
Θάνος Παπαϊωάννου, πρόεδρος ΑΣΕΠ στα Παραπολιτικά: "Εντός διμήνου έρχονται άλλες 6.100 θέσεις Π.Ε. και Τ.Ε."
Αποκαλυπτικά στοιχεία για τους διαγωνισμούς
Ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ, Θάνος Παπαϊωάννου, μιλάει στα "Παραπολιτικά" για τον δεύτερο πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό και την απορρόφηση από τον πρώτο
Τα «μυστικά» του νέου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ «ξεκλειδώνει» ο πρόεδρός του, Θάνος Παπαϊωάννου, ο οποίος μάλιστα αποκαλύπτει ότι στην πρόσφατη προκήρυξη για 2.217 θέσεις αποφοίτων Λυκείου έγιναν συνολικά 106.000 αιτήσεις.
Κύριε πρόεδρε, πότε θα γίνει ο δεύτερος πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ;
Η μάχη για την προετοιμασία του δίδεται σε πολλά μέτωπα: προμήθεια υπολογιστών, διαμόρφωση εξεταστικών κέντρων, ηλεκτρονικό σύστημα για να κλείνουν ραντεβού εξέτασης οι υποψήφιοι, δημιουργία μητρώου θεμάτων γνώσεων, εξεύρεση επιτηρητών δημοσίων υπαλλήλων, πέραν των υπαλλήλων του ΑΣΕΠ (που προφανώς δεν φθάνουν αριθμητικά), και πολλά άλλα. Πάνω από όλα, όμως, απαιτείται η εξεύρεση ηλεκτρονικής πλατφόρμας και αδειών χρήσης θεμάτων για τις δεξιότητες που θέλουμε να εξετάσουμε. Προς τον ειδικότερο αυτόν σκοπό, το υπουργείο Εσωτερικών, η Κοινωνία της Πληροφορίας και εμείς κάνουμε έναν αγώνα δρόμου, αλλά θα ήταν επισφαλής κάποια πρόβλεψη σε αυτή τη φάση, πέραν της κοινής επιθυμίας για ταχεία υλοποίηση. Παράλληλα, όμως, λαμβάνουμε, ως ΑΣΕΠ, μέτρα ώστε να μη χρειασθεί μεγάλος χρόνος προετοιμασίας των υποψηφίων ή φροντιστήρια. Το μητρώο θεμάτων γνώσεων που προανέφερα θα έχει ερωτήσεις και τις σωστές απαντήσεις, που θα γνωρίζουν εκ των προτέρων οι υποψήφιοι. Αλλά και οι δεξιότητες δεν μαθαίνονται αποκλειστικά με διδασκαλία, αλλά με βιωματικές διαδικασίες.
Η αξιοπιστία μας είναι μια ευλογία, αλλά και μια κατάρα, αφού όσες διαδικασίες στο Δημόσιο απαιτούν αξιοπιστία ανατίθενται σε εμάς, για ευνόητους λόγους
Δύο χρόνια μετά τον πρώτο πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, πόσοι έχουν διοριστεί στο Δημόσιο από αυτή τη «δεξαμενή» και πότε θα δοθεί ευκαιρία απορρόφησης και στους υπολοίπους;
Είχαμε 14.837 υποψηφίους πάνω από τη βάση. Από αυτούς, πάνω από 1.000 δεν έκαναν αίτηση πρόσληψης. Εως τώρα, έχουν κριθεί διοριστέοι 5.070 υποψήφιοι και επίκειται η έκδοση προκηρύξεων το προσεχές δίμηνο για άλλες περίπου 6.100 θέσεις Π.Ε. και Τ.Ε., που θα προορίζονται για τους επιτυχόντες του γραπτού. Το θέμα έχει απόλυτη προτεραιότητα στο πλαίσιο του συνολικού μας έργου την εποχή αυτή (ΑμεΑ, Δ.Ε., Υ.Ε., Δημοτική Αστυνομία, εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και τον νέο γραπτό διαγωνισμό).
Πώς απαντάτε στις επικρίσεις που δέχεται το ΑΣΕΠ για καθυστερήσεις;
Στους πολίτες λέω ότι κάθε χρόνο βελτιωνόμαστε βήμα προς βήμα (το 2024 εκδώσαμε οριστικά αποτελέσματα για όσες θέσεις είχαμε εκδώσει την προηγούμενη τριετία συνολικά), την ίδια ώρα που οι αρμοδιότητές μας αυξάνουν με ταχύτατο ρυθμό. Η αξιοπιστία μας είναι μια ευλογία, αλλά και μια κατάρα, αφού όσες διαδικασίες στο Δημόσιο απαιτούν αξιοπιστία ανατίθενται σε εμάς για ευνόητους λόγους (επιλογή διευθυντών, διοικήσεων φορέων, αξιολόγηση κ.λπ.). Όταν η κριτική προέρχεται από στελέχη της διοίκησης, τους θυμίζω ότι η ταχύτητα των προσλήψεων αποτελεί συνισταμένη πολλών παραμέτρων. Πέρα από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ, που βελτιώνουμε και θα βελτιώσουμε, υπάρχουν παράγοντες καθυστέρησης, όπως ο κακός προγραμματισμός από ορισμένους φορείς, που ανατρέπει τον κεντρικό προγραμματισμό, η εξαιρετικά περίπλοκη νομοθεσία σε διάφορους τομείς, που επηρεάζει έμμεσα τις προσλήψεις, οι αδικαιολόγητες διαφοροποιήσεις στα απαιτούμενα προσόντα, ακόμα και για τις ίδιες ειδικότητες και ακόμα και εντός των ίδιων φορέων, η διαιώνιση της πρακτικής για την έκδοση προκηρύξεων με στόχο τη μονιμοποίηση συμβασιούχων, οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων από το ΑΣΕΠ κ.λπ. Στο τελευταίο αυτό θέμα, το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο βελτιώθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Εσωτερικών, αλλά το νέο θα ισχύσει για τις νέες προκηρύξεις.
Βγήκε πρόσφατα μια προκήρυξη για 2.217 θέσεις αποφοίτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πού αποδίδετε το αυξημένο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε;
Για τις θέσεις αυτές είχαμε 106.000 αιτήσεις! Μολονότι πολλοί από αυτούς έχουν πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, διεκδικούν θέσεις με προδιαγραφές για αποφοίτους Λυκείου, χαμηλότερο μισθό και μικρότερες προοπτικές ανέλιξης. Κι αυτό όταν η ανεργία είναι χαμηλότερη απ' ό,τι το 2008. Η εξήγηση βρίσκεται στην εργασιακή ασφάλεια, τη σταθερότητα ωραρίου, τη μεγαλύτερη δυνατότητα συνδυασμού της εργασιακής με την οικογενειακή ζωή κ.λπ. Κατανοητό. Αλλά οι υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν ότι στο Δημόσιο δεν θα γίνουν πλούσιοι, ούτε θα «αράξουν», αν μου επιτρέπεται η έκφραση. Θα προσφέρουν μεγάλες υπηρεσίες στην κοινωνία και στο κράτος, αλλά οι αποδοχές θα είναι περιορισμένες. Όπως έχω ξαναπεί, η επιλογή εργασίας στο Δημόσιο, και μάλιστα σε ένα Δημόσιο που προσπαθεί να εκσυγχρονιστεί, πρέπει να είναι συνειδητή και όχι λύση ανάγκης.
Οι χαμηλές αποδοχές για τις οποίες μιλάτε είναι αποτρεπτικές;
Σε ορισμένες ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση στον ιδιωτικό τομέα, όπως οι πληροφορικοί και οι μηχανικοί, λειτουργούν αποτρεπτικά. Ήρθε ο καιρός να ξαναδούμε το μισθολόγιο. Κάποτε ως κοινωνία και ως κράτος είχαμε το δίλημμα «ενιαίο μισθολόγιο ή μισθολόγιο ανά υπουργείο». Καταλήξαμε στο ενιαίο μισθολόγιο. Νομίζω ότι πρέπει να πάμε σε μια τρίτη λύση: το κλαδικό μισθολόγιο και, φυσικά, αυτό πρέπει να συνδυαστεί με το νέο σύστημα μπόνους, που καθιερώθηκε πρόσφατα.
Πώς κρίνετε την πρόοδο της νέας διαδικασίας επιλογής διοικητών οργανισμών και φορέων του Δημοσίου με τη συμμετοχή του ΑΣΕΠ;
Η ερώτησή σας είναι πολύ επίκαιρη, καθώς τώρα ολοκληρώνεται η διαδικασία για τις τριάδες 34 προτεινόμενων διοικητών/αναπληρωτών διοικητών (από 267 υποψηφίους) για τα 20 νοσοκομεία της Αθήνας. Έχοντας ολοκληρώσει το έργο μας για τους ΥΠΕάρχες, τους διοικητές νοσοκομείων σε 6 από τις 7 περιφέρειες και τους 25 διοικητές/υποδιοικητές άλλων φορέων του Δημοσίου, μπορώ να πω ότι ο νόμος αυτός ήταν μια σημαντική καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα. Θα χρειαστεί, βέβαια, να προβλεφθεί πιο ευέλικτη διαδικασία, να πιστέψει όλος ο πολιτικός κόσμος στην ανάγκη ύπαρξης μιας διαδικασίας επιλογής και, τέλος, οι υποψήφιοι να αποδεχθούν ότι η μη ένταξή τους στην τριάδα για έναν μεγάλο φορέα δεν κρύβει, κατ’ ανάγκην, συνωμοσία σε βάρος τους. Όμως η αρχή έχει γίνει και νομίζω ότι δεν πρέπει και δεν θα υπάρξει πισωγύρισμα επί της αρχής. Σε όσους, δε, μιλάνε για καθυστερήσεις από το ΑΣΕΠ, τους καλώ: α) να διαβάσουν τον νόμο και τις διαδικασίες που προβλέπει και β) να αναλογισθούν ότι σε πολλούς φορείς όπου έχει περατωθεί το έργο μας έχουν περάσει μήνες χωρίς να έχουν τοποθετηθεί οι νέες διοικήσεις.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά