Τελικά από πού προήλθαν όλα αυτά τα ροζ φλαμίνγκο; Εάν κανείς θέλει να διαπιστώσει από πού ξεκίνησε αυτή η μανία που έχει κυριεύσει τα social media και όχι μόνο, θα πρέπει να ανατρέξει στο λογαριασμό της Taylor Swift στο Instagram. Ήταν πριν από δύο χρόνια όταν η τραγουδίστρια πόσταρε μία φωτογραφία αγκαλιά με τον τότε σύντροφό της, το διάσημο DJ Calvin Harris, πάνω σε ένα τεράστιο φουσκωτό κύκνο.

Το ζευγάρι πολύ γρήγορα χώρισε, αλλά τα 102 εκατομμύρια των ακόλουθων της Taylor Swift στο Instagram δεν ξεπέρασαν ποτέ αυτό τον φουσκωτό κύκνο. Τα τελευταία χρόνια, τα συγκεκριμένα κιτς φουσκωτά έχουν γίνει το απόλυτο καλοκαιρινό must. Κάθε celebrity που σέβεται τον εαυτό του οφείλει να ανεβάσει στα social media τουλάχιστον μία φωτογραφία όπου χαλαρώνει, διασκεδάζει ή έστω πέφτει από ένα κιτς φουσκωτό τεραστίων διαστάσεων. Ο Justin Bieber φωτογραφήθηκε πάνω σε ένα ντόνατ, η Nicki Minaj πάνω σε έναν μονόκερο και η Rihanna πάνω σε έναν κύκνο αξίας 100 δολαρίων. Όμως, το πιο δημοφιλές σχέδιο δεν είναι άλλο από το ροζ φλαμίνγκο, το οποίο προτίμησε η Kendall Jenner, για να ταιριάζει άλλωστε με το ροζ μπικίνι της.



«Η κουλτούρα του Instagram, όπου οι χρήστες επιδιώκουν να δημιουργήσουν λαμπερές και ζηλευτές φωτογραφίες για να εντυπωσιάσουν τους φίλους τους, οδηγεί τους πελάτες να αγοράσουν παράξενα ή κιτς αξεσουάρ για να πετύχουν την απόλυτη φωτογραφία», εξηγεί η Linzi Walker, υπεύθυνη αγορών της βρετανικής αλυσίδας καταστημάτων Argos, που δεν προλαβαίνει να πουλά τα κιτς φουσκωτά. Το ροζ φλαμίνγκο αποδεικνύεται… χρυσό για τη βιομηχανία του retail και όλα τα καταστήματα, από τα ηλεκτρονικά Amazon και Asos έως τα ακριβά Selfridges και τα discount Aldi, σπεύδουν να επωφεληθούν από τη μανία της εποχής.

Ο άνθρωπος πίσω από τη μανία

Παραδόξως, ο άνθρωπος πίσω από τη μόδα του ροζ φλαμίνγκο ήταν ένας καλλιτέχνης, που δημιούργησε αυτό το κιτς σύμβολο πριν από 60 χρόνια. Και αυτό, αφότου αναγκάστηκε να προδώσει την τέχνη του, φοβούμενος ότι θα «πέθαινε από την πείνα».

Ο Donald Featherstone ήταν γλύπτης με παρελθόν στην κλασική τέχνη, όταν συμφώνησε να σχεδιάσει πλαστικά αντικείμενα για την εταιρεία Union Products. «Ένας φίλος μου δούλευε στο μουσείο Worcester Art. Του τηλεφώνησαν από την Union Products και τον ρώτησαν εάν γνώριζε κάποιον γλύπτη, που θα μπορούσε να σχεδιάσει πλαστικά αντικείμενα. Έως τότε έφτιαχναν επίπεδα διακοσμητικά από πλαστικό και ήθελαν να κάνουν τη μετάβαση στα τρισδιάστατα», είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή του. Με μοναδικό κίνητρο τα χρήματα, ο Featherstone δέχθηκε τη δουλειά.

Ο γλύπτης έφτιαξε εκατοντάδες αντικείμενα για την Union Products. Όταν η εταιρεία του ζήτησε να σχεδιάσει μια πάπια, αγόρασε μια αληθινή για μοντέλο. Την κράτησε στο σπίτι του για καιρό, και της έδωσε το όνομα Charlie. Και μόλις η πλαστική του πάπια ήταν πια έτοιμη, ο Charlie αφέθηκε ελεύθερος σε ένα κοντινό πάρκο.

Όμως, όταν η Union Products του ζήτησε ένα φλαμίνγκο, τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα. Ο Featherstone δεν βρήκε ένα αληθινό φλαμίνγκο για μοντέλο, και έτσι το σχέδιό του στηρίχθηκε σε μια φωτογραφία του National Geographic.

Το ροζ φλαμίνγκο του έκανε τεράστια επιτυχία. Ήταν άλλωστε η εποχή που η Αμερική ανακάλυπτε το κιτς, κάνοντας μόδα τα ροζ πλυντήρια, τα πολυεστερικά παντελόνια και τις πλαστικές ταπετσαρίες. Τα καταστήματα πουλούσαν τα πλαστικά ροζ φλαμίνγκο αντί 2,76 δολαρίων το ζευγάρι και ξαφνικά, η δημιουργία του Featherstone βρέθηκε να κοσμεί τις μπροστινές αυλές χιλιάδων αμερικανικών σπιτιών.

Έως το 1972, όταν κυκλοφόρησε στις κινηματογραφικές αίθουσες η καλτ ταινία του John Waters, «Pink Flamingos», το ροζ πουλί είχε ήδη γίνει το απόλυτο σύμβολο του κιτς. Τα γκέι μπαρ το χρησιμοποιούσαν σαν μασκότ, οι τραβεστί το φορούσαν στα σκουλαρίκια τους και το 1979, οι φοιτητές του University of Wisconsin-Madison «φύτεψαν» 1.008 ροζ φλαμίνγκο στο γκαζόν, μπροστά από το γραφείο του πρύτανη.

Έως τη δεκαετία του 1980, το ροζ φλαμίνγκο θεωρούνταν τέχνη, όπως τα τενεκεδάκια της σούπας Campbell του Andy Warhol. Πραγματικά, το 1987, ο κυβερνήτης της Μασαχουσέτης χαρακτήρισε το πλαστικό φλαμίνγκο «βασικό κομμάτι της αμερικανικής λαϊκής τέχνης» και το 1998 το the Museum of Contemporary Art του Λος Άντζελες άρχισε να τα πουλά αντί 19 δολαρίων το σετ. Το 2009, τιμώντας τη φάρσα των φοιτητών του 1979, ο δήμος του Μάντισον υιοθέτησε το πλαστικό ροζ φλαμίνγκο σαν το επίσημο σύμβολο της πόλης. Και φέτος, 60 χρόνια μετά τη δημιουργία του και δύο χρόνια μετά το θάνατο του εμπνευστή του, το κιτς σύμβολο κυριαρχεί στην καλοκαιρινή μόδα και όχι μόνο.