. Είμαι περήφανη γι’ αυτό». Εντύπωση, πάντως, προκαλεί η απήχηση της σοκολάτας στις παγκόσμιες αγορές φαγητού, με το «Forbes» να μιλά για ένα παγκόσμιο φαινόμενο, που έγινε τάση από το TikTok.

Οπως αναφέρει η «Deutsche Welle», από την πλευρά της, «η πανάκριβη και πλούσια σε θερμίδες σοκολάτα Ντουμπάι έχει κάνει πάταγο ακόμα και στην παραδοσιακή Χριστουγεννιάτικη Αγορά της Κολωνίας, μία από τις μεγαλύτερες και πιο ονομαστές σε ολόκληρη τη Γερμανία. Οι επισκέπτες σχηματίζουν ουρές για τη χειροποίητη σοκολάτα». Αξιοσημείωτο είναι, πάντως, το γεγονός ότι ο κάθε πατισιέ μπορεί με τη δική του πινελιά να φτιάξει μια παραλλαγή, μια... νέα σοκολάτα Ντουμπάι.


Το φιστίκι Αιγίνης και το κόστος στην Ελλάδα

Πίσω από τη σοκολάτα με κρέμα φιστικιού Αιγίνης και φύλλο κανταΐφι, που πωλείται στα 7,5 ευρώ τα 100 γραμμάρια στη χώρα μας, συναντά κανείς το ελληνικό δαιμόνιο. Οπως εξηγεί ο Πέτρος Κατσαρός, εργαζόμενος στο κατάστημα «Φυστικάτο» στην Αίγινα, η ιστορία του φιστικιού Αιγίνης, που αποτελεί βασικό συστατικό της σοκολάτας του Ντουμπάι, ξεκινάει το 1800. Ο ίδιος επισημαίνει στα «Π» ότι στην Ελλάδα ευδοκίμησε το φιστίκι λόγω κλίματος και για την οικονομία του νησιού είναι βασικό.

Σημειώνει, παράλληλα, πως η σοκολάτα του Ντουμπάι μπορεί να παρασκευαστεί με παραλλαγές του φιστικιού, με κρέμα ή πραλίνα. Οι πωλήσεις, την ίδια στιγμή, γνωρίζουν την ανιούσα το καλοκαίρι, με τους τουρίστες από Μεσόγειο και Βαλκάνια να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση, σύμφωνα με τον κ. Κατσαρό, στο φιστίκι.

* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά στις 28/12