Οι Έλληνες και οι Ελληνίδες στο Ντουμπάι δεν περιορίζονται μόνο σε υπερβολικά πάρτι και περιστατικά που προκαλούν αρνητική δημοσιότητα, όπως η εκμετάλλευση και ο εξευτελισμός γυναικών σε κλειστά πάρτι. Στην καρδιά της πόλης, στο βασίλειο των offshore, οι συμπατριώτες μας πρωταγωνιστούν σε μια σειρά από επιτυχημένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, με την ελληνική κοινότητα να αριθμεί πλέον πάνω από 12.000 άτομα.

Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, πως ο πιο ψηλός ουρανοξύστης στον κόσμο, το Burj Khalifa (828 μέτρα ύψος και 163 ορόφους), φωτίστηκε την 25η Μαρτίου με τα χρώματα της γαλανόλευκης και από τα μεγάφωνα ακούστηκε ο Εθνικός Ύμνος της Ελλάδας.

Λίγες μέρες αργότερα, στο ίδιο κτίριο-μεγαθήριο, πραγματοποιήθηκε μια "ελληνική βραδιά", με τον Αντώνη Ρέμο να τραγουδάει και τις τιμές για τα VIP τραπέζια να φτάνουν τα 50.000 ευρώ για 25 άτομα. Το Ντουμπάι είναι πλέον μια πραγματική εστία για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο, με τις 450 ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ΗΑΕ, το 70% των οποίων έχουν έδρα το Ντουμπάι, να το επιβεβαιώνουν.

Μέσα από τη συνεχώς αυξανόμενη παρουσία της ελληνικής κοινότητας, ο Νίκος Βέρτης ετοιμάζεται να "απογειώσει" το Ντουμπάι, καθώς στις 22 Μαΐου 2025 το Coca-Cola Arena θα φιλοξενήσει 17.000 άτομα για μια συναυλία με εισιτήρια που κυμαίνονται από 150 έως 870 ευρώ.

Το Ντουμπάι, μια πόλη με 180 εθνικότητες, αποτελεί πια πόλο έλξης για Έλληνες επιχειρηματίες που διαπρέπουν στον τομέα της φιλοξενίας και της οικονομίας. Ανάμεσα στους κορυφαίους συμπεριλαμβάνονται τέσσερις Ελληνίδες, οι οποίες έχουν καταφέρει να φτάσουν στην κορυφή και δεν σκοπεύουν να φύγουν από εκεί.

Τα ξενοδοχεία Ελλήνων στο Ντουμπάι

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Κατερίνα Γιαννουκά, η οποία εργάζεται στον όμιλο Jumeirah, μια από τις κορυφαίες διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες στον κόσμο. Η Κατερίνα, η πρώτη γυναίκα διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου, έχει περίπου 25 χρόνια εμπειρίας στον τομέα της φιλοξενίας και θεωρείται μια από τις πιο επιτυχημένες γυναίκες στον κλάδο. Με προηγούμενη θητεία στον όμιλο Radisson Hotel και ως πρόεδρος Ασίας-Ειρηνικού, η Κατερίνα έχει αναγνωριστεί για την ηγετική της ικανότητα και την επιτυχία της στον τομέα της βιώσιμης ανάπτυξης στον τομέα της φιλοξενίας.

Alpine Centre for Tourism Management Studies και συνέχισε µε µεταπτυχιακό στη διαχείριση ξενοδοχειακών αλυσίδων στο Oxford Brookes University στη Βρετανία. Υπήρξε όµως επιτελική υπάλληλος και της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας. Η ίδια κάνει focus στο «branding».

«Εχει τεράστια σηµασία να προβάλλεις κάτι µε ταυτότητα, µε δικό του χαρακτήρα: από το φαγητό µέχρι το οτιδήποτε. Πολυτέλεια για εµάς είναι η ποιότητα. Θέλουµε την εξειδίκευση και να διευρυνθούµε σε χώρους ευεξίας, για την ψυχοσωµατική υγεία», λέει. Φιλάνθρωπος, επιπροσθέτως, «τρέχει» -και µαζί µε την οµάδα της και χώρια- πρότζεκτ για παιδιά που έχουν ανάγκη. Σε ορφανοτροφεία και οπουδήποτε αλλού φαντάζεστε. Η Ελένη Τσολάκου έχει επίσης πάνω από 20 χρόνια εµπειρίας σε ηγετικές θέσεις σε ξενοδοχεία ανά την υφήλιο. Επικεφαλής του Rotana Hotel Management Corporation, που ιδρύθηκε το 1992 και διαχειρίζεται περίπου 80 ξενοδοχεία (!) σε Μέση Ανατολή, Αφρική, Ανατολική Ευρώπη και Τουρκία, δεν απέκτησε τελευταία σχέση µε το Ντουµπάι: διετέλεσε γενική διευθύντρια του Centro Barsha by Rotana στο Ντουµπάι και του Khalidiya Palace Rayhaan by Rotana στο Αµπου Ντάµπι. Πριν από την άφιξή της στη Rotana, εργάστηκε στην Ινδονησία, το Τζιµπουτί, την Αίγυπτο και τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα, σε επίσης ηγετικές θέσεις σε διάσηµες ξενοδοχειακές αλυσίδες (Kempinski Hotel Group, The Legian Hotels, Emirates Palace).

«Είναι γνωστή για τη δηµιουργική της ικανότητα, τις εξαιρετικές ηγετικές της ικανότητες και την επιχειρηµατική της οξυδέρκεια. Τα επιτεύγµατά της σε όλα τα ξενοδοχεία που έχει χειριστεί µιλούν από µόνα τους. Παράδειγµα έµπνευσης για όλους τους ξενοδόχους, ιδιαίτερα για τις γυναίκες, αποτελεί πλεονέκτηµα για τον κλάδο της φιλοξενίας», ανακοίνωνε η εταιρεία όταν την επέλεξε ως κορυφαίο της στέλεχος. «Είναι υπέροχο να διαχειρίζοµαι το συγκρότηµα Park Rotana. Ως η πρώτη γυναίκα γενική διευθύντριά του, επιδιώκω να εισαγάγω καινοτόµες ιδέες, προκειµένου να επιτύχουµε τους άυλους, αλλά και τους εµπορικούς µας στόχους», υπογραµµίζει η ίδια. ∆ίνοντας βάρος «στη βιωσιµότητα, την ψηφιακή τεχνολογία, την αυτοµατοποίηση και την ευεξία, συνδυαστικά µε την πολυτέλεια». Επιπλέον, κάθε µέρα, όπως διατρανώνει, βλέπει «νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη, πρόοδο».

Μόδα

Είναι η σειρά δύο Ελληνίδων, των Μάντυς Οικονοπούλου και ∆ήµητρας Μολυνδρή, που κάνουν θραύση µε την eco-friendly, τη φιλική προς το περιβάλλον, µόδα που προτάσσουν. Εχουν δηµιουργήσει τη φίρµα µαγιό Therinos, µε έδρα το Ντουµπάι, και κάνουν χρυσές δουλειές.

«Ηρθαµε µε την οικογένειά µου το 2014 για επαγγελµατικούς λόγους. Στην Ελλάδα έχω εργαστεί ως Project & Product Marketing Manager σε µεγάλους οργανισµούς και πολυεθνικές», έχει πει η Μάντυ Οικονοµοπούλου, η µία εκ των δύο. «Η έµπνευση για τη Τherinοs ήρθε, καθώς στα Εµιράτα διακρίνεις το resort lifestyle όλον το χρόνο. Αυτό αντικατοπτρίζεται στο lifestyle ντόπιων και επισκεπτών. Οι κάτοικοι του Ντουµπάι αγαπούν το ελληνικό καλοκαίρι. Επένδυσα σε αυτό το προσωπικό πρότζεκτ, µε γνώµονα την αγάπη για τη χώρα µου συνδυαστικά µε το περιβάλλον όπου ζούσα και απευθύνθηκα στη φίλη µου ∆ήµητρα Μολυνδρή, µε την πολυετή πείρα στην παραγωγή ενδύµατος. Ξεκινήσαµε να δουλεύουµε αρχικά για την εύρεση υλικών και σωστών συνεργατών. Στο Ντουµπάι δεν βρήκαµε ιδιαίτερες δυσκολίες, δεδοµένου ότι αντιµετωπιζόµαστε ως επιχειρηµατίες. Οι περισσότερες διαδικασίες, άλλωστε, σε µία χώρα που ταχύτατα αυτοµατοποιείται στα πάντα, διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά. Προσφέρουµε, επιπλέον, κάτι διαφορετικό: µεγάλο µέρος της παραγωγής µας βασίζεται σε ανακυκλώσιµες ίνες που δηµιουργούνται από πλαστικά και λύµατα, τα οποία και συλλέγονται από τους ωκεανούς. Θέλουµε να διευρύνουµε τη χρήση οικολογικών υλικών».

Startup

Είναι και η InstaShop: η ελληνική startup που διαπρέπει, αρχής γενοµένης από το Ντουµπάι, εδώ και 11 χρόνια από τους σαραντάρηδες πια Γιάννη Τσιώρη και Ιωάννα Αγγελιδάκη, που σπούδασαν µαζί στο Πολυτεχνείο Κρήτης στο Τµήµα Μηχανικών Παραγωγής και ∆ιοίκησης. Εστησαν τη δική τους εταιρεία εκεί και χρηµατοδοτήθηκαν µε 750.000 δολάρια από το VentureFriends. Ανακαλύπτοντας εφαρµογή για έξυπνες συσκευές, το InstaShop, που κάλυψε σηµαντικό κενό της αγοράς, µεγαλουργούν. Συναντήθηκαν το 2004 και αφού ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο σπουδών τους στην Κρήτη, χώρισαν οι δρόµοι τους, καθώς εκείνος έκανε µεταπτυχιακό στην Ολλανδία σε General Management, Business Administration, ενώ η Ιωάννα Αγγελιδάκη συνέχισε µε µεταπτυχιακό στο Πολυτεχνείο (Marketing Management). Το InstaShop είναι µια χρήσιµη εφαρµογή για on demand groceries, µέσω της οποίας ο χρήστης µπορεί να αγοράσει ό,τι χρειάζεται από το supermarket µε λίγα clicks και να παραλάβει τα αγαθά στον χώρο του µέσα σε περίπου 30 λεπτά, ανάλογα µε τη διεύθυνση διαµονής του. ∆ραστηριοποιείται και στην Ελλάδα από το 2020, ενώ έχει παρουσία σε Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα, Μπαχρέιν, Αίγυπτο, Κατάρ, Λίβανο, Σαουδική Αραβία, Οµάν και Κουβέιτ. Το 2020 εξαγοράστηκε από την Delivery Hero έναντι 360.000.000 ευρώ.

Μουσική

Αξίζει ειδική αναφορά και σε δύο βιρτουόζους βιολιστές: τον ∆ηµήτρη Ισαρη και τον Γιώργο Γαϊτάνο. Ενώθηκαν από το πάθος τους για τη µουσική, τη σύνθεση και το βιολί και τα τελευταία οκτώ χρόνια µαγεύουν τους φιλόµουσους και στο Ντουµπάι, όπου βρίσκονται, και σε πολλές άλλες χώρες. Mε σπουδές σε Νέα Υόρκη και Αγγλία αντίστοιχα, αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάµεις τους. Τον ∆ηµήτρη ίσως τον θυµάστε και ως µέλος των OtherView. Πώς βρέθηκαν όµως εκεί; Ο κοινός τους φίλος, ο Consoul Trainin (d.j - παραγωγός που ζεί µόνιµα στο Dubai) ζήτησε από τον ∆ηµήτρη να γράψει ένα βιολιστικό µέρος σε ένα deep house track. Το αποτέλεσµα ήταν το «Take Me To Infinity», Νο 86 World Shazam Chart για το 2016. Τhe rest is history, που λένε.


Εκθέσεις

Να µην ξεχάσουµε τον Νίκο Μυγδάλη, συνιδιοκτήτη της Imi Group και µόνιµο κάτοικο Ντουµπάι από το 2008, που δραστηριοποιείται στον σχεδιασµό και την κατασκευή εκθεσιακών περιπτέρων. «Οταν πρωτοξεκινήσαµε δεν είχαµε κάποιο portfolio από πρότζεκτ, έπρεπε να αντιµετωπίσουµε τη διστακτικότητα της αγοράς. Τώρα έχουµε εδραιωθεί ως εταιρεία: αποτελεί ένα σηµαντικό µέγεθος στην αγορά των εκθέσεων στον αραβικό κόσµο», λέει ο επιχειρηµατίας.

«Nammos»

Και το «µενού» κλείνει µε τον επιχειρηµατία του «Nammos», Ζαννή Φραντζέσκο, που το 2020 «µετακόµισε» την Ψαρού στην «Ελβετία του Περσικού Κόλπου», όπως αποκαλείται -όχι άδικα, αφού πληµµυρίζει από µεγιστάνες κάθε «κοπής»- το Ντουµπάι, από κοινού µε τον Σάµι Ιµπραήµ, έχοντας την απόλυτη στήριξη του Four Seasons.

Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή