Χρήστος Σταϊκούρας στα Παραπολιτικά: "Οταν αναλαμβάνεις ευθύνες, δεν σε παίρνει να λυγίσεις"
Συνέντευξη
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας αναλύει τους στόχους του και αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της ζωής του
O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε μια διαφορετική συνέντευξη, αποκαλύπτει τα επόμενα βήματά του σε επίπεδο πολιτικής, ενώ μιλάει για την οικογένειά του και την προσωπική του ζωή.
Πώς βλέπετε την πορεία της ελληνικής οικονομίας;
Τα τελευταία χρόνια μεγεθύνεται, αναβαθμίζεται, συγκλίνει με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο και καθίσταται όλο και περισσότερο ανθεκτική, εξωστρεφής και κοινωνικά δίκαιη. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα, συνεχώς και ολόπλευρα ισχυροποιούμενη, αποτελεί σταθεροποιητικό παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή.
Ποιο είναι το πιο σημαντικό έργο που τελείωσε το 2024;
Αναμφίβολα το μετρό Θεσσαλονίκης. Ήδη, τον πρώτο μήνα λειτουργίας του έχουν γίνει περισσότερες από 1.200.000 μετακινήσεις, έχουν εκδοθεί περισσότερα από 200.000 εισιτήρια και 35.000 προσωποποιημένες κάρτες και έχει μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης κατά περισσότερο από 10%.
Η Θεσσαλονίκη απέκτησε και μετρό και αρχαία, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί.
Ποια μεγάλα δημόσια έργα θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2025;
Η επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, ο πολύπαθος αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος και ο οδικός άξονας Βόνιτσα-Λευκάδα. Επίσης, θα βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση και η σύνδεση του Ε-65 με την Εγνατία Οδό μετά την παράδοση –ενιαία– του αυτοκινητοδρόμου μέχρι την Καλαμπάκα το 2024.
Θα γίνει κάτι με τον ελληνικό σιδηρόδρομο;
Αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές, με σημαντικούς –για πρώτη φορά– ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα που ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας και προχωρά η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού φορέα μετά την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία. Παράλληλα, μέσα από ένα ολοκληρωμένο και συμφωνημένο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχέδιο δράσης υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις και χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια, με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, τη βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης, την ενίσχυση του εθνικού φορέα διερεύνησης, την προώθηση γνώσης και κουλτούρας, καθώς και την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για τα συστήματα ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος έχουν σωρευθεί εδώ και δεκαετίες και για την επίλυσή τους απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Πώς πάνε τα προγράμματα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης;
Τρέχουν με υψηλότερες ταχύτητες. Συγκεκριμένα, τα τελευταία δύο χρόνια έχει επιδοτηθεί η αγορά 20.000 ηλεκτρικών οχημάτων με το ποσό των 60 εκατ. ευρώ. Επίσης, ενώ το 2019 υπήρχαν 58 δημόσια σημεία φόρτισης, σήμερα ο αριθμός τους ξεπερνά τα 6.700.
Πότε θα έχουμε νέα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης;
Ήδη στην Αθήνα κυκλοφορούν 270 νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με στόχο τα 400 μέσα στον μήνα και τα 950 το καλοκαίρι του 2025. Στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και υφίσταται προμήθεια άλλων 159 οχημάτων μέσω leasing, με αποτέλεσμα το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα από τις αρχές του νέου έτους.
Προγραμματίζετε κάτι για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας;
Την προηγούμενη δεκαετία, η Ελλάδα κατέγραψε τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των θυμάτων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ποσοστό 54%, και ένας από τους σημαντικότερους λόγους γι’ αυτό ήταν η κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, που κατέστησαν ασφαλέστερο το εθνικό οδικό δίκτυο. Η εξέλιξη αυτή, όμως, δεν επιτρέπει κανέναν εφησυχασμό, γιατί, πρώτον, ο απόλυτος αριθμός των θυμάτων είναι υψηλός, δεύτερον, η αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων, ειδικά στα αστικά κέντρα, αυξάνει και την πιθανότητα να γίνουν ατυχήματα και, τέλος, γιατί η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά δυστυχημάτων στην Ευρώπη από τροχαία με μηχανοκίνητα δίκυκλα, ιδίως στους αστικούς ιστούς. Απέναντι, λοιπόν, σε ένα δυναμικό φαινόμενο απαιτούνται νέες, δυναμικές παρεμβάσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση, συνεχίζουμε την κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, εκσυγχρονίζουμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ιδρύουμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και δρομολογούμε την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων.
Κατά καιρούς έχετε μιλήσει δημόσια για τη σύζυγό σας, Αρτέμιδα. Τι θαυμάζετε σε εκείνη;
Την ψυχραιμία, την καλοσύνη και την απλότητά της. Είναι σεμνή, ευγενική και προσηνής. Με λίγα λόγια, δεν την έχει «ψωνίσει».
Τι σας αρέσει να κάνετε με την κόρη σας όταν έχετε ελεύθερο χρόνο;
Να πηγαίνουμε στο γήπεδο, είτε της ΑΕΚ είτε της Λαμίας. Επιδιώκουμε αυτό να γίνεται τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
Σας έχουν κάνει bullying για τον τρόπο που προφέρετε το «ρ»;
Στα ηλεκτρονικά μέσα δικτύωσης πολλές φορές. Όλοι μας έχουμε ελαττώματα. Άλλα διορθώνονται και άλλα όχι. Προσπαθείς να περιορίσεις τα πρώτα και ζεις με τα δεύτερα. Επιζείς όμως με τα προτερήματά σου.
Ποια ήταν μέχρι σήμερα η πιο δύσκολη χρονιά στην πολιτική για εσάς, που σας έκανε να λυγίσετε;
Όταν αναλαμβάνεις θέσεις ευθύνης, δεν σε παίρνει να λυγίσεις. Λειτουργείς με ρεαλισμό και ψυχραιμία. Αναμφίβολα, δύο ήταν οι πιο δύσκολες χρονιές: το 2012, ως αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, με τη διαχείριση των μνημονιακών δεσμεύσεων, και το 2020, ως υπουργός Οικονομικών, με τη διαχείριση των συνεπειών του COVID. Τελικά, καταφέραμε, όλοι μαζί, να κρατήσουμε την κοινωνία όρθια και την οικονομία ζωντανή.
Έχετε κλάψει;
την πολιτική απολαμβάνεις λιγότερο την επιτυχία και είσαι πιο ψύχραιμος στην αποτυχία, γιατί αυτές οι καταστάσεις συχνά εναλλάσσονται, ακόμα και μέσα στην ημέρα.
Αγαπημένα σας μότο;
Η ζωή είναι στιγμές, κάθε μέρα πρέπει να τις αναζητάς. Και όταν πέφτεις για ύπνο, να αισθάνεσαι ότι έκανες το καλύτερο που μπορούσες, μη αφήνοντας τη ζωή απλώς να κυλά.
Πότε πήγατε για τελευταία φορά στα μπουζούκια;
Πριν από λίγες μέρες, λόγω και της ονομαστικής γιορτής μου, στον Ρέμο.
*Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά