Το χειρότερο φάουλ στο ελληνικό χρηματιστήριο τέχνης
Η καλοκαιρινή βουτιά που τρόμαξε τους επενδυτές και έφερε τα πάνω-κάτω με τους ισχυρούς της New Bond Street λίγο πριν την έναρξη της νέας σεζόν.
Αποστολή στο Λονδίνο: ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
Αυτό που συνέβη το φετινό καλοκαίρι με την αγορά του Βολανάκη όχι μόνο τρόμαξε τους επενδυτές, αλλά τους απέτρεψε από το να σφραγίσουν συμφωνίες που ήταν στα σκαριά για τη φετινή σεζόν 2017-2018.
Την ώρα που η ελληνική αγορά ήδη βιώνει περίοδο κραχ, μία από τις blue chip υπογραφές, αυτή του Κωνσταντίνου Βολανάκη, υπέστη καταρράκωση τιμών, παγώνοντας τις διαπραγματεύσεις μεταξύ ιδιωτών (εκ των οποίων εφοπλιστές, ναυλομεσίτες, και επιχειρηματίες από τον κλάδο της Ενέργειας και του Τουρισμού) και broker όσον αφορά την κατηγορία της θαλασσογραφίας.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «S» πρόκειται για το χειρότερο φάουλ που έχει συμβεί ποτέ με πίνακα του Βολανάκη μέχρι σήμερα. Ο πίνακας (λάδι σε καμβά, 104x174εκ.) με τον τίτλο «The Battle of Trafalgar» εμφανίστηκε για πρώτη φορά προς πώληση το 1914.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «S» ο ιδιοκτήτης το απέκτησε από τον προηγούμενο κάτοχο το 2012 και η αξία του κυμαινόταν στις 100.000 στερλίνες (κατά προσέγγιση). Επανήλθε στη δευτερογενή αγορά τον Ιούνιο του 2012, σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο αλλά δεν κατάφερε να πιάσει τις προβλεπόμενες τιμές εκτίμησης που κυμαίνονταν μεταξύ 200.000 και 300.000 στερλινών.
Έξι χρόνια αργότερα, ο πίνακας κάνει δυναμικό comeback με απίστευτα χαμηλωμένες τιμές εκτίμησης. Βγαίνει στη δημοπρασία European Paintings με τιμή εκτίμησης 60.000 με 80.000 στερλίνες.
Ωστόσο, οι επενδυτές δεν πείστηκαν από το δελεαστικό χαμήλωμα και το στοίχημα του οίκου, με αποτέλεσμα να μείνει για δεύτερη φορά απούλητος, μαρκάροντας την αγορά του Βολανάκη με τις πλέον πολύ χαμηλωμένες τιμές εκτίμησης. Αν κοιτάξει κανείς τον πίνακα, αποκλείεται να μη συμφωνήσει με τους ειδικούς πως πρόκειται για αριστουργηματική ζωγραφική, ακόμη και αν είναι λάτρης της σύγχρονης αφαιρετικής τέχνης.
Αν κάποιος, τώρα, είναι λίγο περισσότερο γνώστης της αγοράς, θα διαπιστώσει πως το θέμα του, η ναυμαχία του Τραφάλγκαρ, είναι τέτοιο που προσελκύει τόσο τους εκπροσώπους ιδιωτικών χαρτοφυλακίων της Ελλάδας όσο και του Λονδίνου και της Κύπρου.
Αν πάλι ήταν παρών στην πρόσφατη δημοπρασία του Ιουνίου ή είχε περάσει μια βόλτα από τον εκθεσιακό χώρο του οίκου Sotheby’s, θα ενημερωνόταν πως ο πίνακας έφερε και την προέλευση του υπουργείου Ναυτιλίας στο Λονδίνο. Μεγάλο αβαντάζ για τις συναλλαγές. Κι όμως, ουδέν αποτέλεσμα.
Η πτώση στην εξαεατία ήταν 70%, λαμβάνοντας υπόψη την αρχική τιμή εκτίμησης. Αυτό… σημαίνει πως κάθε χρόνο ο κάτοχός του έχανε 14%. Από την άλλη, οι ειδικοί της αγοράς του Βολανάκη καθώς και ξένοι art fund manager συμβουλεύουν ψυχραιμία και σωστή στρατηγική, υπενθυμίζοντας πως το συγκεκριμένο όνομα παραμένει ένα από τα blue chips της ελληνικής αγοράς και σίγουρα ο κορυφαίος θαλασσογράφος της ελληνικής τέχνης.
Ταυτόχρονα, ο οίκος Sotheby’s κατέχει στο ενεργητικό του την πιο υψηλή πώληση που έχει ποτέ καταγραφεί για έργο του Βολανάκη: το 2008 είχε ρευστοποιηθεί μέσω του οίκου με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Φράγκο ο πίνακας «Η αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο». Είχε αγοραστεί έναντι 1.970.000 ευρώ!